Jump to content

Morsom artikkel om regelverket for vannscooter


jotto

Recommended Posts

Er det å kjøre vannscooter ut oslofjorden eller å legge seg i uthavn en kunstig problemstilling?

 

Hele regelverket er noe fullstendig vrøvl fra ende til annen. Her må vannscootere duppe i 5 knop mens svære fjordploger dundrer forbi i 30 knop og brenner like mye drivstoff i timen som de fleste vannscootere bruker på en sesong!

 

Ikke misforstå, jeg vil ikke ha villmanskjøring i skjærgården, men vannscootere bør ha samme lover som alle andre båter har.

 

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være forskjellige regler på en rib med vannjet og en vannscooter , den eneste forskjllen er pontongen rundt.

Link to post
Share on other sites

Det å påpeke forskjell i drivstoff/time er en avsporing av debatten. Det som ER forskjellen på en rib og en vannscooter er at vannscooteren er et leketøy, mens en rib faktisk kan fungere som båt. En båt bruker man fra A til B. Scooteren fiser rundt ørene på deg i time etter time. Det å dra på tur med en scooter må sies å være for MEGET spesielt interesserte.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere hatt et litt negativt syn på vannscootere og sett på dem som unødvendig leketøy. Men fikk en oppvekker da jeg fikk sitte på med en kamerat tidligere i høst. FOR en fantastisk opplevelse :smiley: Vannscooteren hans er 3 fot lengre enn riben min og kan gå litt over dobbelt så raskt (riben min gjør 27 knop på tom mage). Ellers er det få forskjeller. Kameraten har fått sett hele Ryfylke i sommer og har kommet til steder folk flest ikke kommer til med vanlige båter. Ofte i følge med andre med vannscootere, gjerne flere på hver scooter. Nesten litt nostalgisk, akkurat slik gjorde vi mye i ungdommen da flere kamerater og venninner med joller hadde oppdagelsesturer rundtom i Ryfylke.

 

Synes ikke naturopplevelsene man får på en vannscooter er mindre verdt enn opplevelsene man får i rib, motorbåt eller seilbåt! Idiotisk oppførsel blir like idiotisk om man har vannscooter som 40-fots strykejern. Til rekreasjon, turer og (faktisk) fisking fungerer vannscooteren utmerket og slik jeg ser det er den ikke mer "leketøy" enn riber, seiljoller og andre småbåter folk bruker til å få naturopplevelser med. Som med andre båter kan føreren oppføre seg idiotisk, hensyn til andre må selvfølgelig tas på lik linje med andre farkoster. Synes vannscooterne (og førerne av dem) forfølges unødvendig, stort sett er det folk med vett i skallen som fører dem. De som ikke har så mye vett hadde oppført seg farlig uansett, burde heller vært fokus på å få tatt disse, ikke dem som bruker vannscooteren sin med fornuft.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En kan drøfte regelverket så mye en vil og være enig/uenig, men artikkelen var på alle måter oppkonstruert og egentlig like latterlig som regelverket. 

 

Høydepunktet kom egentlig når det ble skrevet at scooteren stod på en bilhenger. Så til helvete kjør bilen hvis det ikke er mulig med scooteren da...

---------

 

Forøvrig kommer det jo maritime nasjonalparker fra Jomfruland til Grimstad i løpet av få år, med forbud for vannscootere. 

 

Da kommer vel en ny artikkel om hvor vanskelig det er å bruke vannscooter på sørlandsferie? :-)

Link to post
Share on other sites

Med tanke på hvor mange vannscootere som finnes i forhold til riber og andre små motoriserte båter er min oppfatning at andelen idioter på vannscooter i forhold til idioter i rib/andre motoriserte båter er i en helt annen liga. I denne sammenheng er min definisjon av idiot en som kjører på en sånn måte at det blir plagsomt mye støy.

 

Senest i sommer. På baksiden av en relativt stor og høy øy var det en idiot som lekte med en vannscooter. Fram og tilbake i det uendelige. Jeg godtar at småunger leker seg med jolla, men når voksne folk plager vettet av meg i time etter time med en ekstremt støyende aktivitet blir jeg sur. 

 

Det er fint at noen kan dra på tur med en scooter, men flertallet bruker den som leketøy. 

Redigert av Herman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har du blitt plaget av en seiljolle?

Aldri. Det var heller ikke poenget. Jeg skreiv at jeg ikke synes vannscootere er mer leketøy enn andre småbåter. Både seiljoller, riber og vannscootere brukes for å oppleve naturen og fordi det er gøy å være på sjøen. Klarer ikke få meg selv til å mene at en type naturopplevelse eller gøy opplevelse skal være mer verdt enn andre.

 

Enig med deg i at det er irriterende med vannscootere som holder på i mange timer sammenhengende, det tror jeg svært få vil nekte for. Selv synes jeg det er like irriterende med små jollemotorer for full fres i time etter time, men tror ikke vi kan forvente at alle skal seile seilbåt heller. Så gjentar meg selv her; synes idiotisk oppførsel bør slås hardt ned på, ikke fornuftig bruk. Og ikke "feil" type båt, det finnes toskeskap blant førere av alle typer farkoster.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har du blitt plaget av en seiljolle?

Ofte, nesten hver helg da jeg hadde båten i Oslofjorden om sommeren. De krysser frem og tilbake mellom noen gule bøyer rett utenfor brygga, som regel med noen voksne i en RIB like ved som har et flagg med ett foreningssymbol på. Måtte gønne på i gjennom "stimen" bare for å komme inn og ut, ofte etterfulgt av noe hoing fra RIBen.

(Og der bør ironivarselet gå hos de fleste.)

 

Motorsykkel er lov.

Slalomski er lov.

Begge deler tenderer mot lek, støyer (hør på skiheisen neste gang du er i bakken), er farlig og ødelegger naturopplevelsen for andre enn utøverne.

Selv om jeg absolutt hater idiotene som flyr lavt med disse flytende støykildene så ser jeg ikke helt hvorfor vannscooter skal begrenses mer enn noe annet. Jeg liker dagens regler fordi de ikke går ut over meg, men det er ren egoisme fra min side. Til sammenlikning hadde jeg nok likt det dersom slalomski ble forbudt også, så jeg kunne kjørt snowboardet mitt i fred. Jeg skjønner veldig godt at entusiastene mener seg forskjellsbehandlet.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som ER forskjellen på en rib og en vannscooter er at vannscooteren er et leketøy, mens en rib faktisk kan fungere som båt. En båt bruker man fra A til B. Scooteren fiser rundt ørene på deg i time etter time. Det å dra på tur med en scooter må sies å være for MEGET spesielt interesserte.

 

Jeg vil påstå at de fleste båter som eies av medlemmene her kan betraktes som leketøy, i den forstand at de ikke blir brukt i utøvelse av næring.  Så jeg skjønner ikke at det skal være så mye verre og mere plagsomt for omgivelsene om man leker seg med en vannscoter enn om man leker seg med en cabincruiser på 40+ fot.

 

Og det kan så være at vannscootertur er en aktivitet for meget spesielt interesserte, men det er da ingen grunn til i å gjøre aktiviteten så vanskelig at den i praksis er forbudt ?  Eller er det slik at "alle unødvendige aktiviteter med potensiale for å medføre ulemper for omgivelsene bør forbys, såfremt jeg ikke driver på med dette selv" ?

Link to post
Share on other sites

Så det er altså nytteverdien av en gjenstand som er førende for hvor lovlig det skal være??

 

DA er det mye som må forbys!!

Det er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Det må slås HARDT ned på idiotkjøring uansett farkost, det er det ingen tvil om. For øvrig bråker vannscootere mindre en joller med 2-taker på.

 

Her har man laget en toskelov basert på hva som kan skje, altså man antar at vannscootere kommer til å innvadere skjærgården og være en plage for alle og enhver.

 

Nok en gang har man laget en lov som gjør at man ikke trenger å bevillge mer penger til politiet forå håndheve loven, er jo mye lettere/biligere å bare forby ...ikke sant?

 

Skummel trend dette her, hvor skal det ende?

 

At majoriteten av vannscootere brukes til lek og herjing, er greit nok, men vi kan snu på flisa.

 

Det artikkelen viser er at det lar seg ikke gjøre å bruke vannscooteren til ferietur, det har lovverket sørget for.

 

 

Alle lover krever logikk for å bli godtatt, og at en gummipongtong skal regulere lovligheten av en gjenstang er IKKE logikk.

 

Er like toskete som at ferdsel i båter lenger enn 8 meter, gjør at man ikke trenger vest.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Slalomski er lov.

Begge deler tenderer mot lek, støyer (hør på skiheisen neste gang du er i bakken), er farlig og ødelegger naturopplevelsen for andre enn utøverne.

 

Vet ikke om ironivarselet er på eller av når du sammenligner med slalomski. Det skjer på et begrenset område regulert til formålet. Folk kjører bil dit med utstyret og holder seg i hovedsak på samme plassen. Lager ikke støy, har minimale utslipp ;-). I det hele tatt. 

 

Om noen påberoper seg ødelagt naturopplevelse i en etablert slalombakke, greit nok.. men neppe noe stort problem. 

 

Analogen ville være god dersom en i stedet for forbud hist og pist opprettet egne områder for vannscooterkjøring. 

-----------

 

Sånn ellers er jeg tilbøyelig til å mene at forbudet bør oppheves og heller vektlegge å ta de idiotene som ødelegger for alle andre. Og i mellomtiden må man følge reglene. 

Link to post
Share on other sites

Norges Vannscooterforbund er nå på Facebook, og de "skal i hovedsak arbeide for å tilrettelegge for bruk av vannscooter."

 

Håper de får til noe bra - og uansett vil vel de være en kilde til god informasjon. Vi har forøvrig klart oss ganske bra innenfor regelverket i to sesonger nå, men jeg må jo innrømme at frustrasjonen over hva vi faktisk må forholde oss til melder seg innimellom. Spesielt fordi jeg opplever regelverket som ulogisk og forskjellsbehandlende ift andre farkoster.

 

Vår bekymring går på de få som vi har sett ila de to siste sesongene som faktisk grisekjører/bryter reglene da sjansene for at de kanskje kan ødelegge for oss andre er tilstede. Så har jeg også hørt at mange velger å ikke leie ut scootere, fordi leietakere er mer tilbøyelige til å bryte reglene enn de som faktisk har lagt penger i å anskaffe seg sin egen scooter.

Link to post
Share on other sites

Det som er så utrolig i denne saken, er at de faktisk har lagd scene regler for noe bare forde noen ikke liker det.

Og tilleg sitter det mange "idioter" og mener vi skal følge disse reglene.

For alle regler skal jo følges....

Kan ikke alle som sier de følger alle regler si fra her....

Så kom igjen du som ALDRIG har:

Kjørt for fort.

Parkert på en hc plass.

Har hat med deg en flaske vin for mye.

Har betalt en håndverker svart.

Har kjørt små båt uten vest...

 

Men disse reglene er kanskje ikke så farlige fordi du ikke liker dem???

 

 

Har kjørt vannskutter i 10år og ikke brydd meg og disse reglene.

Ja prøver og følge alle BÅT regler og bruke hue, men nei jeg "krabber" ikke forbi en liten øy midt på havet...

 

Har en kompis som ble stoppet av kystvakta i sommer da han dro tube med sin lille bror, det var forbudt og kjøre vannskuter i det omr,,

Det var kun min kone som klarte og stoppe meg fra og fortsette "leken" med vår Princess P50...

 

Og dette er en regel noen kan forsvare ????

 

Vist dette ikke ses på som idioti hva er det da???

 

Venter spent på svar fra alle som ikke har brutt noen regler de ikke synes passer dem...

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med dem som sier at det ideelt sett ikke burde være noe forbud spesifikt rettet mot farkosten, men heller klare regler for hvordan man kan ferdes, uavhengig av om det defineres som en vannskuter eller en båt. Samtidig må man erkjenne at visse typer gjenstander tradisjonelt assosieres med visse typer uønskede/ulovlige aktiviteter og det er vel det som har gitt opphav til forbudet mot vannskuteren. Det kan på mange måter sammenlignes med forbudet mot Springkniv. Springkniven kan godt være nyttig og brukes som en hvilken som helst annen lovlig kniv, men man ser gjerne for seg en bestemt type bruk av den som ikke gavner samfunnet og derfor må man ha spesiell tillatelse for å skaffe seg en slik. Men man kan fremlegge tilsvarende argumenter som det vi ser for vannskutere her: Det er bruken av kniven som påvirker andre, ikke hvilken type kniv det er. Men det er kanskje likevel et poeng at en springkniv er tiltenkt å være et våpen og en vannskuter er tiltenkt svært høye hastigheter. Etter min mening stammer begge disse forbudene fra det jeg vil kalle, kanskje ikke en gammeldags måte å tenke på, men i hvert fall en lite moderne måte å tenke på, selv om jeg ikke ser bort ifra at det sikkert tjener sin hensikt ganske effektivt. Det vil alltid være noen som rammes negativt av slike forbud og spørsmålet blir som alltid en vurdering av kost/nytte. Å insistere på å bruke springkniv når man går tur i skogen vil jeg sidestille med å reise på 3 dagers overnattingstur med vannskuter på trass. Jeg ville i hvert fall aldri valgt vannskuter fremfor en mer konvensjonell båt om jeg skulle reise på langtur, men jeg ville helt sikkert valgt vannskuter dersom jeg var ute etter å leke meg i stor fart (noe som ofte innebærer kjøring frem og tilbake gjentatte ganger i samme område).

Link to post
Share on other sites

Og sammenligne et kjøretøy med et våpen sier jo litt om hvor idiotisk denne regelen er...

 

Med din konklusjon så bør jo motorsykler forbys.. pga. farlig motorsykkel klubber...

 

Eller kanskje forby og legge til på øyer rundt omkring fordi det ikke har noe samfunn nytte...

 

 

Problemet er at med nok idiot regler så har vi til slutt ikke respekt for regler.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å leve etter filosofien om at en kan gjøre som en vil så lenge det ikke går ut over andre. Her stryker vannskuter litt for ofte. Kan ikke sammenlignes med det idiotiske vestforbudet, motorsykler etc der det bare går ut over den som bryter "regelen". Jeg reagerer ikke på en vannskuter som følger "trafikken" i leia. Heller ikke en som drar på tur. Men jeg liker ikke de som snittkjører oss i 50 knop (gjelder alle båter) i trangt farvann, Eller de som kjører i ring og støyer slik at det ødelegger dagen på stranda.

Link to post
Share on other sites

Det å påpeke forskjell i drivstoff/time er en avsporing av debatten. Det som ER forskjellen på en rib og en vannscooter er at vannscooteren er et leketøy, mens en rib faktisk kan fungere som båt. En båt bruker man fra A til B. Scooteren fiser rundt ørene på deg i time etter time. Det å dra på tur med en scooter må sies å være for MEGET spesielt interesserte.

 

Kan ikke ha ligget mye i uthavn de siste årene du Herman !

 

Hadde du gjort det, så hadde nok du også ganske så kjapt funnet ut at det er RIBene som er leketøy, mens vannscooterne er nærmest fraværende. 3 meters RIBer med knatrende 4-taktere og småunger som skippere, fiser rundt hele dagen.

Da ville du sikkert også oppdaget att punkt A og B som oftest er samme stedet, nemlig moderskipet hvor mor og far har sendt drittungene langt unna med jolla for å få litt fred og ro selv. At de forsurer naturopplevelsene ved å ligge i uthavn for de fleste andre, ser ikke ut til å bekymre dem et sekund.

Siden du deltar i debatten med bastante meninger og store bokstaver bør du kanskje oppdatere  din egen kunnskap en smule siden dine egne påstander faktisk er en kraftig avsporing.

Kanskje du har lukket øyne og ikke minst ører siden forbudet mot vannscootere trådte ikraft. Det er vel en sånn cirka 30 år siden nå. Da var påskuddet for å forby disse forferdelige, nymotens, motoriserte greiene at de bråket så forferdelig !

Hvis du beveger deg til en og annen uthavn neste sommer så vil du oppleve at dette argumentet faller på sin egen urimelighet i nåtid. Hvis du skulle komme over en vannscooter, vil du knapt høre den (ikke lager den stort med bølger heller og vil stort sett ha en ansvarlig person som fører).

Du vil sikkert også oppdage at den både ser ut som og fungerer like godt som båt som de fleste småriber, mens det er RIBene som fungerer som leketøy

 

 Er vel for meget spesielt interesserte å dra på tur i RIB også vel ? (Var en tråd her om dette tidligere i sommer. Hadde tenkt seg til Unaiten men stranda på en whiskybar i Skotland)

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger kanskje i andre uthavner enn deg? Lyd er rare greier. Hva som oppfattes som høy lyd er i første omgang avhengig av frekvens. Kielerferga lager masse lyd, men den oppfattes som stillegående. "Knatrende 4-taktere" har jeg enda til god å høre. Unger i jolle som fiser rundt kommer jeg over rett som det er. Jeg klarer bare ikke å irritere meg over det. Kanskje fordi de har en stillegående 4-takter på hekken?

 

Jeg bryr meg heller ikke om familier som reiser på tur med en scooter. Bråk i 5 sekunder orker jeg ikke å bry meg om. Irritasjonen min stammer fra flere opplevelser i sommer hvor hylende 2-takts scootere lekte seg i området vi hadde lagt oss til.

 

Jeg innrømmer dog at definisjonen av hva som er leketøy og hva som er båt også er en avsporing. Lover å ikke gjøre det igjen!  :blush:

 

Hvis du vil dra på tur på vannscooter, eller en liten rib, så gjerne for meg. Hver sin lyst!

Redigert av Herman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...