Jump to content

Hvilken varmeovn lønner seg best til vinteropplag og tryggest ?


.Torstein.

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig kjøpt meg ny båt som ble fraktet hjem og plassert i hagen. (SeaRay250).

Skal delvis pusse opp inni så jeg ser helst at det ikke blir minus grader inni båten.

Jeg er ute etter en varmovn/vifte på termostat og har et lavt forbruk så jeg slipper å få hakeslipp når strømregningen kommer. ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er noen tidligere tråder her inne om forsikringsgodkjente varmovner for bruk i båt. 

 

Ditt andre ønske er dessverre ikke mulig å oppfylle. En elektrisk varmovn leverer 1 til 1. Akkurat like mye varme ut som du gir strøm inn. 

----------

 

Kan det være en ide å bare ha litt grunnvarme for å så ha en kraftig ovn som du fyrer opp før du skal gjøre noe i båten. Å holde plussgrader en hel vinter høres dyrt ut, med mindre du bor på vestlandet eller noe...

Link to post
Share on other sites

Det er noen tidligere tråder her inne om forsikringsgodkjente varmovner for bruk i båt.

 

Ditt andre ønske er dessverre ikke mulig å oppfylle. En elektrisk varmovn leverer 1 til 1. Akkurat like mye varme ut som du gir strøm inn.

----------

 

Kan det være en ide å bare ha litt grunnvarme for å så ha en kraftig ovn som du fyrer opp før du skal gjøre noe i båten. Å holde plussgrader en hel vinter høres dyrt ut, med mindre du bor på vestlandet eller noe...

Tusen takk for svar ?

Da kommer jeg nokk til å gjøre som du sier, heller bare bruke avotil.

Jeg har en ny Master 3,3kw varmevifte som gir meget bra varme i båten. ?

bilde

Redigert av .Torstein. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha hatt en del ulike varmevifter i mine båter kommer jeg aldri noensinne til å velge noe annet enn denne Adax'en: http://www.maxbo.no/Produktkatalog-B2B/Trevarer-og-Interi%C3%B8r/Varme/Ovn-Elektrisk/Varmvifte-Vv9-T-2000w-Adax/p/900028

 

Stillegående, driftssikker og pålitelig. Spesielt det første setter man stor pris på når man skal overnatte i båten og ovnen skan kjøre. Har ei av disse som har kjørt ca. 10 år nå. I mange år kjørte den hele vinteren i opplagstida så den har fått sine tusentalls gangtimer og den går fortsatt akkurat like godt og lydløst. To andre vifter har jeg som ren nødløsning av annen fabrikant men de brukes hverken om natta eller når båten forlates.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er kommet flere på markedet som kan stå på uten tilsyn enn Thermal 2000 vifteovn

 

Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv.

 

Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring).

http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=333&pageId=194

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha hatt en del ulike varmevifter i mine båter kommer jeg aldri noensinne til å velge noe annet enn denne Adax'en: http://www.maxbo.no/Produktkatalog-B2B/Trevarer-og-Interi%C3%B8r/Varme/Ovn-Elektrisk/Varmvifte-Vv9-T-2000w-Adax/p/900028

 

Stillegående, driftssikker og pålitelig. Spesielt det første setter man stor pris på når man skal overnatte i båten og ovnen skan kjøre. Har ei av disse som har kjørt ca. 10 år nå. I mange år kjørte den hele vinteren i opplagstida så den har fått sine tusentalls gangtimer og den går fortsatt akkurat like godt og lydløst. To andre vifter har jeg som ren nødløsning av annen fabrikant men de brukes hverken om natta eller når båten forlates.

 

Så veldig bra ut. Eneste er vel at 2000W kan være litt mye mtp marginale sikringer osv, særlig i gjestehavn. Går det an å justere effekten eller er det kun termostat som kan justeres?

Link to post
Share on other sites

Hva med en vanlig panelovn, slik en har på veggen hjemme? Den burde være temmelig sikker for å holde den verste kulden ute. Så kompletterer du med en kraftigere vifteovn (feks. den fra Adax nevnt ovenfor) når du skal jobbe i båten. Adax'n har 3 trinn, 800, 1200 og 2000W. Jeg bruker den i båten om høsten når jeg ligger i gjestehavn med landstrøm, og er meget fornøyd.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er noen tidligere tråder her inne om forsikringsgodkjente varmovner for bruk i båt.

"Thermal 2000" var anbefalt av Gjensidige, forutsatt ukentlig oppsyn. Legg merke til ordet "var" der. Det finnes mange dårlige erfaringer med dem. Kulelagre er slitedeler. Jeg tror de fleste negative erfaringene med disse vifteovnene er linket opp fra båtwiki'en: http://www.baatwiki.no/wiki/Brannrisiko_med_elektriske_varmeovner.

 

Jeg tror det beste er å ha en konveksjonsovn. Selv kjøpte jeg frostvakter billig på Seatronic i fjor. Det er en enkel varmespiral med et beskyttende metallbur rundt, liten sak, 200W, mulig å stille termostaten skikkelig lavt. Jeg kjøpte flere av disse og la de til under motoren, inne på bad og andre steder hvor jeg var redd for frost.

 

 

Ditt andre ønske er dessverre ikke mulig å oppfylle. En elektrisk varmovn leverer 1 til 1. Akkurat like mye varme ut som du gir strøm inn.

Det er sant, men hvor mye varme trenger du?

 

I begynnelsen av fjorårets vintersesong hadde jeg ikke så mye - jeg hadde én vifteovn, dieselvarmeren og stor båt. For å være sikker på at det ikke skulle bli frost på badet måtte jeg ha relativt mye varme på vifta. Da blir det en del fyring for kråkene.

 

Riktignok fører vifta til litt sirkulasjon, men allikevel er det visse begrensninger på hvor effektivt den får varmet opp alle kriker og kroker. Mot slutten hadde jeg endelig disse frostvaktene fra seatronic distribuert utover båten - én i motorrommet og én på hvert bad. Til vinteren tenker jeg å også ha en slik plassert under termostaten til dieselvarmeren. Jeg hadde nemlig dieselvarmeren på som backup i tilfelle strømmen skulle gå, men det gikk jo som det måtte gå - dieselvarmeren kan ikke skrus ned til under seks grader, den startet opp litt vel ofte, og det gikk med mye diesel i vinter.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte begrepet "konveksjonsovn", men det er kanskje ikke alle som legger det samme i dette begrepet (når jeg googler på det, får jeg stort sett opp komfyrer) - men kategorien "konveksjonsovner" omfatter altså panelovner.

 

Her er frostvakten jeg kjøpte - denne anbefaler jeg på det varmeste:

 

http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-varmeovner-c-89_174/frostvakt-220v-200w-p-3886

 

Billig og sikker, trenger ikke å monteres (men kan monteres). Man må kanhende riktignok ha flere av de for å være helt trygg på å holde båten frostfri, men det gir igjen en fordel i at man får mel målrettet oppvarming og dermed kan spare strøm.

 

Biltema selger en "konvektorovn" - http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Varmeovn-Konvektor/Konvektorovn-2000028546/- men denne er altså ståmodell. Det ser ut som at den tåler litt bølger, men en ovn i båt bør enten ligge slik til at den ikke kan velte mer enn hva den allerede er veltet, eller (enda bedre) være fastmontert.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte begrepet "konveksjonsovn", men det er kanskje ikke alle som legger det samme i dette begrepet (når jeg googler på det, får jeg stort sett opp komfyrer) - men kategorien "konveksjonsovner" omfatter altså panelovner.

 

 

Konvektorovn er korrekt benevnelse. En ovn med luftgjennomstrømning. De fleste panelovner er konvektorovner nå, før var lukkede panelovner mer vanlige.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Røyrovnar med låg overflatetemperatur er  sikrast som grunnlast, men vert store om dei skal gje noko varme. So må ein spe på med vifteomnar om ein vil ha litt meir komfort. Her og er det innkapsla glødetrådar med stor overflate, men med låg overflatetemperatur og kraftig vifte som gjeld. Om ein vil vere veldig sikker. So har me alle middelvegane.

Link to post
Share on other sites

Om én frostvakt (rørovn eller konvek...torovn) på 200W er tilstrekkelig eller ikke kommer vel an på både båtens størrelse og utforming, samt klimaet den står lagret i ... og også hvor godt båten er isolert. For å heve temperaturen til komforttemperatur er det greit å i tillegg kunne kjøre en kraftig vifteovn i en times tid eller mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...