Jump to content

Windy 7800 Prosjekttråd


StiiS

Recommended Posts

Da er tiden inne for å lage min første prosjekttråd :smiley:

 

Har hatt båt i familien hele livet og vert vant til og kunne ta turen på sjøen når jeg ville. Etter foreldre solgte sin båt til fordel for husbygging har jeg vert uten båt i ca 4 år, og det har gått meg på nervene om sommeren..

Pga jeg ikke har unlimited funds så landet jeg på et oppussing objekt jeg mener å skulle klare fint, er utdannet industrimontør og elektriker og har venner som kan hjelpe med diverse. Har et håp om at totale utgifter blir mindre enn om jeg skulle kjøpt en båt som var 100%, foreløpig ligger jeg bra ann om man ikke regner med timer som er brukt :giggle:

 

Kjøpte båten i mars og hadde et håp om og bli ferdig til sommeren (haha) :lol:

Det er en Windy 7800 med 2x mercruiser 3,7lx (180hk bensin :yesnod: ) og alpha one drev. Kjøpte båten relativt billig, da den har vert under vann for 4-5 år siden. Tidligere eier har hatt ute motorer og sørget for at disse fungerte etter undervannsturen, skiftet ett drev og skiftet interiør (stoler, puter og sofaer). ellers har den ikke fått mye kjærlighet til skrog, treverk,  interiør og detaljer, er også gjort mange "kjappe fiks".

 

bilde

Bilde fra dagen jeg mottok båten. Den ble fraktet fra Oslo til Bergen med Royal Transport. Fikk meget god pris på frakt av de og båt ble levert skadefritt på sjø :smiley:

Nå er det sikkert noen som mener jeg er gal, men kjøpte båten uten og har prøvd den eller hørt motorer i gang. Jeg har vert og sett på båten, men kun på land, med drev, batterier og div demontert. Selger eier og driver en marina med motorverksted og virket loyal, så valgte og ta han på orde om at motorer var i bra stand. Har aldri kjørt båt eller bil med forgasser motor, og det var 15år siden sist min far hadde kjørt båt med forgasser motor. vi fikk ikke start på båten når den var ankommet, trodde etter ca 10 min med forsøk på å få start at jeg var blitt godt lurt og hadde kjøpt katta i sekken :thumbsdown: etter noen desperate forsøk og mye pumping med gassen startet den og gikk som bare det :thumbsup: var nok ikke bensin i forgasser i det heletatt.

 

bilde

Her er båten kommet inn i naustet (som no er omgjort til verksted) :giggle: tror aldri jeg hadde orket og ta på meg et slikt prosjekt uten og ha et slikt naust eller lokale. Det er et naust min morfar bygde sent på 80tallet da han kjøpte sin første båt, en Windy 9800 som vi hadde i 15 år.

 

bilde

Dekaler og logo var veldig slitt og stygg så dette ble fjernet smertefritt med tapetfjerner maskin, egentlig bare en dampmaskin. var bare å dra av alt av logo smertefritt og uten at gelcoat tar skade. Tenkte og skifte til blå og grå dekaler istede for rød og grå. har ikke kommet så langt at jeg har fått montert det endå

 

bilde

bilde

Noen bilder av innsiden av båten, jeg var litt kjapp å begynne med demontering så har dessverre ikke bilde av nøyaktig slik den var. men legg merke til alt av treverk som har falmet og flasser mye lakk.

Båten har lagt ute når den har vert på sjøen og når den har vert i opplag, så treverket var ganske rått og fuktig. så før jeg begynte og demontere noe som helst så lå båten i 2 uker med ca 20 graders varme under kalesjen, god gjennom lufting og luftavfuktere. kanskje noen mener det er meningsløst, men jeg hadde en formening om at vist treverket tørket når det var demontert så kunne det vri seg slik at det ikke passet skikkelig når jeg skulle montere igjen.

bilde

Det som ikke lot seg demontere har jeg pusset i båten. Brukte utrolig mye tid på og pusse treverk, sikkert rundt 3 ganger mer tid en jeg hadde beregnet. dette hadde jeg aldri gjort i et slikt omfang før. begynte først med K240 (haha uvitenhet :saint: ) landet etter en del pussing på K80. fant deretter ut at å varme lakken med varmepistol for så og skrape lakken av med malingskrape var desidert kjappest. måtte pusse lett over med K80 for og få vekk noen små hakk etter uforsiktighet med skrapen.

 

bilde

Sjekket mye rundt etter ny dørk, hadde lyst på hel tre teak, men lommeboken var ikke enig med priser på 15-20k for 3,5 kvm :lol: Landet på teakfiner plater fra butikken maritim kostet meg rundt 8k. En kompis som er alt mulig mann fikk de gamle dørk platene som mal og laget dette for meg. sinnsykt fornøyd og utrolig nøyaktig laget, bare på tilpassing og utskjæring er det brukt ca 30 timer.

 

bilde

Dørk platene ble malt med hvit vannfast maling på baksiden. De er oljet med 20+ strøk med Owatrol D1, 3 strøk med Owatrol Edelolje så våtslipte jeg alt med K400 dyppet i D1 for så og olje 2 strøk til med Edeloljen igjen. Alle skruer til alulister og div er dyppet i Tec 7 før de er skrudd inn.

Det andre treverket i båten og det som er demontert er oljet med det samme som dørken, men med 4 strøk edelolje og ikke mellomsliping. Det har jeg ikke bilde av endå. ikke helt fornøyd med oljingen i båten, da jeg fikk renning ett sted. Tror jeg kanskje våtsliper alt i båten og tar 2 strøk til med edelolje for og få det 100%.

 

bilde

Slik såg drev og transom ut. på STB drev og på transomer tror jeg det er brukt bunnsmøring (usikker) det var vertfall stygt. som dere sikkert ser er det BB drev som er nytt. Drev ble demontert og levert til Lie overflate (en lokal industrilakerings bedrift) som strippet de for lakk for en billig peng. det som var på STB drev lot seg ikke fjerne med malingsfjerner så der har de pusset for hånd. fikk de igjen etter 5 dager.

bilde

Transomer har jeg fjernet lakken selv ved hjelp av soda blasting og pussing for hånd

bilde

Etter lakkering. det er også kjøpt nye mercruiser dekaler til alt i fra ebay.

 

bilde

Båten hadde stort behov for puss og nytt bunnstoff, bestemte meg like greit for og pusse helt ned og legge ny primer og bunnstoff i samme slengen. kjøpte inn et stoff (STS 7) beregnet for bunnstoffjerning fra Surface treatment system. etter behandling gikk bunnstoff lekende lett av med sparkelspade. primer og rest bunnstoff pusset jeg vekk med eksentersliper og K60 papir (det skal jeg aldri gjøre igjen, dritt jobb). STS 7 funker fint til og få av bunnstoff, men anbefaler ingen og bruke det, stoffet er blå/grønn i farge og dette farget av inn i gelcoat slik at den også ble blå/grønn. var ingenting som funker for og få det vekk selv etter og ha hørt på produsent. så det resulterte i 3 dager med pussing av vannlinjen (brukte ikke maskeringstape pga det sto tydelig at det ikke skadet gelcoat på bruksannvisning). pusset vannlinjen med K120 og K240 til fargeforskjellen var vekk, så K400våt, K600våt, K800våt, K1200våt, K2000våt og så til slutt K4000. var litt av en jobb og all tidsbesparelsen med stoffet er vekk...

 

bilde

- Bensintilførsel var 26år gamle kopper rør, dette ble skiftet ut til gummi slanger. har også 2 stk Racor 3227 bensinfilter som ikke hadde blitt skiftet fra båten gikk under tipper eg..

- Motorer og drev har fått generell service, der plugger, oljer, olje filter, kjølevæske har blitt byttet. STB drev er overhalt med nye pakninger og vannpumpe. verste impelleren jeg har sett, var smeltet inn i pumpehuset.

- kompresjons test på motorer er utført med 100% bra resultat

- Eksosklaffer er byttet på beggemotorer. (de klaffene som hindrer vann i å komme inn gjennom eksos). da jeg demonterte STB drev så låg klaffen i eksosporten. da bestemte jeg meg for og skifte på begge motorer      (dritt jobb det også, MEGET trangt). så når jeg hadde demontert på BB motor da var klaffen vekke på denne også. flaks at jeg hadde motet i meg til å ta begge i samme slengen.

-  Selger opplyste om at STB motor/drev hadde girproblemer og mente dette var kabelen ut til drevet. så girkabler fra konsoll til drev er skiftet på begge motorer og "kill switch" skal justeres da ene motoren døde når         den ble satt i revers.

- Tilt inn og ut fungerte ikke på ene motoren, viste seg og være for lite hydraulikk olje i reservoar, easy fiks. men siden jeg hadde drev av og skulle skifte belger og helepakken så skiftet jeg like godt trim og tilt-brytere i  samme slengen da jeg viste at disse ikke fungerte. viste seg til at ledningene hadde korrodert av, ikke rart de ikke funket :giggle: syns folk det er trangt og knotette og skifte belger så er dette verre, jeg har gjort begge deler.

- hadde problem med termostaten på ene motoren, så jeg skiftet ut på begge motorene.

- Tenning var stillt inn til 11 grader BTDC. i manual fra 80 tallet så skulle den vert på 8 grader og revidert manual fra 90 tallet så står det at på nye servicer skal denne justeres til 4 grader pga ny type bensin. så jeg har     juster den til 4 grader.

- motorer er bare gått rundt 700 timer men har problemer med den elektriske chocken på forgasseren. må heletiden ha rundt 2000 omdreininger når de er kald for at de ikke skal kubbe. så har kjøpt forgasser rebuild    kit for og overhale forgassere og fikse chocke i samme slengen. tenkte også at siden tenningen er justert såpass lavt i forhold til originalt så burde forgassere bli fin justert også.

 

 

Dette er det jeg har holdt på med i fra mars til midten av august :smiley:  har hatt ca 1 mnd pause fra all båtjobbing no, men tenkte at jeg skulle begynne igjen slik at båten vertfall blir ferdig til neste sommer :smiley:

Ble litt langt som første post men men. 

Tar i mot alle spørsmål, kritikk, ros og forslag med et smil :wink: Baatplassen har vert til stor hjelp underveis. det meste jeg har gjort med båten har jeg aldri gjort før, bare lest meg frem til, så slike forum er gull verd :smiley:

 

Ting som gjenstår frem til våren:

- Montere nye dekaler

- Påføre nytt primer og bunnstoff

- fikse gelcoat skader

- skifte toalett og fikse septikpumpe

- skifte alle ventiler igjennom skrog

- overhale forgassere

- montere automatisk brannslukking (har fjernet halongassen) tenkte og installere bonpet ampull i motorrom.

- montere gass alarm i båten, koblet opp med solenoidventiler på bensintilførsel og alarm koblet til motorrom vifte og til engine stall piperen i dashen

- skal legge opp alt det elektriske på nytt da dette er helt på tryne. det er nye instrumenter men har jo 2 sett pga 2 motorer og er forskjellig range på indsturmentene :lol: så disse skal skiftes..

 

Jeg har en ting jeg gruer meg mye til og det er forgasser rebuilden, dette ser jeg for meg som mye jobb og uten rom for feil. så tar i mot alle tips for angående forgasser overhaling, justering (tips til justeringsverktøy) og fikse chocken. det er Rochester 4bbl forgasser 1 pr motor. :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:  har også følgt med på slike tråder som dette en god stund både før og etter båtkjøpet. hadde aldri følt meg så sikkert på forskjellige ting om jeg ikke hadde kunne lest meg opp på slike forum som dette :wink:

Link to post
Share on other sites

Har selv nettopp kjøpt en Windy 7800, og har et tilsvarende prosjekt på gang, men jeg kommer av tidshensyn ikke til å gjøre stort før neste år.

Skroget på Windy 7800 er veldig bra, og selve helheten i båten er helt super synes jeg.

 

Mitt første prosjekt blir å bytte ut motoren, original VP 5,7 bensin, og sette inn en ny dieselmotor med nytt drev.

 

Forøvrig har jeg mange planer på det kosmetiske, skal også bytte dørk og puter, oppgradere dashboard, installere kjøleskap, varmtvann, ankervinsj bak ++

 

 

Har du vurdert å støpe igjen hekken og sette inn kun en motor? For meg så skurrer det langt nedover ryggraden med twin installasjon på såpass små båter....

Du får solgt motorene med drev, og kan da kjøpe en ny/nyere dieselmotor. Bare et forslag

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt :thumbsup: hadde meg noen turer tidlig i vår før jeg tok båten på land og var veldig fornøyd med hvordan båten/skroget oppførte seg i sjøen :smiley:

Det går noen ltr/t med bensin samt det koster noen kroner mer i innkjøp, så skjønner at du bytter til diesel motor. men jeg tenker også litt på om jeg en gang selger den, tror du at du får igjen pengene ved å bytte til diesel, sett opp mot besparelsen i forbruk? spørs jo om du bruker den 100++ timer i året eller 10+ timer i året.

jeg har valgt og beholde original installasjonene fordi at jeg har regnet ut at for meg og mitt bruk vil det ikke lønne seg, med mindre jeg skal ha båten i 20 år :giggle: hva er det som skurrer med dobbel installasjon, var det forbruk du tenkte på da eller? forbruket totalt på begge på marsj ligger rundt 45ltr/t da gjør den 30-32 knopp (ikke gps) så bruker vell like mye bensin i timen som en 40foter bruker i diesel pr time :lol:  

Skulle selvfølgelig ønske at forbruker var litt lavere, men er greit fornøyd med motor og drev da jeg gjør alt av service og vedlikehold selv. Alpha one drev er vell noe av det billigste av drev og holde vedlike? koster 12,5K for kliss nytt ink moms fra usa om det skulle ryke. og de mercruiser motorene har jeg ikke sett noe spess dyre deler til heller. (kjøper alt fra usa i store kvantum for og spare peng). eneste jeg er redd for med motorene er et kjent problem med lekk i fra vannpumpe.

Største negative jeg ser med dobbel installasjon er at den er latterlig tung bak. sikkert rundt 1 tonn i hekken og må opp i 25 knopp og oppover for at den skal legge seg fint ned i plan..

 

Hva har du tenkt å gjøre med dashboard da? der trenger jeg litt inspirasjon fordi har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil. har lyst å fjerne mye av ting som er montert i konsoll og lappe igjen, men utrolig vanskelig og matche gelcoat farge så tror ikke det blir fint.

kjøleskap har jeg også tenkt og montere. jeg har ikke pantry (ødelagt når den gikk under) så leiter rundt etter en kjøleboks som passer ned i der. har ikke lyst å fjerne skapet og det "trappe trinnet" som går ned til cabinen.

varmtvann tank har jeg originalt men den er fjernet. har meget trangt motorrom og den var der, slik at jeg ikke fikk skiftet oljefilter uten og ta den vekk. skal flytte den til motsatt side og ta batteriene  inn i båten tenkte jeg.

Har også lyst på ankervinsj bak, men pga trangt motorrom så må jeg tenke ut noe lurt for og lagre kjettingen. har jo 1 hydraulikk pumpe på hver side bak så er meget fullt.

 

er fint å kunne få ideer fra andre også, om hva de har tenkt og gjøre med samme type båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Windy 23 fc er en skikkelig flott båt det også hva motor har du stående i den? skroget på 23fc og 7800 er vell helt likt under vannlinjen der det teller?  :smiley:

Ja er lov og spørre om pris hehe :giggle: trenger ikke si hva jeg betalte for båten alene, men for båt med frakt fra akerbrygge til sotra (bergen) levert på sjø, tur/retur bergen - oslo 2 pers for og besikte og alt jeg har brukt på oppussingen så er jeg kommet opp i rundt 140k. budsjettet er på totalt 160k, dette ikke inklusiv ankervinsj, varmeapparat og annet ekstra utstyr som jeg ikke må installere med en gang. Timer jeg bruker på båten får jeg aldri igjenn i penger, men i glede. så lenger jeg holder budsjettet noe lunde og totalt under 200k med ekstra utstyr er jeg meget fornøyd. Ikke det at jeg kommer til og selge den med det første, men grunnet 200k limit er at jeg tror ikke den hadde blitt solgt for mer selv etter alt arbeidet pga 2x bensin og 1989 mod båt.

 

Den såg strøken ut :wink: Har ikke kjørt i så røff sjø men var meget fornøyd med hvordan den oppførte seg i sjøen, litt tung bak pga dobbel installasjon men klager ikke :wink: duopropp er kjekt og ha, får vell utnyttet motoren en del bedre då? vp 271 er vell V8, hva bensinforbruk ligger du på marsj sånn ca? hvor kjøpte du dekor stripene og logoen til båten din? :smiley:

Edited by StiiS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips :thumbsup: liker når det er bra akselerasjon, ikke verst topp fart, er det gps målt? spent på hva topp fart jeg får på min, selger sa rundt 45 knop men usikker på om det var gps eller ikke. har jo 360hk men veier også sykt mye :lol:

Link to post
Share on other sites

hva marsjer du med då ehrnst? ville også hatt duopropp om jeg hadde hatt 1 motor, blir vell mye mer retningstabil i lav fart? :wink:  og er viktig og akse fort, blir mindre slitasje på drev/drivverk når du slipper og skubbe sjø i 5min hver gang du skal i plan :giggle: ja ser det er mange som ligger godt over 200k med både bensin og diesel motor,  varierende vedlikehold på interiør. min personlige mening er at de fleste er overpriset, vertfall bensin båtene. Har fulgt med på finn så og si hver dag i 2 år på båter (ble litt avhengig av det). ser at de fleste windy 7800 blir satt ned i pris til rundt 220k området før de blir merket som solgt. da tipper jeg de er blitt prutet til 200k i tillegg. windy 7500 ligger tett opp til 7800 i pris og en nyere 8000 ligger vell på rundt 260-300k tenker jeg.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lik båt Ehrnst, og 22 knop er i følge min oppfatning en veldig fin fart. Da går den lett, det føles for meg ut som om båten går adskillig tyngre når farten er lavere. Jeg har Mercruiser V8.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Tja, ser at det å endre fra twin til single motor installasjon kan være en litt stor sak, og min uttalelse om at det skurrer med twin installasjon bør vel forklares.

 

Sånn i forhold til en ny dieselmotor så får man neppe pengene igjen den dagen du selger båten, hverken i forhold til forbruk eller salgspris, men....

To aldrende bensinmotorer blir mer enn dobbelt så mye arbeid som en nyere diesel.

Plassen i motor-rommet kan ikke sammenlignes (man får plass til varmtvannstank, ankerspill, fendere, tauverk ++)

Lettere motorpakke (med mindre du går for en monsterdiesel)

Sannsynlighet for motorhavari (statistikk, du mister neppe all motorkraft, men uten den ene motoren blir det bare å halte til land)

Mer tid til å nyte båten og sommeren uten bekymring for stadig motortrøbbel og mekking

 

Men, det er selvsagt et viktig kostnadsbilde i dette, samt budsjetter, så da koker mye ned til hva man verdsetter egne timer til også.

Link to post
Share on other sites

Sareptas jeg er nok enig i det meste du sier. som jeg har skrevet så sliter jeg også med plassering av diverse pga veldig trangt motorrom + som skrevet så er sikkert båten fra begynnelse til motorrom og til badeplattform alene 1 tonn. du kan kanskje så vidt se på bildene men har talljet opp båten. brukt 1 1tonn tallje på hver side. fremme gikk det lekende lett å dra den opp, bak trodde jeg at jeg måtte bytte ut talljene pga det var så tungt å dra opp, var helt på limiten tenker eg.

 

Er helt enig at det er utrolig kjipt og måtte ligge med motortrøbbel i naustet i 25 grader en fin sommerdag, er en risk jeg må ta. siden jeg gjør alt av service og vedlikehold selv så er det "lettere" og skru på en gammel motor enn ny og er ikke så dyre ting som kan gå i stykker (som turbo etc).

Motorrom er trangt, det er litt kjipt. som jeg har skrevet lengre oppe så har jeg såvidt begynt med å stokke om på forskjellige ting for og få mer plass der bak. funnet løsning for VVB, men må nok være litt oppfinnsom når jeg skal plassere ankervinsj og batteri. Ankervinsj blir uansett plassert på STB side mtp badetrapp osv. batteri tror jeg blir plassert inn i båten for og redusere gnistfare + bensin :smiley:

Tror det er mye fornuft i både din og min tanke gang mtp. motor bytte, bare med forskjellig innsynsvinkel :wink:

 

Jeg gjør arbeidet mitt 100% og er litt perfeksjonist så ikke misforstå, men jeg har bestemt meg for og ikke restaurere mer enn at jeg får pengene igjen med dagens priser (uten og regne timer) og med ny(e) motor(er) så ryker det budsjettet til månen :giggle: og har heller ikke lyst og låne penger i banken til båten, det har jeg klart meg uten. :smiley:

Har gjort en hel den mer puttle arbeid jeg ikke har beskrevet her, så er vell totalt opp i 300 arb. timer og blir mange fler. vist du da tenker en momsfri timesats på 400kr timer til meg selv så skjønner du at allerede får jeg ikke igjen timene jeg har lagt inn i båten, er mer som en hobby  :wink:

 

En ting jeg vil bare få ut der til personer som har lyst å pusse opp en båt som ikke har gjort det før. ta tiden du tror du bruker gang den med 2 så syns du det høres mye ut, så ta og gang det med 3 igjen :giggle:

 

Plan blir å montere på begge drev igjen og skiftet olje i disse før vinteren slår til for fullt. må også skifte greas på gimball lager. gikk litt kjapt i svingene så brukte quicksilver sin gul greas, det skal være blå heavy duty greas på gimball lager. så få på nye dekaler :smiley:  får ikke tid til noe først kommende helg så blir faktisk litt over en uke til jeg får gjort noe :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser absolutt dine synspunkter, og det finnes neppe noen fasit på det hele.

Men bare sånn før jeg går videre..... har du vurdert å forsøke selge begge motorene og heller kjøpe 1 litt nyere/eldre bensinmotor?

Jeg tror det kan være en mulig løsning, jeg bare ser for meg at det å gjøre vedlikehold på 2 eldre bensinmotorer blir en evig runddans med motormekking.

Da vil du i tillegg få alle fordelene inn og ulempene ut, samt redusert vekten på motorpakka betydelig osv osv

Men det krever en skikkelig støpejobb i akterspeilet, som kanskje kan være på sin plass uansett om innstøpt finer begynner å bli litt morken.

 

Ser at jeg glemte svare deg ang dashbord. 

Jeg har ikke noen konkrete planer ennå, men ble veldig negativt overrasket over det superbillige syltynne plastlokket med kompass som lå over dashbordet.

Om du kikker på et par andre Windy tråder, så er det en kar fra Stavern som har gjort masse veldig fint på en Windy 8000. Søk på det og man kan få masse bra ideer. 

Jeg ser for meg en helt ny look, der jeg kjører alt trådløst til skjermer på dashbordet, ut med alle manuelle visere.

Sjekk tråden til han med Scand 9200, han har bl.a gjort det.

 

Se også her for gode tips på hvordan få skroget strøkent

http://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/lar-dig-polera-som-ett-proffs.html

Link to post
Share on other sites

Største negative jeg ser med dobbel installasjon er at den er latterlig tung bak. sikkert rundt 1 tonn i hekken og må opp i 25 knopp og oppover for at den skal legge seg fint ned i plan..

 

neppe så mange av disse som ble levert med dobbelinstallasjon tenker jeg.   Jeg trodde også at når 7800 var kommet på markedet, at 3,7 literen var erstattet av 4,3 liter V6  (men den hadde det neppe vært plass til 2 av her...?   :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sareptas, er enig med deg og kan være jeg gjør det på sikt. de 1 - 2 første årene er det vertfall ikke i budsjettet :giggle:

Ikke dum den W8000 tråden ble fint det han hadde gjort, har også lyst å ha kartplotter/skjerm innfelt i dashen :smiley: har også sett litt på svart plexiglass og ha RGB Led dioder bakom, med dimming. tror det kunne blitt kult uten at det forstyrrer føreren om kvelden :smiley: 100% enig i at det billige plastlokket ikke er noe stilig, virker som at de har kommet på at de må ha noe i siste liten :nonod: der var der jo smart av han som hadde W8000 båten og kle det inn i sky-skinn, da kjennes jo det automatisk mer robust ut. tenker vertfall og gjøre det samme med den platen :smiley:

Vist noen sliter med og få tak i gelcoat/topcoat i fargen Syntes 1029 som er den originale fargen på min W7800 så har jeg nettopp vert i kontakt med Siddis plast. de var til stor hjelp, kunne blande akkurat den fargen for meg og selge som repsett eller bestille på Kg. Alle andre eg har vert i kontakt med har enten ikke hatt fargen, kunne blande den eller så har jeg måtte bestillt 20kg for at de skal gidde å blande. kostet 350kr for 1kg, blandet med riktig voks menge og fikk med herder + postoppkrav :thumbsup:

 

ivar, tror heller ikke det er så mange som er levert med dobbel installasjon, hehe. 3,7lx gikk ut av produksjon etter 1989, jeg har 1988 overligger og en 1989 i min båt. W8000 ble det også levert noen dobbel installasjoner med 3,7lx motoren. etter 1989 har jeg ikke sett noen W7800 på nettet med dobbel installasjon, men noen W8000 med 2x volvo penta AQ151. det var denne motoren som overtok fra mercruiser 3,7lx, vertfall i dobble installasjoner. det må være rekke 4 for og få plass til 2stk, rekke 5 og 6 blir for langt uten større inngrep og v6 - v8 blir for brett :smiley:

Link to post
Share on other sites

 3,7lx gikk ut av produksjon etter 1989, jeg har 1988 overligger og en 1989 i min båt. 

 

da er jeg ikke helt på bærtur, innbilte meg at 4,3 V6 kom på markedet i 88/89 :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ehrnst med mindre jeg har sett feil så har ikke seasea.no Jotun eller Syntes 1029, de har Jotun 3035 og Neste 1029. jeg bestillte denne fargen i godt tro om at det var 1029, klattet det på båten, så tydelig fargeforskjell, men tenkte det gikk vekk med polering osv. nope. Den jeg hadde kjøpt var meget brunaktig i forhold til skroget. tydelig at det var feil.

 

Hehe nei ivar, det er du nok ikke. vet ikke helt når den v6 motoren kom, men den står i noen Draco 1900 suntop jeg har sett på og de er jo også fra rundtom den årgangen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen, hvordan går det med prosjektet?

 

Jeg bare lurer når det gjelder tanker ombord.

Drivstoff/vann/septik.

Ligger de etter hverandre under dørken, nederst i v-bunnen?

 

Og når det gjelder septiktanken, er det slik at man fra toalettet kun kan pumpe til septiktanken, og så må man med separat pumpe tømme den ut i havet?

Selv vurderer jeg å hive ut hele septiktanken, kommer aldri til å bruke båten til langturer uansett.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...