Jump to content

Kondensproblem - messingtank


MOW

Recommended Posts

Neimen sjå desse bildene, då! Eg gjer dei synlige her:

bilde

 

bilde

 

Ein dekksflens med tankfylling over dekk, og tanken heilt oppunder dekk, uten avstand. Kor tett er dette då? Min gjetning er at aldri so lite vatn klarer å renna mellom dekk og flensen, og videre gjennom dekk. Dermed so frykter eg at dette vatnet finn veien inn i tanken. Hvis der so er ein ikkje heilt god pakning i lokket som står i den flensen, kan der ogso komma vatn ned mellom flensen og lokket. Tilsammen ikkje mykje vatn, men nok til å laga hosting for motoren og banning for maskinisten

Link to post
Share on other sites

bilde

 

I min forrige båt hadde jeg tankpåfylling som likner veldig på den du har. (var fra 1960.)

Denne var ikke utstyrt med gummipakning eller o-ring.

Regnvann fant veien inn gjennom denne.

Min løsning her var å smøre med fett øverst på "pluggen".

Litt grisete, men det holdt vannet ute.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

-kanskje det er på tide å bytte til en annen påfyllinggjennomføring med O-ring, om den nåværende ikke har...

 

Om den tanken der produserer så mye vann, så kan du kanskje løse Californias tørkeproblemer ganske raskt :)

 

Pakker du den inn med et liggeunderlag, eller skrogisolasjon, så skal vel eventuell kondensproblem opphøre.

 

Kanskje det er en sprekk i tanken på oppsiden og utvendig kondens renner inn....

 

Bruker man ikke vannutskilleren på bensinmotorer i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

bilde

 

I min forrige båt hadde jeg tankpåfylling som likner veldig på den du har. (var fra 1960.)

Denne var ikke utstyrt med gummipakning eller o-ring.

Regnvann fant veien inn gjennom denne.

Min løsning her var å smøre med fett øverst på "pluggen".

Litt grisete, men det holdt vannet ute.

Det lyder som du har fatt i noe her. Jeg har også tenkt på det deksel... min er fra 1965... bob bob

 

Tror selve hullet hvor jeg fyller på er tett. Presenningen burde også hindre vann direkte ovenfra, men det kan vel sive tilbake inn under presenningen og finne vei ned i tanken..... er det det du opplevde og behandlet med fett øverst mellom tankstudsen og dekket??

Link to post
Share on other sites

-kanskje det er på tide å bytte til en annen påfyllinggjennomføring med O-ring, om den nåværende ikke har...

 

Om den tanken der produserer så mye vann, så kan du kanskje løse Californias tørkeproblemer ganske raskt :)

 

Pakker du den inn med et liggeunderlag, eller skrogisolasjon, så skal vel eventuell kondensproblem opphøre.

 

Kanskje det er en sprekk i tanken på oppsiden og utvendig kondens renner inn....

 

Bruker man ikke vannutskilleren på bensinmotorer i det hele tatt?

Det med California's regnproblem skal det nok litt mere til en de vanndråper jeg finner i de nederste 1-2 dl bensin i min tank :giggle:

 

Jeg tror jeg er nødt til å ta tanken ut for nettopp å se om det skulle være hull øverst på tanken.

 

Ellers er det jo en mulig løsning først å lage en gummiring å sette på tanklokket hvis det er det som mangler. For det er ikke noen gummipakning men metall mot metall mellom lokket og studsen. :rolleyes: Så se om det løser problemet... hvis ikke så av med tanken!

Link to post
Share on other sites

Smørte fettet på selve pluggen som skrus i. I den røde ringen på tegningen.

Når jeg skrudde i pluggen så kom det fett opp av sprekken mellom pluggen og dekksbeslaget.

 

Selve dekksbeslaget la jeg Sikaflex eller Tech7 under før jeg festet det.

La det langs kanten på beslaget og rundt skruehullene. Der dei sorte/grå ringene på tegningen er.

 

Fra tanken hos meg kom det et gjenget rør som dekksbeslaget var skrudd ned på.

 

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det lyder som du har fatt i noe her. Jeg har også tenkt på det deksel... min er fra 1965... bob bob

 

Tror selve hullet hvor jeg fyller på er tett. Presenningen burde også hindre vann direkte ovenfra, men det kan vel sive tilbake inn under presenningen og finne vei ned i tanken..... er det det du opplevde og behandlet med fett øverst mellom tankstudsen og dekket??

Nå blir jeg nødttil å sitere meg selv :giggle:

Jeg misforstod deg nok - du mener fett på tanklokket. Vel - jeg vil så heller prøve å lage en o-ring i gummi i stedet for det griseri fettet vil gi... kanskje jeg finner en i et vvs marked som har en fornuftig størrelse.... bob bob

Link to post
Share on other sites

Smørte fettet på selve pluggen som skrus i. I den røde ringen på tegningen.

Når jeg skrudde i pluggen så kom det fett opp av sprekken mellom pluggen og dekksbeslaget.

 

Selve dekksbeslaget la jeg Sikaflex eller Tech7 under før jeg festet det.

La det langs kanten på beslaget og rundt skruehullene. Der dei sorte/grå ringene på tegningen er.

 

Fra tanken hos meg kom det et gjenget rør som dekksbeslaget var skrudd ned på.

 

 

bilde

Veldig flott tegning! :thumbsup:

 

Jeg har bare et spørsmål til deg:

 

Eventuelt vanninnsig ved siden av studsen - altså mellom treet og metallet som du har tettet til med Tech7 - kan det da komme ned i tanken noen steder?

Link to post
Share on other sites

Hos meg var det ikke plass til pakning. Måtte i så fall fått frest ut et spor til dette.

 

Tegningen i forrige innlegg er ikke helt nøyaktig.  :smiley:

Det er heller ikke et spesielt spor til pakning på min så kanskje jeg også smører fett på. Det ville jeg bare helst unngå for det er jo noe griseri :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Langs den blå pilen kan det komme vann.

Hvis tilkoblingen fra tanken ligger utenpå dekksbeslagt kan vannet komme inn her.

Om det er en slange mellom her og eventuell slangeklemme er løs kan vann komme inn.

Denne slangen vil da fungere som en trakt inn på tanken.

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så trekker jeg den konklusjon:

 

1. Det å smøre studsen/lokket med grease kan kanskje løse problemet. Det kan prøves først for å se om det løser problemet. ( Jeg har bare den følelse at det ikke gjør det fordi det oppstår kondens på tanken også på dager med sol og det er presenning over lokket.)

2. Det kan være utluftningen (som jeg ikke kan se med mindre jeg tar tanken ut - så det blir jeg nødt til hvis pkt 1 ikke virker). Her må det vel være snakk om tilbakefall av vann ved utluftningsventilen(?)

3. Det er utetthet i overgang mellom tank og studs under dekket så vann som trenger ned mellom dekket og studsen kan finne veien inn i tanken.

 

Flere muligheter?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er utett mellom stuss og tank vil også drivstoff lekke ut. Dette ville du ha merket.

 

Luftingen finner du greit mens tanken star I båten. Vi snakker om en tynn slange koplet til på toppen av tanken som blir ledet ut til skutesiden. Den kan umulig være så godt skjult at du ikke ser den.

 

Litt vaselin på gjengene til pluggen gir ikke mye gris. Jeg bruker dette på min med O-ring også, for å sikre at den holder helt tett. Uproblematisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det er utett mellom stuss og tank vil også drivstoff lekke ut. Dette ville du ha merket.

 

Luftingen finner du greit mens tanken star I båten. Vi snakker om en tynn slange koplet til på toppen av tanken som blir ledet ut til skutesiden. Den kan umulig være så godt skjult at du ikke ser den.

 

Litt vaselin på gjengene til pluggen gir ikke mye gris. Jeg bruker dette på min med O-ring også, for å sikre at den holder helt tett. Uproblematisk.

Jeg tar med vaselin i morgen :thumbsup:

 

MEN det som du sier med mht luftingen er mest interessant. Den tynne slange du omtaler kan jeg altså ikke se noe sted! Så det kan være at den har falt av for 20-30-40 år siden :giggle:  og så i stedet for kun luft ut kommer det også (kondens) vann inn (som ligger oppe under dekket) ved den utluftsventilen?? :rolleyes::confused:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er fyllestussen ført ned i tanken. På endel slike tanker jeg har sett, riktignok for diesel, er stussen bare stukket ned i et større hull i tanken . Uten bruk av noen form for tetting. Da vil jo også vann som lekker på utsiden av stussen komme inn i tanken. Det er nok neppe kondensvann på innsiden som gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er fyllestussen ført ned i tanken. På endel slike tanker jeg har sett, riktignok for diesel, er stussen bare stukket ned i et større hull i tanken . Uten bruk av noen form for tetting. Da vil jo også vann som lekker på utsiden av stussen komme inn i tanken. Det er nok neppe kondensvann på innsiden som gjør dette.

Dette er nettopp hva jeg frykter/håper for så er det ikke tvil om at vann fra undersiden av dekket kan renne ned i tanken den vei. Og nok også den vei det kan komme mest vann inn. Men men det kan også være meningen at det ikke skal være tett fordi så fungerer jo hullet også som utluftningskanal... bob bob

 

Og det verste vil være at det kan også renne vann inn mellom den yttre og den indre stuss på grunn av utetthet i nat ved påfylningsrøret. Og sågar også fra påfylningshullets manglende o-ring.

 

Så det er ikke sikkert at det er een feil her, men flere... jeg vet først mere når jeg har fått tanken ut. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt tanken 100% fyllt opp så jeg vet ikke om det kommer skvulpen og lukt. Jeg vet bare at jeg tættet en revne nederst ved bensinledningen med kjemisk metall og den ser ut til å holde tet nå.

 

MEN jeg tok en hurtig tur ned i båten nå her og kikket igjen på påfylningen: Det er en o-ring i gummi så jeg beholder vaselinen til annet formål :thumbsup:  Og det ser rimelig tett ut det akterdekk rundt påfylningen. Foreløbig konklusjon må være at vannet kommer inn under akterdekket.

 

Ergo skal tanken ut før endelig diagnose og løsning kan finnes. Jeg satser på en av de nærmeste dager ... :yesnod:

 

Om du ikke har tetning her vil du få bensinsøl ved full tank og litt sjøgang, med påfølgende lukt. Har du det?

Link to post
Share on other sites

Støtter Index her. Smør på, har alltid gjort det og aldri opplevd noe problem med å ha litt vaselin der. 

Jeg følger rådet og smører vaselin på gummiringen neste gang, men jeg tror altså ikke det er problemet... Det er mulig det ikke er vanntett Index men jeg føler meg sikker på at noe er galt under akterdekket. Hva det er..tja vi får se :yesnod: og jeg sender selvsagt bilder når jeg kommer så langt :yesnod:

- så langt takk for verdifull input fra alle :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så har jeg tatt tanken ut og det var helt som jeg forventet: Vannperler ovenpå tanken og i og med at tanken ikke har utluftningsventil så har de laget den sådan at det er lufting i genvinn på fåfylningsrøret. Det uheldige med den konstruksjon er at kondensvannet som dannes enkelt og greit renner inn i tanken ved påfylningsrøret. Det mangler ligsom en bedre forhøyning av tanken rundt påfylningsrøret eller (ennå bedre) en riktig utluftningsventil. 

 

Jeg vurderte at hvis jeg bare satte tanken på igjen evt med noe isolering rundt, ville kondensproblemet nok bare fortsette. Det kjedelige er jo at det er ikke sånn at avtapping av bunnventilen er nok. Det kommer vann inn hele tiden når båten beveger seg (som båter jo gjør på sjøen :-).

 

Løsningen er ikke elegant og må nok betegnes som en nødløsning: smurte simpelthen påfylningsrør og tank inn med kjemisk metall. Nå er det altså tett, men jeg blir nødt til å ha noe lufting men det blir så til gjengjeld oppe ved tanklokket som jeg sætter litt løst på. Kalesjen går over lokket så det kommer ikke vann inn der og jeg planlegger ikke kjøre den i regnvær, så det skal nok fungere med at det kommer litt luft inn der oppe fra.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/kondensvann.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/quick_fix_tank.jpg

Jeg har uploadet noen billeder...   men jeg får kun linket her... :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...