Jump to content

ødelagte gjenger undervannshus tappeplugg


Geir Morten

Recommended Posts

Ikke peiling egentlig men tror du må gjenge opp en dimensjon og få en "plugg" som passer de nye gjengene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har Evinrude på jolla, og når jeg tenker meg om mener jeg det er ganske grov stigning på tappepluggen. Tipper det er UNC 3/8". Hvis du har dratt over gjengene må du regne med at hullet er ca 9,5mm.

 

Dersom det er gods nok kan du bore opp med et 11,75mm bor og gjenge med 1/4" BSP rørgjenger, da er det kurant å få tappeplugg. Du kan også bore med 10,2 og gjenge med M12, men da er det ikke så kurant å få tak i blindplugg. Du kan imidlertid bruke en vanlig maskinskrue og legge pakning under. Min blindplugg har bare en flat nylonpakning, og det har kanskje din også?

 

Helicoil til dette hadde jeg droppet. Den er i prinsippet en spiral, og jeg ville ikke satset på at det ble tett. Hvis jeg skulle satt inn innsatsgjenger ville jeg heller brukt en type som er en hel foring med utvendig og innvendige gjenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vert bekymra for å bruke Heli Coil.

Det er pakningen mot godset som sikrer tetting. Heli Coil brukes jevning på bunnplugger på biler og andre motorer, uten at jeg har sett problem med lekasje. Jeg vil heller si det motsatte. En får et sterkere gjenge parti, og med det kan en trekke godt til.

Men kan jo høre hva verkstedene sier.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...