Jump to content

Windy 7800 Prosjekttråd


StiiS

Recommended Posts

Hei

Har ikke gått på frem siden sist jeg skrev her uheldigvis. har hatt en god del andre ting som har blitt prioritert først, men til helgen blir det litt  båt jobbing får eg håpe :smiley:

 

bilde

Her er et bilde av slik det ser ut under dørken. Bensintanken ligger klistret i veggen som skiller cabin fra uteområdet så kommer vanntanken rett bakom. Videre bak har du stue rom, med luke som tilkomst, ut på sidene der ligger alle sensorer, knoppmålere osv. septiktank ligger under benken helt inntil motorrom. Skal skifte toalett (pumpe dass) men har ikke sett så veldig mye på det endå. Men slik jeg har forstått det så er det pumpe toalett, og langs STB side på min båt går det en feit kloakk slange til septikktank så går det en 1" slange ut fra septik og inn i en kvern for så og gå i sjø. Sjøvann til toalett blir hentet fra gjennomføring i bauen, ligger en ventil under benken der.

 

 

Jeg mangler min bordstøtte og søyle i cabin. er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en lik eller en som er "perfect fit" erstattning? har leitet litt rundt på nettet uten å funnet noe særlig :nonod:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en god stund uten at det har blitt gjort noe særlig så har jeg endelig fått montert på drevene. Var ikke like lett og få de på som det var og få de av for og si det mildt. prøvde først alene med talje, var bortimot umulig mtp at jeg står over sjø og monterer de uten fotfeste.. måtte ty til hjelp fra min far, var fremdeles mye kødd men etter noen timer så var begge på plass :smiley: Drevene har fått ny gearolje før montering og klar til våren, neste ting blir og justere inn gearwire og killswitch på motorer, høres ut som en enkel jobb, men ser for meg at det fort går timer der også. :yesnod:  Tror jeg har manual på og kunne justere killswitch uten og måtte føle seg frem med motstand på drevet.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut!

 

Vedr plassering av tanker, takk for bilder.

Da blir det dessverre ikke noen kjøleboks løsning i dørken rett ved nedgang til kabin  :headbang:

 

Har forresten sett mye på bilder av Windy 26 Kharma i det siste, vurderer å bygge om interiøret i cockpit til noe tilsvarende det den har. Behøver ta noen mål av begge båtene først. Ta en kikk og se hva du synes, selv synes jeg den cockpit løsningen ser betydelig bedre og mer praktisk ut.

Redigert av Sareptas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt mye på det med kjøleboksløsning selv. det er heller ikke plass til noe kjøleboks løsning på sidene av tanken. har kommet frem til 3 mulige løsninger slik jeg ser det.

1. Der som pantry skal være så tenkte jeg og montere en kjøleboks som passer ned i der, uten større modifikasjoner. viste seg å være ganske vanskelig å finne, men har ikke gitt opp håpet

2. bygge om skapet der med pantry og sitte inn kjøleskap, det har jeg sett blitt gjort før, men du må fjerne trinnet ned til cabin for og få opp døren. dette har jeg minst lyst til

3. bygge noe selv som er vist på bilde, jeg tror dette var ekstra utstyr. skal jeg lage noe slikt må jeg lage alt selv, vet ikke om jeg er så flink.. mangler jo også alu profilene rundt luken.

bilde

bilde

 

Angående ombygging av innredning så har jeg også hatt de tankene, men slått det fra meg pga for mye jobb og kan i verstefall bli mer upraktisk.

vist du alikevell har veldig lyst så kan jeg si hva jeg tenkte.

jeg ville heller sett mer på løsningen i Windy 8000 med usofa enn en windy 26 kharma.

Det går ann og skru av klappbord og koppholdere på begge sider bak og kun ha treplaten med Windylogo. så kan du bygge en kasse i teakfiner bort til der borde skulle vert. da får du ca 2-3 ekstra sitteplasser bak. da må du lage hull i dørkplaten til stueromsluken bak slik at du kan ha bord der. blir litt upraktisk når du skal nedi der, men til gjengjeld får du ekstra stuerom under sofaen. litt usikker men jeg mener at i en Windy 8000 er dørken montert høyere enn i en Windy 7800 slik at deler av sofaen bak er oppå motorromsluken. det går ikke ann i en windy 7800 pga den er så høy at du ikke vil nå ned i gulvet med bena om sofaen er der. om du skjønner hva jeg mener.

evt kan du heve hele gulvet, da må alt tilpasses etter det.

For meg så ble det litt for stort prosjekt, går sikkert en vinter med kun tilpassing

Vist du finner ut at du skal gjøre noe slikt da er jeg meget interessert i og se løsningene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har vert dårlig med oppdatering og fremgang her i det siste  :sad: har noen andre prosjekter gående som har fått første pri men snart slutt på det no når det nærmer seg vår/sommer  :yesnod:

 

Sist oppdatering fikk jeg montert på drevene, og etter en uke så fant jeg oljelekkasje i eksosen (nede med propellen) på ene drevet.  :sad:  det er jo også på det drevet der jeg har skiftet inpeller og inpellerhus. første gang jeg gjør alt dette her så leser meg til det meste og vet heller ikke hvor viktig de forskjellige tingene er. så jeg hoppet selvfølgelig over trykktesting av drevet før og etter jeg splittet det... lærer så lenge man lever :thumbsup:  fant ut hvor lekkasjen kom fra og drevet måtte av igjen.

 

bilde

 

Splittet det først uten og ta av alt, for og sjekke hvor lekkasjen kom fra. all oljen rant ut fra der akslingen fra nedre girhus møter det øvre.

 

bilde

 

fått laget meg et trykktestings verktøy. fikk bekreftet at det var ene pakningen i øvre girhus som har skylden for lekkasjen. fant i tillegg en lekkasje jeg ikke viste om i pakkningen til gir akslingen (girvelger) i nedre girhus.

 

bilde

 

Så no ligger drevet hjemme i kjelleren. Pakkningsett for øvre girhus og pakning til girvelger aksling i nedre girhus er kjøpt inn. manual for demontering og montering ligger klar og skal følges nøøøye :wink: må sikker lage litt spesial verktøy underveis også :worry:

Kjedelig når ting går så gale som dette, men min egen feil og fra no av blir det trykktest hver gang jeg skal skifte olje.. :thumbsup:

 

Det andre drevet derimot er helt fint, girkabler og alt er justert etter manual, og funket perfekt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei! Fin tråd og fin båt! Moro å følge med på, og ser ut som du får det til bra!

 

Ang. bordsøyle, det kan hende jeg har en som passer hos deg. Plukket ut en sånn i en Nidelv jeg hadde (mod. 92), og sjansen er stor for at de er like.

 

Har du ordnet det, eller skal jeg sjekke det opp?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tid for en liten update igjen :) Tiden går fort når du har mye å gjøre. skal blir hardt og holde målet med å få båten utpå til 17. mai.. :worry:

Drevet med lekkasje leverte jeg tilslutt inn til Bergen båt og motorservice slik at sakkyndige personer fikset det, orket ikke tanken på havari midtfjords for at eg skulle spare 3båtlapper.  :smiley:

Hadde i utgangspunktet relativt god tid frem til 17. mai, var jo bare montering igjen trodde eg :lol:  

Hadde tenkt og utsette alt det elektriske ombord til neste år, men slik ble det ikke. 

Etter nærmere inspeksjon fant jeg ut at alt av kabler er boss, kopperlederne knakk inni kablene når jeg bøyde og tøyde de (pga innvendig korrosjon) sukk..

Pga dette bestemte jeg meg bare for og rive alt for så å bygge opp igjen alt på nytt. Følte det var bedre enn å begynne å nøste opp i 27 år gammelt rot.

 

Gravde dypt i lommeboken og fant noen mynter til "overs" :giggle: Ankervinsj har fått ny 25mm2, men fant ut at koblingpunkt på elmotor var rustet vekk :giggle: dårlig å lage noe slikt i svartstål :thumbsdown: oppgraderte all hovedstrøm fra batterier fra 50mm2 til 70mm2, t.o.m til starter (fant ut at det var litt overkill), det inkluderer selvfølgelig all jording til motorer osv osv.

Oppgradert ladingen med batteri isolator for lading av begge batteri bankene. Har ikke noen store forbrukere i båten så har brukt 2,5mm2 til alt av normale forbrukere, går som regel i vifter, lys og pumper. Det er ikke brukt fortinnet kopperkabel, men har brukt krympestrømpe med lim over alle koblinger og skjøter, så det skal være mer en godt nok. Lagt opp flere 20mm trekkerør til kabling slik at det er enkelt å trekke mer etter dørk er montert. legger ved noen bilder, men er ikke ferdig resultat enda :smiley:

bilde

Alle brytere og sikringer blir skiftet ut.

bilde

Måtte rive ned taket i cabinen for å trekke til lanterner, lys, viskere osv :rolleyes:

 

Totalt fjernet eg 2 bæreposer med kabler som "blødde" ut i det fri. Noen var tilkoblet strøm og alt, livsfarlig.. til og med i motorrom (med bensinmotorer) fant jeg 1 kabel som var strøm på uten at den var koblet til noe som helst eller sikret..

Redigert av StiiS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei igjen,

 

Håper det var en fin sommer i båten og at alt fungerte.

 

Jeg er godt igang med mitt prosjekt, skal installere en Steyr 266 i båten, og forbereder motorrom for det.

 

Men jeg bare lurer, har du et koblingsskjema jeg kunne se på? Er litt grønn på strøm og vil nødig gjøre noe feil der...

Link to post
Share on other sites

Hei

Hehe var litt små problemer utover sommeren, men fikk brukt båten vertfall :)

Har ikke noe koblingskjema, men er bare + og - så er ikke så vanskelig vist du tenkter over det. Du må ha kobligskjema for motor, fordi du må koble instrumenter innpå tenningen osv.

Her er bilde av hvordan jeg gjorde det. Er mange forskjellige måter å koble det opp på. jeg valgte å ikke koble noe direkte på batteri, men alt på koblingskinner.

bilde

Her ser du bilde av mine hovedstrømskinner. En + skinne for start, en + for forbruk og en felles - skinne.
Fra hver motor går det en - kabel inn på hver batteri og så videre til - skinne. fra + på batteri inn på hver sin hovedbryter og fra hovedbryter til hver sin sikring og så inn på hver sin skinne. den blå saken er en batterisepperator, der kommer det kabel direkte fra dynamo og  innpå denne og så en kabel ut til hvert batteri før hovedbryter. Da kan lader begge batteriene uansett om hovedbryter ikke er på.

Fra + skinne fra forbruk og start går det kabel frem til en ny skinne med dashboardet der det fordeles ut til alle mulige forbrukere.

 

bilde

Alle de røde kablene øverst på bilde skal gå ned til sammleskinne for strøm inn, enten forbruk eller start kommer ann på hvordan du vil fordele det. alle de røde kablene nederst på bilde går ut til forbrukere via bryter. Alle forbrukere har felles minus på samleskinne. Grunnen til at du ser en svart kabel til bryterpanel er for at pærene skal lyse i bryterene ellers er det bare +.

 

Jeg har valgt og ikke bruke fortinnet kobberkabel fordi den der dyr, jeg er elektriker og har ofc innkjøpspris på kabler. jeg byttet ALT av ledninger og det kostet 5k i bare ledninger, kan sikkert plusse på 2-3k til vist det skal være fortinnet. jeg har heller brukt krympstrømpe med lim over kabelsko på hovedstrøm og da blir det helt tett og irer ikke. vist du skal skifte alt så trenger du hvertfall 200mtr av rød og svart RK kabel i 2,5mm2. + mange abiko kabelsko. Bare og spørre så mye du vil underveis så skal eg prøve og hjelpe :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
StiiS skrev On 29.3.2016 at 22.37:

Tid for en liten update igjen :) Tiden går fort når du har mye å gjøre. skal blir hardt og holde målet med å få båten utpå til 17. mai.. :worry:

Drevet med lekkasje leverte jeg tilslutt inn til Bergen båt og motorservice slik at sakkyndige personer fikset det, orket ikke tanken på havari midtfjords for at eg skulle spare 3båtlapper.  :smiley:

Hadde i utgangspunktet relativt god tid frem til 17. mai, var jo bare montering igjen trodde eg :lol:  

Hadde tenkt og utsette alt det elektriske ombord til neste år, men slik ble det ikke. 

Etter nærmere inspeksjon fant jeg ut at alt av kabler er boss, kopperlederne knakk inni kablene når jeg bøyde og tøyde de (pga innvendig korrosjon) sukk..

Pga dette bestemte jeg meg bare for og rive alt for så å bygge opp igjen alt på nytt. Følte det var bedre enn å begynne å nøste opp i 27 år gammelt rot.

 

Gravde dypt i lommeboken og fant noen mynter til "overs" :giggle: Ankervinsj har fått ny 25mm2, men fant ut at koblingpunkt på elmotor var rustet vekk :giggle: dårlig å lage noe slikt i svartstål :thumbsdown: oppgraderte all hovedstrøm fra batterier fra 50mm2 til 70mm2, t.o.m til starter (fant ut at det var litt overkill), det inkluderer selvfølgelig all jording til motorer osv osv.

Oppgradert ladingen med batteri isolator for lading av begge batteri bankene. Har ikke noen store forbrukere i båten så har brukt 2,5mm2 til alt av normale forbrukere, går som regel i vifter, lys og pumper. Det er ikke brukt fortinnet kopperkabel, men har brukt krympestrømpe med lim over alle koblinger og skjøter, så det skal være mer en godt nok. Lagt opp flere 20mm trekkerør til kabling slik at det er enkelt å trekke mer etter dørk er montert. legger ved noen bilder, men er ikke ferdig resultat enda :smiley:

bilde

Alle brytere og sikringer blir skiftet ut.

bilde

Måtte rive ned taket i cabinen for å trekke til lanterner, lys, viskere osv :rolleyes:

 

Totalt fjernet eg 2 bæreposer med kabler som "blødde" ut i det fri. Noen var tilkoblet strøm og alt, livsfarlig.. til og med i motorrom (med bensinmotorer) fant jeg 1 kabel som var strøm på uten at den var koblet til noe som helst eller sikret..

Hei Stiis, Ser på en båt der trekket i himlingen er løst noen steder. Hvordan tilbakeførte du taktrekket her? Måtte du lage nytt eller var det mulig å lime opp det gamle?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...