roaardal Startet 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2015 Jeg skal ha ny 250hk utenbords og valget står mest sannsynlig mellom yamaha og honda siden det er de nærmeste forhandlerne. Honda verkstedet har etter min mening best service, men mange snakker dritt om honda. Skal jeg gå for yamaha og dårlig service eller er honda maskiner noe og stole på? Noen meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Kor mange poster har du sett her inne om folk som søker hjelp til sin Honda:)? Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Du sier noe :-) Honda har jo alltid lagd bra motorer, men jeg har ikke hørt så mye om de i båtverdenen, har ikke sett mange hondaer eller forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Honda har vel ikkje hatt noe samarbeid med båtprodusenter, mulig de har det nå? Har erfaring med en 90hk. fra slutten av 90 tallet til nå. fantastisk motor, ikkje et feilslag og veldig fin gange. Tidligere en 45hk som gikk som smurt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Har aldri hørt noe dritt om Honda iallefall. Dagens Honda er nok det aller beste man kan få kjøpt, kanskje et lite hakk over Yamaha til og med. Honda har jo også lengst erfaring med 4-takt påhengsmotorer selv om de ikke har vært størst til enhver tid. Mange båter leveres med Honda, bl.a. Silver-båtene. Nå får man også Honda-motorene med Tohatsu-farge men forøvrig identiske motorer. Men Yamaha F250 har større sylindervolum enn Honda BF250 med 4,2 liter mot 3,6 liter (men vektmessig ganske like). Skyldes bl.a. at Yamaha 250 er en nedtrimmet 300 hk. Redigert 4.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Honda har vel ikkje hatt noe samarbeid med båtprodusenter, mulig de har det nå? Det er jo Kellox som importerer Honda her i landet. Av båter m/ Honda outboard, har de jo bl.a. AMT, Silver,Terhi, m/ flere. Dessuten har de vel som den eneste, 6-års garanti på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Jøss, da høres jo honda veldig flott ut, og valget mitt er nok falt på honda da ja, jeg syns jo i tillegg at honda har mye penere lyd enn yamaha. Men hvordan er de på reservedeler? Yamaha skaffer jo det meste av deler veldig fort. Selv om det ikke burde være et tema på ny motor. Gjenstår bare å prøvekjøre en et sted da :-) Vet dere om fler forhandlere av honda i vestfold/østfold? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Søk på www.kellox.no, så står der en del informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Du trenger ikke reserve deler til en Honda?? Kun service deler. Jøss, da høres jo honda veldig flott ut, og valget mitt er nok falt på honda da ja, jeg syns jo i tillegg at honda har mye penere lyd enn yamaha. Men hvordan er de på reservedeler? Yamaha skaffer jo det meste av deler veldig fort. Selv om det ikke burde være et tema på ny motor. Gjenstår bare å prøvekjøre en et sted da :-) Vet dere om fler forhandlere av honda i vestfold/østfold? Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
roaardal Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Takk for gode svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Har ein Honda BF 225, og trur ikkje den er verken noko betre eller verre en dei andre anerkjente merkene. Deleprisene på Honda er iallefall meget overpriset her i Norge, faktisk så gale ein kan tru det er kommafeil i mange tilfeller. Heldigvis finnes det alternativ og handle på utsida av landegrensen, og sjølv om ein må belage sej både på moms og fortolligsgebyr så er det mykje og tjene på dette. Måtte blant anna skifte startmotor i år, såg veiledende pris ein plass i Norge på ca 14000kr, på Ebay fikk ej tak i samme starteren til ein tiendedel av prisen ferdig innmomset. Da skal det seiast at det er samme startmotor som blir brukt på mange biler, men den maritime utgaven har litt silikon på diverse skruer. silikonbehandlingen fikser ein lett sjølv. Ellers så hadde gamle eigaren av motoren skifta 3 lamdasensorer (oksygensensor) på motoren, og når eg også fikk alarm på defekt sensor tok eg og googlet dette problemet. Det viste sej og vere ein kjent sak som eigerene hadde fått bygd om motorene sine gratis i USA. Dette kjente ikkje den norske importøren til når ej var i kontakt med han. Med billigt ombyggingsett frå USA med ny bunnpakning, eksosrør og diverse tok ej denne ombyggingen sjølv samtidig skiftet oksygensensor. Bf225 og Bf250 er vel mykje godt samme motor, men rekner med dette er utbetret på dei nyere utgåvene. Høyrest vel kanskje ut som ej er missfornøgd med min Honda, men det er ej slettes ikkje. Vil berre understreke at heller ikkje Honda er feilfri. Skiftet akkurat ut begge termostatene da desse var deffekt, vanlig slitedel på påhengsmotor. Dei innvendige anodene i blokka er lettere og komme til på Yamahaen. På Honda motoren måtte eg av med eksosmanufolden for og få skiftet anodene. (Såg for så vidt ut som nye) Korleis det er på Yamahaen er ej litt usikker på men eg må løyse ifrå motorkåpen for og komme til på den laveste tennpluggen på min Honda motor. Det var litt tungvint, og kunne vore løyst på ein betre måte. Heldigvis er det 400timer før pluggene etter boka skal skiftast, men liker og kikke over desse ein gang i året for og sjekke tilstanden. Trur at reservedelene er litt billigere med Yamaha. Honda har vel ein større bunnpanne som tar større mengde med motorolje ca 8liter olje på eit skift men ej trur ej leste at Yamaha tar ca 5-6liter. Begge motorene har registereim. Yamaha har anbefaling om og skifte denne etter eit vist antall timer eller antall år. Honda oppgir ingenting om dette, finner verken noko på nettet eller i verksted manualen. Star at reimen skal kontrolerast kvart år og skiftast når den ser slitt ut. På min motor som er 7år så ser registerreimen som ny ut. Redigert 4.Oktober.2015 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Og vil du ha en Honda med farge som minner mere om Yamaha så er det bare å velge Tohatsu Redigert 4.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Både bil,motorsykkel og båtmotorer fra Honda er vel noe av det mest feilfrie som er å få tak i ja. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
-morten- Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Jeg er nok litt innhabil etter som om jeg er Honda fanatiker og det meste jeg eier som har en forbreningsmotor er av merke Honda. Etter mange års erfaring med mopeder biler MC og ATV, samt kantklippere og plenkløppere, så har jeg veldig lite negativt å melde. Har ved flere anledninger kjøpt billigere produkter og trodd det var greit nok.. overgangen til honda har gitt smilefjes og ingen problemer.. Har kun erfaring med Honda båtmotor fra jeg var i marinen da vi hadde en 8HK på Zodiacen. den gikk veldig fint. Kunne jeg valgt fritt på motormerke hadde jeg valgt Honda helt klart, selv om sikkert en Merc Verado har bedre toppfart og mer fancy design. Enten man velger en ny Honda, Yamaha eller Suzuki, eller Mercury for den del kommer du nok ikke til å bli skuffet! Det aller viktigste er at man handler av en seriøs forhandler og med tilhørende seriøs oppfølging og service... Det er mange fallgruver ved kjøp av ny båt, motor eller utrustning.. Det er mange i brangsjen som er useriøse og ikke serviceinnstilte!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 (redigert) Er ikke Honda en religion? Virker sånn på de som har garasjen full av Honda-produkter. ? Virker også på de som er sterkest i troa, har liten tro på at motorer merker Tohatsu er like bra. Villig til å betale litt ekstra for "rett" merke. Spøk tilside. Jeg har ingen erfaring med Honda. Men stor tro på at det er topp. Som tidligere nevnt ville kjøpt av ner neste forhandler son en har tillit til. Redigert 5.Oktober.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 5.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Ja det virker jo som de fleste er enige om at forskjellene er så små at det som til slutt teller mest er hvor bra service man får hos forhandler, og det er der problemet mitt kommer inn, jeg har vært rundt i vestfold og snakket med forhandlere og følt litt på hvordan holdning de har, og min oppfatning er at så lenge du ikke skal ha en windy eller lignende til over millionen og den største volvo pentaen så er de lite interessert i å hjelpe meg stort.. Jeg har fått en ekkel følelse flere steder jeg har vært. Jeg føler nesten at de ler av meg når jeg kommer med en litt eldre type båt og forventer service Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 5.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Ja det virker jo som de fleste er enige om at forskjellene er så små at det som til slutt teller mest er hvor bra service man får hos forhandler, og det er der problemet mitt kommer inn, jeg har vært rundt i vestfold og snakket med forhandlere og følt litt på hvordan holdning de har, og min oppfatning er at så lenge du ikke skal ha en windy eller lignende til over millionen og den største volvo pentaen så er de lite interessert i å hjelpe meg stort.. Jeg har fått en ekkel følelse flere steder jeg har vært. Jeg føler nesten at de ler av meg når jeg kommer med en litt eldre type båt og forventer service Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Er ikke Honda en religion? Virker sånn på de som har garasjen full av Honda-produkter. Virker også på de som er sterkest i troa, har liten tro på at motorer merker Tohatsu er like bra. Villig til å betale litt ekstra for "rett" merke. Spøk tilside. Jeg har ingen erfaring med Honda. Men stor tro på at det er topp. Som tidligere nevnt ville kjøpt av ner neste forhandler son en har tillit til. Honda er ingen religion, jeg har også en Subaru i garasjen og en Mercury på båten! men de leverer produkter som er meget brukervennlige og driftsikkre. Orker ikke å begynne å ramse opp , men har hatt div mopeder og andre motoriserte utstyr det har vært trøbbel med og som ikke har fungert etter behov.. når jeg gikk over til Honda ble det slutt på problemer..Har hatt et par overprisa Golfer i ungdommen. grei nokk men ikke like inspirerende å kjøre og ikke så lettkjørte som en Civic. Ang Tohatsu så er de største motorene nå produsert på lisens fra Honda! For min del er det meget praktisk å ha Mercury pga. at autorisert verksted ligger bare 10min kjøring fra hytta der jeg har båten.. det er ikke et alternativ å dra med seg båten på henger til byen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Gode motorer begge to, kjøp hos den forhandleren du liker best, Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Delepriser: Søk på nettet etter sammenligning der bl.a Yamaha og Honda inngår. Jeg la merke til at undervannshuset var svært dyrt på Honda. Men er du forsikret for slikt så er jo ikke det så nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Man skal ikke ødelegge undervannshus i tide og utide Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ballard Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Jeg tror Honda var de første på markedet med 4 takt påhengs-motor for bortimot 50 år siden. Så de har lang erfaring med dette, og det kommer oss forbrukere til gode, Kanskje Honda motorene er litt dyrere, men kvalitet koster. Har sjøl hatt Honda i 17år nå, aldri problemer av noe slag. Har faktisk ikke hør om andre heller som har vansker med Honda. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Ballard Honda har ikke laget noen 2 taktere påhengere, kun 4t Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Ballard Honda har ikke laget noen 2 taktere påhengere, kun 4t Ja han skrev vel ikke noe om 2-taktere? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ballard Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Ja jeg vet at Honda kun har laget 4 takt påhengs- motorer, har ikke skrevet noe annet heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.