Øyvind Arntsen Startet 30.September.2015 Del på Facebook Startet 30.September.2015 Hei! Gjør meg kjent med ny motor (Volvo Penta D6 310 gear/aksling). Har åpnet bakre endedeksel på ladeluftkjøleren og finne en del gro og tette kanaler. Verkstedet sier man bør demontere alle tre kjølerne (gear, olje og ladeluft) og syrevaske. Kommer på ca 22.000,-. Når jeg sjekker detaljtegninger og skjematikk virker det logisk at det gror i ladeluftkjøleren (på grunn av mange rør og hull). Vet noen om de andre kjølerne er bygd opp på samme måte? Jeg tenker å demontere ladeluftkjøleren og syrevaske den. Montere den på igjen og kjøre sirkulasjonsrens på saltvannskretsen. Noen synspunkter? Mvh Øyvind https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61182/skjermbilde1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61182/skjermbilde2.jpg Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Høres ut som en grei plan, hadde tatt av endelokk og sjekket de andre kjølerne også etter du har kjørt systemrens. Kjører man systemrens annen eller tredje hvert år slipper man at salt og avleiringer får bygd seg opp. Hvis først saltutfellings prosessen starter aksellrerer den fort. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Arntsen Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Takk til hanto1. Jeg ser at de andre kjølerne også har innmat som er egnet til groing, så det er et godt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Arntsen Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Da har jeg hatt av alle slanger og dekklokk på de tre kjølerne. Det var kraftig gro og delvis tetting på to steder. Begge steder (naturlig nok) der vannet snur, og på de to stedene det er montert anoder (ladeluftkjøler og oljekjøler). Øvrige steder var det helt åpent og greit. Jeg tipper at dette er situasjonen på mange av disse motorene, og at det da egentlig finnes en quick-fix på det Volvo Penta og verkstedene rundt foreskriver en ganske omfattende prosedyre for å rense. Det er fort gjort å ta av dekklokkene (begge to på mindre enn en halv time), så det kan man gjøre hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Masse info om hvordan du gjør dette i andre tråder, bl.a. før/etter bilder fra mine motorer: Unødvendig å demontere noe som helst for å gjøre jobben skikkelig. Du kan godt ta av lokket på ladeluftkjøleren før/etter. Unngå all form for mekanisk skraping/rengjøring. https://baatplassen.no/i/topic/32015-tr%C3%B8bbel-med-volvo-penta-d-serie/page-197 https://baatplassen.no/i/topic/97642-rengj%C3%B8ring-av-varmeveksler/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Arntsen Svart 3.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Der har du jo en grei fix på det hele. Og veldig bra dokumentert. Kred for det! Hvor får man kjøpt overgangene du bruker mellom slangene i motoren og slangene dine? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Overgangene lagde jeg etter å ha målt slangene ved å dreie de i dreiebenken av nylon, boret og gjenget for å passe til ansatsnipplene som ble brukt. Dreiinga er en 5 minutters jobb bare man har benk og emne. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Hei Øyvind Hvilken års modell er motoren din ? larss Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.