Jump to content

Kor i Oslo kan eg kjøpe skruar til kjølfeste?


huffameg

Recommended Posts

På innsida av kjølfestet på seglbåten har eg nokre skiver som har rusta opp og sprekt, noko som fører til at det er litt vatn som siver inn. Heile opplegget ser ut til å bestå av ein rektangulær metallplate nedst, ei skive og ein mutter, og det ser ut til å vere tetta med sikaflex, eller noko liknande. Er det nokon som veit kor eg kan få tak i desse tinga i Oslo? Er dette rimeleg standard greier, eller må eg sjå for meg å spesialbestille ting?

 

Som eit tilleggsspørsmål: Eg har ikkje gjort noko slikt før. Har nokon noko tips til korleis eg går fram, eller handlar det berre om å rense og tørke godt, ta godt med sikaflex på, og så setje på plate som eg fester med skive og mutter? Kva anna er det lurt å tenkje på?

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse skal du ha da? Standardstørrelser på skruer får du på Jernia og Biltema, mens du for større dimensjoner må til skruegrossister som Tingstad mfl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva slag båt er dette, har du bilder av kjølboltene og/eller kjølinnfestingen?
Hvis alt er sunt og helt skal det ikke lekke vann inn ved kjølboltene og det er ikke Sikafleks e.l. under skivene som skal holde vannet ute. Hvis dette er en bly eller jernkjøl som er boltet til undervannskroget så er det fugemassen/limet mellom kjøl og skrog som skal tette. Inspiser denne fugen utvendig og sjekk for evt. gap mellom kjøl og skrog. Skader fra grunnstøting kan gi lekkasjer i dette området men da vil du mest sannsynlig ha delaminering i området rett over bakkant av kjølen. Bank på området med en hammer, "hard" lyd er bra, "dump" lyd er ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje bilete nett no, men det er ein Bakke 26 fot. Eg skjøner at det ikkje skal lekke vatn inn, og alle platene har sikaflex under, men som sagt så er det ei av skivene som har sprekt opp, og det ser ut til at det er der vatnet kjem inn. Det ser òg som det berre er bolten med sprekt skive som har dette problemet. Det ser òg ut til å kome meir vatn inn når kjølen få påkjenning ved segling. Dette har nok vore sånn ein stund (har nettopp kjøpt båten sjølv, så det er vanskeleg å svare på), men det ser ut som det har blitt vere etter ei grunnstøting for ei veke sidan.

 

Eg skal ta opp båten no i neste veke, og skal gå over kjølen då. Kjølen har sikkert fått seg eit lite slag. Når du seier delaminering, så meiner du berre at det har kome ei opning mellom skrog og kjøl? Kva kan eg gjere med det når eg tar opp båten? Er det nok å gå over festet med sikaflex?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Problemet er at kjølbotene er skjult. Om det har vært saltvann på de over tid så vil tilstanden være ukjent. Har sett en del skrekkblider med kjølbolter som er så og si tæret av mens hodene inne i båten er helt bra ut. At det kommer mer vann under seiling tyder på at det er bevegelse. 

 

Ville foretatt en grundig sjekk foran og bak kjølen innvendig og utvendig (utvendig ved å slipe vekk bunnstoff/primer/gelcoat slik at evt sprekker kan komme til syne) pluss "dunketesten". 

 

Du bør vel strengt tatt ned med kjølen og inspisere for å så evt bytte det som må byttes og montere opp slik at det blir tett og fint igjen. Ligger en del Youtubevideoer osv på nett om hvordan dette kan gjøres. 

 

Ser egentlig ut som en relativt enkel jobb. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Pinkvin, kommer det vann inn ved kjølboltene bør kjølen taes av. Å tette dette fra innsiden er ingen god ide. Å ta av kjølen kan høres ut som en komplisert jobb, noe det egentlig ikke er om du får løsna mutterne på kjølboltene relativt enkelt. Så tetter du det med tetningsmasse fra "utsiden", og da blir det tett, samtidig som du får sjekka at det ikke er noen andre lunefulle skader i området der kjølen er festa.

Link to post
Share on other sites

Hmm, eg vil gjerne unngå ein så stor operasjon viss eg kan. Det handlar jo ikkje så mykje om å "tette frå innsida" så mykje som å stramme ein bolt som på grunn av ei dårleg skive er for laus og som difor sjølvsagt gjev rørsle når ein seiler.

 

Er ikkje kjølen utruleg tung? Korleis får ein den heilt av utan mykje utstyr? Og vil ikkje dette ta velduftende lang tid med herding og pussing, osv?

Link to post
Share on other sites

hvordan sitter kjølboltene fast i kjølen ?

 

har hatt av en kjøl på en Maxi 77....der ser kjølinnfestningen ut som ett 'T' der taket i T'et er forsenket inn i skroget,

 

tak-flensen har eller ivart fall på den jeg tok av...gjengede hull som går rett gjennom ....dvs skrur du ut en kjølbolt, og sparkelen i bunn på kjølbolten (som gjør

att bunn er slett)  følger den sparkelen med opp eller detter av.....så har du ett hull rett gjennom :smiley:

 

så skulle anbefale att gjøre denne jobben på land !

 

kan også si att på min Maxi så hjulpet det ikke o bare losse kjølbolter....kjølen med sine 800 kg(eller var det var) hengte fast i Sikan 

det var ett digert jobb o mekanisk sage seg gjennom Sikan innen kjølen losset ! :giggle:

 

edit;

skall du ha av kjølen, så er ett godt tips att erstatte kjølbolt for kjølbolt med helgjenget stang....så att du på ett kontrollert vis, kan senke

kjølen ned mot bakken.........og få det mellomrom som trengs for o fjerne gammel Sika o påføre ny

 

skroget må også vare riktig stabilt pallet.....ettersom båtens vekt ikke lenger står på kjølen.....tenk litt HMS her

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jaja, det går tvers gjennom, så eg må gjere det på land. Eg er òg redd for at det er veldig mykje arbeid å ta den heilt av, og YouTube dempar ikkje den uroa.

 

Etter tips frå ein som er litt meir erfaren tenkte eg berre å ta den opp og bytte ut ein etter ein sånn at den ikkje blei ordentleg laus..

Link to post
Share on other sites

la til litt tekst...om senking og palling, du så den ?

 

du kan ju teste med o bare gjøre den kjølbolten som lekker....det kan ju vare der.......for det er ett ganske omfattende jobb o ta løs hele kjølen.

 

sen skall kjølen tilbake......og da kan det også bli snakk om litt presisjonsarbeid att få den helt sentrert

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Eg skal ta opp båten no i neste veke, og skal gå over kjølen då. Kjølen har sikkert fått seg eit lite slag. Når du seier delaminering, så meiner du berre at det har kome ei opning mellom skrog og kjøl? Kva kan eg gjere med det når eg tar opp båten? Er det nok å gå over festet med sikaflex?

Skrogmaterialet i din båt er glassfiberarmert polyester, dvs. glassfiber som er mettet med polyester som så herder. Utsettes dette materiale for belastninger det ikke er beregnet å tåle(kraftig grunnstøting for eksempel) så skjer det en knusing hvorigjennom materialet mister all sin styrke. Dette kalles delaminering og kan som sagt påvises gjennom å banke på det med en liten hammer. Grunnstøtingsskader vil også kunne vise seg i form av sprekker mellom skrog og bunnstokker, mellom skrog og langsgående stringers og også sprekker der skott er støpt fast i skroget.

Jeg tror du skulle få en med kunnskap om båt til å se på båten din. Kanskje er det helt OK å bytte skive og legge fugemasse under men det kan også tenkes at dette bare er et symptom på et større problem.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du søker her på BP så finner du en som er bekymret over sin løse kjøl på Alo mikkel 26 i 2014. I en annen tråd så var det en som fant delamineringer rundt kjølen på tre av tre Alo Mikkel han hadde sett på. Og i en tråd fra 2007 er det en med Alo Mikkel løs kjøl og lekkasjer både her og der. 

 

Det første jeg lurer på er jo om du har kjøpt den båten som ble omtalt i tråden fra 2014?

-------

Men så det praktiske, jeg tror jo ikke du vil miste kjølen, velte rundt og omkomme. Men når det først er saltvann som lekker opp rundt en av boltene så er et en grunn til det, noe har skjedd. Vet ikke hvor mange bolter du har men "noe" kan ikke ha skjedd med en bolt alene, det er ikke urimelig å tro at det står saltvann på en eller flere av boltene. 

 

Greit, kjølen ramler ikke av pga det alene. Men så nevner du at det kommer mer vann når dere seiler i sjø, dvs at kjølen beveger seg, noe som igjen gjør det sannsynlig at det kommer saltvann inn på flere bolter. 

 

Og det at kjølen beveger seg betyr jo at den er løs. Den har blitt løs pga en ytre påvirkning, antagelig fordi båten har gått på grunn, evt kombinert med at en eller flere kjølbolter er i ferd med å ryke pga saltvann over lang tid. 

 

Så greit, jeg tror som sagt ikke at dette kommer til å gå ille men om jeg kom ut i dårlig vær med båten så ville jeg hatt litt guffen smak i munnen og helst ikke kjærring og unger, eller noen under dekk. Det kan jo ende med en brutal lekkasje eller noe om kjølen jobber seg mer løs over tid. 

------------

 

Om det var min båt ville jeg kanskje brukt den til solskinnsturer fremt til kjølen ble tatt ned. Og jeg hadde ikke solgt den videre uten å informere om det. 

--------------

 

Ang. jobben så mente jeg at det ser ut som en relativt enkel jobb rent teknisk sett. Men at det kan bli arbeidskrevende er det vel lite tvil om. Heldigvis er det ofte enklere å legge inn timer enn kompetanse ;-) 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Pinkvin.

Eg skal passe på å sjå litt nærmare på det.

For å ta det du skriv:

Nei, eg har ikkje kjøpt ein Alo, men ein Bakke.

 

Årsaka til at eg (og han litt meir erfarne seglfyren som eg fekk til å sjå på det) tenkjer at dette berre handlar om denne eine skiva er følgjande:

Det er lett å sjå at det berre gjeld éin bolt – dei andre boltane er skilt ifrå med skiljeveggar, og det kjem ikkje vatn over i dei med mindre det skvalpar over. Det er òg lett å sjå fordi skiva (det er litt dumt å kalle det ei skive, fordi den er nesten ein halv cm høg), er heilt sprekt på midten. Då vi oppdaga at det seiv inn vatn etter grunnstøttinga så var instinktet til han vi snakka med å stramma boltane, men då vi såg kor dårleg stand skiva var, så var vi redd for at den kunne ryke heilt dersom vi stramma for mykje. Dette forklarer jo òg kvifor det kjem inn meir vatn når vi er ute og seglar: Mutteren er jo ikkje særleg stram på det eine punktet, og når kjølen får påkjenning så vil det sjølvsagt vere rørsle. Eg kan òg leggje til at det er forut at det kjem inn, medan det ser fint ut akter.

 

Altså, det kan vere at sjølve boltane er dårlege eller tært ned, men eg har jo heller ikkje noko indikasjon på at så er tilfellet.

 

Ein skulle i allefall tenkje at dersom eg bytar ut dei mutterane eg tenkjer og festar ting skikkeleg godt, så vil det heller ikkje kome i vatn, og dersom det ikkje kjem inn vatn, så er det heller ikkje laust. Er det dumt tenkt?

 

Eg er heilt fersk seglar, så eg skal nok uansett ikkje inn på noko ugreitt farvatn med det fyrste.

 

Ikkje meininga å vere vrang her, altså, eg vil berre gjerne sleppe. :D

Redigert av huffameg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sikkert ikke "godkjent prosedyre". Men si at du får båten på land, så fyller du vann rundt kjølbolten og ser hvor det kommer ut, for det må jo komme ut. Da har du et godt utgangspunkt for hvor du må begynne å slipe på kjølen, eller overgang skrog/kjøl for å tette. 

 

Om du da får tettet denne overgangen, skylt saltet ut fra bolten og så strammet til bolten og de andre boltene, ja kanskje det er greit nok? Vil det være et alternativ å fylle tynn olje etter at overgangen er tettet for å bremse evt videre korresjon? 

 

Ville tatt "vanntesten" på de andre boltene også. 

--------

 

Og når du løfter båten så følg godt med når du setter den ned på kjølen, kanskje be kranfører om å bevege ørlite og forsiktig på den med kjølen stående på bakken og se om det er mulig å se noen bevegelse. 

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke et poeng at det bør være tett fra "utsiden", slik at ikke saltvann kan "tære" videre på både bolt og plast? Om laminatet er søkkvått og bolten like dann? Jeg er ingen fagmann, men jeg kan løsne mutteren på en kjølbolt i båten min uten at det kommer inn vann .

 

Jau, sjølvsagt men dersom kjølen er lausare enn den skal og i tillegg har fått eit greitt dunk, så er det jo heilt tenkbart at det har opna seg eit mellomrom i fuga mellom kjøl og skrog.

 

Eg får nok eit klarare inntrykk når eg tar den opp, men det er ikkje noko problem å få spylt skikkeleg, stramme boltane og så leggje på sikaflex langs skjøtet.

Link to post
Share on other sites

Når eg les dei andre trådane som Pinkvin viser til, så ser det ut som dei andre tenkjer mest det same som meg: Tette boltar = tett kjøl.

Han vi snakka med meinte at så gamle skrog var konstruert så solide at det nok ikkje var noko anna. Han nærmest fnyste av å skulle ta av kjølen.

 

Men kva veit vel eg...?

Redigert av huffameg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel.. om det var en nyere båt med en "moderne konstruksjon" med samme problemet så hadde jeg ikke brukt båten før det var reparert, greit nok. Og da har man også et helt annet forhold med tanke på kostnad og verdi på båten. Det må bare gjøres. 

 

Kan hende en eldre konstruksjon tåler løs kjøl og lekkasje rundt kjølboltene bedre.. men det er vel fortsatt en stor feil.. 

 

Og din båt har tross alt så mange år på nakken at en ikke vet hva/hvor osv. Om det har stått saltvann på flere bolter i flere tiår, hva da? Samtidig kan jo alt være strøkent når du tar ned kjølen. Men en løs kjøl og lekkasje bør vel være et godt argument for å ta jobben? 

---------

 

Så er det bruksperspektivet. Om jeg ikke hadde noen planer utover å koseseile på finværsdager litt sånn "lokalt" i skjerma og trygge farvann så kunne jeg sikkert levd med en kvikkfiks. Men om jeg hadde planer om litt mer aktiv seiling, kanskje også i litt sjø og vind, litt lengre turer, eierskap over noen år, kanskje noen ideer om å oppgradere litt eller investere litt i båten, ja da ville jeg tatt jobben ordentlig. 

 

En mellomløsning kan jo være en kvikkfiks nå og bruke båten med litt forsiktighet neste sesong for å se om det er noen utvikling. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke for å skremme men ta en kikk på denne tråden: http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/71986-keel-bolt-bilge-issues.html

 

Virkelig ekle blider.. kun en litt løs kjøl som symptom. 

----------

 

Det er et problem når prisen på båten blir lav nok, en havner i grenseland for skroting om kostnaden blir høy. Men å senke kjølen og inspisere, evt tette på nytt og stramme opp uten å måtte bytte noe bør kunne være en gjør det selv oppgave uten alt for store kostnader. 

 

Husk at bruksgleden er større enn pengeverdien for mange båter slik markedet er nå. Og bruksgleden har en verdi den og :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Eg tenkte eg skulle kome med ei oppdatering på denne saka sånn at de kan få sjå litt.

For å oppdatere fyrst:

Vi kjøpte båten utan å ha sett under vatn, men med forsikringar om at den var relativt nyleg overhalt, at det ikkje hadde vore skadar og at den hadde vore fin i vår. Så, etter ei lita grunnstøting for eit par veker sidan, oppdaga vi at det seiv inn vatn i kjølsvinet, særleg rundt éin av boltane. Då vi undersøkte nærmare såg vi at nokre av skivene mellom muttar og plate var litt dårlege, og at der det seiv inn mest så hadde skiva nær sprekt opp heilt. Uerfarne som vi er så har vi snakka med mange og søkt mykje på nett, og blei ganske nervøse for store skader, men dei vi snakka med meinte jamnt over at dette vanlegvis gjekk fint, og at skivene berre hadde fått seg ein trøkk. Men det er det jo vanskeleg å tru heilt på når ein må lense ti litar i døgnet.

 

Så: På fredag tok vi opp båten, og då var det to ting som blei veldig klart. 1. skroget var heilt inntakt. Vi var førebudd på å i det minste finne sprekkar i gelcoat eller liknande, men det såg heilt strøkent ut – også etter banketest. 2. kjølen var laus. Det var ei smal glippe mellom kjøl og skrog, og ein kunne sjå vatnet bli pressa ut når ein rugga på kjølen.

 

Vi forstod det sånn at boltane ikkje var stramma, og at dårlege skiver hadde fått seg ein ekstra trøkk, noko som hadde gjort kjølen enda lausare.

 

Kva gjorde vi? Vi spylte og rensa godt opp rundt kjøl/skrog-overgangen. Deretter tok vi opp alle muttarar, skiver og plater i kjølsvinet, noko som viste seg å vere litt av ein jobb; somme av dei morkne skivene satt heilt dønn fast og måtte huggast laus. Så la vi eit godt lag med Sikaflex rundt heile overganga til skroget, før vi rensa opp i kjølsvinet, la godt på med Sikaflex og stramma godt opp med nye skiver og muttarar. To ting blei openbert: Muttarane var veldig lause samanlikna med det vi no har stramma og det vi trudde var skiver, ser ut til å vere ei form for sink-hylsar som visstnok skal vere der for at vatnet skal gå laus på dei i staden for muttarar. Det siste verkar jo heilt hol i hovudet på oss, sidan dei for det fyrste er veldig skrøpelege og for det andre sidan ein no nyttar syrefaste greier.

 

Vi har lagt ut nokre bilete. Der ser de fyrst bakparten av kjølen og skroget, deretter nokre bilete av kjølsvinet før og etter vask, og til slutt – til skrekk og åtvaring – desse fæle sink-greiene.

 

No skal båten på vatn i morgon, så no er vi ganske spente, men ganske optimistiske!

 

Til slutt eit spørsmål: Vi har lurt ein del på kor hardt vi skal stramme opp boltane, og får veldig ulike svar. Internett ser ikkje ut til å vere til stor hjelp fordi dei vanlege listene over Newtonmeter tar utgangspunkt i at ein veit kva type boltar ein har – noko vi ikkje gjer. Så altså: Vi har 16mm boltar, og 24mm muttarar, og det ser ut til at avhengig av type varierer stramminga frå 160 NM til litt over 500 NM. Nokre seier vi må bruke heilt rett for ikkje å øydeleggje gjengane i bolten, medan andre seier at vi skal dra til så hardt vi berre får til. No har vi dratt omtrent så hardt vi får til, og når i overkant av 200 NM. Er det grunn til å gjere meir enn det? Meir enn å bli raud i trynet, liksom?

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...