Jump to content

Når vi drar til Sverige ...


bliss X

Recommended Posts

Jeg er lite kjent på svenskekysten, så jeg kan ikke kommentere forholdene der.

[mesteparten av innlegget slettet ...]

På svenskekysten (vest) går mye av leden innaskjærs, og det kan være trangt mange steder. Skal man kjøre fort med stor båt kan man gjerne holde seg utaskjærs om det ikke medfører for stor ulempe. Men hvis det er så utrolig kjipt utaskjærs og man ikke kan fordra å kjøre sakte, så får man bare dra på i indre led for min del, det er grenser for hvor stor irritasjon jeg klarer å mobilisere over fenomenet. Man må tross alt forvente at sjøen gynger av og til. Dog vet jeg at mange andre rimeligvis har større evne til irritasjon, og for meg virker det som om ganske mange med stor båt ikke engang tenker tanken at det går an å ta hensyn og velge en rute hvor man ikke er til bryderi under fartsetappene.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Hehe, han har et poeng, det er en grunn til at vi nordmenn velger svensekysten, og det er kort oppsummert fullt, privat og kom-deg-vekk på norskesiden av grensen som er årsaken. Kanskje de burde få annektere resten av ferie-kysten vår også, ikke bare Bohuslän, for vi klarer jo ikke administrere den selv ... ;-)

 

--

jon martin solaas

Redigert av nick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På svenskekysten (vest) går mye av leden innaskjærs, og det kan være trangt mange steder. Skal man kjøre fort med stor båt kan man gjerne holde seg utaskjærs om det ikke medfører for stor ulempe. Men hvis det er så utrolig kjipt utaskjærs og man ikke kan fordra å kjøre sakte, så får man bare dra på i indre led for min del, det er grenser for hvor stor irritasjon jeg klarer å mobilisere over fenomenet. Man må tross alt forvente at sjøen gynger av og til. Dog vet jeg at mange andre rimeligvis har større evne til irritasjon, og for meg virker det som om ganske mange med stor båt ikke engang tenker tanken at det går an å ta hensyn og velge en rute hvor man ikke er til bryderi under fartsetappene.

 

--

jon martin solaas

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har en tendens til å frekventere Bohuslänkysten om somrene. Først og fremst fordi vi trives der og fordi svensker er hyggelige - akkurat som nordmenn. Når vi kjørere lengre "transportstrekk" går vi utaskjærs - og da kjører jeg i god marsjfart. Innaskjærs blir det litt mye "av og på" med gassen - men stort sett holder vi oss i rolig tempo. Årsaken til at det blir litt mye "av og på" på gassen er at jeg synes det er bedre å ta båten ut av plan og ned i sakte fart når jeg ser at det blir litt trangt og kanskje andre synes jeg kjører for fort - enn å presse meg frem. Det norske flagget fører jeg alltid med stolthet på båten.

 

At en og annen svenske på internett er surmaga og klager for stå sin prøve. Vi skaper arbeidsplasser og aktivitet om sommeren i byer og steder som ellers hadde vært forlatt for lengst om ikke nordmenn skal ta båtene sine til Sverige.

 

Men jeg er helt enig med KOBs innlegg tidlig i denne tråden: det er ikke alltid lett å vite hvordan andre reagerer på mine bølger, og jeg har en båt som er lovlig å kjøre - og om jeg da tillater meg å kjøre fort enkelte steder i forsvarlig avstand så får det stå sin prøve. Noen - og jeg har sånne i familien - er prinsippilet sure på alt som går over 7 knop for motor og 10-11 knop i en kraftig bidevindssurf.

 

Men jeg synes nå det er greit å tenke at det er bedre å kjøre passivt enn aktivt - dvs er jeg i tvil så slakker jeg av på farten

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Det er selvfølgelig viktig å debatere slike spørsmål i ethvert land og ikke bare blåse av kritikk fra andre. Men når det er sagt, vil jeg også legge til at dette åpenbart er et spekulativt utspill fra svensk tabloidpresse. Slike nabofeider, som for eksempel også komentarene om Northug, vekker stort engasjement og øker nok opplaget betraktelig.

 

Jeg håper og tror likevel at majoriteten av våre svenske naboer og venner også forstår det spekulative i denne saken. Det viktigste for oss båtfolk er nok fremdeles hvordan vi oppfører oss som gjester i deres skjægård.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...