Jump to content

Kjøling salvannskrets groing, rensing


Øyvind Arntsen

Recommended Posts

Hei!

 

Gjør meg kjent med ny motor (Volvo Penta D6 310 gear/aksling). Har åpnet bakre endedeksel på ladeluftkjøleren og finne en del gro og tette kanaler. Verkstedet sier man bør demontere alle tre kjølerne (gear, olje og ladeluft) og syrevaske. Kommer på ca 22.000,-. 

 

Når jeg sjekker detaljtegninger og skjematikk virker det logisk at det gror i ladeluftkjøleren (på grunn av mange rør og hull). Vet noen om de andre kjølerne er bygd opp på samme måte?

 

Jeg tenker å demontere ladeluftkjøleren og syrevaske den. Montere den på igjen og kjøre sirkulasjonsrens på saltvannskretsen.

 

Noen synspunkter?

 

Mvh

Øyvind

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61182/skjermbilde1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61182/skjermbilde2.jpg

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en grei plan, hadde tatt av endelokk og sjekket  de andre kjølerne også etter du har kjørt systemrens. Kjører man systemrens annen eller tredje hvert år slipper man at salt og avleiringer får bygd seg opp.

Hvis først saltutfellings prosessen starter aksellrerer den fort.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt av alle slanger og dekklokk på de tre kjølerne. Det var kraftig gro og delvis tetting på to steder. Begge steder (naturlig nok) der vannet snur, og på de to stedene det er montert anoder (ladeluftkjøler og oljekjøler). Øvrige steder var det helt åpent og greit. Jeg tipper at dette er situasjonen på mange av disse motorene, og at det da egentlig finnes en quick-fix på det Volvo Penta og verkstedene rundt foreskriver en ganske omfattende prosedyre for å rense. Det er fort gjort å ta av dekklokkene (begge to på mindre enn en halv time), så det kan man gjøre hvert år. 

Link to post
Share on other sites

Masse info om hvordan du gjør dette i andre tråder, bl.a. før/etter bilder fra mine motorer: Unødvendig å demontere noe som helst for å gjøre jobben skikkelig. Du kan godt ta av lokket på ladeluftkjøleren før/etter. Unngå all form for mekanisk skraping/rengjøring.

 

https://baatplassen.no/i/topic/32015-tr%C3%B8bbel-med-volvo-penta-d-serie/page-197

 

https://baatplassen.no/i/topic/97642-rengj%C3%B8ring-av-varmeveksler/page-2

Link to post
Share on other sites

Der har du jo en grei fix på det hele. Og veldig bra dokumentert. Kred for det! Hvor får man kjøpt overgangene du bruker mellom slangene i motoren og slangene dine?

Link to post
Share on other sites

Overgangene lagde jeg etter å ha målt slangene ved å dreie de i dreiebenken av nylon, boret og gjenget for å passe til ansatsnipplene som ble brukt. Dreiinga er en 5 minutters jobb bare man har benk og emne.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...