Jump to content

Røyking av makrell på Weber grill. Korleis oppbevare fisken best?


sunnmøre

Recommended Posts

Fjorden er full av makrell for tida, så eg tenkte eg skulle prøve å varmrøyke på Weberen i går.

 

Filiterte og gjorde fisken klar for røyking.

bilde

 

 

 

Fyrte opp Weberen

bilde

 

 

 

 

Fungerte supert, skikkeleg snadder!

bilde

 

 

 

 

 

Kjem til å fiske meir makrell i helga og røyke den også.

 

Det eg lurer på, er korleis det er best å oppbevare varmrøykt makrell? Vacuumpakking og i fryseren, er kanskje det eg trur mest på, men mottek gjerne tips:-)

Link to post
Share on other sites

I kjøleskap varer de en uke +

 

Det er ikke så lenge, og makrell sesongen er begrenset.

 

Jeg har ekspirementert med følgende :

 

Fryse i blokk

Salte og fryse med en gang.

Salte og fryse etter at salte prosessen var halv og helferdig.

Fryse ferdig røyka.

 

Ingen av delene var spesielt suksess. Etter en mnd eller kanskje litt mer så tapte det seg veldig uansett.

Min konklusjon var dengang at hjemmelaget røykemakrell er sesongvare, dessverre.

 

Vakumpakking har jeg ikke prøvd.

 

Finner du en metode som fungerer, så gi gjerne beskjed.

 

Hilsen en som spiser ett brett røykemakrell i uka for tiden, for å få mest mulig ut av sesongen....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har ekspirementert med følgende :

 

Fryse i blokk

Salte og fryse med en gang.

Salte og fryse etter at salte prosessen var halv og helferdig.

Fryse ferdig røyka.

Min erfaring er at den beste måten er å fryse inn fisken hel (slik den kommer opp av sjøen) gjerne pakket inn i vått avispapir. Gjør man det raskt og med en god fryser så holder den i 2-3 måneder før transmaken begynner å bli påtrengende. Åpner man fisken (sløyer den) kommer den i direkte kontakt med luft og fettet oksiderer (blir harskt) mye raskere. Antar at røyking vil bremse oksideringen noe, men ikke nok til at frysing av røkt fisk er noe poeng.

 

Tar man slike pakker ut av fryseren og over i kjøleskapet om morgenen er de passe tint til middag. Man kan også varmrøyke frossen makrell, selv om den kanskje ikke blir bra som når den er fersk.

Link to post
Share on other sites

Hmm  hva med å lese hva trådstarter spør om før dere svarer...

 

Her er det snakk om bevaring av varmrøkt makrell og ikke fersk fisket makrell.

Mange gode kommentarer og erfaringer om hvordan best bevare fersk fisket makrell. Salting, frysing osv....

 

Det er en god grunn til av røking av fisk tidligere ble mye brukt som metode for å bevare fisken før kjøleskap og fryser ble vanlig. Salting var også en kostbar metode i gamle dager.

 

Røkt makrell kan holde lenge i kjøleskap. I fryser holder røkt "feit" fisk mye lenger enn fersk fryst fisk uten å bli harsk.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Har som de fleste andre her ikke noe svar på spørsmålet, men vil gjerne vite hvordan trådstarter går frem for å få et så godt resultat på grillen(kulegrill?). Brukes det bare kull eller er det noe annet fint nedi der? Selv pleier jeg å bruke aburøken men er alltid nyskjerrig på andre ting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var nok først og fremst oppbevaring av varmrøykt makrell eg lurte på ja. Med det er no alltids kjekt å høyre litt meir også. Veit at å fryse makrellen i melkekartongar med vatn har fungert bra, også glassert i vatn har visstnok hjulpe på haldbarheita. Vanleg makrell synes eg absolutt er best fersk, og eg har ikkje brukt å fryse ned til anna enn agn:-)

 

Eg kjem til å prøve å vakuumpakke varmrøykt makrell, så får vi sjå korleis det går. Får eg haldbarheit fram til jul, så hadde det vore bra. Uansett, best er nok den varmrøykte også når han er fersk. Trur eg har fyllt opp Omega 3 lageret mitt for lange tider. Flott at det går an å ete seg sunn;-)

 

Elles er det å bruke Weber, eller anna kulegrill, ein grei måte å røyke fisk. Eg gjer det i grove trekk slik:

Fisker makrellen, fileterer og lar han ligge i kjøleskapet over natta. Ligg på papir i stor balje, slik at fukt blir samla opp. Det går an å legge fiske i saltlake/ tørrsalte over natta også. Dagen etter har eg brukt å strø havsalt over makrellen. Etter nokre timar får fisken eit raskt skyll for å fjerne saltet. Tørker av fisken med papir. Legg fisken i eit kjølig rom ei stund, kanskje 1-2 timar, utan noko tildekking. Dette gjer eg for at fisken skal tørke enno meir og få ei hinne. Deretter har eg pepperblanding på fisken, og fisken er klar til røyking,

 

Grillen gjer eg klar med å ha brikettar på ca 1/3 av rista der du har kol.

 

bilde

 

 

Du fyrer opp brikettane på vanleg måte, og venter leeenge. Brikettane skal vere kvite, og ikkje altfor varme. Det er fristande å starte røykinga for tidleg. Når brikettane er passe varme, tar du ein neve med røykespon og legg over dei. Eg bruker å ha begge ventilane ca 1/3 opne. Ventilen i lokket plasserer du over fisken, slik at røyken får sirkulere mest mogleg over det som skal røykast. Røyketida varierer, men det sjekker du lett ved å sjå at på fargen/ og at kjøtet deler seg litt. Fyll på med meir kol og røykespon etterkvart. Prøv å hald temperaturen lav, mange anbefaler under 100 grader. Lokket må naturlegvis vere på når du røyker.

 

Kanskje litt omstendelig forklart, men slik gjer no eg det:-) Litt meir styr enn å bruke t.d. Abu-røykern, men du klarer å røyke fleire fiskar i gongen. Eg bruker vanlegvis store aluminiumsformer på grillrista, gjer det enklare å handtere fisken:-)

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmrøkt makrell bruker jeg å vakumpakke før jeg fryser dem, da holder de seg fint i 6 måneder.

Fint og fint...kan vel bety at du ikke dør av å spise den da? Makrell er den fisken etter som etter min smak egner seg dårligst å fryse over tid. Jeg synes nok at den må være blodfersk, helst på is til du kommer hjem. Er det stor makrell, kokt og avkjølt med agurksalat og rømme samt nypoteter. En liten akkar og pils topper måltidet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...