Jump to content

Kondensproblem - messingtank


MOW

Recommended Posts

hei

 

Jeg har et problem som jeg har arvet fra forrige eier af Snekken som også klaget over at han måtte kjempe med kondens / vann i bensinen.

 

Tanken er liten - ca 12-15 liter og laget i messing. Det er bunnventil for å tappe vann av, men det er altså litt surt å tappe en - to desiliter hver gang den skal startes. Jeg merker også en del feilslag på motoren når jeg kjører med den og det er ganske irriterende. I starten stoppet den også, men nå har jeg fått tunet tenningen så den nøyes med å hoppe et slag eller to over.

 

Bør jeg utskifte den (fine) tanken (har lest et sted at messingtanker ofte kan ha kondensproblem) eller kan jeg gjøre et eller annet som begrænser/fjerner dette kondensproblemet?

 

På forhånd takk :-)

 

/martin

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke kommer vann inn i tanken på annet vis - ved påfylling etc.?

Kondens kan vel bare oppstå ved nedkjøling av den luften som er i bensintanken, og vannet som da kondenserer er jo ikke

mere enn det som er i luften i tanken. Kondens kan jo ikke "ta seg" inn i tanken tvers gjennom messingen.

Kan ikke skjønne at dette - på den vesle tanken - kan bli til flere desiliter mellom turene.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve å isolere den utvendig. 

Hvis det er snakk om kondens so er dette eit godt forslag.

eg vil foreslå: prøv f. eks eit teppe, og sjå om der då er forandring.

Og vær klar over: det er i den øverste delen av tanken, der det er luft, det blir kondens. Nede i bensinvolumet kan det ikkje dannast kondens.

Link to post
Share on other sites

Bunnprøve fra dieseltanken på Hulda etter en vinter på land med 250 liter fri luft på tanken. Utendørs lagring, uten presenning eller annen form for beskyttelse. Dette med det fantastiske kondensproblemet er en tilbakevendende påstand på dette forumet.  Finn vannet, nobelprisen i fysikk venter den heldige:

bilde

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til Hulda her. Dette med kondens tror jeg er et meget overdrevet fenomen. Jeg har diesetank av aluminium, som i teorien burde være meget utsatt for kondens. Tanken er stort sett halvfull eller mindre under vinterlagring, og det rimer på utsiden om vinteren. Har lurt på å blinde luftingen, men det blir toppen noen dråper vann så jeg har droppet det. Forøvrig enig i at vannet med 99% sikkerhet kommer inn i påfylling eller lufting. Den siste prosenten tilskriver jeg lekkasje i selve tanken.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel - litt mere informasjon om hva jeg har gjort/oppdaget til nå:

 

Fant en liten sprekk i lodning nederst i tanken. Tettet med kjemisk metall. MEN det hadde jo ikke noe med kondens å gjøre fordi som flere sier kan jo vann ikke trenge inn fra siden eller nedenfra, men skal på en eller annen måte komme ovenfra og ned i bensinen. 

 

STOR TAKK for alle bidrag til å løse mysteriet.

 

Sådan som jeg ser det, kan det være flere årsaker:

 

1. Luften i tanken nedkjøles og blir til vann inne i tanken. Kommentar: Det krever jo en del luft over bensinnivået hele tiden. Og den mulighet tror jeg ikke på fordi jeg tappet tanken helt tom og fyldte den helt opp uten at jeg ble kvitt kondensen.

 

2. Vann kommer inn når jeg heller bensin på tanken. Det kan jeg ikke helt avvise, men det er bare sånn at det har ikke regnet på noe tidspunkt når jeg har tanket. Ergo - ikke sannsynlig årsak.

 

3. Tanken er festet helt oppe under akterdekket og det er lite klaring mellom undersiden av dekket og tanken. Min teori er at det dannes kondens fordi messingtanken er kjølig  og jeg har merket at den føles fuktig på utsiden. Jeg har ikke hatt hånden ovenpå tanken men regner (selvsagt) med at den også er fuktig der. Jeg regner også med at det er en utluftingsventil øverst på tanken som hinder undertrykk eller at det er en form for utluftsfunksjon ved påfyllingsstudsen. Ergo: Jeg tror det er i forbindelse med denne funksjon og vann /kondens på toppen av tanken som gjør at dette kondensvannet kommer inn i tanken...? 

Hvis det skulle holde stikk, hva gjør jeg?

1. Skifter tank til en mere moderne plasttank (dyrt og ikke så pen som messing!)?

2. Isolerer tanken ovenpå opp mot undersiden av akterdekket?

3. Noe helt tredje?

 

TAK for ALLE bidrag! :-)

 

/martin

Link to post
Share on other sites

Kunne du tatt et bilde av påfyllingen din og lagt det ut her?

 

Hvis det kommer kondens på en full tank er det som flere har påpekt ikke kondens, men vann som trenger inn.

 

Ellers har du fått et tips som er verdt å kikke på, nemmelig mulighet for at du leter etter årasken til at motoren din fusker på feil sted.

 

Du kunne prøve å føde motoren fra en plasttank, slik som benyttes til utenbordsmotor, bare for å se om kanskje den fusker litt da også???

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at fuskingen kommer fra vann i bensinen. Hvis jeg ikke tapper av de 1-2 dl så har jeg startproblemer. Fuskingen kommer også etter at jeg har kjørt den ca 1 time og det tilsier at vannet siver inn i tanken (kondens dannet oppe under akterdekket og utenpå på tanken).

 

Ideen med en plasttank er nesten veldig god, men bare nesten fordi den har ingen bensinpumpe så den skal ha fall ned til forgasseren. å det er ikke bare sånn enkelt å sette en plasttank til for det skal også være tett osv. Men jeg tar ideen med meg :-)

Link to post
Share on other sites

På tresnekka Tora har jeg også en messingtank som ligger veldig tett oppunder akterdekket. Da jeg la nytt akterdekk i våres la jeg merke til at det gamle treverket var tydelig misfarget svart på undersiden pga. fuktighet, men bare rett over bensintanken. Min konklusjon var da at dette må skyldes kondens på utsiden av tanken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På tresnekka Tora har jeg også en messingtank som ligger veldig tett oppunder akterdekket. Da jeg la nytt akterdekk i våres la jeg merke til at det gamle treverket var tydelig misfarget svart på undersiden pga. fuktighet, men bare rett over bensintanken. Min konklusjon var da at dette må skyldes kondens på utsiden av tanken.

Den type kondens du beskriver får jeg så kanskje inn i tanken via påfylningsrøret eller en utluftningsventil? eller ??? 

 

Vil det så hjelpe med å kle tanken utvendig med noe isoleringenmatte ...??

 

hmmm må nok finne ut hvordan den kondens kommer inn i tanken... det må bli i løpet av vinteren ..på land.

Link to post
Share on other sites

Du har nok en luftestuss på tanken som via en slange går til en gjennomføring I skutesiden. Vannet kommer enten inn her (saltvann) eller via et utett fyllelokk (regnvann). Isolasjon har ingenting for seg, kondens er ikke et målbart problem med en så liten tank.

 

Sjekk O-ringen på påfyllingen, skift om den ser dårlig ut. Og smør den godt inn med silikongrease eller vaselin nå og da slik at den holder seg myk og tetter som den skal.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har nok en luftestuss på tanken som via en slange går til en gjennomføring I skutesiden. Vannet kommer enten inn her (saltvann) eller via et utett fyllelokk (regnvann). Isolasjon har ingenting for seg, kondens er ikke et målbart problem med en så liten tank.

 

Sjekk O-ringen på påfyllingen, skift om den ser dårlig ut. Og smør den godt inn med silikongrease eller vaselin nå og da slik at den holder seg myk og tetter som den skal.

Jeg tror ikke det kommer oppe fra dekket for det ser tett ut og pressenningen går faktisk over påfylningen så det regner ikke på den. Jeg tar noen bilder - prøver å få det gjort i morgen for i dag regner det i stride strømme her i dag. I morgen melder de om bedre vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...