sjøkriger Startet 14.September.2015 Del på Facebook Startet 14.September.2015 Har en Mørejet med VP TAMD42WJ-A som begynner å trøble seg litt. Mistenker turboen, men ønsker tips fra medlemmene. Ved fullt gasspådrag gir motor rask respons med gir i fri. Med propell innkoblet øker turtall raskt opp til rundt 2000-2500 rpm, men så tar det noe tid (5-10sek) før turtallet plutselig øker videre til marsjfart rundt 3100 rpm. Disse symptomene begynte vel for ca et år siden, men ble merkbart verre denne helgen. Med fullt gasspådrag økte turtallet til 2000 før det sank istedetfor å øke. Etter noen forsøk fikk jeg båten likevel på plan og de neste to timene forløp turen seg som normalt i marsjfart. Våget ikke slippe opp gassen igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Start med å kontrollere slange frå turbo til ladeluftkjøler. Det hender at disse løsner. Det kan også være at røykbergenser er begynnt å henge seg opp. I så fall trenger dieselpumpen tilsyn. Virker kompressoren som den skal? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Kan høres ut som noe med turbo, evt trykklekkasje mellom turbo - intercooler og innsug. TAMD 42 WJ har vel ikke kompressor som den eneste i 42-300 familien? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkriger Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 (redigert) Dieselpumpen ble nylig sjekket og justert hos profesjonelle, da vi først mistenkte denne pga symptomene som beskrevet over. Skiftet også tre av dysene. Begge deler uten merkbar bedring. Det er korrekt SAP, VP sine TAMD-maskiner er uten kompressor. Selv om de lærde sier at motoren er litt for liten for en såpass stor og tung båt, så har den i alle år skutt seg enkelt ut av sjøen og på plan. Glemte å opplyse om at det ikke er antydning til svart eksos. Motor har gått 2800 timer. Fikk nettopp tilbakemelding på forespørsel om pris på ny turbo fra Dieselgrossisten om at symptomene ikke automatisk peker på turboen, som både Mort1 og SAP hentyder, men at det heller kan være drivstofftilførselsproblem eller luftlekkasje. Det kaller jeg bra service. Luftlekkasje; leiter jeg etter høy sugelyd eller kan jeg kjenne utluft med fingrene? Begynner å bli rådvill... Redigert 14.September.2015 av sjøkriger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Er ikke det enkleste å få på en enkel ladetrykksmåler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Kjenn etter utluft med fingrene. Kontroller slangeklemmmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Hvis det ikke er byttet turbo på dette timeantallet, vil jeg anta at du har svaret. Har hatt to stk Kad 44, og kjenner motorene godt. Hvis du tar av krøket, og legger ut et bilde her, kan jeg og flere her inne gi deg gode råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Det er et tverrør etter turboen bort til intercooleren som er kjent for å kunne lekke, det som Mort1 nevner. Del nummer 6 på dette bildet: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746630-25-535B.aspx Samme konstruksjon på 32/42/43/44, gummipakingen kommer ut eller sblir stiv og hard. Dette kan kjennes godt med fingrene, men siden du ikke har kompressor må du opp på fulllt turtall for å kjenne etter. Og det er farlig, vær forsiktig. Dynamoen er på høyre side (hvor det oftest er logisk å stå) og kan ta med seg et ben. Redigert 15.September.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Har du prøvd med ekstern dieseltank på dekk koplet rett inn på forpumpa? Motoren får enten for lite luft eller for lite diesel ( eller begge deler) Har turboen aldri vært byttet er det nærliggnede og skylde på denne. En rens av intercooleren er også lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Hvis han tar av luftfilter og kjenner på slakk i aksel, og at den roterer fint, er det fortsatt ofte det er problemer med turbo, pga. timetall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Er det tæring i utløpshuset blir ofte klaringen til skovlene for stor og man mister effekt. Evt slakk i akselen sier ikke noe om evt tæringer i utløpshuset. Sjekk også eksosbendet at dette ikke har grodd igjen. Mål turbotrykket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkriger Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Hei, begynner å få troen tilbake... Takk for konstruktive tilbakemeldinger, gleder meg til å prøve dem ut. Oppdatering følger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkriger Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 (redigert) Fikk ikke prøvekjørt, må være to... Men fikk sjekket turboen fra luftfiltersiden (her skal det komme et bilde som viser tydelig tæring på skovlene ytterst, må nesten anta at resten er lik): Skovlen gikk ellers lett rundt, og jeg kjente ingen slakk. Men her snakker vi vel utskifting uansett. Spørsmålet nå er om det er noe å tjene på overhaling eller kjøpe helt ny. Redigert 16.September.2015 av sjøkriger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Tror nok heller det er noe som har kommet inn i turboen og kræsja med skovlene!! de er jo kraftig bøyd! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 (redigert) Tror den turboen har sugd i seg fremmedlegemer (FOD). Har drevet noen år med turbinmotorer for modelljetfly som bruker lignende sentrifugalkompressorer som turboladere, og det er ofte slik det kan se ut når den har sugd inn andre ting enn luft. Redigert 16.September.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 den turboen er gåen, der har noe truffet skovlene :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Dette så ikke helt bra ut. Har du et bilde fra andre siden? Jeg byttet turbo i fjor, studerte mange turboer med tanke på diverse slitasjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Kjøp en bytteturbo, enkelt som en plett å bytte. Ligger en how-to her: https://baatplassen.no/i/topic/101513-how-to-bytte-turbo-p%C3%A5-volvo-penta-kad32-og-kad4x/ Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkriger Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 Mange takk for gode råd, dette er vel i stor grad det Båtplassen dreier seg om Jeg er ydmyk for all kunnskapen som deles her. Mange takk Windy37GM, har lest igjennom din how-to og den er akkurat det jeg trenger nå Er superfornøyd med motoren, den har vært en trofast venn i alle år. Regelmessig service på verksted er suksessfaktoren. Det er først nå de siste årene den har "trøblet" seg, og med litt egenkunnskap tror jeg mye av det kunne vært unngått. Med Båtplassen og medlemmenes hjelp skal jeg ta kontroll på egen motor... Håper jeg også kan bidra her inne en dag! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Hør meg GIK turbo på Kongsberg for pris på bytteturbo, har ikke brukt de på noen år nå men tidligere hadde de ok priser ( og de var flinke folk) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Uffda den så ikke frisk ut..turboservice i Porsgrunn har de billigste bytteturboene. I tillegg er de raske på levering. Når jeg byttet mine gikk det 5 dager fra bestilling til de var på plass. Turboene kom rett fra Sverige. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Med en slik skade på impellerhjulet så ville jeg også sjekka grundig på sugesiden for om mulig å finne ut av hva som kan ha funnet veien inn i turboen! Litt kjedelig om det samme skulle skje med en splitter ny turbo også! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Du kan også sjekke med Sevi turbo. www.sevi.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Sevi leverte feil pakninger til min turbo til meg. Spesifiserte motortype og alt, men feil ble det :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkriger Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Har innhentet priser fra anbefalte firma på ny og innbytte turbo, nesten ikke forskjell i pris. Alle ligger rundt titusen pluss/minus. Antar ny orginal er et udiskutabelt valg? Noe annet jeg bør tenke på her? Har tatt bilde av noe jeg fant inne i luftfilteret. Ser nesten ut som en bit av et turbinblad... Har lurt på hvordan den havnet der, men så ser jeg at luftfilteret er revet opp i bakkant. Kan filteret ha løsnet av seg selv og blitt sugd inn i turboen, eller har noen åpnet filteret for å gi mer luft? Lokket til filterboksen er tatt av for anledningen... Redigert 18.September.2015 av sjøkriger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.