Jump to content

Hvor mange knop kan man tape med groe?


Andboats

Recommended Posts

Greier en Saga 20 30 knop da?  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp. 

Min forrige båt datt fra 32 til 23-24 med blåskjellfarm på drevene og nedgrodde propellere :-) 

Det som funker er masse kjøring.  Iår har vi vært ute hver helg og 3 uker ferie,  klarte 35 knop i helgen som var etter å ha gått over propell/undervannshus med en liten skrudd og fjernet "plysj".  Har hatt 36,1 som maks iløpet av sommeren så reduksjonen er ikke så gæli iår.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å stjele tråden helt, men lurer litt på det samme selv, men da uten groe. :P

 

Båten står litt opp i elva i år og der er det brakkvann. Ved å se ned på drevet så ser det veldig fint ut. Ingen skjell. Men det legger seg vel noe drit under båten uansett ?

Første året jeg har den i elva, så spent å se hvordan den ser ut på undersiden når jeg tar den opp om noen uker. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det. Min Skibsplast 655 ble av en eller annen merkelig grunn omdannet til et korallrev sommeren for to år siden. Jeg logget 21 knop på siste tur før jeg tok den opp for "rens", og 32 knop med rent skrog noen dager senere :)

 

Jotun selvpolerende bunnstoff ble brukt før sesongen dette skjedde. La på samme bunnstoff etter jeg tok opp båten ca 1. august, og det grodde ikke til igjen resten av sesongen. Samme bunnstoff året etter, med kun normal ubetydelig groing langs vannlinja på fire måneder.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av steib (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bader ikke selv, men har en kamerat som liker å fridykke. Tar båten på land annen hvert år, så mellomåret pleier jeg bare skrubbe så langt ned jeg kommer med en kost på ei lang stang. Men i sommer tilbød kameraten seg å skrubbe litt under skroget, han fikk med seg et par 3M-svamper (de svarte med håndtak, minner mest om slike grove svamper til å rengjøre grillen med) og tok seg noen turer under skroget nå i sommer. Sjekket anodene samtidig. Var litt rur på propellen, men den gikk lett av, sannsynligvis på grunn av den feite skismurningen jeg smeltet fast i propellen i fjor. Skroget var begrodd med slike lange "kondomer" og generell grønn groe + rur. I tillegg var det masse småkreps som kravlet rundt i groa. Vannet rundt båten ble riktig så ugjennomsiktig, så han måtte ta det i flere omganger. Hjalp 2-3 knop på farten, noe jeg synes er bra med tanke på skrogtypen :smiley: Kameraten skrubbet båten min under og jeg hjalp ham å bygge en gitar, vinn vinn for begge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båten min hadde ligget i ferskvann før jeg kjøpte den sommeren 2013, og så helt fin ut under, så tenkte ikke på hvor godt bunnstoffet virket. I løpet av sommeren var det hakket før blåskjellene under båten var store nok til å spises... Stoppet å øke hastigheten når den var kommet opp i 8-9 knop. Topphastighet... 37 knop...

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser absolutt at det kunne vært et marked for "underskrogisk" selvvask :wink: Bare la båten gli gjennom selvvasken og bli børstet av store myke børstetromler en gang i måneden hadde spart oss for mye arbeid! Leste en artikkel for et par år siden (sikkert i Seilas eller noe) om at svenskene planlegger noe slikt, i tilknytning til marinaene. Spesielt i Østersjøen er det jo så strengt nå med tanke på kobber i bunnstoffet, så de trenger det.

Link to post
Share on other sites

Du taper mye fart med groe, ja. Har i år montert ultralydsystemet "CleanAHull" (tidligere annonsert som "AlgaeFree".) fra selskapet GLOBAtech/Australia.

 

http://globatech.com.au/current-products/cleanahull-ultrasonic-antifouling-systems/ 

 

Tror det er FLAK i Norge som nå importerer og leverer til noen av utstyrs-kjedene Har redusert groe betraktelig i forhold til tidligere. Jeg monterte den varianten som er for båter i lengde 8-16 meter, dvs med to stk ultralydsendere. Ikke helt billig med nær 20 lapper men for en båt som ligger ute året rundt vil jeg i teorien spare inn dette på noen år ved litt færre oppløft og redusert dieselforbruk og bunnstoff. Monterte samtidig skilletrafo for å spare zink-anodene med tanke på å ligge ute hele året og forlenge levetid. Enkelt å montere selve anti-groe systemet og merkbar effekt. Trekker lite strøm. Anbefales herved.

bilde

Link to post
Share on other sites

En venn glemte båten rakk ikke bruke båten sin overhodet på mange mnd, den gikk fra 80 knop til ca 7, km seg aldri i plan før den ble tatt opp og spyla/skrubba. 

 

Jeg sjøsatte lovlig sent i år, dvs slutten av juli, det kombinert med 35 timer med maskiner i gang, og mange av de i god fart = like fin som når den ble sjøsatt :) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du taper mye fart med groe, ja. Har i år montert ultralydsystemet "CleanAHull" (tidligere annonsert som "AlgaeFree".) fra selskapet GLOBAtech/Australia.

 

 Enkelt å montere selve anti-groe systemet og merkbar effekt. Trekker lite strøm. Anbefales herved.

bilde

- Kan du vera litt mer presis enn " merkbar effekt"? :smiley:

Er veldig interessert i å høyra konkrete erfaringar med dette systemet, vurderer det sjølv, men synest det er for uklart kva utbytte som kan forventast av ein slik installasjon....

Link to post
Share on other sites

Har blitt fortalt at litt konsentrert Rundup i bunnstoffet gjør susen.

 

 

Roundup et et vannbasert(!) middle som virker gjennom opptak via bladverk. Har null effect på groe, det eneste du oppnår er å forgifte havbunnen under båtplassen din I noen hundre meters omkrets. Miljøkriminalitet uten egennytte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en test pågang nå på en GH 14. Vanlig bunnstoff blandet med Tabasco av sterkeste sort. Hadde på tidlig i vår og allerede nå kan en viss forskjell sees: Ikke at det gror, hverken der hvor Tabasco er i bunnstoffet eller der hvor det ikke er - men det alt for vanlige slim-laget som ofte danner seg før groen starter er borte på Tabasco testområdet! :smiley:

Full rapport ved oppsett i høst :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Svar til Havlengt ang erfaring med CleanAHull (AlgaeFree). #15 og #18 i denne tråden. (Ikke akkurat direkte svar på antall knop tapt med groe..)

Jeg monterte anlegget på forsommeren umiddelbart etter at jeg hadde hatt båten oppe på land for rengjøring og bunnstoffing. Jeg har derfor litt begrenset erfaring men kan i alle fall si følgende:

 

Montasje: 1 sender i baugen oppå tunnelen for baugpropell. 1 sender i motorrom montert midt i mellom IPS-drevene, dvs ca 1,5 meter forenom akterenden.

 

Skrog: Bunnstoff Jotun Nonstop i ett strøk. (litt tynt egentlig)

 

IPS drev i bronse: Disse er ikke malt med bunnstoff, men kommer til å gjøre det ved neste runde.

 

Erfaring så langt: Minimalt med groe. Det legger seg tilsynelatende et slimlag i området fra vannlinjen og 10-15 cm ned. Slimet virker "dødt" og glir av under kjøring eller kan enkelt tørkes av med klut/kost. Ingen tang, sjøgress e.l. Ser ut til at alt dør. Unntak: Var nede på drevet og fant 4-5 hvite rur-skjell på drev/pod som altså er helt ubehandlet. Ingen skjell eller groe i området rundt baugpropell.

 

Flytebrygge/pir: Ser ut til at blåskjellfarmen rett akterut er i ferd med å dø og falle til bunnen.

 

Foreløpig konklusjon: Systemet ser ut til å virke som annonsert. Har en båtplass hvor det ellers gror mye og jeg ser at mange av de andre båtene som sjøsatte der i våres har grodd mye allerede. De har nok ligget ca 1 mnd mer enn meg men er definitivt mye mer grodd.

 

Lønner dette seg? Tja, for meg som uansett planlegger med året rundt ute - definitivt! Jeg ser for meg å kunne strekke oppløftintervall til 2 år. Det ville vært helt uaktuelt med bare bunnstoff. Med båt på ca 13 tonn er det nokså dyrt å få den opp/ned og det er en helv@$$& jobb å spyle/skrape og male bunnstoff.

 

Hvis du uansett løfter båten opp hver høst? Neppe lønnsomt fordi en vanlig sesonggroe som oftest er kurant å spyle bort. Verdien ligger i komfortfaktoren ved at det ikke gror i sesongen og spyling/skraping ved opptak blir mye enklere.

 

Du slipper dessuten å tape toppfart mot slutten av sesongen pga groe:)

 

Ellers: Systemet er enkelt å montere men i pakken manglet en spesiell type pakningslim/flenspakning som jeg måtte kjøpe på TESS.

Link to post
Share on other sites

Takk for fyldig tilbakemelding!

Dette ser ut som ei nøktern vurdering som er mykje meir verd enn "udokumentert sjølvskryt" frå ein produsent... :giggle:

Dine vurderingar samsvarar godt med dei få andre tilbakemeldingane eg har funne på dette systemet. - Tydeleg merkbar effekt, men sikkert avhengig av gunstig montering for å få full uttelling?

Link to post
Share on other sites

Ett lite poeng vedr montering:

Svært viktig at senderne monteres på en absolutt plan overflate slik at lydbølgene kan forplante seg direkte ned i skrog og drev. Det følger med en rund alu-plate/skive som limes fast i skroget og som senderen deretter skrus ned på og som da festes med paknings-/flenslim fra Loctite. For at alu-platen skal limes mot et helt flatt/plant underlag må man da slipe i skrogbunn etc. Mye støv og møkkajobb på trange områder.

 

Sett i ettertid tror jeg effekten på drevene/podene kunne vært bedre ved å montere senderen direkte på metallet i drev/pod i motorrommet. Har sett det utført på noen youtubevideoer. Uansett utføres all montasje på dette selv om båten ligger på vannet.

 

Derved kan det tenkes at det ville lønt seg med 3 sendere på båter i størrelse 40 + fot, dvs en pr drev/propell og en framme i baugen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...