Jump to content

Er sesongen over?


Olepo

Recommended Posts

Eller rettere sagt, når tar dere opp båten? Ser i flere tråder at flere allerede er på land eller på vei opp. (gjelder selvfølgelig de som har båten i vinteropplag på land).

 

Selv håper jeg på å få til noen korte turer til på tampen av sesongen, stadig optimist og satser på at vi fortsatt får noen dager med godvær :smiley:. Det er 2 organiserte fellesopptak i havna, første er 26.09, og andre 17.10. Jeg har ikke mulighet til å være med på første, så da blir det nok opptak 17.10. Vurderer også å få båten fraktet hjem i vinter fremfor å ha den stående i havna. Veldig praktisk i forhold til konservering, puss,  vedlikehold og tilsyn. Da er jeg også uavhengig av opptaksdatoer, må bare leie en kranbil. 

 

Og ja, jeg jeg er nok den tosken som gjerne står å sliter med stativ og presenning i kuling og sluddbyger :rolleyes:, lærer jo aldri....

Link to post
Share on other sites

Seilbåten min er på sjøen året rundt, men flere venner av meg har skjærgårdsjeeper og små daycruisere. Forstår at de med skjærgårdsjeepene tar dem opp, men du så mange fine turer vi har hatt i daycruiserne når det nærmer seg juletider :smiley: Men hvis man ikke ser for seg å bruke båten vinterstid er vel sesongen over og like greit å få båten på land. Synes likevel det er trist at så mange ikke bruker båten vinterstid også, med varme klær og eventuelt et varmeapparat er vinteren også en fin tid å være på sjøen.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tresnekka Tora er på land og får full motorovehaling. Hun er jo hobby, så sesongen er hele året rundt med båtpuss, mekking og snekring, enten hun er på land elle på vann.

 

Saowanee ligger på vannet og skal klargjøres for hummessesongen. Det er ingen grunn til å avslutte sesongen før det blir is og snø når du har lukket båt med varme. Hun blir liggende i boblehavn, men sesongen er slutt når hun dekkes til sent i november en gang. Og så er det ut igjen før Påske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

De aller fleste tar vel båten på land i disse dager, i alle fall her på Sør/Øst- landet. Tror nok 95% av alle båter, både store og små, som stort sett er til sommerbruk, sier takk for seg i løpet av denne måneden. I den båthavna hvor jeg ligger ( Kristiansand), hvor det er plass til ca 400 båter, ligger vel 8-10 stykker ute på vinteren. Kommer nok sikkert mye an på hvor i landet man er, isforhold, uvær, vindforhold, etc. som jo nøye må vurderes før man lar farkosten overvintre på sjøen. Men det er jo klart at det finnes vel ikke noe finere enn en stille Januar-dag ute på sjøen,med fiskesnøre i handa.

Link to post
Share on other sites

Tror det blir en tur på land I løpet av den neste måneden. Men det blir bare en dag eller to for bytte av anoder og fjerning av 3-4 års groe under. Båter skal jo brukes...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med ny lukket båt av året åpner det seg muligheter fremover. Denne vinteren velger vi å legge den på land medio oktober, da maskinen skal få full 500-timers service med reg.reim-bytte og diverse jeg selv ikke ønsker å ta første sesongen. Satser på fagfolk og stempel i boka der. Utover det ønsker jeg å bli godt kjent i hver krok og krik i båten. Noen utbedringer samt litt puss og stell, det hører med til hobbysiden av båtlivet. Koser meg med det. Så får vi se til neste år om vi tyner sesongen til nærmere desember. Derfra til påske er det vintersysler som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Marinaen min har siste opptak 15. oktober, dermed blir man dessverre litt låst til det tidspunktet. Har inntrykk av at mange båtopplagsplasser i indre Oslofjord har opptaksfrist ila oktober (i alle fall av de som har en rimelig pris og OK beliggenhet for meg). Som opprinnelig vestlending er jeg også vant med at båtliv er en helårsaktivitet. Men vil nok uansett vente til jeg får en lukket båt (en ikke-DC type)  før jeg vil begynne med boblehavn og helårsligge. :)   

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

For min del er sesongen over snart.

Synes sommeren har vært helt grei, og har fått brukt båten mye.

 

Merker jeg blir litt "forsynt" utpå høsten når lavtrykkene har stått i kø. Og etter de store nedbørsmengdene ser ikke båten ut. Blir mer vasking enn bruk, hehe.

 

Så har bestilt opptak nå på Fredag. Kunne sikkert ventet noen uker til, men greit å få gjort litt før nattefrosten kommer.

 

Skal bli godt å komme inn under tak.

Og når høstklargjøringen er gjort, har hvertfall denne skipperen det det bedre i sjela når båten står beskyttet for vinterstormer og store snøfall.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...