Jump to content

Når vi drar til Sverige ...


bliss X

Recommended Posts

Det er den eneste svensken jeg vet om som er forbanna for at vi legger igjen noen milliarder NOK. De jeg treffer er heller tilfreds.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, surmaga svensker treffer vi på til stadig når vi er på ferieturer nedover svenskekysten. Må vel tilskrives komplekser av en eller annen art. Føler vel et de er akterutseilt på de fleste områder kansje? De båtene, norske og svenske, vi har sett i sommer etter 300nm langs Båhuslens vakre strende har stort sett oppført seg pent. Unntakene, og dette har jeg beskrevet i en tidligere tråd, ER UTELUKKENDE SVENSKER. Tilfeldigheter kanskje, for vi vet jo at det også finnes bøllete nordmenn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke snekke, men jeg tror du tar feil her Perlen. Det er disse "på kloss hold" passeringene jeg opplever som irriterende og problematiske. Bølger fra en båt et stykke unna synes jeg er helt greit. Vi er jo tross alt på sjøen, og bølgene har gjerne flatet litt ut, og er ikke like "agressive"

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er litt enig med dere begge jeg. Men etter min mening så kommer det litt an på hvilken båt det er. En planene båt som Joda 7900 lager ubehagelig sjø for vår båt. Ble overrasket fordi hekksjøen så veldig uskyldig ut den.

En dag Kafteinen var i det late hjørnet og ikke gadd å vike for en Windy-en sværing på rundt 40 fot-kom det en annen overraskelse. Windyen putret rundt 8 knop men den gravde et sabla svært høl bak seg. En lett sjokkskadet Kaftein holder etter dette veldig god avstand til akterspeilet på svære Windy båter :yesnod: Men generellt er jeg tilbøylig til å være enig med Perlen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det blir flere og flere jeg, som gir f... og ikke aner hvordan en skal oppføre seg på sjøen. Jeg gidder ikke å nevne ulike episoder lenger, men her i Vrengen er det kaotisk om dagen. Nesten uten unntak er det store og dyre båter som gir blanke i alle slags regler: Gjerne 20 knop i hele sundet, hekkbølger som får selv kaffekopper med gummifeste til å deise i dørken, viker i siste øyeblikk, barn uten vester i baugen... Det er nesten så jeg har lyst til å foreslå forbud mot fart over 6 knop i alle sund og leder utenom hovedleden inn til Oslo, og bøter prosentbasert på båtverdi eller inntekt på de som ikke overholder vikeplikt og allmennt hensyn til andre sjøfarende.

 

Merk at jeg skriver "nesten", ennu lever jeg i håpet om at de tar til vettet.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Essensen i tråden håper jeg er som følger:

Her må det da ha oppstått en særdeles uheldig kombinasjon av frustrerte fartsbøller, sarte sjeler, og EN avensyk svenske.

 

Kanskje krisepsykiatri burde vurderes som et maritimt tilbud i dette farvannet?

 

Dette må da være mooot norrmalt?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Generellt er Rederen tilbøylig til å ha forståelse med svensken som har utgytt seg over tomsete norrmenn i Bohuslen. Han har helt rett.

Her på Solkysten er vi av samme oppfatning , badegjestene( uttrykk for ikke lokale) kjører som de har stjælt både båt og bensin.

 

"Så mye båt, så lite vett"

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er mange meninger om både norske og svenske båtførere i sverige.

 

Har i sommer gått fra Kristiansand via Telemarkskanalen, västkusten nedover til Gøteborg, over til

Læsø og tilbake samme vei. Mener ikke å ha sett at båtførere oppfører seg annerledes i sverige enn de gjør her hjemme. Forskjellen er vel heller at det er så fryktelig mange flere båter som går E6'en nedover langs västkusten.

Snakket med en seiler på Käringøen som sikkert ikke var helt begeistret for at vi innvaderte ferieparadiset hans mens han selv hadde ferie, men som han sa: Uten dere normenn i båt langs svenskekysten hadde ikke tilbudet vært så bra som det er i dag. Vi er faktisk med å finansierer utbyggingen av gestehavner, flytebrygger osv. Så det er mange måter å se det på.

 

Men det er jo litt rart at mange plasser kan svenskene være i mindretall i gestehavnene.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Men det er jo litt rart at mange plasser kan svenskene være i mindretall i gestehavnene.

Hulda har bryggeplass i Strömstad. For et par uker siden kom det to amerikanske båter i følge og la seg på moloen rett foran baugen min. Vi kom i prat, og de undret seg storlig over hvor de svenske båtene var. Før de kom til Strömstad, hadde de seilt en måned langs norskekysten. De merket ikke noe særlig forskjell når det gjalt nasjonalitetsblandingen fra Østlandet til nordre Bohus.

 

På den brygga der jeg ligger nå er nok 80% nordmenn.

Link to post
Share on other sites

Bare som et apropos i diskusjonen om Norsk fyll og råkjøring i Svenskefarvann.

 

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=285122

 

Da viser det seg jo at det er ikke bare Norrbaggar som ikke kan oppfører seg.

For jeg regner ikke med at Norske båter er overrepresentert i Stocholmsskjærgården.

 

Om man er en dyktig båtfører . Bestemmes ikke av fargen på flagget, men på erfaring og hva som befinner seg på innsiden av hue.

 

mvh

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det meste var br på svenskekysten i år jeg. Et par svensker i landstedbåter irriterte meg (kaskje en av den var den forbannede svensken over), men stort sett var det eldig bra.

 

 

Men, opplevelsen hadde jeg ut Røssøsundet på vei til havna. 5,5 knop (tomgang på begge motorer). En "sværing", Storebro Royal Cruiser 430(?) nærmer seg bakfra, ligger vel i ca 7 knop. Til rors står en eldre kar på noe over 60 år, med en jevngammel kammerat ved sin side. Når han tar meg igjen tenker han å kjøre forbi meg på høyre side. Siden jeg skal til Havna holder jeg mot høyre, stabil rett kurs, istedenfor å dreie venstre for å gå til havs. Når dette går opp for fyren slakker han ikke av og går bak, men idet han er rett på siden av meg, med 3 meters avstand gir han full pinne på to digre maskiner, og stikker avgårde foran meg. Jeg så ikke det svære hølet han etterlot seg, men jeg kan bekrefte at et høl i sjøen har en viss virkning, selv på en 11 meter lang båt på 10 tonn. Det ble fullt kaos ombord, ikke noe var stuvet vekk (vi skulle toss allt fra Grimestad til Havna), men heldigvis, ingen skader. Oppryddingen og vaskingen tok bare en halv times tid. Storebroen førte svensk flagg......

 

Fortsatt god sommer. :flag:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Båt-turister (og turister ellers også) vilvel alltid være gjenstand for mishagsytringer fra de "lokale" - uansett hvor man er hen.

 

Bodde noen år på en Karibisk øy før jeg gjorde ferskvannspirat av meg, og jeg hadde ikke bodd der mange månedene før jeg irriterte meg like mye som de andre lokale over "all them stupid and noicy charter tourons"

Og på barndommens "sørland", var det dustete østlendinger med "flytende hvitevarer" som navigerte etter NAF's veibok som fikk gjennomgå.

Måtte ut med pioneren og hjelpe sånne inn til Portør "stadig vekk"

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Båt-turister (og turister ellers også) vilvel alltid være gjenstand for mishagsytringer fra de "lokale" - uansett hvor man er hen.

 

Helt klart, men min hensikt med å starte denne tråden var å gjøre oppmerksom på at vi nordmenn som invaderer svensekysten hver sommer kanskje kunne holde litt lavere profil enkelte ganger, og tenke litt på at vi tross alt er gjester i et annet land.

Link to post
Share on other sites

Helt klart, men min hensikt med å starte denne tråden var å gjøre oppmerksom på at vi nordmenn som invaderer svensekysten hver sommer kanskje kunne holde litt lavere profil enkelte ganger, og tenke litt på at vi tross alt er gjester i et annet land.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er så sant. Hulda har igrunnen aldri støtt på en muggen svenske, nesten. En liten historie før leggetid?

 

Det var i Sylfidendes dager, 10 år siden omtrent. Vi dro fra Fjällbacka og skulle ut til Väderöarna. På veien ut slang jeg ut dorgen, vi gikk for seil, og fikk et passe knippe makreller. Havnen der ute er innmari trang. Det hadde spredd seg et par lag svenske snekker langs brygga som ikke inviterte til noen på utsiden. Sylfiden med 38 fot la høflig beslag på bortimot to snekker i lengden. Det var noen skikkelige blå-gule, sure svensker. Makrellen var rensket, det var et varmt gammelt bål inne i en fjellskjæring. Makrell i folie med løk og greier, noen flasker vin og så inviterte vi blidt våre sure naboer. Det var overhode ingen fyllefest, for det var ikke mye vin på hver. Svenskene ble blidere og blidere der vi satt i sommernatten til langt utpå. De kjente forresten ikke til tenknikken med fisk i folie. Ryddet pent opp og tok dritten med oss ombord. Innmari blide og hyggelige svensker morgenen etter da vi skulle dra videre.

Link to post
Share on other sites

Helt klart, men min hensikt med å starte denne tråden var å gjøre oppmerksom på at vi nordmenn som invaderer svensekysten hver sommer kanskje kunne holde litt lavere profil enkelte ganger, og tenke litt på at vi tross alt er gjester i et annet land.

<{POST_SNAPBACK}>

Klart enig i det, litt normal høflighet i tillegg til sjømannskap kommer vi langt med.

Og jo flere det blir av oss som reiser den veien - jo mer av ovennevnte må vi utvise!

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det meste var br på svenskekysten i år jeg.  Et par svensker i landstedbåter irriterte meg (kaskje en av den var den forbannede svensken over), men  stort sett var det eldig bra.

Men, opplevelsen hadde jeg ut Røssøsundet på vei til havna. 5,5 knop (tomgang på begge motorer).  En "sværing", Storebro Royal Cruiser 430(?) nærmer seg bakfra, ligger vel i ca 7 knop. Til rors står en eldre kar på noe over 60 år, med en jevngammel kammerat ved sin side. Når han tar meg igjen tenker han å kjøre forbi meg på høyre side. Siden jeg skal til Havna holder jeg mot høyre, stabil rett kurs, istedenfor å dreie venstre for å gå til havs. Når dette går opp for fyren slakker han ikke av og går bak, men idet han er rett på siden av meg, med 3 meters avstand gir han full pinne på to digre maskiner, og stikker avgårde foran meg. Jeg så ikke det svære hølet han etterlot seg, men jeg kan bekrefte at et høl i sjøen har en viss virkning, selv på en 11 meter lang båt på 10 tonn. Det ble fullt kaos ombord, ikke noe var stuvet vekk (vi skulle toss allt fra Grimestad til Havna), men heldigvis, ingen skader.  Oppryddingen og vaskingen tok bare en halv times tid. Storebroen førte svensk flagg......

 

Fortsatt god sommer. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg finner mest interessant i innlegget er den konsekvente bruken av "høyre" og "venstre".

Link to post
Share on other sites

Det jeg finner mest interessant i innlegget er den konsekvente bruken av "høyre" og "venstre".

<{POST_SNAPBACK}>

Hva så? Styrbord og Babord er ikke, som mange kanskje tror, de maritime betegnelse på landjordens høyre og venstre, men mer som egennavn å betegne på en båts høyre og henholdsvis venstre side. Høyre og venstre er retningebetegnelser som duger like godt til vanns som til lands.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det jeg finner mest interessant i innlegget er den konsekvente bruken av "høyre" og "venstre".

<{POST_SNAPBACK}>

Om du finner mitt innlegg uintressant, kan jeg ikke helt forstå hvorfor du har lest det så nøye at du la merke til det....

 

Jeg har det kanskje som den gamle skipperen som sto på brua i mange år, og førte sitt skip trygt fra havn til havn. Styrmannen hans lurte stadig på hva det sto på den lappen han dro frem å sjekket før han ga sine ordre om kursendringer, men han turte ikke å spørre. En dag glemte den gamle lappen på brua, så styrmannen tittet for å se hvilken viten som var nedtegnet der, og som måtte sjekkes så ofte. På lappen sto det "Styrbord = høyre, Babord = venstre".

 

Jeg hadde faktisk glemt min lapp i båten da jeg skrev inlegget.

 

 

Om du finner det interessant har jeg ført mine båter trygt i 45 år, selv om jeg skjelden benytter betegnelsene babord og styrbord når jeg er ombord. Det er faktisk ikke på det nivået godt sjømannskap ligger. Det er bare de som ikke vet bedre som tror det.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

vel - etter å ha frekventert deler av Nordre Bohuslän siste 5-6 år, vil jeg si at også svensker i NIMBUS`er, STOREBRO, NORD WEST og andre godsaker, er blitt rimelig flinke til å gi full rulle på helt feil steder. F. eks langs " E6 ", sør for Lysekil, gjennom Havstensund, inn og utløpet av Sotenkanalen, gjennom Eknäs, og en rekke andre plasser.

 

Så å påstå at dette kun er et Norsk fenomen, blir å overdrive. Men - ettersom vi er gjester hos søta bror, bør vi kanskje oppføre oss ekstra pent ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...