Jump to content

Kondensproblem - messingtank


MOW

Recommended Posts

Merkelig konstruksjon.

Minner veldig om sånn det ser ut på Tora. Men gjengestussen min er tett mot tanken (tror jeg), og så har jeg boret et lite luftehull litt oppe på gjengestussen. Jeg har tydeilg kondens utvendig på tanken om vinteren og tapper litt vann fra juret unde tanken om våren. Jeg skal sjekke nærmere til våren om det kan komme vann inn hos meg også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Så har jeg tatt tanken ut og det var helt som jeg forventet: Vannperler ovenpå tanken og i og med at tanken ikke har utluftningsventil så har de laget den sådan at det er lufting i genvinn på fåfylningsrøret. Det uheldige med den konstruksjon er at kondensvannet som dannes enkelt og greit renner inn i tanken ved påfylningsrøret. Det mangler ligsom en bedre forhøyning av tanken rundt påfylningsrøret eller (ennå bedre) en riktig utluftningsventil.

Lufting gjennom påfyllingsrøret - og det drar luft ned gjennom dekksflensen, og dermed sannsynligvis fuktighet som samler seg der. Dette er i so fall vanninntrenging, og IKKJE kondens. Løsningen er, etter mi ringe meining å laga til ei lufting i tanken, og so -

enten montera inn ein tett dekksflens, som sikrer at vatn ikkje kjem inn,

eller ta bort rørstussen mellom tank og dekksflens, og sku ein propp i tanken slik at der blir "dobbel propp".

Det går vel ogso an å foreslå eit filter med vannutskiller:

bilde

Link to post
Share on other sites

Lufting gjennom påfyllingsrøret - og det drar luft ned gjennom dekksflensen, og dermed sannsynligvis fuktighet som samler seg der. Dette er i so fall vanninntrenging, og IKKJE kondens. Løsningen er, etter mi ringe meining å laga til ei lufting i tanken, og so -

enten montera inn ein tett dekksflens, som sikrer at vatn ikkje kjem inn,

eller ta bort rørstussen mellom tank og dekksflens, og sku ein propp i tanken slik at der blir "dobbel propp".

Det går vel ogso an å foreslå eit filter med vannutskiller:

bilde

Jeg tror også at jeg prøver å finne en sånn vannutskiller som passer på mitt bensinrør. Ser det er noen forskjellige og til overkommelige priser.

Link to post
Share on other sites

Bare for god orden skyld: Det er kondensvann som dannes oppe på tanken under dekket (kommer vel fra sjøen/regnvann som siver ned og varmes opp under akterdekket?) og det er altså ikke kondens dannet i tanken. Dette kondensvannet renner så ned i tanken ved siden av gevinnet i påfylningsrøret. Det er altså utetthet men det er så meningen fordi det fungerer som utluftningsventil.

 

Nå har jeg tettet rundt gevinnet med kjemisk metall (var en mye enklere måte enn sølvlodding hvor tanken nok skulle fylles med vann). Ved å gi muligheter for at gass i overtrykk kan passere ut gjennom påfylningslokk og påfylningsrør så slippes kun ut gassovertrykk og ikke ellers fordi lokket ligger jo på og det er et vist overtrykk som skal til for at gassen slippes ut.

 

Uten at jeg er spesialist på området så mener jeg ikke til vil gi mulighet for lufttilførsel fordi lokket med o-ring slutter tett hvis det ikke er overtrykk. Synspunkter her?

Link to post
Share on other sites

Undertrykk er et like stort problem, da stopper motoren! Jeg synes ikke din løsning med løst påfyllingslokk er en god løsning, da var det faktsik bedre slik det var. Jeg ville ha fått satt på en liten slangestuss øverst på tanken og lagt slange fra denne til en skroggjennomføring I skutesiden. Da har du en pålitelig lufting. Med din løsning vil du måtte ha lokket løst under gange, og en brottsjø eller et plutselig regnskyll vil føre til vann I tanken. Og da stopper motoren, rimeligvis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Undertrykk er et like stort problem, da stopper motoren! Jeg synes ikke din løsning med løst påfyllingslokk er en god løsning, da var det faktsik bedre slik det var. Jeg ville ha fått satt på en liten slangestuss øverst på tanken og lagt slange fra denne til en skroggjennomføring I skutesiden. Da har du en pålitelig lufting. Med din løsning vil du måtte ha lokket løst under gange, og en brottsjø eller et plutselig regnskyll vil føre til vann I tanken. Og da stopper motoren, rimeligvis...

Du har helt rett!

 

Da jeg skulle i seng i går innså jeg akkurat det samme. Så nå her til morgen "konstruerte" jeg en ventil av en gammel sykkelventil - borede et lite hull så den kunne stå det og smekket på med kjemisk tre + så fikk den litt gummi (man må jo bruke beskyttelse :lipseal::giggle: ) som er perforeret med små huller på siden. Se fotos

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/ventil_uten.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/ventil_med.jpg

 

Kan evt sette en slange på i stedet for gummitoppen, men jeg prøver uten.

 

Jeg har en luftekanal som går ned i bunnen av båten og opp over dekk som gjerne skulle ta bensindamp (som jo er tyngre enn luft).

 

Takk til alle som har bidratt her og håper at min løsning kan være til inspirasjon for andre med samme problem. :thumbsup:

PS: husk å skjære ventilen i to så den ikke er tett inn mot tanken men åpen i begge ender :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kreativt! Bare følg med på at du ikke får bensinlekkasjer ut gjennom luftingen, en båt I havna hos oss fikk en bensindampeksplosjon noen minutter etter oppstart og det smalt godt! Til alt hell hadde båteier gått på land for å løse fortøyningene, slik at han stod på flytebrygga da det eksploderte. Men båten, en tidligere riktig så pen og velstelt tresnekke, ble kondemdert. Så forsiktighet med alt som har med bensin og damp å gjøre anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på det og mener ikke at der vil komme så mye ut den vei med mindre jeg fyller tanken stappfull. Tanken tar godt 15 liter og ventilen er høyere oppe enn toppen av tanken og med de små huller som går ut på sidene av gummitoppen i ventilen tror jeg ikke det blir et problem ( jeg måtte sette ventilen litt forskudt i forhold til stussen fordi ellers ville den gå opp i akterdekket - ergo ikke være plass til den). Men selvfølgelig vil bensinen bevege seg litt i sjøen, men nivået vil være lavest tett på sentrum med stussen.

 

Jeg har satt ventilen på den side av tanken som vil være lettest for meg å se om det kommer bensin ut av den og hvis det skjer så kan jeg sette en slange på og eventuelt feste den annen ende til den eksisterende utluftning, men det blir enda litt mere nørdet og "kreativt"  :giggle:  :rolleyes: 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil sterkt anbefale deg å montere en slange på luftingen din og føre denne gjennom skrog eller dekk.

Bensindamp er såpass "spenstig" at det er det eneste rigtige  :yesnod:

hmmm sånn som jeg har forstått det er bensindamp tungere enn luft så hvis vi snakker damp vil den sive ut kun hvis det er overtrykk (hvilket det ikke burde være hvis utluftningsventilen virker ) ... det er allerede utlufting som går fra bunnen til over dekk ...men jeg kan ikke helt forstå hvordan den virker pga (bensin)gasstyngden ... ??? pls HELP :rolleyes::confused::diving: :diving: :diving::pray::lipseal::giggle:

Link to post
Share on other sites

Luftingen din er nok helt fin, men det er jo en bagatell å tre en slange inn på ventilen for så føre denne ut gjennom skutesiden der den hører til. Biltema, bl.a. selger billige beslag til motering utvendig. Monterer du dette, har du tatt et langt steg for å unngå ulykke .

http://www.h-avis.no/haugesund/nyheter/siste-nytt/kraftig-eksplosjon-i-bat-pa-risoy/s/2-2.921-1.7527378

 

Han her hadde flaks......

Link to post
Share on other sites

I read you loud and clear, men det blir først til vinterpausen at jeg gjør noe med det der. Var iøvrig ute og satte et par teiner i dag. Det var ingen bensinlukt i båten /fra tanken da jeg gikk ombord og det plejde det å være for tanken svettet lidt i en sveisning nederst ved juret også. Det gjør den ikke mere fordi det fikk jeg tettet med kjemisk metall.

 

Rent faktisk var dagens tur den første jeg har tatt med den uten at jeg hadde verktøy fremme og jeg tappet ikke av juret før start.

 

Etter diverse prosjekter emd den motor ..uha orker nesten ikke tenke på dem alle ... ja så går den som en god drøm og med den rette lyd ...nice :clap: 

 

Det eneste jeg skal trene litt på er å starte den mere effektivt fordi jeg justerte blandingsforholdet i går til litt magrere blanding. Så skal den ha choke litt lengre tid men tilgjengjeld virker den som der går bedre og helt rent. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...