Jump to content

Tau inn i Selden mast


Per Erik Løvdal

Recommended Posts

antar et er storseilfallet, og et annet er fokkefallet, disse benyttes til å heise seilene opp i masta. Det tredje kan være et fall til en spinnaker, eller det kan være et bomløft kanskje? lettere å svare om du har noen bilder eller kan forklare hva du ser av fall som kommer ned fra masta og hvor de går...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for kjapt svar. Sliter med å skjønne hvordan bilder kan legges til i poster.

 

Uansett, @ArneO Båten er fra Kroatia og har gått i charter der. Enten er teksten fjernet eller er på kroatisk så hjelper ikke mye.

 

@Framtia. Høres fornuftig ut.

 

Hvis noen av dere kan infomere meg hvordan leg legger til bilder så kan jeg vise dere.

 

/Pel

 

Link to post
Share on other sites

Ok Leste meg litt opp :)

 

Som dere ser så er det 3 tau som går inn på masta i forskjellige høyder. De går inn i hulrommet bak der seilet er lagret så går ut fra at de går til topps. Hvorfor er den ene låst fast? Det er det samme på den andre siden også

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av Kæpten noob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og når du følger disse tauene bakover mot cockpit, så ender de opp i avlastere på hhv babord og styrbord side av nedgangen. Hva står det på hendlene på avlasterne? Det avslører hva hvert enkelt tau brukes til.

 

Jeg tipper du finner ut at det er fall for fokk/genoa (med lås på masten), storseil (med lås på masten) og spinnaker samt bomløfter, spinnakerbomløfter og en ting til.

 

Hva slags båt er det snakk om? Kanskje noen har samme båt og kan gi deg rett svar med en gang...

 

(edit: Jeg ser nå at du sier teksten er på kroatisk eller fjernet. Hvis den er på kroatisk så legg den ut. Det finnes sikkert en kroat her inne, eller en som kjenner en kroat, eller en som kan bruke Google Translate og oversette fra kroatisk til norsk)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Genoa fall, genoa strømpe og storseil fall avsluttes mest sansynlig på mast (Evt ekstra fall til genakker eller spinakker.) 

Skjøte/tau som går til cocpit er storseil inn(et endeløst tau som går tur/retur storseil vinsj på mast). Tau/skjøte til å hale ut storseil. 
Tau/Skjøte til rod kick og til løygang til bom og evt bomoppløft fall.  
Link to post
Share on other sites

 

Genoa fall, genoa strømpe og storseil fall avsluttes mest sansynlig på mast (Evt ekstra fall til genakker eller spinakker.) 

Skjøte/tau som går til cocpit er storseil inn(et endeløst tau som går tur/retur storseil vinsj på mast). Tau/skjøte til å hale ut storseil. 
Tau/Skjøte til rod kick og til løygang til bom og evt bomoppløft fall.  

 

Nei, nei, nei!

Det er som tidligere påpekt fallene for stor, genua og spinn/gennaker som vises i bildet. Det ser ikke ut til at innhal for storseil er montert men at vinsjen benyttes for dette (merk at vinsjhåndtaket står i vinsjen). Storseil uthal er det blåhvite som kommer ut av bommen, det går ned i bryteblokk i dekk og videre til cockpit.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne ser ut til å være likt rigget som Selden-masten min.

Øverste bilde, styrbord side. Hvit/rød fall er er Genoafallet. Strekkavlaster på  masta. Mulig denne da ikke er ført tilbake til cocpit. Det er ikke det hos meg.

Det øveste fallet i masta, her hvit/sort, er spinnakerfallet. Det samme fallet ser du rett i forkant av masten. Sikkert festet i en dekksring e.l. Detter fallet er garantert ført tilbake til cocpit.

På det nederste bildet ser du fallet til storseilet hvit/blå med avlaster på masta. Hos meg er denne ikke ført tilbake til cocpit. Det fremste fallet er antakelig løfteren til spinnakerbommen.Det ser ut som om dette fallet også er ført til dekket forran masta. Hos meg sitter fast i spinnakerbommen. Men jeg ser bare skinna og ikke bommen på bildet, så mulig spinnakerbommer ikke er montert? Det midterste på styrbord er bomløfteren.

Det er også mulig at spinnakerfallet og løfteren til spinnakerbommen kan ha byttet plass her. Det hadde vært lettere å konkludere hvis du også hadde tatt bilde av avlasterne i cocpit og hvilke fall som er "ledige". Ellers er det bare å dra og se hvor det leer seg.

Fallene og masten ser ganske nye ut og da kan det hende det er rigget etter Seldens egen fargekoding. Det finner du på www.selden.se.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for input.

 

Har inkludert  3 bilder. 1 fra hver side av masta (ikke bom siden)

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Bildene viser at :

 

3 tau fra hver side av masta går inn samt 2 tau foran går inn i masta. Dvs 8 tau som går inn i masta. 1 tau på hver side av masta er låst fast.

1 tau foran går hele veien til toppen.  Har forsøkt å dra i alle disse, men ingenting skjer. Bommen er festet i et tau som går hele veien til toppen av masta. Den beveget seg ikke når jeg dro i tauene.

 

/Pel

 

Som sagt er båten fra Kroatia og noen av klemmene har tekst, men det er ikke gitt at konfigurasjonen er som den var når den gikk i Kroatia

Link to post
Share on other sites

Ok. Nå er jeg mer overbevist om at den er omtrent rigget som min. La oss starte med de to hvit/sort som er festet i ringen  nederst på masta forran: Det ene er til spinnakerfallet; det tykkeste av de. Det andre er jeg sikker på er til bomløfteren til spinnakerbommen. I så fall kommer det ut av masta omtrent midt på masta forran. Jeg ser du har skinne og feste til spinnakerbom, men denne mangler.  Det er et 3. tau som er festet nede i kryssholdt. Dette kan være til et ekstra forseil, dvs et ragatta/stormseil som ikke sitter på rull, eller et tryseil (stormseil). Kommer an på om det kommer ut forran eller bak i mastetoppen. De øvrige tauene som jeg breskrev over. Når storseilet og genoaen er heist opp greier du ikke å dra i disse tauene, så det er ikke rart om det "ikke skjer noe". Regner med at du har rull på forseilet også?

Bomløfteren til greier du heller ikke å dra i hvis du ikke samtidig slakker kicken.

Jeg ser at alle fall er ført tilbake til cockpit. Det er da unødvendig med avlaster både på masta og i cockpit. Men ved å bruke avlasterene for storseil og genoa på masta kan du kveile de opp der og du får det mer ryddig bak. Motsatt fall hvis heller vil seile aktivt og ha mulighet til å trimme bus i seilet under seilas. Kryssholdtet på masta er ment til å feste tauet som heiser spinnakerbommen i masta når denne er montert. Det er ikke lett å se hva slags bår det er, men det er ikke Bavaria i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Her er ditt bilde, med mine nummer på hvert tau:

 

bilde

 

Litt kvalifisert synsing:

  • 1: Det inneste tauet på styrbord avlaster ser ikke ut som det går opp i masten, men heller ut på bommen et sted. Følg det og se hvor det ender.
  • 2: Hvitt med "prikkete" markering. Ser ut til å gå utvendig oppover på masten på styrbord side. Hvor forsvinner det?
  • 3: Hvitt med rød markering. Det går til avlaster på styrbord side av masten, og er høyst sannsynlig opphal til enten genoa eller storseil.
  • 4: Det som går utvendig til styrbord på masten (hvitt med svart markering?) kommer ned på samme side inne i masten og tilbake til vinsjen på styrbord side. Det er det ytterste fallet på bryteblokken, og dermed også det ytterste fallet bak på styrbord avlaster. Brukes til gennaker/spinnaker tipper jeg.
  • 5: Det helt hvite som går innerst på babord side antar jeg er til kicken. Jeg ser ikke det gå opp i masta, så det går trolig på skrått ut og opp til bommen, parallelt med kickroden din. Det brukes for å stramme ned bommen så den ikke løfter seg når du gir ut på storseilskjøtet. Slakker du på denne vil bommen løfte seg (gitt litt slakk i storseilskjøtet også), og da åpner storseilet i bakkant.
  • 6: Det hvite med mørk markering ligger på dekk ved siden av det hvite nevnt ovenfor ser ut som det kommer ned fra bommen og går via en blokk litt opp på masten før det kommer til mastefoten. I så fall er det nok uthalet på storseilet. Det bruker du når du drar ut storseilet.
  • 7: Hvitt med blå markering. Opphal til storseil/genoa.
  • 8: Du har ett fall som er hvitt med klar blå og mørk blå markering hver sin vei på skrått rundt fallet. Ett eller annet sted på båten kommer det fallet ned igjen.
  • 9: Det som går utvendig til babord på masten (hvitt med en mørk (men ikke svart) markering?) kommer ned på samme side inne i masten og tilbake til vinsjen på babord side. Det ser ut som det er det ytterste fallet på bryteblokken, og dermed også det ytterste fallet bak på babord avlaster. Hvor høyt opp går det utvendig før det forsvinner inn i masten? Hvis det går inn i masten et stykke nedenfor der hvor genoafallet går inn i masten så er det sannsynligvis bomløster til spinnakerbommen.

Legg merke til at hvert enkelt fall har en fargemarkering med et mønster. Dette varierer fra fall til fall - svart, lyseblått, mørkeblått, rødt. Ved hjelp av disse markeringen er det lettere å holde de forskjellige fallene fra hverandre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...