crab Startet 22.September.2015 Del på Facebook Startet 22.September.2015 Under en storm strandet en båt og ble totalskadet. Jeg og grunneier lurer nå på hvorvidt forsikringsselskap/båteier er ansvarlig for å fjerne den. Det har nå gått så lang tid at jeg mistenker at forsikringsselskap/båteier har besluttet å la den ligge. Grunneier har forøvrig ikke hørt noe fra hverken båteier eller forsikringsselskap. Kan forsikringsselskap/båteier velge å la båten ligge uten å komme til enighet med grunneier? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Ta det opp med ditt forsikringsselskap. Det kan hende at båten som er strandet ikke har forsikring ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
crab Svart 22.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2015 Vil tro at grunneiers forsikringsselskap har lite interesse i dette, da båten bare ligger der uten å ha gjort skade på noe. Båten har hatt forsikring og forsikringsselskapet er kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 HVis dette kjente forsikringsselskapet har tatt forsikringsoppgjør med eier så er det juridisk sett forsikringsselskapet som er eier. Da er det bare for grunneier eller interessegruppe å anmelde forsikringselskapet for miljøkriminalitet ved å la varket blir liggende. Da blir det nok fortgang i sakene... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Havnevesen og kystverket kan kanskje bistå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kes Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 (redigert) Som nevnt overfor, er det forsikringsselskapet som er den formelle eier og har plikt til å fjerne vraket innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid, er ofte et omdiskutert tema. Er dette om sommeren og det ikke krever vanskelig tilgjengelig utstyr, regnes ofte opp til 2-3 måneder som rimelig tid. I de fleste sakene er dette den tiden som medgår til saksbehandling og forsikringsutbetaling, men det er ofte et stort "men" i slike saker. Eier får som regel tilbud om å kjøpe vraket tilbake for en latterlig lav sum eller forsikringsselskapet selger det videre til en 3.part hvis ikke eier ønsker å overta. Da er det den som har kjøpt vraket som har fjerningsplikten. I slike saker er rimelig tid en betydelig kortere tid enn det som er nevnt overfor siden vraket da har ligget en stund før det ble solgt. Da kan det ofte gå både vinter og vår før vraket fjernes. Hvis dette er tilfellet i denne saken, kan grunneier fjerne vraket for eiers regning. Hvis eieren da ikke er betalingsdyktig, har grunneieren påtatt seg en kostnad som det ikke er sikkert at han får refundert kostnadene hvis ikke disse dekkes inn av vrakverdien Redigert 23.September.2015 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
crab Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Det er definitivt ingen tredje part som ønsker å kjøpe denne båten. Vraket er komplisert å fjerne på grunn av dens størrelse, vekt og beliggenhet, men ikke umulig. Så jeg forstår at eier/forsikringsselskap vil tenke at det å la den ligge vil være en enkel løsning. Kan det tenkes at eier har kjøpt båten, eller retter sagt at forsikringsselskapet har betalt eier for å ta ansvar for båten? Eller betaler forsikringsselskapet kun når vraket faktisk er fjernet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Jeg mener å ha lest at om det vil bli uforholdsmessig dyrt å fjerne vraket, og det ikke representerer en forurensingsfare, kan forsikringssselskapet velge å la den ligge. Det finnes jo en del eksempler på dette oppover langs kysten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FredT Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Da vil jeg anta at grunneier i tilfelle kan kreve leie av forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
index Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Neppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vilma Benita Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 HVis dette kjente forsikringsselskapet har tatt forsikringsoppgjør med eier så er det juridisk sett forsikringsselskapet som er eier. Da er det bare for grunneier eller interessegruppe å anmelde forsikringselskapet for miljøkriminalitet ved å la varket blir liggende. Da blir det nok fortgang i sakene... Havnevesen og kystverket kan kanskje bistå Det var da veldig ekstreme forslag da. Det virker som om det ikke har vært noe kontakt mellom grunneier og båteier i saken. Første bud her må jo være at båteier vanskelig kan forholde seg til et krav som ikke er fremsatt. Grunneier bør snarest finne ut hvem som er båteier etter forsikringsoppgjør og ta kontakt for å avtale fjerning. Hvis dette ikke når frem får man heller vurdere sterkere maktmiddel. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.