Jump to content

VP TAMD42 bruker lang tid på å oppnå ønsket turtall


sjøkriger

Recommended Posts

Har en Mørejet med VP TAMD42WJ-A som begynner å trøble seg litt. Mistenker turboen, men ønsker tips fra medlemmene.

 

Ved fullt gasspådrag gir motor rask respons med gir i fri. Med propell innkoblet øker turtall raskt opp til rundt 2000-2500 rpm, men så tar det noe tid (5-10sek) før turtallet plutselig øker videre til marsjfart rundt 3100 rpm.

 

Disse symptomene begynte vel for ca et år siden, men ble merkbart verre denne helgen. Med fullt gasspådrag økte turtallet til 2000 før det sank istedetfor å øke. Etter noen forsøk fikk jeg båten likevel på plan og de neste to timene forløp turen seg som normalt i marsjfart. Våget ikke slippe opp gassen igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dieselpumpen ble nylig sjekket og justert hos profesjonelle, da vi først mistenkte denne pga symptomene som beskrevet over. Skiftet også tre av dysene. Begge deler uten merkbar bedring.

 

Det er korrekt SAP, VP sine TAMD-maskiner er uten kompressor. Selv om de lærde sier at motoren er litt for liten for en såpass stor og tung båt, så har den i alle år  skutt seg enkelt ut av sjøen og på plan.

 

Glemte å opplyse om at det ikke er antydning til svart eksos. Motor har gått 2800 timer.

 

Fikk nettopp tilbakemelding på forespørsel om pris på ny turbo fra Dieselgrossisten om at symptomene ikke automatisk peker på turboen, som både Mort1 og SAP hentyder, men at det heller kan være drivstofftilførselsproblem eller luftlekkasje. Det kaller jeg bra service.

 

Luftlekkasje; leiter jeg etter høy sugelyd eller kan jeg kjenne utluft med fingrene? Begynner å bli rådvill...

Redigert av sjøkriger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et tverrør etter turboen bort til intercooleren som er kjent for å kunne lekke, det som Mort1 nevner. Del nummer 6 på dette bildet:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746630-25-535B.aspx

Samme konstruksjon på 32/42/43/44, gummipakingen kommer ut eller sblir stiv og hard. Dette kan kjennes godt med fingrene, men siden du ikke har kompressor må du opp på fulllt turtall for å kjenne etter. Og det er farlig, vær forsiktig.  Dynamoen er på høyre side (hvor det oftest er logisk å stå) og kan ta med seg et ben.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke prøvekjørt, må være to... Men fikk sjekket turboen fra luftfiltersiden (her skal det komme et bilde som viser tydelig tæring på skovlene ytterst, må nesten anta at resten er lik): bilde

 

Skovlen gikk ellers lett rundt, og jeg kjente ingen slakk. Men her snakker vi vel utskifting uansett. Spørsmålet nå er om det er noe å tjene på overhaling eller kjøpe helt ny.

Redigert av sjøkriger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror den turboen har sugd i seg fremmedlegemer (FOD).

 

Har drevet noen år med turbinmotorer for modelljetfly som bruker lignende sentrifugalkompressorer som turboladere, og det er ofte slik det kan se ut når den har sugd inn andre ting enn luft.

 

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode råd, dette er vel i stor grad det Båtplassen dreier seg om  :smiley:  Jeg er ydmyk for all kunnskapen som deles her. 

 

Mange takk Windy37GM, har lest igjennom din how-to og den er akkurat det jeg trenger nå :smiley:

 

Er superfornøyd med motoren, den har vært en trofast venn i alle år. Regelmessig service på verksted er suksessfaktoren. Det er først nå de siste årene den har "trøblet" seg, og med litt egenkunnskap tror jeg mye av det kunne vært unngått. Med Båtplassen og medlemmenes hjelp skal jeg ta kontroll på egen motor... Håper jeg også kan bidra her inne en dag!

Link to post
Share on other sites

Uffda den så ikke frisk ut..turboservice i Porsgrunn har de billigste bytteturboene. I tillegg er de raske på levering. Når jeg byttet mine gikk det 5 dager fra bestilling til de var på plass. Turboene kom rett fra Sverige.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Med en slik skade på impellerhjulet så ville jeg også sjekka grundig på sugesiden for om mulig å finne ut av hva som kan ha funnet veien inn i turboen! Litt kjedelig om det samme skulle skje med en splitter ny turbo også!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Har innhentet priser fra anbefalte firma på ny og innbytte turbo, nesten ikke forskjell i pris. Alle ligger rundt titusen pluss/minus. Antar ny orginal er et udiskutabelt valg? Noe annet jeg bør tenke på her?

 

Har tatt bilde av noe jeg fant inne i luftfilteret. Ser nesten ut som en bit av et turbinblad...

bilde

 

Har lurt på hvordan den havnet der, men så ser jeg at luftfilteret er revet opp i bakkant. Kan filteret ha løsnet av seg selv og blitt sugd inn i turboen, eller har noen åpnet filteret for å gi mer luft? Lokket til filterboksen er tatt av for anledningen...

bilde

Redigert av sjøkriger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...