Jump to content

Lukket båt i vinteropplag. Tar dere med puter og madrasser hjem ?

Worry II

Recommended Posts

Lufting, mer lufting og mest mulig gjennomstrømning av frisk uteluft, som blir tørrere og tørrere nærmere jul.

Fuktig luft finner lett veien inn, men ikke så lett ut igjen ved blokkert ventilasjon, om båten skal stå 'hermetisk lukket' i 6mnd.

Kanskje der allerde ligger små kondensdammer og dogg nede i kjelleren blant spant og stringere som får kose seg uten å bli forstyrret av lufting, til kondensen finner mer egnede materialer å bosette seg i, som treverk, madrasser og annet mer eller mindre organisk materiale.

Problemene forsterkes gjerne av solgløtt om dagen som varmer skroget, før nattekulda setter inn igjen, og man får en 'motor' for å frakte fuktighet rundt i båten.

Her er jeg uenig med de siste innleggene om mye lufting. Min erfaring etter 20 år med tett båt er begrense luftsirkulasjonen. Ihvertfall så lenge det er varmegrader og rund nullpunktet. På vinteren med kuldegrader kan det godt luftes. Utfordringen på høsten er at varm høstsol varmer opp presenning og øvre del av båten. Lufta utvider seg. Om kvelden avkjøles båten og den suger inn luft og er det fukt i denne. Kondenserer fukt på kalde flater eller trekker inn i tekstiler. Det er ikke gitt at ved oppvarmingen neste dag at denne fukten avgis fra tekstiler og et kaldt skrog. Derimot er det heller viktig og bruke tørrballer eller elektrisk avfukter. Jeg har sett mange 80 talls båter med mye sopp i treverket i den åpne hovedkabinen, mens både for og akterkabinen ikke har sopp. Jeg tror at forklaringen er todelt. Hovedkabinen er mer utsatt for sollys som ødelegger lakken og gjør treverket mottagelig for fukt. I tillegg er det som regel fri ventilasjon akkurat her.

Jeg tror det lureste er å lukke igjen , få ut fuktighet med avfukter og tørrboller.

Jeg har ikke lov til å ligge med strøm tilkoblet uten oppsyn  og ifjor hadde jeg lufting i presenning foran og bak, kalesjen over cockpit var av.  dørene til for og akter kabinene var lukket. Resultat var endel  jordslag i cockpit men ikke antydning i kabinene.

I år har jeg også lufting i presenningen men skal ha vinterkalesje på slik at båten er så lukket som mulig og sørge for å få ut fuktighet med avfukter og tørrboller

Guest Avmønstret#

:thumbsup: Ikke så dum som du ser ut som du, Pinkvin.. eller.. du er dummer enn du ser ut..eller, hvordan var denne igjen ?

Takk :-) Ulempen, hvis man har utløp fra vask over vannlinja, er en fæle stripe nedover som må vaskes/rubbes om våren. 

Jeg har hatt min båt som er lukket liggende på sjøen i 9 år nå.Jeg har aldrig hatt varme ombord jeg har heller ikke hatt noen luftavfukter jeg setter heller ikke noen puter på høykant.Jeg kan så langt ikke se ett eneste problem med dette Båten er like fin innvendig år etter år. Men det er en ting jeg har gjort og det er og sørge for att min båt er pottetett i alle vinduer og luker og gjennomføringer for alt som forexempel viskere antenner og lignende

Tar ikke ut noe. Åpner dører, skuffer og skap inne i båten. Ventiler i tak, på bad og kabiner fremme står åpne. Har en vifteovn som går kun som vifte og 1 stk 80w varmerør som står på gjennom sesongen. Har aldri hatt tegn til jordslag eller noe annet de årene vi har hatt båten.

• 3 uker senere...

Da går jeg for så hermetisk lukking som mulig. Plugger lufteluker og alle steder fukt kan komme inn. Tørket dørken helt tørr.

Stappet inn håndkler og gjort slik på motorlufting:

bilde

Til og med proppet eksosen:

bilde

Har lagt på denne underpresenningen før den tunge 12 x 8 meteren kommer opp I ettermiddag:

bilde

Satt inn 5 tørrboller. En i motorrom (åpnet luke I dørken), en i hver cabin og en på badet.

Kjørte 2000 watts vifteovn på full guffe på dagen med døra oppe i helgen, for å få ut så mye fukt som mulig.

Jeg kommer jo så klart til å følge opp fuktigheten gjennom vinteren. Tar sikker noen runder med dieselvarmer og vifteovn.

Kommer med oppdatering i løpet av vinteren med hvordan dette har gått.

Da går jeg for så hermetisk lukking som mulig. Plugger lufteluker og alle steder fukt kan komme inn. Tørket dørken helt tørr.

Stappet inn håndkler og gjort slik på motorlufting:

bilde

Til og med proppet eksosen:

bilde

Har lagt på denne underpresenningen før den tunge 12 x 8 meteren kommer opp I ettermiddag:

bilde

Satt inn 5 tørrboller. En i motorrom (åpnet luke I dørken), en i hver cabin og en på badet.

Kjørte 2000 watts vifteovn på full guffe på dagen med døra oppe i helgen, for å få ut så mye fukt som mulig.

Jeg kommer jo så klart til å følge opp fuktigheten gjennom vinteren. Tar sikker noen runder med dieselvarmer og vifteovn.

Kommer med oppdatering i løpet av vinteren med hvordan dette har gått.

Ja det blir spennende. Jeg kjører helt motsatt med alt åpent. Alle luker åpne, kalesje som er rullet opp for maksimal lufting inne i presenning med stor åpning foran og bak, litt nervøs for snøføyke, men skal nå med å sjekke i løpet av vinteren... Så kan vi se hvor det er mest jordslag til våren. Første sesong med ny båt, hadde den forrige inne om vinteren.. Har tatt med alt av puter og madrasser hjem.

Baltic-pappa

Forrige vinter hadde vi to tørrbollen i båten (Albin Vega) og hadde tatt ut det meste av puter og madrasser. Det var ganske stor forskjell fra tidligere vinteropplag, før har tørkepapir/dopapir ruller blitt fuktige og fyrstikker har også blitt fuktig og umulig og få fyr på. Men med to slike tørrboller i båten holdt både papir og fyrstikkesker seg mye bedre. 

Maeco avfukter står på ønskelista, men det gjør nye vinsjer og låser, septikkanlegg, solcelleanlegg og gasskomfyr også...

Tørrbollen funker utmerket som ett nødalternativ!

Guest Avmønstret#

Jeg tenker som så:

1. Med strøm nok tilgjengelig:

a) Lukket og aktiv avfukting, evt passiv. - Aktiv foretrukket fordi man har en viss kontroll på fuktnivået

b) Luftet og med varme. - Fungerer vel stort sett helt fint..

2. Uten strøm tilgjengelig

a) Luftet mest mulig

b) Lukket med "passiv" avfukting/tørrballvarianter. - Føler det er litt ukontrollerbart. 

Og uansett, vaske båten ned før vinteropplag, gjerne med en skvett klorin i vaskevannet. 

Alt ligger ombord,  sågar sommerklærene ligger klare,  håndklær,  alt. åpner skapdøren, og andre lukkede rom. slik lufta kan sirkulere inne i båten.

Lukker for luftintakene til motorene, og tømmer alt av vann, av med dusj-håndtakene.

Så går luftavfukteren hele tiden på 60-50%  Hvis det blir veldig kaldt, kjører jeg på med varme også.  Men her på Palmekysten pleier ikke det være nødvendigt.

Har gjordt slikt siden ca 2006  og aldrig hatt problem i noen av båtene siden da.

Måtte vinteren blir kort og sommeren lang :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 4 uker senere...

En lite oppdatering I denne tråden. Nå har jeg vært i båten 3 ganger siden opptaket den 13. okt. Min fuktmåler ligger nesten helt stabilt på 60% nå en mnd etter at jeg skalket alle luker. Har sladrenål som jeg kan stille på hygrostaten, og den sier 1% fuktigere nå. Så langt er mitt litte eksperimet vellykket :thumbsup:

En lite oppdatering I denne tråden. Nå har jeg vært i båten 3 ganger siden opptaket den 13. okt. Min fuktmåler ligger nesten helt stabilt på 60% nå en mnd etter at jeg skalket alle luker. Har sladrenål som jeg kan stille på hygrostaten, og den sier 1% fuktigere nå. Så langt er mitt litte eksperimet vellykket :thumbsup:

Er det mye fukt under presenningen? Hos meg som kjører åpen versjon er det det. Drypper ned på kalesjen. Men inni båten er det ikke så verst. Men mulig jeg må ta ned kalesjen når det kommer snø for å få mer fall på presenningen...

Baltic-pappa

Guest Avmønstret#

Ja, det er fuktig under og ikke minst bak på dekket hvor jeg har tatt av kalesjen. Teaken er konstant fuktig. Men jeg får ikke åpnet noe særlig mer for lufting hit. Håper ikke teaken tar skade og at det danner seg sopp I løpet av vinteren.

Faren for sopp er vel størst når temperaturen blir høyere. Ville vel egentlig tatt på presenningen først når det var blitt sånn passe kaldt i lufta, og hevet den av så tidlig som mulig. 

Presenning, fukt og varm tror jeg er en dårlig oppskrift...

Jeg har ingen erfaring med utendørs vinteropplag, men jeg har tenkt litt over problemstillingen etter å ha lest i denne tråden og tidligere tråder om det samme. Utgangspunktet er at varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft og det betyr at når luften kjøles tilstrekkelig ned, øker den relative luftfuktigheten og resultatet blir kondensdannelse. Når man tar ut en kald ølboks fra kjøleskapet en varm sommerdag, observerer man ganske raskt at overflaten blir fuktig/våt. Ut ifra dette vil jeg tro at det som er problematisk med båtopplag er at hver morgen når båten (som har blitt kjølt ned i løpet av natten) er kaldere enn luften ute, så vil luft som kommer inn i båten kjøles ned inne i båten og fuktighet vil kondensere på kalde flater inne i båten. Likevel er det mange som sier at man må sørge for god lufting. Er det fordi den fuktigheten som tilføres om morgenen da vil transporteres ut igjen om kvelden når båten er varmere enn luften rundt? Eller er det som jeg har hatt mistanke om at dette med god lufting bare er viktig hvis man har på varme i båten?

Hvis man har på varme i båten, men har lite luftsirkulasjon, vil man vel kunne få samme problem med at den varme luften da vil kjøles ned på kalde overflater i båten og forårsake kondensdannelse. Over tid vil den varme luften kunne ta til seg fuktighet utenfra inntil den har samme relative fuktighet og hvis denne luften da kjøles ned f.eks. på innsiden av et vindu, vil det lett dannes kondens. Men hvis man har god luftsirkulasjon, vil oppvarmingen sørge for å tørke luften og så vil denne luften byttes ut med frisk luft før den har blitt tilført for mye fuktighet. Er det noen som kan bekrefte dette eller eventuelt avkrefte det og forklare hvorfor god lufting er viktig om man ikke har oppvarming?

Dersom det er mulig å lukke båten, kan jeg ikke se noen grunn til å ikke gjøre det. Ved å lukke båten, hindrer man at det tilføres fuktighet og da oppnår man vel akkurat det man vil? Hvis man har luftavfukter ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre båten så tett som mulig. Hvis man får det tett nok, vil sikkert en tørrbolle være nok til å unngå fuktproblemer. Hvis man bruker luftavfukter kan jeg ikke se noen grunn til å la lufteventiler stå åpne.

... Dersom det er mulig å lukke båten, kan jeg ikke se noen grunn til å ikke gjøre det. Ved å lukke båten, hindrer man at det tilføres fuktighet og da oppnår man vel akkurat det man vil?...

Det er jeg i ferd med å få svar på ved mitt lille eksperiment nå i vinter. Så langt ligger jeg på 60% inne i båten. Meget overraskende lavt så langt etter første måned. Har bommet litt, som Pinkvin er inne på, med å lukke presennigene litt for tett og tidlig over båten, slik at teaken ikke tørker på akterdekket ute. Jeg tok av kalesjen der. Den kunne nok med fordel blitt på. Har bestilt ny kalesje fra Huseklepp, så til neste vinter setter jeg på den gamle.

Men så langt, tørt og fint inne i "lukket avdeling" ;-)

Har hatt lukket båt siden 1997 og har aldri tatt med annet en sengetøy hjem,setter puter på kant og legger løse stoler under madrasser, skalker alle luker og luftinnsug til motor, tetter eksosrør og taper over alle slangeutløp i skrogsiden. Har aldri hatt fuktproblemer ombord, men tror det er viktig med dobbel presenning over båten og så tett som mulig. Jeg har som regel 3-4 fuktballer ombord men skjelden mer en 1kopp vann i hver i løpet av vinteren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...