Jump to content

Prosjekt: Oppbygging fiskebåt - Nordkapp 17


Cral

Recommended Posts

Begynner en prosjekttråd om båten jeg hentet på fredag. 

 

Det skal være en Nordkapp 17 HT inni der, men det finnes visst to bredder på denne, 1,80 og 2,12? 

 

https://baatplassen.no/i/topic/83139-prosjekt-nordkapp-17-ht-prince-total-renovering/viser vel samme type båt, og har gitt meg litt inspirasjon, men jeg vet at jeg ikke kommer til å havne i nærheten av den jobben. 

For meg skal dette bli en bruks båt, for de to typene med fiske jeg bedriver, trolling og "havfiske". 

Tidligere eiere har gjort mye med denne båten, ikke alt som har vært et skritt fremover....

Har blant annet en stygg mistanke om at det er brukt en del ikke syrefaste skruer, og litt dårlig jobb med noe av trearbeidet. Og en litt "enkel" løsning med hydraulisk styring som ikke passet inn der den skulle passer.

Bildene fortelle en hel del om båten

IMGP1356.jpg
 
 
 
IMGP1358.jpg
 
IMGP1359.jpg
 
 
 
IMGP1361.jpg
 
IMGP1362.jpg
 
IMGP1363.jpg
 
IMGP1364.jpg
 
IMGP1365.jpg
 
IMGP1366.jpg
 
IMGP1367.jpg
 
IMGP1368.jpg
 
IMGP1369.jpg
 
 
 
IMGP1371.jpg
 
IMGP1372.jpg
 
IMGP1373.jpg
 
IMGP1375.jpg
 
IMGP1377.jpg
 
IMGP1378.jpg
 
IMGP1379.jpg
 
IMGP1380.jpg
 
IMGP1381.jpg
 
IMGP1382.jpg
 
IMGP1383.jpg
 
IMGP1384.jpg
 
IMGP1385.jpg
 
 
 
 
 
IMGP1388.jpg
 
IMGP1389.jpg
 
IMGP1390.jpg
 
 
 
 
 
IMGP1393.jpg
 
IMGP1394.jpg
 
 
 
 
 
IMGP1397.jpg
 
IMGP1398.jpg
 
 
 
IMGP1400.jpg
 
 
 
 
 
IMGP1403.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
IMGP1409.jpg
 
 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Og det var slik båten var når jeg fikk hentet den.

 

Dagens båt ser slik ut:

 

bilde

Bildet lånt fra NKML Blogg, da jeg ikke er flink å gå ut av båten for å ta bilder. :)

 

Bilde hosting

 

Planen er, ikke nødvendigvis i korrekt rekkefølge

 

# Fikse en ordning på motorbrønnen og styringen. Enten lage en "kopp" som styringen bor i, eller kutte ned sidene og bygge opp ny motorbrønn.

# Bytte vegg mellom lagring under motorbrønn og akterdekk. 

# Bytte vegg styrehus, løfte dør litt

# Bygge ny innredning med benker på her side inne. Montere Jula båtstoler på benken på svingbar dreieskive for fører og passasjer. Pute bak fører og passasjer sete for flere passasjer. 

# Bygge nytt dashbord. 

# Rydde opp i elektrisk anlegg (Det vil vel si å trekke alt på nytt)

# Flytte motor fra gammel båt til ny båt

# Flytte downriggere fra gammel båt til ny båt

# Flytte elmotor fra gammel båt til ny båt (GPS kontrollert el-motor, brukes til "alt" anker, redusert drifthastighet ved fiske over grunntopper, autopilot / styring (under fiske, kan gå etter waypoints men brukes mest for å holde kurs))

# Bygge om stangstativ fra gammel båt til ny båt

# Flytte ekkolodd fra gammel båt til ny båt

# Montere takluke (140 cm er litt lavt, og jeg vil gjerne ha muligheten for å stå å kjøre)

# Montere luke i stedet for babord frontvindu.  Gjør det letter å komme seg frem og få satt ut elmotoren. 

# Montere solcelle vifte i taket. 

# Fjerne rekkverk baug, det kommer i veien for elmotoren.

# Montere pullert baug og akter begge sider

 

Må vel legge til at de forrige eierene har gjort mye korrekt også, med å tømme akterdekket og bygge nytt styrehus.

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt,jeg gikk selv fra Omre  til Nordkapp 17 som fiskebåt.   Nordkappen er mye bedre når når det blir litt sjø utpå.

 

Men er du sikker på at dette egentlig er en Nordkapp?

 

Den har et helt annet skrog enn min båt,og ser ut til å være en del smalere.

Har sett disse flere ganger annnonsert som Nordkapp på Finn,mulig det er det stemmer men er usikker.  

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt ærlig er jeg usikker. Men båten fra den andre Nordkapp tråden ser ut til å være samme båten. (Link i toppen)

Selger sa også at det fantes to utgaver, en med mye mer v-bunn enn denne. Men med det kunnskapsnivået som er på enkelte her inne, så finner man vel snart ut hva dette er :)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Må lære meg dette først som sist. Bruk SØKEFUNKSJONEN. :S

 

Den ga meg svarer i blant annet denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/39120-hvordan-er-lanterne-reglene-for-b%C3%A5t-ca-8meter/(som viser til denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/3828-lanterne-f%C3%B8ring/page-2)

 

Og da kan jeg ha rundtlysende topplanterne og sidelanterne, og det er godkjent. Hurra! Da har jeg jo ankerlanterne samtidig. :)

~Cral

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

bilde

 

Litt dårlig bilde, men mobilkamera og dårlig lys har aldri vært en vinner.

Har ikke fått båten inn enda, da det står noe greier i veien i garasjen... Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre for mye før det var på plass, men etter en liten tur innom båten tidligere i uka, fant jeg ut at det var på tide å starte litt.

En av de tidligere eierene har hevet taket på hardtopen, og laget en bakvegg her. Dette er gjort ved å kappe av hardtoppen, sette inn en 2x4" og plastre på utsiden. PÅ innsiden er det skrudd opp finerplate, og trekt med noe lodden innredningsduk. 

Vinduene har ikke passet 100%, så her har man tilpasset små biter av mdf, og malt på utsiden. Så er det ytterlig en skjøt som er laget uten å legge duk i skjøten. Ikke helt sikker på hva dette er, eller om jeg har misforstått hvor mye størrelseforskjell det var på vinduene... 

Uansett, flere av vinduene er da selvfølgelig ikke tett. Videre er finere platene på innsiden helt gått opp i limingen, og delvis råtnet. En del av 2x4" må også byttes ut. 

Og så er jeg usikker på om dette har fått noen innvirkning på kutteflaten under, da jeg frykter at det ikke er gjort mye for å hindre vanntrengelse her, og jeg tror det har/er en lekte her for å styrke opp. 

En mulig konsekvens blir å fjerne mye av det forrige eier har gjort, og bytte ut 2x4" med en 4" eller 6" konstruksjon i tre eller diviniy cell og glassfiber. Alterantivet blir vel å kutte vekk den skadete delen av 2x4" og erstatte den med ny bit. 

 

Fordelene med å alternativ 1 er at jeg får sett om det er noe som må gjøres lengre nede, lærer en hel masse om "to do and not to do", og muligens får høyere kabin fordelen med alternativ 2 er at det er mye mindre jobbm, men må må kanskje gjøre det opp igjen om en stund

Akkuart nå går det meste i feil retning med dette prosjektet...  :nonod: 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Da har jeg brukt noen timer til på båten. Nesten alt inni er nå revet. Tom mobilbatteri i dag, så ingen bilder i dag, men siste bildet fra i går er tatt med. Har fjernet resten av dørken, (to lag ute, ene laget hadde glassfiber på oversiden... og litt som ahddew gått i oppløsning mellom lagene) revet alt under vinduene (og konstatert at  alt under det ekstra fordekket som er i tre er pill råttent, her er det ikke brukt vannfast lim... )

Samt revet veggen fra cabinen mot akterenden. 

bilde

 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Da begynner jeg å nærme meg å være ferdig med å rive gamle synder. Desverre, så finner jeg jo hele tiden noe mer å rive når jeg først setter i gang.
 
IMGP1480_2.jpg
 
Bak den grå veggen under vinduene fant jeg dette. Trefiner. Ikke plastret inn. (Egentlig forventet) Men ser ut som om de ikke har brukt vannfast lim engang.  :thumbsdown:  :lipseal:
 
IMGP1481_2.jpg

De har visst forstått at noe måtte gjøres? Og laget dreningshull i det orginale fordekket. 
 
IMGP1482_2.jpg
 
Nærbilde av gledene jeg fant når jeg fjernet den gråveggen. 
 
IMGP1488_2.jpg
 
Denne finerplaten, derimot lager litt mer utfordringer for meg. Den er gått delvis i oppløsning lengre bak i båten. Men hvilken oppgave har den egentlig? I det rommet jeg har bilde av her, er den "løs" i bunn. Lengre bak har jeg ikke greid å bøye på den. 
 
IMGP1490_2.jpg
 
Når man skal lage hull til vinduene lager man de firkantet. Og så putter man en liten bit med mdf i hjørnet for å få hjørnet rundt. Og mdf biten er ikke festet med noe annet enn malingen og listen til vinduet. En av grunnene til at ting ikke er 100% tett...
 
IMGP1493_2.jpg
 
IMGP1494_2.jpg
 
IMGP1495_2.jpg
 
Og så var det denne pelsen da. Den kommer av i små biter av gangen, men mye sitter igjen, både deler av pelsen og gammelt lim. Hvordan skal man bli kvitt det? Varmepistol og en form for skrape? Sparkel? 

Bildehosting

~Cral

Link to post
Share on other sites

Og så var det denne pelsen da. Den kommer av i små biter av gangen, men mye sitter igjen, både deler av pelsen og gammelt lim. Hvordan skal man bli kvitt det? Varmepistol og en form for skrape? Sparkel? 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Vinkelsliper med stålbørste.. er brutalt effektivt...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter å ha prøvd elektrisk skrape i form av multiverktøy utgaven, funket bare litt, så var det vinkelsliper sin tur, det sto en flapdisk på den, og den gjorde jobben....

 

Halvveis gjennom den jobben fant jeg ut at glassfiberen i taket bare "hang" helt løs. Det var tydligvis bare støpt et eller to lag med matte utenpå en finerplate inni der. Kort historie enda kortere:

 

Jeg flekket av glassfiber på ca halvetaket før det begynte å sitte fast. Litt mer jobb med flapdisken, og resten var borte. Bakerste 1/3 av platen satt relativt løst, så den forsvant, fort, men resten satt bedre fast. (er noen gjennomføringer lengre fremme med vått virke også, så jeg antar at det kommer lett løst, men nå er planen å bruke sirkelsag, og lage et rutemønser i platen, slik at jeg får hele platen vekk, og heller legge et par ekstra lag med glassfiber nedi der. Har mye mer trua på det enn finerplater for tiden. Har kjøpt finerplate til gulvet, men ble veldig usikker på om det er veien å gå, er blitt veldig skeptisk til tre og glassfiber.

 

Men jeg driver fortsatt og jobber feil vei (og med det mener jeg at jeg river og ikke bygger opp.) har den finerplaten som går i hele lengden av kjølen som jeg har tenkt å få vekk siden den så å si er oppløst flere steder + et annet prosjekt, men det står det litt mer om under her.

 

Noen bilder siden sist:

 

bilde

 

Ups. Det viste seg at det også i fronten var det kun lakken (om det var gelcoat, topcoat eller noe annet, vet jeg faktisk ikke) som holdt det, bortsett fra våt finerplate og en metallplate for litt ekstra styrke der. (Men den var skrudd fast med gjennomgående bolter.) Og så var det noe reisverk i hvert hjørne. Vekk med alt, og litt forsiktg overtagelse og taket var løst. Hurra?

 

bilde

 

Dashbordetområdet. Uten dashbord. De hadde jo først bygget treverket (men ikke rustfrie skruer eller vannfast finer) så hadde de kledd med glassfiber.

Det er jo fortsatt våt, vasstrukket finerplaten innover i dette mellomromemt mellom gammel og nytt fordekk.

 

Siste riveprosjektet er en fæl plan om å skjære vekk hele den delen av det gamle fordekket som er under det nye, og lage noen spant og kle inn med glassfiber for å gi hele konstruksjonen litt ekstra styrke.

 

bilde

Her var det engang en 2 tom 4. Den var delvis råtten da den hadde stått og blitt våt.... Denne blir erstattet med små biter med tre eller divinycell med glassfiber rundt. 10mm divinycell eller trefiner og glassfiber rundt. Er jo glassfiberen som gjør jobben, distansemateriale er vel der bare for å bygges rundt.

 

bilde

 

taket. Oppned, uten pels, uten glassfiber på undersiden, og godt igang med å fjerne finerplaten...

 

Håper på å starte å bygge opp igjen over nyttår, i morgen er det ny økt, og da er planen å få vekk resten av treplaten, sjekke spantene om de må byttes ut, samt å bli kvitt den finerplaten som ligger inne i kjølen.

 

Ser jo at flere med hell har tatt vekk alt, og laget et ekstra lag med glassfiber i bunn, og så nye spant, men de har som regel hatt skum nedi der. Det var det jo ikke på denne når jeg kjøpte den. Får se hva status blir i morra kveld.

 

Carl

 

 

picture hosting

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

bilde

jeg er ikke verdensmester i å tegne, men dette er da en av 4 tegninger som utgjør skissene til ny "targa/fiskebøyle". Alt blir 25mm rør med 2mm vegger. alle 90 graders bøyer er ferdig bøyd resten blir sveiset i hop.

Endte opp med 30mm skiver med mutter på innsiden for bena.

Er jo en fiskebåt ;)

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Hovedprosjektet i dag var å fjerne resten av finerplaten inni her.

 

bilde

 

Det gikk egentlig sabla sakte. Delvis for det at jeg brukte feil verktøy, og delvis for det at den delen av finerplaten jeg var kommet til egentlig var helt ok.

I ettertid burde jeg bare takket pent for at den ikke var våt, og heller bare lagt glassfiber over, samt bygget opp med glassfiber eller ny finerplate i nedkant.

 

Men tur på jula for å kjøpe nye stemjern, en runde med raspedisk på vinkelsliperen for å få vekk resten av glassfiberen og og en blanding av sirkelsag og elektrisk høvel så ble restualtet til slutt

 

bilde

 

Slik. Man ser skillet på hvor finerplaten overhode ikke var borti støpet og hvor det var litt heft.  

 

bilde

 

Delprosjekt 2 i dag - sjekke spanter, så vidt startet, men jeg må sjekke dem bedre. , fjerne finerplate langs kjølen - påbegynt.

Som man ser så var det så å si ikke noe igjen av finerplaten....

 

Feiebrette var en gave fra en god? venn.

 

post images

~Cral

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
IMGP1544.jpg
etter litt sliping og vasking med aceton, var det på tide å lage en forskaling for støpingen.
 
IMGP1545.jpg
Foliert mdf plate, med slippmiddel (polyvinylalkohol) og da var det vel bare å sette i gang. 
 
2016_01_16_14_34_36.jpg
Alle hjørner fikk en ekstra trekant som i ettertid skal sages til med stikksag slik at det blir litt lettere å få gummilisten til vinduene til å sitte. 
 
IMGP1549.jpg
Og bakerst ble mdf platen byttet ut med glassfiber også. 

Nå blir det nok en liten pause i byggingen da jeg trenger litt varme for å kunne støpe dette fast i båten. Har litt mer riving jeg kan gjøre, men ... 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...