Jump to content

Er sesongen over?


Olepo

Recommended Posts

Sessongen er over og båen står trygt i naustet.. den første stormen har allerede vært på Trøndelagskysten der flere båter sleit seg og mange ble skadet etter at fortøyninger hadde slitt eller løsna.. Heldigvis er vi skjermet for SW og det ble ingen skader i havna vår. Hadde jeg bodd på sørlandet eller i Oslofjorden ville jeg nok hatt båten ut lengre ja!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo på yttersida av landet st Golfstrømmen sørger for isfritt farvann hele året.

 

bilde

Ved Hestvika på Hitra nå i ettermiddag. Utetemp på 12 grader er bedre enn hva vi opplevde store deler av sommeren. Ingen grunn til å avslutte sesongen enda.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er sesongen over for Trudelutt som kom på vannet 22. mars og som vi har hatt 109 overnattingsdøgn i denne sesongen. I dag begynte tømming av dyner, puter TV osv. osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er nok sesongen over for oss også :sad:  Båten ble kjørt til vinterhavn i går og med noen fullpakkede helger fremover så er det lite sannsynlig at det blir noen flere turer i år. Var forøvrig flott utpå i går, selv om det kom litt vind. Regner med å ta vinterkonserveringa innen et par uker også. Så nå er det bare å glede seg til våren  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var opptak bestilt, førstkommende torsdag kl.1200. Vi sjøsatte 22. mars. Men vi har da fått brukt båten en del. Ellers kan en

vel lese litt av hvert ut av diagrammet under. De første årene var det stort sett 3 ukers ferier. Jeg har mistet noteringene for 2004,

og det som vel er helt tydelig, er at jeg ble pensjonist i 2005. Toppen i år er nok pga. 7 ukers ferietur på Svenskekysten før

fellesferien, og 3 uker ferietur i Norge etter fellesferien.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt artig å sammenligne Bous sine diagrammer for motortimer og utseilte nautiske mil med mine diagrammer for min Saga 27 snekke  vist nedenfor. Her er det ganske så klart at det går unna og at han kommer mye lenger med omtrent samme antall timer.

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Summerer jeg opp hvor langt båten har gått siden den var ny  i 1986 (jeg overtok den i 1987), er jeg oppe i ca. 30000km. Holder jeg, båten og motoren ut i 10 år til, blir det ca. 400000km. Og det er sånn cirka jorden rundt ved ekvator!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg ikke fyller regelmessig, blir det litt vanskelig å angi liter pr. Nm pr. år, men med et gjennomsnitt på noe over 600Nm hvert år de siste årene, ligger forbruket på 0,8 - 1 liter/Nm. Jeg kunne sikkert fått dette forbruket ned en god del ved å endre "kjøremønsteret". Min Saga 27 har en toppfart på ca. 7,6 knop ved fullt pådrag (3600RPM). I åpent farvann legger jeg meg vanligvis på 7,2 knop og 3200RPM for i det hele tatt å komme frem. Hadde jeg gått ned til 6 knop, hadde det blitt et mye lavere turtall og sikkert en god del lavere forbruk. Men med et forbruk på rundt 600 liter pr. sesong, er ikke drivstoffutgiftene den største posten i båtregnskapet. Med 10 uker ferie som jeg hadde i år, der vi nesten hele tiden brukte gjestehavner, kommer jeg opp i et skremmende beløp som jeg ikke ønsker å regne ut!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vår nesten 7 ukers svensktur hadde vi "rødt" til maten hver dag. Jeg syntes ikke jeg gjorde annet enn å bære på 3 liters dunker fra Systembolaget. Runder jeg litt ned for å være beskjeden, tror jeg nok det gikk med 10 dunker, og med røfft regnet 300 Nm på den turen, skulle det bli minst 0,1 L/Nm. :sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Igjen; sesongen er absolutt ikke over enda. Hadde en fin ettermiddagstur i dag, her utover fjorden mellom Mosterøy og Sokn, Kvitsøy i det fjerne. Minimalt med vind og OK temperatur fram til sola gikk ned :smiley: Trist klokka måtte stilles forrige helg, hvis ikke kunne turen vært en time lengre.

bilde

Link to post
Share on other sites

16 foteren er kjøpt for å være helårsbåt. Men har hengeren på lur, så jeg tar den nok opp før våre 4-5 uker med snø her på Sørlandet. Ikke så glad i å måke snø ut av båten. Slapsesnø er det værste.

 

Ellers legger jeg opp til mange fisketurer utover vinteren. Siste tur var i dag med fin makrell som ble kveldsmat :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Snø er da ingen hindring? Slik så båten vår ut da vi skulle ut første tur i mars i år.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var ute med Saowanee og trakk teiner i går sammen med sønnen. Kjempevær med sol og vindstille. Vi ikk fire hummere, to bøtter med krabber og noen pir og sei på vei tilbake til havna. Hvorfor i allverden skulle jeg avslutte båtsesongen nå? Jeg ser an været og venter med å dekke til båten til det blir fare for snø og frost. Det blir boblehavn i vinter. Sesongen begynner igjen i mars. I mellomtiden er det masse båtelatert å drive med hjemme på hobbytloftet. Jeg føler med begunstiget!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...