Jump to content

Anbefalt trevirke ombord i en plastbåt?


Doffen01

Recommended Posts

Hva slags type trevirke anbefaler dere å bruke om bord i en plastsnekke?

 

Jeg har noen planer om å snekre sammen noen skap, vegger, hyller etc. om bord i min 21 fots plastsnekke. Er det kun vannfast finèr som duger eller har dere gode erfaringer med å bruke andre type materialer også.

Vil kanskje tro at furu er uegnet- men hva med gran? Eller kanskje bjørk eller annet lauvtre?

Antar det er mange av dere som leser Forumet som selv har gjort snekkerarbeider om bord i båten deres og det hadde vært fint å fått høre litt om deres erfaringer.

 

Når det gjelder dørken har jeg en annen utfordring. Da jeg kjøpte båten var det lagt det jeg antar var finerplater oppå 22mm tilfarere. Disse platene var påført en eller annen type folie (med mønster).Folien var full av blærer og platene var tydelig preget av elde og fukt - og dette må jeg nå bytte ut.

Hva vil dere anbefale meg å bruke på dørken?

 

 

Link to post
Share on other sites

La inn en lenke her på Forumet her om dagen men har fått dårlig respons tilbake. Vil tro at mange av dere har prøvd dere som hobbysnekkere om bord i båten deres og derfor hadde det vært fint om dere kunne delt deres erfaringer.
Kanskje vet noen av dere om lenker til andre innlegg her på Forumet som omhandler det samme som jeg lurer på.
 
Prøver derfor igjen og håper på bedre respons tilbake denne gang:

Kommentar fra moderator: Slettet kopi av opprinnelig innleggKommentar fra moderator: Slått sammen to likelydende emner.
Om man savner svar så spør i den opprinnelige tråden, ikke start ny. :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt er det brukt teak eller mahognyfiner, med heltre lister I samme material på kantene. Ikke nødvendigvis vannfast, det er jo innendørs. I senere tid har de mer vågale begynt å bruke eik for å få et lysere interiør. Gran og furu blir litt vel mye "hytte", og det lyser "gjr det selv" av det. Bjørk, bøk og ask er fine lyse treslag som man kan lage mye fint ut av, jeg ville gjerne ha brukt en av disse. Da jeg skiftet takplatene I min båt(plasttrekte sponplater som hang ned etter vannlekkasje) valgte jeg bjørkefiner som ble behandlet med hvit olje og voks. Ble mye triveligere enn det gamle etter mitt syn.

 

Til dørken får du ferdignatede plater, bare å skjære til og mette kantene med epoxy f.eks. Nautolex folien som var vanlig før er nå gått ut av produksjon, så da er egentlig slike plater det greieste alternativet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg hadde brukt heltre I selve innredningen. I båt er det veldig stor variasjon I fuktighet og temperatur, noe som medfører risiko for at trevirkewt sprekker. Dette er nok hovedgrunnen til at 90% av båtene bygges med finerplater. Disse fåes igjen I flere kvaliteter med hensyn på hvor mange lag (stivhet) og hva de tåler av fuktighet. Et godt eksempel på dette problemet er at man nater heltre teakdekk, slik at natene opptar bevegelsen I trevirket.

Link to post
Share on other sites

Uten å kunne noe som helst om dette brukte jeg Meranti til sittebenker ute...de krevde litt forsiktighet ved kapping da de fliser seg lett opp men her kan du sikkert bruke tape langs kanten når du kapper.Måtte også mette platene og jeg brukte Owatrol.Ble veldig fint til sittebenker men aner ikke åssen dette er å bruke til andre innredningsdetaljer,men det får du svar på her eller ved å søke på forumet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel selv litt skeptisk til å bruke heltre. Furu er etter mitt syn uaktuelt, men gran "kan" være aktuelt. Gran er bedre når det gjelder å "ta opp fuktighet" - jfr. bl.a. at det er vanlig å bruke granpanel inne i ei badstue, der man absolutt kan si det er stor variasjon i fuktighet og temperatur.

"Problemet" er - slik jeg ser det - tykkelsen på de granmaterialer som er å få kjøpt. Så vidt jeg vet er 14mm panel det tynneste man får kjøpt, og det blir - etter mitt syn - litt for tykt. Litt mye "hytte" - som index sier.

Selvsagt kan man få tak i spesialhøvlet granmaterialer, men er ganske usikker på kvaliteten - med tanke på å "ta opp" fuktigheten og temperatursvingningene når materialet blir for tynnt.

Jeg har ingen egne erfaringer med å bruke "løvtre" - slik som eik, bjørk, bøk og ask. Noe inni meg sier at man får samme utfordringer med disse type treverk, som med gran - dersom heltre av f.eks. eik, eller bøk blir for tynnt.

Å bruke tynn finèr av "løvtre"- som "dekkmaterialer" til skap og skuffer er jeg med på - men å bruke disse type trematerialer til oppbygging av skap/skuffer etc - er jeg altså litt mer usikker på.

 

index nevner noe om ferdignatede plater - til dørk. vet noen om hvor slike plater - og også finerplater til skap/skrog - er å få kjøpt?

Har ikke sjekket enda men er usikker på om Byggmakker, Maxbo eller slike kjeder har slike materialer? Jeg bor i Østfold - så kanskje noen vet om forhandlere i Østfold?

 

Jangul nevner Meranti. Jeg betviler overhodet ikke at Merantiplater er fine til å bygge opp sittebenker ute. Sittebenkene jeg har om bord i båten min- er av glassfiber som båtprodusenten laget i forbindelse med byggingen av båten i 1971. Oppå disse sittebenkene har jeg laget "bunnplater" av vanlig imregnert materialer, som igjen er kledd med skumgummi og skaitrekk - beregnet for båt. Jeg utelukker ikke at Meranti kan være egnet til å brukes når det gjelder oppbygging av skap/skuffer etc - så det er en tanke jeg skal spinne på videre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt brukt finer av noe slag. Heltre lever mer med fuktigheten og kan gi mange utfordringer I en båt. I tillegg til at den blir lett seende ut som en kjellerstue...

 

Meranti finer kan beises og ligne litt på teak med rett behandling. Ulempen er at det egentlig er et dårlig material, fliser lett og tåler ikke stort. Merantifiner selges for det meste som emballasjefiner her hos oss, dvs til å lage transportkasser etc. Så kvaliteten er deretter.

 

Du får jo også tak I ensidig eller tosidig teakfiner, da oppnår du lettere et profesjonelt resultat. Men det blir jo mørkt da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til innredninger i Skarpnesen brukte vi mahognyfiner, heltre mahogny til hjørner, ramtre til skuffer og dører. Kjøpte hos Oslo finerfabrikk

 

https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/

Edited by Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Teak og mahogny (skikkelige greier fra regnskogen, ikke slike dvaske pantasje-greier med svanemerke). Det var engang - slik er det ikke nå lenger. Nå må vi improvisere. Eik er kortreist, tett og fint trevirke. Er så heldig å ha noen fine pinner med ekte heltre teak fra kasserte møbler fra 60-70-tallet liggende. De pinnene er gull verdt i dag. Noe helt annet enn de "teaklistene" man får kjøpt OVER disk nå.

tja si det☺har kjøpt veldig fine teakplanker og teaklister på biltema i år ☺ er og mye fin teak i gamle dører og karmer men blir mye saging av det ☺
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest svarene på denne lenken ser det ut til at de fleste av dere anbefaler å bruke finèr.

Som fjordgrynt - har også jeg en del teakmaterialer liggende fra fordums møbler. I stedet for å kaste gamle teakmøbler har jeg demontert disse og har både gamle, solide ben og heltre-plater fra bord og andre møbler. Vil anta jeg kan bruke en del av dette for å lage skrog og hyller/plater til skap, skuffer og benker. Tror faktisk det kan bli ganske fint - og ikke minst får jeg brukt trrevirke som nok egner seg å bruke i ett maritimt miljø.

 

Når det gjelder dørken - er jeg imidlertid mer usikker.

Som jeg skrev i mitt åpningsinnlegg -var det lagt det jeg antar var tynne (4-5mm) finerplater oppå 22mm tilfarere. Antar dette er lagt der da båten var ny - i 1971. Disse platene var påført en eller annen type folie (med mønster).Folien var full av blærer og platene var tydelig preget av elde og fukt.

 

Index skriver at dette nok var Nautolex folie som var vanlig før-, men som nå er gått ut av produksjon.

Som jeg skrev var mine finèrplater lagt løse oppå 22mm tilfarere. Mot skottene var det så lagt en tykk/bred stripe silikonmasse.

Silikonen har nok bidratt til å ta opp "bevegelser" men løsningen var - slik jeg ser det - ikke optimal. Kombinasjonen av 22mm tilfarere og relativt tynne finerplater ga jo litt "svikt" i dørken. I ett vanlig bolighus er det vanlig å benytte 22mm sponplater som undergulv - alternativt 18-20mm annet materiale som f.eks. parkett etc.

Da sier det seg selv at løsningen med 22mm tilfarere og tynn finèr ikke er en bra løsning.

 

Dere har kommet med en del forslag til løsninger på dørktfordringen.

Skal man være "råflott" og få ett godt og stabilt dekke er kanskje løsningen en tjukk teak-finèrplate - ferdig natet - til en platepris på 4-4500 kr.

Det som er sikkert er at det i hvert fall blir en dyr løsning :rolleyes:

 

jeg vurderer kanskje å fortsatt benytte 22-95mm tilfarere - Oppå disse legger jeg finmasket metallnettarmering og legger så glassfiber og epoxy og så legge en tynnere - ferdig natet- finerplate på toppen.

Kan dette være en løsning å vurdere? jeg bare spør :confused:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg limte 6mm finerte dørkeplater oppå de gamle platene, brukte sika av en eller annen type som jeg dro ut med tannsparkel og la press på. lakkerte så med 3 gode lag 2komp polyuretanlakk.

bilde

bilde

bilde

Edited by Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det virker som en tvilsom løsning forrige eier har valgt I din båt, Doffen01. Sikkert dekorasjonsfolie på tynn finer, ikke Nautolex. Men det der med 22mm tilfarere forstod jeg mindre av. Hva er avstanden mellom disse, og hva ligger de på?

 

Det der med metallarmering og glassfiber hørtes rimelig rart ut. Jeg ville ha gått for 12-14mm finer med nater, da har du ferdig og pent gulv alt I ett.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som innreiing er teak materialet framfor nokon, men dyrt. Ingen over, ingen ved sida. Materialet i heilved er og stabilt og kan lakkast med tokomponent lakk. Men når det gjeld finer skal ein hugse på det berre er yste skiktet som er teak, det andre er rimlegare tresortar. I tillegg er ytterskiktet ofte berre 0,3 mm. Ikkje nett mykje å pusse på. Men finer er likevel greiast å bruke. So kjem det nett an på kor mykje ein vil koste på båten. Til himling brukar ein gjerne lyst trekk og til dørk slike plater som Christensen viser ovanfor.

Edited by Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker som en tvilsom løsning forrige eier har valgt I din båt, Doffen01. Sikkert dekorasjonsfolie på tynn finer, ikke Nautolex. Men det der med 22mm tilfarere forstod jeg mindre av. Hva er avstanden mellom disse, og hva ligger de på?

 

Det der med metallarmering og glassfiber hørtes rimelig rart ut. Jeg ville ha gått for 12-14mm finer med nater, da har du ferdig og pent gulv alt I ett.

 

Jeg tok en del bilder i går - som jeg etter hvert skal få lagt ut her slik at jeg lettere kan forklare hvordan ting er.

Må bare få redigert bildene først og ikke minst - finne ut hvordan jeg legger ut bilder her i Forumet. Men - det kommer - jeg må bare ha litt tid til å få fikset det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg befinner meg litt langt ute på "andre" sida til å meine alt for mye om dette. Allikevel skal jeg si litt. Mest fordi det regner ute. Det viktigste elementet i bruk av trevirke i glassfiberbåter er evnen treet har til å bli behandla med lim, epoksy, to-komponent-stoffer, olje og slikt. I min båt opererer jeg med to slags tre. Det treet som inngår i konstruksjonen av skroget, altså båtens egenskaper knytta til å gå i sjøen, må betraktes som "tre" uansett. Det skal ikke gjennombehandles, med mindre enn bruker rå linolje, som altså inngår i trevirket naturlig. Resten av trevirket skal være som trevirke, altså få anledning til å endre seg. (Derfor går trebåten mjukere og bedre gjennom sjøen). Den andre tretypen (som gjerne kan være av samme botaniske art som den som går til skroget) minner om den som brukes i glassfiberbåter. Innredning, yttertak og slike ting. Dette kan med fordel være stivt, dersom det ikke skal følge båtens mjukhet. (For å bruke en stiv, rigid, kabin bruker jeg natemasse i fuger mellom den og dekk/skanbord - jeg håper det holder.) I glassfiberbåten er ikke dette noe problem. En må altså endre treets egenskaper slik at det blir som glassfiberens. Glassfiber har samme styrke-, bøye-, og strekk-egenskaper som absolutt dødt trevirke. Det en da gjør med trevirket for at det skal oppføre seg slik, er å erstatte vannet som naturlig er i treet (om det ikke er der lenger "ønsker" treet å suge det opp), med noe anna, syntetisk. Jeg har brukt epoksy til dette. Trevirket brukt i båten som sådan, må være førsteklasses al-rik, tettgrodd, harpiksholdig, furu. Trevirket som skal brukes i kabintaket må være akkurat motsatt. Det trevirket som allerede er preparert, altså kvae/harpiks/olje-holdig, tar ikke opp vann lenger, og dermed ikke epoksy (eller owatrol/terpentin/PU/whatever). På kabintaket brukte jeg derfor bjørke-kryssfiner. Den suger sjølsagt opp maksimalt av det stoffet jeg tilførte. Å bruke marinisert kryssfiner, vannfast kryssfiner, blir i dette tilfelle bare tøv. Det blir omtrent som å bruke impregnert konstruksjonsvirke i båten (fy,fy!).

Til dørk, motorrom og slikt som ikke nødvendigvis behøver å være pent, kan en bruke disse platene. Å lime plastduk, linoleum, liksom-tre oppå, eller finer av edle tresorter, har jeg liten tru på. Med mindre en bor i Skjåk og har båten i båthus mesteparten av året. Det skal ikke store lomma til for å få en vannansamling.

Kryssfiner av teak, mahogny og slikt må derfor ha et tynt lag av det pene uttapå, slik at det ser ut som ekte vare, mens det inni må ha oppsugeregenskaper inntakt. - Slik at det kan ta til seg kunststoffer.

 

Det er mange tresorter som vanskelig tar opp vann. De er ypperlige i trebåter, særlig skrog, men altså ikke helt enkle i plastbåter. Løvtre er hovedsaklig av to slag (når vi tenker båt). De som tar opp mye vann, og de som tar opp lite. I den første gruppa finner vi bjørk, bøk og poppel (har sett kryssfiner av poppel). Bøk har jeg forsøkt å lage luke av (kjøkkeninnredning). Det sveller kollossalt! I den andre gruppa, tre som tar opp lite, kanskje mindre enn bartrær, er kjerneved av eik, ask, kirsebær. Jeg har brukt kirsebær og eik i båten min sammen med den "døde" epoksyinnfiserte veden. Problemet med eik, utvendig over vannlinja, er at det er vanskelig å få noe til å "sitte" på den. Innvendig kan en sikkert bruke disse tresortene. Eik, ask (og alm), har forøvrig ringporet ved, noe som gir den litt underlige egenskapen at veden blir sterkere av at det er langt mellom årringene...men nå er jeg visst langt ute på viddene. Får gå ut i båten og finne noe å tenke på.

 

Mange av dagens moderne trebåter er ikke lenger det. Det ser slik ut, men egentlig fungerer treet bare som en bærer, gitter, vev, for kunststoffene. En kan altså hente inspirasjon fra disse miljøene, også kajakkproduksjon, når en skal finne ut hva slags innredning en skal lage seg i (plast-)båten! Stikkordet her er kaldbaking. En trenger sjølsagt ikke lag-på-lag for å lage et skap eller dørkplate, så det er mest materialvalget jeg tenker på, ikke prosessen.

 

PS.

Grunnen til at en bruker kvistfri gran i badstuer er nok hovedsaklig fordi den er lys (ingen kjerneved) og, framfor alt, ikke har kvist. En mørk furukvist oppunder innsida av låret kan skape stor uhygge og framtidig badstufrykt/kastraksjonangst!

DS

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått ordnet med bilder og kan kanskje lettere forklare hvordan "situasjonen" er om bord i min båt.

 

Som jeg sa så ligger det plater som er foliekledd oppå 22mm tilfarere på dørken.

 

bilde

 

Det røde dere ser er altså dørken av glassfiber. Til høyre ser dere litt av kjølen med eksosanlegg og propellaksling. Samtidig ser dere også de 22mm tilfarerne jeg har nevnt.

 

bilde

 

Her ser dere også dørken (det røde). Til venstre ser dere litt av motoren og øverst til høyre ser dere "rommet" for batteri. Dette "rommet" er "støpt" i glassfiber - original fra den gang båten ble bygget i 1971. Nederst på bildet ser dere også en av de 22mm tilfarerne.bilde

 

Her ser dere det samme - som bldet over: Det røde er glassfiberdørken, til venstre motoren og øverst  til høyre  "batterikassen". PÅ dette bildet er tilfarerne fjernet.

 

bilde

 

Her ser dere dørken (det røde) til venstre. Kjølen med eksosrør og propellaksling, slangen til lensepumpa og slangen til vannavkjøling til motoren. Dere ser også 22mm tilfarere. Til høyre ser dere de platene som er lagt oppå disse tilfarerne. Det er veldig tynne finèrplater og oppå disse er det limt en type folie. jeg vet ikke hvilken folie dette er.

 

bilde

 

Her er de samme platene. Disse ligger altså oppå 22mm tilfarere.

 

bilde

 

Her ser dere hvordan platene er fuget - mot skottene - med silikon.

 

Platene og tilfarerne skal altså fjernes (de er gamle og full av råte) og jeg må derfor lage en ny dørk - og spør derfor om tips og råd om hvordan jeg skal "bygge" opp dørken pånytt.

 

 

bilde

 

Når jeg har lagt ny dørk har jeg tenkt å fått laget noen nye benker og skap. På dette bildet ser dere det som i dag utgjør noe av sittebenkene om bord. Oppå disse er det lagt plater med skumgummi og skaitrekk som er egnet for båt.

På det ledige arealet dere ser til høyre på bildet har jeg  tenkt å fått laget en forlengelse av den benken dere ser og over den igjen har jeg tenkt å lage ett skap. Hva slags materialer bør jeg bruke?

 

bilde

 

Det samme "ledige arealet" som bildet over - fra en annen vinkel.

 

bilde

 

Her- ved rorplassen må jeg få laget en plate eller lignende over "batterikassen".  På det arealet hvor dere ser vannslangen - som er kjølevannet fra motoren og som ledes ut til utsiden av båten - har jeg tenkt å få laget ett skap eller noe og oppå dette må jeg få plassert en stol eller noe så rormannen har noe å sitte på. Hvilke materialer bør jeg bruke til ett slikt skap?

 

bilde

 

Inne i cabinen på båten har jeg - som dere ser - plass til å forlenge dagens sittebenk. Tenkte kanskje jeg skulle bygge ett "høyskap" her. Hva slags materialer bør jeg bruke? Arealet jeg tenker på er det arealet dere ser til venstre på bildet.

 

bilde

 

Nederst til høyre på dette bildet ser dere at jeg også har plass til å bygge ett skap eller lignende.

 

For å gjenta meg selv - hva slags type materialer bør jeg bruke til å lage dørk, skap, benker,plater etc.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg ville ha erstattet det du kaller tilfar ( ser ut som malte planker ? ) med nye i impregnerte materialer. Terrassebord er fint.

Så ville jeg spandert en ferdig dørkplate fra Fibo (respatex på toppen med ferdige nater) -sorte eller hvite). Den som passer best er 15mm tykk. Med litt lakkforsegling på endeved så varer disse platene båtens levetid. Selges fra mange leverandøre og koster ca 1000,- pr kvadrat. Skal du dille med noen billigere plater med noe lurium på toppen så blir det fort samme prisen  :smiley:

Derimot ville jeg brukt vannfast kryssfiner med bjørke overflate til skap. Den er stabil i alle rettinger og fin å male. De er også vesentlig billigere enn teak dekket kryssfiner. Det finnes en del ferdige lister/karmer til båt i teak. Ville brukt det om du ikke har maskiner til å lage selv. Da ville jeg brukt eik.

 

Lykke til !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg ville ha erstattet det du kaller tilfar ( ser ut som malte planker ? ) med nye i impregnerte materialer. Terrassebord er fint.

Så ville jeg spandert en ferdig dørkplate fra Fibo (respatex på toppen med ferdige nater) -sorte eller hvite). Den som passer best er 15mm tykk. Med litt lakkforsegling på endeved så varer disse platene båtens levetid. Selges fra mange leverandøre og koster ca 1000,- pr kvadrat. Skal du dille med noen billigere plater med noe lurium på toppen så blir det fort samme prisen  :smiley:

Derimot ville jeg brukt vannfast kryssfiner med bjørke overflate til skap. Den er stabil i alle rettinger og fin å male. De er også vesentlig billigere enn teak dekket kryssfiner. Det finnes en del ferdige lister/karmer til båt i teak. Ville brukt det om du ikke har maskiner til å lage selv. Da ville jeg brukt eik.

 

Lykke til !

Knude

ja - det vi på tømrer-/snekkerspråket kaller tilfarere - er i dette tilfelle 22x98mm malte bord. De har nok ligget der omtrent fra da båten var ny (1971) vil jeg tro. Disse skal bå bort og jeg hadde tenkt å erstatte de med 28x120mm terrassebord.

15mm tykke Fibo-trespo-plater virker i første omgang til å være veldig tynt som bærende gulv/dørk. jeg har mange års erfaring som tømrer/snekker og tenker tanken- dersom - vi hadde lagt 15mm plater oppå gulvbjelkelaget i ett hus. Det hadde da garantert kommet reklamasjoner fra huseier over "svikt" i gulvet. Standard tykkelse på plater på gulv i ett hus er jo minimum 22mm.

Naturligvis er avstanden mellom tilfarerne/gulvbjelkelaget en faktor her. Vanligvis er jo en slik avstand (CC-avstand) 600mm, men dersom man skal bruke plater som ikke er tykkere enn 15 med mer vil ejg tro at man må ha en cc-avstand på minst 400 - kanskje ned mot 300mm.

 

Jeg har selv ingen erfaring med Fibo-Trespo-plater i båt - men vil tro at de har omtrent samme oppbygging som baderomsplatene til Fibo-Trespo? Å skjære disse på tvers er jo egentlig ingen kunst men å kappe disse på langs er jeg mer skeptisk til.

 

bilde

 

Hvis du/dere ser på dette bildet - ser du/dere at jeg må "dele" opp platene. På hver side av kjølen kan jeg legge hele plater men jeg må også ha en tilkomstluke til kjølen for å komme ned til propellaksling etc. Da må jeg i så fall kappe platene på langs. :worry:

 

Vurderingen din med å bruke vannfast finèr med bjørk overflate er jeg absolutt med på og har vel bestemt meg for å gå for den løsningen. Når det gjelder lister/karmer er jeg noe mer usikker men det finner jeg ut av etter hvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

15mm tykkelse holder plenty, ingen fare! Bygg opp et rammeverk med nye tilfarere, slik at platene er understøttet i alle skjøter. Og dropp den der fugemassen mellom dørk og skrog, den har ingenting for seg;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

15mm tykkelse holder plenty, ingen fare! Bygg opp et rammeverk med nye tilfarere, slik at platene er understøttet i alle skjøter. Og dropp den der fugemassen mellom dørk og skrog, den har ingenting for seg;-))

Ok- da satser jeg på at 15mm's platetykkelse er bra nok. Tilfarere som ett "rammeverk" høres  fornuftig ut. Tenkte å bruke 28x120mm impregnerte terrassebord som rammeverk, men kanskje 21x95mm er tilstrekkelig?

Du skriver at man skal droppe fugemassen mellom dørk og skrog. Mener du da at platene skal skjæres til slik at de går helt tight inn imot skroget. Jeg "ser for" meg at platene kan bli "ustabile" - altså at de "glir rundt" dersom de ikke kappes til helt nøyaktig" inn mot skroget. Skal disse Fibo-Trespo.platene på noen måte festes til rammeverket med f.eks. lim? Er det not og fjær på disse maritime platene fra Fibo-Trespo?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Å samle alle løse tråder i en bygge / restaurering tråd ville sikker hvert lurt i stede for å lage mange   :smiley: 

Du skal ikke ha noen bekymringer med å kutte i denne typen dørk plater. De er utrolig stabile i laminatet. Siden du er snekker så har du sikkert tilgang på en bordsirkel. Beste verktøyet for å partere platene. Jigsag er også utmerket.

Noen tips:

 

Dette er bilder som jeg lånte fra båter til salgs på finn.no (Nor Star)

 

om du ser på luka foran bordsøylen så er den skåret ut med jigsag i den dørken og skuret etter bladet er da klaringen for luka.

bilde

 

Dette bildet viser bedre bære evnen for dørken Dette er bare 13mm plater

bilde

 

Eksempel på luker i dørk . Disse er frest ut med en pinne fres på 2 mm . Suden du bare skal lage en dørk så er det lettest å lage en radius i svingene på ca 70mm. da blir det ett kutt hele veien.

La bankene på undersiden er limt og skrudd med 25mm syrefaste skruer. (viktig å forbore)

bilde

 

Om du skal utføre dette enda litt penere så kan man legge teak lister på alle kanter.

bilde

 

Dette er båter jeg har innredet veldig mange av  :smiley:

 

Når jeg lager en dørk så lages først en mal i noe sponplate remser aller.eller....

Så er det lurt og alltid ha en midt stripe i center av båten (ser penest ut) merk stripe på mal-legg mal på dørk og skjær ut dørken. 

Om du ønsker å utnytte plata helt er det fult mulig å frese inn ei løs fjør i ende veden og skjøte usynlig.

 

Når du lager luke i luka er en måte og bore et fingerhull i halvveis inn i luka. Da starter du kuttet der. Du kan selfølgelig bruke et 2mm bor som du "sager deg en start til sagbladet. Fint med ned freste luke ringer som siste bildet.

 

Så litt til kompositt delen du spør om.

Din båt er støpt i form med en ukomplisert polyester og en vanlig csm. (Emulsjons bunnet små enkelt hår) For å reparere skader på denne så er det etter min mening best å bruke tilsvarende. BT har både verktøy og polyester-glassfibermatte.

Det finnes utrolig mye innfo. på nett men sjekk ut denne : http://www.osboat.no/

Han har skrevet læreboka i polymerkompositt faget.

Ellers så kan man få timene til å gå med noen søk på Youtube.  

Denne: 

Eller denne : 

 

 

Håper dette var litt hjelp i  :smiley:

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...