Jump to content

Er sesongen over?


Olepo

Recommended Posts

I morges var det blikkstille, fuktig, skyet og mildt i Strömstad. I dag hadde det vært perfekt morgen for en liten fisketur innimellom alle håndballene som flyter over alt og markerer hummertegner. 

 

Hos oss slutter ikke sesongen før isen stenger Hulda inne. Og da er det masser av prosjekter som skal utføres. Båten er ikke mer enn halvveis innredet. Og det er dusinvis av tekniske finurligheter som skal på plass.

Link to post
Share on other sites

Nå er bager og kjølegoks pakket. Så i løpet av en halvtime er vi på vei til båten for helgetur. Opptak blir vel i månedkiftet oktober/november, og det er ennå flere båthelger før det.

 

Lars H.

Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg dekker til lufteinngangene til motorrommet med skumgummi tilpasset åpningene, 2 stk, ca 50x15cm, når båten ligger fortøyd på vinteren. I tillegg er det et varmerør på 130 watt i motorrommet. Har tempavlesning med grensevakt som jeg kan sjekke via sms. Konserverer ikke motoren da jeg aldri har hatt under 8 grader i motorrommet på det kaldeste på vinteren.

Når jeg skal ut når vinteren er som nydeligst, fjerner jeg skumgummiene (tar ett minutt), og bakker ut av båsen og setter på Eberspracheren. Utrolig enkelt. Har i tillegg webkameraer ombord slik at jeg kan følge med på snø. Har hardtop, så kalesjen har lite takareal.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi kjører båten i boblehavn nå i slutten av oktober. Så blir det vel vinterkonservering i begynnelsen av november.

 

Dere som bruker båten på vinteren også. Blir det ikke mye jobb med konservering av motor, do osv. etter hver tur?

 

Konserverer ikke noe som helst. Har litt varme på slik at filteret under vasken og kranen ikke fryser. Motoren og aggregatet greier seg uansett.

Link to post
Share on other sites

..... Golfstrømmen sørger for at "vi" kan ha båten ute hele året. Skriver vi i anførselstegn da dette gjelder der Golfstrømmen går. Den går ihvertfall ikke i retning mot Oslofjorden. Men som nevnt lenger opp i tråden, så nyter vi båtlivet hele året, da er det fint å ha hardtop.

Nå er både rederinnen og rederen veldig syke, bitt av trefotsyken ganger tre. Prøver derfor å selge Naledi.

Får vi solgt henne (båten altså), så vil vi fortsette å nyte båtlivet året rundt i Oslofjorden i større båt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Og i morgen er sesongen over for vår del. Jeg overnatter i båten i natt, og i morgen tidlig skal vi løfte rundt 20 båter på land. Når båten ikke skal ligge ute gjennom vinteren, synes jeg det er like greit å få den på land siste helgen i september, som jeg pleier. Men litt trist er det selvsagt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Men..... Oslofjorden fryser jo bare innerst i fjordarmene. Som nevnt i tidligere innlegg så bruker vi båten hele året, nettopp i Oslofjorden. Finn en plass hvor det ikke blir is vinterstid, så kan båten brukes hele året.

Men, det er jo opptil hver båteierer om helårsbruk.

Vi trives uansett med å "tyne" båtsesongen til 365 dager i året.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Siste helg for vår del også. De yngste liker ikke det, men tenåringen er like oppgitt som meg over hvordan to uker med regn har "møkka" ned båten, RIBen og vannscooteren. Nå gleder vi oss til prinsessebehandling av alle farkostene, sannsynligvis til uken for båten. Da skal den få ferskvannskjøring opp Drammenselva før den skal inn i varmen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ser frem til nok en fin vinter på sjøen med seilbåten. Har en liten drøm om å feire julaften i båt. Ulempen er at det stadig er storm/ orkan i juletider....

Motorbåten går vel på land om et par uker.

 

Sikter meg inn på frihelg neste helg og tur på sjøen. Høsten er jo nesten den fineste årstiden.

Link to post
Share on other sites

Er utpå nå 26/27. september, i et vakkert høstvær! Synes voldsomt synd på de som har tatt opp båten, og dermed går glipp av dette! Kan sikkert være fint i starten av november også, men da er det definitivt slutt på sesongen, selv for meg! Drømmen er fortsatt å ha en båt tilgjengelig hele året! Feire nyttårsaften på de ytterste skjær står for meg som en drøm, og bør kanskje forbli det? Nyttårsmiddagen er da selvsagt plukkfisk av selvfisket juletorsk, garnet med hummer i mengder! Ja, vi er vel fortsatt på 'drømmen'?

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Med den helga som har vært nå hadde det vært trist å ha skuta i opplag. Har vært på dykkertur både i går og i dag. Til uka begynner hummerfisket. Da satser vi på helgetur fra torsdag til søndag. Eneste skår i gleden er at dieselvarmeren er til rep. Noen som har gode forslag til en midlertidig løsning for litt varme? Strøm blir det ikke tilgang til. Min ide så langt er å tenne rødspritblussene i byssa pluss gassgrillen ute. Vet at det blir co, co2 og fuktighet, men det blir jo å lufte godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...