Jump to content

Morsom artikkel om regelverket for vannscooter


jotto

Recommended Posts

Og sammenligne et kjøretøy med et våpen sier jo litt om hvor idiotisk denne regelen er...

 

Med din konklusjon så bør jo motorsykler forbys.. pga. farlig motorsykkel klubber...

 

Eller kanskje forby og legge til på øyer rundt omkring fordi det ikke har noe samfunn nytte...

 

 

Problemet er at med nok idiot regler så har vi til slutt ikke respekt for regler.

 

Jeg tror kanskje du burde jobbe litt med innenatlesningen. Så vidt jeg kan se, er det ingen som har sammenlignet et kjøretøy med et våpen her. Derimot har jeg sammenlignet to forbud med visse fellestrekk, som jeg mener stammer fra det jeg valgte å kalle "en lite moderne måte å tenke på". Man ser et potensielt eller reelt problem tilknyttet en bestemt aktivitet eller gjenstand og så forbyr man aktiviteten/gjenstanden istedenfor å regulere bruken av den ut ifra faktisk kunnskap om konsekvensene av bruken. Jeg mener at dette er mer beskrivende enn "iditotisk regel" ettersom det tross alt later til å være noen som ser en faktisk nytteverdi ved reglene. Dersom det ikke hadde vært noen begrensninger på vannskuterbruken, ville det kanskje vært enda flere som sa de var plaget av det. Jeg innledet forøvrig mitt innlegg med å si at jeg er enig med dem som har ytret at det er hvordan man bruker gjenstanden som burde reguleres, ikke hvilken gjenstand man bruker.

 

Du skriver at med min konklusjon "så bør jo motorsykler forbys". Hvilken konklusjon er det du sikter til her? Har jeg konkludert med noe som helst i denne saken, utover at det må bli en vurdering av kost/nytte? På den ene siden er det noen som klager over at de plages av vannskuterkjøring og på den andre siden er det noen klager over at de ikke får lov til å kjøre vannskuter, mens forhåpentligvis de fleste er fornøyd enten de kjører vannskuter slik de ønsker eller ikke opplever at vannskuterbruk påvirker dem. Er det da urimelig å si at loven burde ta utgangspunkt i en vurdering av hvilke positive effekter den kan gi, satt opp mot hvilke negative virkninger som da følger med?

 

Når det gjelder artikkelen det linkes til i starten av tråden, vil jeg bemerke at det å måtte kjøre 20 minutter i 5 knop mens alskens motorbåter kjører rundt i mye større fart og lager mye mer bråk og slipper ut mye mer eksos sikkert ikke er noe morsomt, men det er en stor avsporing av debatten om disse reglene. Hele bakgrunnen i det tilfellet var at de absolutt skulle bruke vannskuter et sted hvor det ikke er tillatt, noe de også var fullstendig klar over selv, og så fikk de på sett og vis likevel klarsignal forutsatt at de kjørte i 5 knop. Om noen skal kritiseres da, andre enn de som absolutt måtte trosse reglene, må det være den politimannen som tok en vurdering på stående fot i et enkelttilfelle. Men jeg kan forsåvidt forstå ham, han kan ikke si at det er greit å kjøre vannskuter som man vil i et område hvor det er forbudt, derfor sørget han for å gi klar beskjed om at kjøringen ikke måtte være til potensiell ulempe for andre. Man kan sikkert si at 20 knop hadde vært greit, men nå snakker vi altså ikke om gjeldende lover og regler, men om en enkelt politimanns vurdering i et enkeltstående tilfelle hvor noen hadde bedt om å få dispensasjon fra reglene.

Link to post
Share on other sites

Fikk en ide..

 

Jeg har en ting som irriterer meg helt skinnsykt!!

 

Seilbåter met tau som ligger og banker i masta om natta i vinnen.

 

Skal vi kjøre en underskrifts kampanje her på at det irriterer oss så mye at vi ønsker og forby dem???

 

Ikke at alle seilbåter gjør det, men det har vel ikke noe og si???...

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Fikk en ide..

 

Jeg har en ting som irriterer meg helt skinnsykt!!

 

Seilbåter met tau som ligger og banker i masta om natta i vinnen.

 

Skal vi kjøre en underskrifts kampanje her på at det irriterer oss så mye at vi ønsker og forby dem???

 

Ikke at alle seilbåter gjør det, men det har vel ikke noe og si???...

 

Tviler på at et slikt forslag ville overlevd en kost/nytte-analyse, men du må jo gjerne presentere dine betraktninger, selv om denne tråden kanskje ikke er stedet.

Link to post
Share on other sites

Da vi byttet ut hest og kjerre med bil så var det vel greit at noen tok ansvar for folks ve og vel?

 

Poenget mitt er at vannscooter ikke er et nytt fenomen. Det er helt vanlig at staten er restriktive i reguleringen av nye fremkomstmidler o.l. Samme gjelder i senere tid el-bil, segway, sparkesykkel m motor, ATV, fjernstyrte "droner" (RPAS) som eksempler på noen. Det er også viktig å huske på at det er flere aktører enn "den som kjører vannscooter" og "den som ikke gjør det". Eksempler på høringsinstanser, rådgivere og kommersielle aktører er: politi (lov), redning og berging (risiko), kystverket, geotjenester, småbåtfolk, fiskere, nyttetrafikk, miljøvernere, forsikringsselskap osv osv.

 

Så jeg synes dagens situasjon er et godt utgangspunkt for videreutvikling av "vannscooter situasjonen". Blir nok bra på sikt for alle tenker jeg. Og det er særdeles viktig at vannscooter miljøet nå viser seg som moden sjøfarer.

 

Synes ikke den "artige" artikkelen var særlig bra mtp å gjengi en reiseopplevelse, tror nok hensikten med artikkelen var å skape debatt - og det lykkes den vel greit med ;)

 

Eksempler på idioter vil det alltid være. Her om helgen var det en vannscooter som kjørte i sirkel i innfartsleden til Strømstad i rykk og napp. Ikke akkurat en god ambassadør for "vannscooterne".

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om vi skulle hatt logikken der 1 ødela for alle med litt bajaskjøring med motorbåt, hadde ingen hatt motorbåt, ingen hatt seilbåt osv.

 

Reglene er og blir triste. solgte vannscootern min når de nye reglene kom, før dette brukte jeg den mye, tok tur til smøgen og strømstad fra oslo, ned til sørlandet, brukte den som lettbåt på kveldene (hadde lanterner) og tok med 2 voksne passasjerer lett rundt i skjærgården. 

 

På småturene nå bruker jeg lettbåten min på 30 fot nå istedenfor scooter, så miljøargumentet kjøper jeg ikke. 

 

 

Til slutt, idioter på vannscoter er drit iriterende, litt som idioter generelt, og det ER lov å si i fra, gjorde det i sommer til en som kjørte sirkler i middagsbukta.... men igjen det har jo skjedd med vanlig motorbåt også ca like glupt. 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om ironivarselet er på eller av når du sammenligner med slalomski. Det skjer på et begrenset område regulert til formålet. Folk kjører bil dit med utstyret og holder seg i hovedsak på samme plassen. Lager ikke støy, har minimale utslipp ;-). I det hele tatt. 

 

Om noen påberoper seg ødelagt naturopplevelse i en etablert slalombakke, greit nok.. men neppe noe stort problem. 

 

Analogen ville være god dersom en i stedet for forbud hist og pist opprettet egne områder for vannscooterkjøring. 

 

Analogen er god den, poenget var å latterliggjøre et forbud som kun er basert på at en aktivitet bruker plass der de som ikke driver med aktiviteten kan tenkes å gjøre andre ting.

 

Men dette regelverket er ikke spesielt overraskende i et land som har hatt forbud mot skating og såvidt aksepterte farge-TV. Det virker som om all bruk av naturen som ikke innebærer å bruke enten knikkers eller en gammel oljehyre burde forbys.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...