Jump to content

Bavaria vision 46 vs Hanse 455 , beneteau 45 og Jeanneau 45ds


yfr

Recommended Posts

Hei

Etter flere fine dager på Southampton boat show sitter jeg og kona igjen med en litt overraskende erfaring angående nevnte seilbåter i emnetittelen.

Det som jeg ikke var klar over er at Bavaria og Hanse ser ut til å være foran i følt kvalitet særlig når det gjelder under dekk.

Bavaria virket som den seilbåten som hadde brukt best og sterkest materiale i interiør,dører og dørk. Hanse på en god andreplass mens de Franske lå ett stykke bak.

Det var modellene rundt 45-46 fot vi så mest på.

Når det gjelder design likte vi den nye Hanse 455 best.

Link to post
Share on other sites

Hei yfr!

Synd at du ikke kan bli møtt med noe mer konstruktiv tilbakemelding enn dette. Jeg har dessverre ikke greie på seilbåter, så den debatten melder jeg meg ut av. Men jeg tok en titt på linken til Seilas. Når Hanse bruker karosseriskruer som blir nappet opp av dekket skjønner man jo at de har tatt noen snarveier kvalitetsmessig. Hvis det er en gjennomgående trend er det jo ikke bra. Men noe mer konstruktiv tilbakemelding enn en sur kommentar og en link kunne man jo kanskje forvente...

Link to post
Share on other sites

Seilaslinken er bare et av flere eksempler. Var en hanse på messen i Oslo nettopp som lakk så mye av vinduet på badet at det så ut som noen hadde dusjet nettopp. En som ble levert i vår hadde de glemt å stramme skruene til motoren. Nå er det ikke sikkert at båtene er dårlige generelt pga disse tre tilfellene fra årets sesong. Men å si at de er bedre enn jeanneau og beneteau på bakgrunn av det man har sett på en stylet messebåt blir altfor enkelt. Alle disse produktene er lagd for å tyne mest mulig båt utav minst mulig produksjonskostnader. Å si at det ene merket er bedre enn de andre er merkelig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

hei yfr, besøkte du Dufour på messa?. De har jo en lekker 46-foter, men ikke sikkert at den var utstilt. Forøvrig er det jo mange gode grunner til å heller kjøpe en brukt båt i dagens marked.  

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Man får ufattelig mye båt for pengene når en kjøper disse industriproduktene. Dobler man prisen på båten blir den selvfølgelig bedre, men øker båtgleden like mye? Eller skal en kjøpe en mye mindre båt i bedre kvalitet for like mye penger? Jeg kjenner dessverre ingen av båtene så har ikke noe konstruktivt å si om forskjellene. Har ikke kommet mye konstruktivt før i tråden heller.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke for å være negativ. Har stort sett hatt kun sånne industriprodukt selv og har vært brukbart fornøyd. Det var bare trådstarters positive oppfatning av hanse jeg syns var litt rar, for det er ingenting som tyder på at akkurat de ligger langt fremme kvalitetsmessig i forhold til de andre. Holder kanskje en knapp på bavaria hvis man liker designen. Den nyeste generasjonen virker greit bygd. Men det er i hovedsak en smakssak hva som er best. Ligger beneteau fremst på innovasjon og bavaria bakerst der, kanskje? Mens hanse har det kjipeste dekksutstyret? Men det er close race der ihvertfall. Standard seilene er dårligst på bavaria. Det er seil som er så dårlige at de ikke er i den egentlige produktlinjen til elvstrøm. Jeanneau klarer seg på å være "middle og the road", prøver å fremstå som mer moderne enn bavaria, men ikke så eksperimentell som beneteau, og ikke så kantete som hanse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei

Da var helga over med masse inntrykk , det som overrasket oss var at Bavaria har best kvalitet på interiør når vi sammenligner "billigmerkene" som er nevnt i trådstarten.

Hanse likte vi kun pga design og fargevalg ...... Kvalitet?..

Når det gjelder kvalitet på rigg og seil på de forskjellige merkene har jeg ikke nok kunnskap til å vite hva som er bra eller dårlig...

Ellers var det mange flotte seilbåter i øvre prisklasse som man kunne ønske seg;-) som fks Najad,Moody og Allures.

Link to post
Share on other sites

Har en kjenning som har hatt Bavariaen siden i vår, har sier han er godt nøgd. Han har hatt mange båter så det er ingen nybegynner.

Båten såg jo pen ut den med det jeg kunne se og tror ikke det har vært noe tull så langt.

 

På Fredag var jeg ombord på en snarvisitt hos en annen kjenning som kom med den nye Hansen rett fra verft, via en snartur til messen i Oslo eller hvor den nå var. Var jo veldig romslig og flott å sjå til sånn i full fart men hva som er bak kulissene vet jeg ikke. Rederen er jo også erfaren så vil jo tru at de har gått igjennom båten før overtakelse. De hadde fralandsvind og fine forhold oppover kysten og logga 10.6 knop uten å presse for mye sier han. Han virket jo veldig fornøyd så langt ihvertfall.

 

Kjenner jo til ett par tre tilfeller med Hanse problemer i området vårt som også var ganske graverende, men hvor utbredt det er skal jeg ikke si så mye om.

Går vel ut ifra at en del blir forbedret på nyere versjoner. Feil finnes nok på de fleste merker men spørsmålet er om det blir tatt tak i og fikset på femtidige båter eller om man bare kjører på med samme løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg besøkte "Båter i sjøen" og fikk akkurat samme inntrykk som trådstarter. Bavaria 46 virket som den mest solide/robuste konstruksjonen.

Hanse kom på en god annenplass. Men de siste artikler om Hans virker litt skremmende. Spesielt Jeanneau virket billig. Har selv nå en Bavaria 40 fra 2008 som jeg er meget fornøyd med. Hadde en Bav 33 før denne. Dagens Bavariaer virke enda mer solid bygget. 

Redigert av Bav33dag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må jo være enorm kompetanse her i tråden siden man ved å tilbringe 15 minutter ombord på etpar båter på en messe, er i stand til å si noe om hvilke båter som er solide og hvilke løsninger som er billige. Bør man ikke seile båtene i drittvær samtidig som man kryper rundt og ser hvordan tingene fungere før man kan si noe sånt. Hva vet vi om innfesting av dekksutstyret, sammenføying mellom skrog og dekk, innfestning av rorhylsen, hvor god heft ble det ved liming av grid/innerliner mot skroget, verftets kvalitetskontroll, stående rigg, vantinfesting osv?

 

Jeg har en kompis på sørlandet som presset en bavaria 38 hardt på havseiling, først støpte han bedre ror for å ikke kaste styringen så lett, så måtte hele for innfestningen og lagrene forbedres for å tåle det nye roret, så måtte vantinfesting forbedres for å tåle det økte presset, så løsnet løytnanten pga den gamle ikke tålte stumme karbon seil... Til slutt ble det bra. Hvor solid en båt er i bruk avhenger først og fremst av hvor stort det trettende momentet fra kjølen og skrogformen faktisk er. Det avgjør hvor kraftig Riggen, roret og alt som er involvert i seilingen må være. Og da har vi ikke nevnt hvor godt eller dårlig dette tåler en eventuell grunnstøting.

 

En designer i jeanneau ble spurt om hvorfor de ikke økte kjølvekten på en av modellene som ble kritisert for å være rank. Nei, da må man kalkulere alt på ny og ha sterkere rigg, innfestninger, dekksutstyr, ror, seil, tauverk osv. Det vil gjøre det umulig å konkurrere på pris.

 

Husk at alt henger sammen. En billig båt kan være billig av helt andre grunner enn hvilket treverk det er i innredningen og om bordet har avrundede hjørner.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...