Jump to content

Wallas safeflame - ingen varme ingen klikking


anitak

Recommended Posts

Hei. Har kjøp båt med kokeapparat og viftelokk for varme i lugaren. Tidligere i sommer var det klikkelyder og litt varme, men jeg var usikker på bruken og slo av. Nå har jeg lest manualen men får ingen varme.  Jeg har slått effekten på 0 og ventet lenge også natten, lenge med strøm på, setter effekt på 1000 /400 og slår på strøm. Brummer da fra kokedelen, men ingen klikking. Kommer heller ingen varme eller rødt lys. Det er jevnt fall på slangene. Hva gjør jeg feil eller må noe repareres?

 

Takknemlig for råd

Anita

 

Link to post
Share on other sites

Wallas safeflame er kendt for at være kritisk med hensyn til spændingen på akkumulatoren/batteriet. Vær sikker på det er ladet helt op. Start eventuelt motoren så generatoren leverer ladespænding/strøm til opstarten af apperatus.

 

Det manglende "klik" er en indikation af, at pumpen ikke får de små strømstød den skal have for at arbejde. På min safeflame 1000 sidder der en termosikring på på bagsiden til venstre. Den kan være udløst og vil give samme symptom.

Jeg havde samme fejl på min i sommers. Apperatet blev skilt ad, forbindelser renset og det løste det problem.

Link to post
Share on other sites

Ja har skjønt de trenger mye strøm. Får ikke start på motoren heller men batteriene er fullladet. Før jeg trekker kraftigere ledning vil jeg imorgen lete etter termo- sikring og reset- knapp. Jeg har safeflame 900. Når du sier forbindelser renset er det da strømkoplinger? ..

Link to post
Share on other sites

Ikke alle Wallas Safeflame som er like kritisk til strøm. 

 

Det finnes 3 ulike brennere fra Wallas:

S-brenner: Finnes i Wallas 900, 1000, 100, 100U, 1300, 1600, 1800, 2400, 3200, 1800t og 2400t.

Ikke spesielt kravstor til strøm. Krever min 2,5 mm2 kabel (inntil 4 mtr), og skal tenne selv om spenningen er så lav som 10,5V. Bruker ca 5 Ah i glødefasen (ca 2,5 min).

X-brenner: Finnes i Wallas 100x, 100xU, 800, 90, 800t og 90t

Krever min 4mm2 kabel (inntil 4 mtr), og skal tenne selv om spenningen er nede på 11V. Bruker ca 10 Ah i glødefasen (ca 4 min)

Diesel-brenner: Finnes i Wallas 85D, 85DU, 88DU, 85Dt, 95D, 3000D, 3000DX, 30D, 40D, 30Dt, 40Dt. 

Krever min 4mm2 kabel (inntil 4 mtr), og skal tenne selv om spenningen er nede på 11V, selv om det i praksis trengs 11,5V. Bruker ca 8-10 Ah i glødefasen (ca 3-7 min). Glødestrøm og tid er lit forskjellig på modellene.

Har jeg glemt noen modeller så får det stå sin prøve og tar gjerne imot spørsmål.

 

Tilbake til trådstart anitak: Ser at du har en Wallas Safeflame 900 med viftelokk. Her finnes det 2 overopphetingstermostater som styrer pumpen. Den ene finner du på venstre side av kokeapparatet. En rød eller svart gummiknott som kan trykkes inn. Tilsvarende knott finner du i viftelokket, omtrent på midten. Om en eller begge disse er defekt eller har løst seg ut, vil ikke pumpen gå. Om du har en eldre type pumpe vil du høre at den tikker, og den skal tikke 10 ganger i løpet av ca 17 sek på full effekt. Om det er skiftet pumpe på apparatet ditt til ny pumpe, så vil du ikke høre tikking, den er svært stillegående.

 

For å sjekke om pumpen suger drar du opp drivstoffslangen fra tanken slik at det dannes en luftboble. Sett slangen tilbake og du skal se at parafinen stiger i slangen med ca 2,5 cm pr "tikk". Suges det ikke opp parafin, kan det være at pumpen er defekt (at det eks.: har kommet noe rusk inn i pumpen og tetter ventilene), Suges det opp, men renner tilbake kan det skyldes samme årsak, men også at det ikke er god nok tetting mellom slange og pumpe. Stram til mutteren. I noen tilfeller kan også røret mellom pumpe og brenner være tett av koks/sot slik at parafin ikke kommer frem.

 

Er parafinen i båten gammel? Overvintret? "Gammel" parafin som har stått i båten over tid, spesielt når tanken begynner å kommer under halvfull, vil trekke kondens. Kondensen vil legge seg i bunnen av tanken og det er gjerne der sugeslangen begynner. Vann brenner dårlig.  Prøv med ny og fersk parafin (av kvalitet Fritidsparafin).

 

Som nevnt over her, så kan du også sjekke kontaktpunkter. Er strømledningene irret? Kutt av noen cm og koble på nytt, eller skift hele ledningen (min 2,5 mm2). Ta av kontaktene på kretskortet og spray med Elektro kontaktspray, rigle litt på kontaktene når du setter de tilbake. Gi også selv bryteren en liten dose med Elektro spray. Se under på bryteren når du beveger av/full/halv hva som beveger seg, spray inn og vri bryteren flere ganger frem og tilbake.

 

Noen tips og råd har jeg sikkert glemt, men da er det bare å spørre videre.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...