Jump to content

Tåler seilbåten å "henge" i krybben?


alf-inge

Recommended Posts

I likhet med trådstarter av denne tråden (https://baatplassen.no/i/topic/122105-kor-i-oslo-kan-eg-kjøpe-skruar-til-kjølfeste/) har jeg en ørliten lekkasje på én av kjølboltene (noen få dråper i uka). Jeg har derfor tenkt å ta båten på land i høst, slippe kjølen ned en cm eller to, inspisere boltene og la den få tørke ut i løpet av vinteren, før jeg legger på ny tetting.

 

Vanligvis er det jo kjølen som bærer båtens vekt i krybben, mens de fire støttene bare sørger for stabilitet. Tåler skroget punktbelastningen fra støttene dersom disse skal bære båten mens kjølen henger? Eller må jeg inn med flere støtter slik at belastningen fordeles? Eventuelt legge en laststropp mellom støttene, som båten kan "henge" i slik at belastningen fordeles over større areal.

 

Er det noen her som har erfaring med dette?

 

Båten det gjelder er en Albin Cirrus, drøyt 25 fot, rundt 2600 kg hvorav 950 kg kjøl.

 

Link to post
Share on other sites

Ville vore svært forsiktig med å la båten henge i krybba. Kontaktflata mot skroget blir for lita. Har sett båt som har har bulkar i skroget pga krybba har har tatt for mykje av vekta. Truleg kan dette føre til svekking av skroget. Ville fordelt kreftene på eit stort område, t.d. med pallar under båten. Lastestropper vil sikkert også fungere, men ville uansett bygd opp meir støtte, då båten kanskje vil stå sånn ei stund?

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å ta ned kjølen høres fornuftig ut når du har hatt en lekkasje. Men det beste er vel å bruke noen paller som båten kan hvile på, ikke la den hvile på krybba. Både med tanke på skroget som nevnt over, og evt. styrken til krybba. Tenk også på at det kanskje er lurt å ha noe under kjølen så du kan jekke den opp til skroget når den skal på igjen. Har selv hatt av kjølen på en båt, da tok jeg den helt av, slik at jeg fikk skrapt bort all gammel tetningsmasse og vaska godt, samt at det var lett å komme til å få lagt på ny. Skal du jobbe under båten må du uansett løsning med krybbe, lastestropper eller paller være 100% sikker på at båten ikke ramler ned, uansett om du har kjølen helt av eller bare senker den noen cm. Et annet moment er at kjølen kan "henge fast" i gammel tetningsmasse slik at du må "skjære" den løs, da må du også tenke på at den plutselig kan ramle ned mens du holder på under der. Det er ingen vanskelig jobb, det er bare å komme i gang...

Link to post
Share on other sites

De to foregående har nok rett i at en seilbåt har best av å hvile på kjølen. Når det er sagt er det er snakk om en relativt liten seilbåt som er solid bygget. Laminatet er antageligvis tykkere, relativt sett, enn større og mer moderne båter. Vil tro det kommer til å gå helt fint så lenge du forsikrer deg om at anlegget mot skroget er jevnt (ikke en flat plate mot et rundt skrog) Det du foreslår med å legge en lastestropp mellom støttene for å fordele kreftene høres fornuftig ut. 

 

Den største bekymringen for meg ville nok vært å bli rammet av et kraftig vindkast med riggen oppe og kjølen av, men jeg regner nesten med at du har tatt av masten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med dette?

 

Båten det gjelder er en Albin Cirrus, drøyt 25 fot, rundt 2600 kg hvorav 950 kg kjøl.

 

jeg har hatt av kjølen på en Maxi 77....det er ju samme størelse som Cirrusen

 

(begge båtene har den blå skilten, vill jeg minnes, så de er betydlig sterkere bygget en moderne kontinentbåter !)

 

min båt stod på pall framfor kjølen og bak kjølen (med kiler innslagene fra hver side)   ........Maxi skroget tåler att stå på bare dette med kjølen av !!    men som ekstra sikkerhet så hade jeg ett par ekstra sidestøtter

 

som denne bilden viser

 

pallning_segelbat_02.jpg

sen skiftet jeg ut kjølbolt etter kjølbolt med helgjenget stang.......slog bort kilene/pallningen under kjølen.

 

losset mutter for mutter på de helgjengede stengerne......for o senke kjølen under kontroll....

 

men når alle muttrer var løs......hende ikke noe....kjølen hengte dønn fast i Sikan !! :lol:

 

satte en jekk mellom bulben i akterkant kjølen opp mot bunn....for o legge på mer press....men 'nada' :giggle:

 

fikk saga med bagfilblad / kniver / etc etc gjennom Sikan fra akterkant og førover...det var først da det gjenstod ca 30cm sika...som kjølen kom 

 

viktigt att muttrane på de helgjengede stengerne gjør att ikke kjølen faller okontrollert....uten att man sen senker den 20-30cm kontrollert så att du kan komma åt 

 

o fjerne rest av sika....ev lage gelgoat som følger med da kjølen slepper de siste 20-30cm.

 

sen når du er klar...så skrur du opp kjølen igjen med de helgjengete ........ny Sika når du er nesten oppe ....så det aller siste

 

så skifter du tilbake til normale kjølbolter og drar fast...........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for mye fornuftig tilbakemelding. Ser litt lysere på denne operasjonen nå. Beskrivelsen din, Gunga Din, var svært god.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å la riggen stå. Det er sjelden å se båter med riggen nede her i Tromsø, tror jeg har sett det en eller to ganger de siste 20 årene. De fleste som har båten på land lar riggen stå. Det er dermed ytterst få lastebil-/kranbil-førere som har erfaring med masteløft. Og siden jeg hadde tenkt å la kjølen henge og slik beholde lavt tyngdepunkt, tenkte jeg det kunne gå bra med masten oppe. Jeg må vel revurdere dette. Dessuten skulle riggen vært grundig gjennomgått. Det er mulig at trinser o.l. skulle vært byttet.

Link to post
Share on other sites

Enig med Gunga Din. Ekstra støtter er viktig.

 

Jeg ville tatt kjølen helt av, forstår ikke at du klarer å få den tett uten å rengjøre skikkelig for gammel fugemasse. Og den sitter sinnsykt godt. Jobben er å få løsnet kjølen, ikke å få den helt av. Ville tatt av masta, ikke vanskelig på en 25 foter. Det er mye jobb å ta av kjølen, gjør det skikkelig. Garasjejekker er kjekt å ha for å løfte båten.

Link to post
Share on other sites

men når alle muttrer var løs......hende ikke noe....kjølen hengte dønn fast i Sikan !! :lol:

Var med på en slik jobb. Kjølen satt i limsparkel.

Vi måtte bruke økser som kiler og slå med slegge for å få den av.

 

Om du regner med å gjøre dette i løpet av en helg eller lignende ville jeg ikke brydd meg med masta. 

Høres ut som en god oppskrift på et totalhavari.

Link to post
Share on other sites

du tar den enkelt med en lastbil.........

 

ett løftesling rundt masten som kranen tar forsiktig oppover til salingshornen.

 

tape rundt gjengene på strekkfiskene innen du losser.....en man ved masteroten som håller den i mastefoten på båten og en som losser strekkfisker det er gjort på 10-15min

 

sen omvendt da du rigger og strekker opp riggen tils tapen tar i, da har du samme riggspenning (eller vartfall nesten samme riggspenning o trim)

 

jeg skulle ikke tenkt tanken enn gang att låte skrog uten (eller med løs kjøl) stå med masten på.

 

jeg tar på og av min rigg (320kg) hver sesong !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

OT: Gunga Din, hva er hovedårsaken til at du tar ned riggen hvert år?. Jeg skal snart lage meg et godt telt til min båt for vinterlagring i boblehavn, og ser absolutt fordelen av å ta ned masten hver vinter (enklere å dekke til, man får sjekket alt og smurt osv), men samtidig er jeg redd for at det på sikt vil bli mer slitasje (uhell?) om man til stadighet skal ta alt ned. Jeg har en ganske kraftig, men enkel rigg. Gjennomgående mast på rundt 21 meter. Det er mastekran i hjemmehavna og jeg tenker spørre hva de tar for å ta av riggen hver vinter.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da er beslutningen tatt (inntil jeg eventuelt ombestemmer meg ...). Jeg har vinteren på meg, så jeg tar av masta, og tetter kjølen skikkelig. Det er bedre å gjøre det riktig med en gang, når jeg likevel har anledning. Så blir følelsen så mye bedre til neste år når jeg vet status, at kjølen sitter som den skal og er tett, at masta er gått over og er i orden.

 

Takk for all tilbakemelding. Med dette forumet er det ikke nødvendig å gjøre alle feil selv, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

OT: Gunga Din, hva er hovedårsaken til at du tar ned riggen hvert år?.

 

Da båten står på land vintertid så er vindkraftene ca 3 ggr større på vogn/krybbe enn om båten står uten rigg

båter i vinterstormer/orkan på land velter uten rigg også....men med, er risken mye mye større

 

velter en båt så blir det skader på nabobåter, visst forsikring dekker !,

men vi har i klubben bestemt att riggen skall av,for att forhindre att vi skader hverandres båter

(hadde båten stått ensom, så kunde ju var og en gjort som den ville, men for o ikke ødelegge en sesong for en klubbkompis

så har vi denne regeln i klubben jeg er medlem i)

 

har alltid gjort i 35 år .........så det er ganske naturlig og jeg ser ikke noe problem i dette

 

jeg får også en kontroll av stående rigg + sen blir det litt enklere med presseningen

 

hadde sikkert tatt av riggen dersom klubben ikke hadde hatt denne regeln også! 

 

hadde båten legat i, så hadde jeg sikkert hatt riggen på

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...