moleps Startet 27.September.2015 Del på Facebook Startet 27.September.2015 Finnes det noen tommelfinger-regel for hva man kan forvente av hastighet man kan oppnå med ulike motor-alternativer for f.eks en 18 fot båt? Skjønner at vekten vil være en viktig variabel, men utover selve vekten - hvilke faktorer ved båtskroget er det som påvirker hastigheten man kan oppnå. Er det mulig å si noe generelt om hastighet med 20Hk, 25Hk, 30Hk, osv mtp en båt som veier 450kg og ikke har formen til en snekke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 vanskelig å si, kommer mye an på hvor lett skroget planer , og hvor mye våt flate det blir noen spesifikk båt du tenker på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Bredden og evt. v-bunn eller kjølbunn (hel/halvplaner) har jo mye å si. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
moleps Svart 27.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2015 Halvplanende skrog - men jeg lurte egentlig mest på faktorer som påvirker generelt. Er det noen god link til forskjellen i skrog typer og hvordan de påvirker fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.