Jump to content

Når vi drar til Sverige ...


bliss X

Recommended Posts

Har tenkt mye på hva en Svensk båteier skrev på havna.com for en stund siden. Om sommeren innvaderes deler av Bohuslän av norske båter, og jeg må inrømme at jeg mange ganger har vært flau over å være norsk i Sverige.

 

Siden han som skrev dette oppfordrer till å formidle budskapet videre, tar jeg meg den frihet å sitere hele hans posting her. Syens dette var veldig godt skrevet:

 

Nu börjar det lida mot ljusare och varmare tider, och innan vi vet ordet av är det semester. Bohuslän kommer återigen att invaderas av tusentals norrmän i olika farkoster. Norska seglare har jag inget större emot, men de norska halvplanande snipor som kommer i hundratal, gärna 5 på bredden och med tvätten hängandes i tv-antennerna, de kan gott hålla sig på rätt sida gränsen! De går för fullt mest hela tiden (8-10 knop) utan att bry sig om hur mycket svall de drar upp och har heller ingen större uppsikt genom rutor och kapell. Hade det bara varit norska snipor kanske man kunde acceptera det, men när era jäkla "Princess"-ägare skall bete sig på samma sätt, alltså full rulle utan hänsyn, då har det definitivt gått för långt. Eftersom en del av er norrmän uppför sig extremt dåligt blir det per automatik att man drar alla norrmän över en kam, d v s man börjar att ogilla alla norrmän i Bohuslän. Detta är inte mitt fel utan ert eget. Mitt råd i all välmening till alla galna norrmän utan sjövett är helt enkelt: åk hem och skaffa er nautisk kompetens innan ni återvänder till vårt vackra Bohuslän!

 

Detta är ord och inga visor. Förmedla till era vänner vad många av oss bohusläningar känner inför er "sommarinvasion" och förbättra ert uppträdande. Först då kan ni bli riktigt välkomna igen!

 

Mvh Hans W

Link to post
Share on other sites

Vil på ingen måte forsvare "norrbaggar" som oppfører seg som idioter. Men tror ikke flagget motorbåten fører har så mye å si.

 

Gikk i hovedleden fra Marstrand til Strømstad i Juli ifjor, og min erfaring er faktiskt at det hovedsaklig var "innfødte" som trengte seg frem i køen og lagde baluba.

 

10 -12 knop med en 30 -40 foter i trange farvann hvor resten av båtene ligger i kø i 6 knop er å blir galskap uansett flagg. At det ikke blir flere sammenstøt en det er, er for meg uforståligt.

 

Etter snart 20 år mer eller mindre årligt på Bohuslenskysten var fjoråret siste gang i Juli måned. I Juni og August er det en fantastisk kyststripe, men juli: Nei takk.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er mange "tullinger" som ferdes langs Västkysten, og de som sier at mange av disse er nordmenn har etter min mening også rett.

 

Når det er sagt må jeg legge til at de værste episodene fra de foregående årene har jeg opplevd med svenske seilbåter, som krysser for fulle seil på alle mulige og umulige steder, som f.eks. Havstensund.

 

Allikevel synes jeg vi bør oppføre oss som folk uansett kyststripe, og ta hensyn til hverandre slik at alle får fine opplevelser på sjøen både med seil, motor og årer.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Vil på ingen måte forsvare "norrbaggar" som oppfører seg som idioter. Men tror ikke flagget motorbåten fører har så mye å si.

 

Gikk  i hovedleden fra Marstrand til Strømstad i Juli ifjor, og min erfaring er faktiskt at det hovedsaklig var "innfødte" som trengte seg frem i køen og lagde baluba.

 

10 -12 knop med en 30 -40 foter i trange farvann hvor resten av båtene ligger i kø i 6 knop er å blir galskap uansett flagg. At det ikke blir flere sammenstøt en det er, er for  meg uforståligt.

 

Etter snart 20 år mer eller mindre årligt på Bohuslenskysten var fjoråret siste gang i Juli måned.  I Juni og August er det en fantastisk kyststripe, men juli: Nei takk.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke bare svensker som irriterer seg over slik kjøring.

På vei over gula humpen i fellesferien i fjor, og i en slik situasjon som beskrevet over, kom to store norske cabincruisere på rundt 40 fot rasende.

De hadde ikke en fart på 10-12 knop, men heller ca 20-25 knop !

Ikke særlig imponerende nei.

 

Så og si alle båtene de kjørte forbi på sin ferd måtte endre kurs for å møte bølgene de lagde.

 

Man skulle nesten filme de og lagt filmen ut på nettet som offentlig "gapestokk".

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at han som skrev dette maksimerte så det holdt, men budskapet kom fram.

Jeg har farta på denne kysten i mange år, og føler at forholdet til nordmenn har kjølnet gradvis på grunn av oppførsel. Det har også vært skrevet om det i STNB;

Noe humoristisk om nordmenn som ruser baugthrusteren i timesvis inne på havna i Strömstad, og mer beskt om han som dro en skjærgårdsjeep opp på plan inne i den innerste havna og forsvant i retning Norge. Det bedrer heller ikke på forholdene at de som har stuga nedetter kysten flagger med digre norske flagg.

Det er flaut når en Nidelv 28 kommer på fullt pådrag gjennom Kostersundet midt i Juli. Jeg behøvde ikke å se på hekken for å se hva slags flagg han førte.

Og det var vondt når jeg falt ned der jeg sto på hyttetaket og beslo seil når ei Hankøterne passerte mindre enn to meter fra meg, også på fullt pådrag.

Og jeg er langt på vei enig med han som karakteriserte halvplanere som forurensing. De hører hjemme langt utaskjærs. Det er slikt farvann de er tiltenkt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg er lite kjent på svenskekysten, så jeg kan ikke kommentere forholdene der. La meg også først si at jeg er veldig opptatt av at vi tar hensyn til hverandre på sjøen og opptrer høflige og er hjelpsomme. Det være seg under veis, ved havnemanøvre, eller om noen trenger hjelp på et eller annet vis.

 

Som det framgår av avataren har jeg en forholdsvis stor båt som går fort (40 knop). Over 5 knop drar den sjø - mest kanskje i 10-12 knop før den planer, men jeg er sannelig ikke så sikker. Det blir ganske så store bølger også i plan. Så mange mindre båter velger å endre kurs når de møter bølgene mine - selv om jeg passerer forholdsvis langt unna, akkurat som jeg gjør når jeg møter bølger fra andre større båter. Jeg velger å se det som en naturlig manøver for å opprettholde komfort ombord, og ikke et uttrykk for irritasjon, så lenge vi passerer på forsvarlig avstand.

 

Selv om det aldri har vært meningen så har jeg sikkert påført andre båtfolk vrede på min ferd, selv om jeg aldri har opplevd tilbakemelding om det, og alltid forsøker å ta så mye hensyn som jeg kan. Men dette er jo et dilemma. I trange farvann og/eller hvor det er mye trafikk er det en selvfølge å gå sakte (det betyr for oss 8 knop - ned mot 5). Og fartsgrenser skal overholdes. Men selv om vi har en snittfart for sesongen på rundt 10 knop så har vi jo valgt hurtiggående båt for også å kunne gå fort der forholdene ligger til rette for det.

 

Så - forhåpentligvis uten å provosere noen, for det er på ingen måte meningen, så forbeholder jeg meg retten til å gå fort ikke bare utaskjærs, men også andre steder hvor det er normalt god plass og ikke fartsbegrensninger. Jeg forandrer gjerne kurs og går helst bak andre båter der det er mulig, i stedet for å krysse kurslinja foran båten. Tar jeg igjen en seilbåt under seil forsøker jeg å passere i lovart (altså på vindsiden - da merkes det minst) om det er mulig. Jeg svinger i en vid bue unna andre båter jeg passerer, og forsøker å få en avstand på 50-100m, kanskje mer, slik at bølgene ikke skal merkes så mye. Men - det er utopi å tro at det ikke blir bølger.

 

Og - jeg ser meg tilbake, ikke for å være overlegen som jeg har sett enkelte skrive om episoder de har opplevd, men nettopp for å vise at jeg er oppmerksom, mener å ta hensyn, og vil forsikre meg om at jeg ikke lager mer sjø enn strengt tatt nødvendig for de jeg passerer.

 

Dette er ikke ment som noe forsvar for bøllete kjøring eller dårlig opptreden - tvert imot. Men jeg håper det er aksept for at noen båter lager mer sjø enn andre, det kan ikke alltid unngås, og det gjør ikke skipperen på den båten som lager mest sjø til en dårligere båtmann så lenge han tar hensyn og opptrer ordentlig.

 

Så får jeg legge til at som oftest går vi sakte og har god tid og nyter livet på sjøen. Men noen etapper er transportetapper og da holder vi gjerne 25-30 knop hvis forholdene tillater det. Og så er det fortsatt så mye guttunge igjen i meg at jeg av og til synes det er morsomt å kjøre fort.

 

Fortsatt god båtsesong til dere alle :sailing:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er norsk, har halvplaner og ofte ferierer i Bohuslän, så er vel jeg midt i "målgruppen"! Jeg kjenner problemet godt, men desverre skjer ikke dette bare i Bohuslän. Selv gjør jeg så godt jeg kan, holder 5-6 knop i trange farvann og går langt av land når jeg kjører i marsjfart. Desverre kan det skje at det blir produsert bølger til irritasjon for andre, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg er helt enig med svensken som skrev dette innlegget, det finnes mange hensynsløse og uvitende båtførere. Men nå ser jeg fram mot en ny sommer, og sommerferie i vakre Bohuslän. Jeg lover: Jeg skal se meg godt rundt før jeg legger THEJO i halvplan! God sommer alle sammen!

Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har farta på denne kysten i mange år, og føler at forholdet til nordmenn har kjølnet gradvis på grunn av oppførsel.

Nettopp, og det var det som var poenget med min posting. Det ligger en ekstra dimensjon her i forhold til oppførselen til norske båter i norske farvann - nemlig at dårlig oppførsel fra noen også fører til at svenskene får et dårlig intrykk av nordmenn generelt.

 

Mente ikke å provosere dere som har "bølgebåter". Er sikker på at alle her på baastplassen gjør hva de kan for å vise hensyn, og har vett til å vurdere hva som er mest hensiksmessig i de situasjonene man møter.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Over 5 knop drar den sjø - mest kanskje i 10-12 knop før den planer, men jeg er sannelig ikke så sikker.

KOB peker på et viktig poeng. Det er neimen ikke lett å vite hvor store bølger egen båt lager. Jeg forsøker alltid å se meg tilbake - men det er vanskelig å bedømme selv hvor store bølger det blir.

 

Vår båt lager en del bølger mellom 6 og 12 knop. Etter dette går den ganske greit i plan. I plan opplever jeg ikke at båten lager så mye bølger. Jeg kjører oftest i ca 25-30 knop på lange strekk Bruker radar og kartplotter aktivt for å se hvordan jeg kan passere "saktegående" fartøy på mest hensiktsmessig måte - og passerer alltid på det jeg anser som forsvarlig avstand.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KOB, Jon_P og Bitteliten. Flott at dere tar hensyn, håper flere kan bli som dere, MEN : kanskje dere tar litt for mye hensyn ?

 

Sikkert merkelig påstand dette, men jeg har fra tid til annen sett at bølgene medfører mer "kraft" i seg et stykke fra der dere går, enn kloss inntil. Hvorfor ? Joda, når dere passerer meg noenlunde nær (trenger jo ikke ha dere 3 meter unna da :wink: ) legger jeg opp tiltak for å redusere virkningen av bølgene deretter. Når dere passerer et stykke lengre unna, er det slettes ikke alltid jeg er observant på bølgene, og er derfor uforberedt.......

 

Dere andre "snekkefartførere", er dere enige i denne påstand, eller er det meg som tar feil ?

Link to post
Share on other sites

Dere andre "snekkefartførere", er dere enige i denne påstand, eller er det meg som tar feil ?

Har ikke snekke, men jeg tror du tar feil her Perlen. Det er disse "på kloss hold" passeringene jeg opplever som irriterende og problematiske. Bølger fra en båt et stykke unna synes jeg er helt greit. Vi er jo tross alt på sjøen, og bølgene har gjerne flatet litt ut, og er ikke like "agressive"

Link to post
Share on other sites

KOB, Jon_P og Bitteliten. Flott at dere tar hensyn, håper flere kan bli som dere, MEN : kanskje dere tar litt for mye hensyn ?

 

Sikkert merkelig påstand dette, men jeg har fra tid til annen sett at bølgene medfører mer "kraft" i seg et stykke fra der dere går, enn kloss inntil. Hvorfor ? Joda, når dere passerer meg noenlunde nær (trenger jo ikke ha dere 3 meter unna da  :wink:  ) legger jeg opp tiltak for å redusere virkningen av bølgene deretter. Når dere passerer et stykke lengre unna, er det slettes ikke alltid jeg er observant på bølgene, og er derfor uforberedt.......

 

Dere andre "snekkefartførere", er dere enige i denne påstand, eller er det meg som tar feil ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje vi kan ta en "bølgetest" i løpet av sommeren?

Dette kunne kanskje være en fin test for Båtliv f.eksempel. Dette er en sak som antakelig og forhåpentligvis mange båtførere lurer på. IM er sendt til redaktøren. Blir det aktuelt håper jeg flere enn meg stiller med båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke snekke, men jeg tror du tar feil her Perlen. Det er disse "på kloss hold" passeringene jeg opplever som irriterende og problematiske. Bølger fra en båt et stykke unna synes jeg er helt greit. Vi er jo tross alt på sjøen, og bølgene har gjerne flatet litt ut, og er ikke like "agressive"

<{POST_SNAPBACK}>

Snakker du båter opp til par og tredve fot, så er jeg enig med deg. Det er når når man nærmer seg 40 og over det jeg merker at det blir mer kraft i bølgene hvor de er mer "dype", dvs at de varer lengre.

 

Et annet moment er at seilkjøler (jeg har det nå) oppfører seg helt annerledes i "gamle" bølger kontra brå bølger, som når båtene passerer deg kloss inntil. Snekker derimot lårer langt mer, og girer desto verre med bølger som er "gamle" (unnskyld min måte å skrive på, men vet ikke hvordan jeg skal forklare dette bedre)

 

Kanskje vi kan ta en "bølgetest" i løpet av sommeren?

Dette kunne kanskje være en fin test for Båtliv f.eksempel. Dette er en sak som antakelig og forhåpentligvis mange båtførere lurer på. IM er sendt til redaktøren. Blir det aktuelt håper jeg flere enn meg stiller med båt.

<{POST_SNAPBACK}>

DET kunne være interessant, men få da mitt moment litt lengre oppe, nemlig hvordan type båt man har, og hvordan de arter seg i bølgene......

Link to post
Share on other sites

Snakker du båter opp til par og tredve fot, så er jeg enig med deg. Det er når når man nærmer seg 40 og over det jeg merker at det blir mer kraft i bølgene hvor de er mer "dype", dvs at de varer lengre.

 

Et annet moment er at seilkjøler (jeg har det nå) oppfører seg helt annerledes i "gamle" bølger kontra brå bølger, som når båtene passerer deg kloss inntil. Snekker derimot lårer langt mer, og girer desto verre med bølger som er "gamle" (unnskyld min måte å skrive på, men vet ikke hvordan jeg skal forklare dette bedre)

DET kunne være interessant, men få da mitt moment litt lengre oppe, nemlig hvordan type båt man har, og hvordan de arter seg i bølgene......

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tenkte "høyt for meg selv" at man har 2-3 hurtiggående planende/halvplanende båter som lager sjø i forskjellig fart og forskjellig avstand til 2-3 ulike andre båter. F.eks 1 snekke, 1 daycruiser og en seilbåt. Da får man også testet hypotesen din om "jo tettere jo bedre". Tanken er å simulere en typiskj "fellesferie" situasjon.

 

Selv vil jeg ikke passere på kloss hold. Egen erfaring er at liten avstand er vel så irriterende som bølgene. Når båter passerer meg på kort hold føler jeg stor utrygghet ved at de er så nære fordi marginene for feil/uhell blir så liten. Særlig når jeg opplever at de kommer rett i mot i stor fart - får så å snitte meg med 5-10 meter. Da blir jeg ordentlig forbanna!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skål for dere (halv)planere som tar hensyn! Hekkbølger er en evig kilde til irritasjon for oss som blir liggende å kave i kjølvannet.

 

Når det gjelder svenskens hjertesukk: Dette tror jeg er flerdelt problem. For det første er det utrolig mange av oss i et farvann som svenskene mer eller mindre rettmessig oppfatter som sitt. Vi konkurrerer om plass i små uthavner, i trange gjestehvaner, på restauranter, i servicebygninger, overalt.

For det andre er det nok slik at vår nyrike status og lett brautende nasjonale selvbilde er i ferd med å bli litt "too much", ikke bare for svenskene, men for mange andre også. Det er ikke for ingen ting at selv kong Harald spøker med at "det beste man kan si om nordmenn, er at det ikke er fler av oss".

For det tredje har selvfølgelig svensken et poeng i sin kritikk av manglende sjømannskap, selv om jeg tviler på om vi i denne sammenheng er verre enn andre. Men her kan vi alle bli bedre, selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

10-meters-passering mellom Gullholmen og Jeløen for fire uker siden. Han kom sikkert fra Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor er Jeløen? Det heter vel Jeløya? Akkurat som det heter Kølabånn - ikke Kullebunnen som det står i kartet. :wink: (alle navn uttalses med tjukk l)

 

Nuvel - 10 meters avstand i dette sundet er ikke meget nei - men nu var det en Royal Cruiser da.

 

Hilsen Bitteliten - oppvokst på Jeløya med tjukk L :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder svenskens hjertesukk: Dette tror jeg er flerdelt problem. For det første er det utrolig mange av oss i et farvann som svenskene mer eller mindre rettmessig oppfatter som sitt. Vi konkurrerer om plass i små uthavner, i trange gjestehvaner, på restauranter, i servicebygninger, overalt.

For det andre er det nok slik at vår nyrike status og lett brautende nasjonale selvbilde er i ferd med å bli litt "too much", ikke bare for svenskene, men for mange andre også. Det er ikke for ingen ting at selv kong Harald spøker med at "det beste man kan si om nordmenn, er at det ikke er fler av oss".

For det tredje har selvfølgelig svensken et poeng i sin kritikk av manglende sjømannskap, selv om jeg tviler på om vi i denne sammenheng er verre enn andre. Men her kan vi alle bli bedre, selvfølgelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har gleden av å tilbringe en del tid i Sverige. Må si at jeg opplever at sjøvettet er omtrent på norsk nivå. Det er både gode og dårlige. Men svenskenes kultur er kanskje mer "empatisk" dvs at de tar mer hensyn til hverandre? Den norske kulturen blir mer og mer individfokusert, dvs. "meg først, så meg igjen, så de jeg kjenner og deretter alle andre" er mitt inntrykk. Jeg tror det er drevet av staid gøkt levestandard i Norge.

 

Enkelte svensker har også litt mindreverdighetskompleks for at mange nordmenn har så høy levestandard. Som en svensk kollega sa til meg da vi var i Norge "Før var man konge i Norge om man som svensk kom i sin Saab 900. Nå er man bare en "liten skit" som alle nordmenn i sine store SUv'er ser ned på". Og i og med at mange "sommarstuger" i Bohuslän er kjøpt av nordmenn de siste årene - og at prisene av den grunn også er drevet opp - kan det nok bli for mye for enkelte av våre "söta brödre".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener dere sånn?

                                                

 

10-meters-passering mellom Gullholmen og Jeløen for fire uker siden. Han kom sikkert fra Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

10 meters passering ? Ser mer ut som 50+ på bildet iallefall. Var dette problem ? Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Den gang jeg hadde motorseiler foretrakk jeg å ta bølgene så nær hekken på møtende båt som forsvarlig og mulig. det hold som regel med en bølge og litt duving i hekksjøen.

 

Båter som tokk meg igjen, ville jeg helst ha litt avstand på for å vurdere om jeg skulle ri på bølgene eller styre rett på dem.

 

Dette har jeg litt i tankene når jeg nå har halvplaner selv. Men det er ofte nå att jeg slår av på farten og siger forbi enten jeg tar igjen eller

møter en annen båt som er mindre eller mer saktegående en meg.

 

Sist jeg var på Svenskekysten gikk vi i 6 knop fra Sandefjord til Marstrand og retur. Et meget behaglig tempo, for de fleste holdt den samme farta i den leia vi gikk.

 

Lykkeligst er den som har tid til å reise langsomt.

 

Skal på Sverige tur i år og gruer meg litt for all trafikken.

Får finne alle de hemlige plassene som som vi har nedskrevet fra tidligere, som ikke er omtalt i "3 vekkor i Bohuslen" . Der møter vi stort sett bare hyggelige svensker som er overrasket over et vi har funnet deres smultronstelle.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hvor er Jeløen? Det heter vel Jeløya? Akkurat som det heter Kølabånn - ikke Kullebunnen som det står i kartet.  :wink: (alle navn uttalses med tjukk l)

 

Nuvel - 10 meters avstand i dette sundet er ikke meget nei - men nu var det en Royal Cruiser da.

 

Hilsen Bitteliten  - oppvokst på Jeløya med tjukk L

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tar den, vet ikke hva som står i kartet, dette er hjemmefarvann. Regnet med at om noen skulle titte etter, ville de ikke finne eksakt "Jæløya" som vi fra Son uttaler det med "Æ" og "rampe-L". Min far var riksmåls-type. Satte inn "en"-endelser over alt. Det må ha blitt oppfattet som et svik da sønnen vokste opp og ikke sa "Oslo", men "Oshlo", hytta og ikke hytten osv.

Link to post
Share on other sites

10 meters passering ? Ser mer ut som 50+ på bildet iallefall. Var dette problem ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke problem for Hulda, 12 tonn havseiler. Det ville heller ikke vært problem for en 21 fot snekke, om de som ville vært ombord var obs og holdt seg fast, og ikke var så nøye på om det kom en skvett sjø inn.

 

Bildet som du ser viser passerende båt noe aktenfra. Den er mao forenom tvers på Hulda. Da han kom opp aktenfra, hadde han kurs rett mot, men brakk av til SB ved passering. Jeg så at han kom, gikk nedenunder for å hente kameraet og tok bildet. Noen oppfatter dette som grisekjøring, andre ikke. Vedkommende til rors i passerende fartøy visste antakelig ikke hva som skjedde bak båten, eller ga blaffen. Uansett dårlig sjømannskap etter Huldas bedømming. Ved passering hadde Hulda veket såpass til BB at vi var kloss i skjæret Ø om Gullholmen. Kom til å tenke på dette bildet da jeg leste Astors innlegg om en passering.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...