Jump to content

Noen som vet om støpeformer for salg?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Eg og et par kamerater har veldig lyst til å kjøpe en støpeform og bygge oss hver sin båt til vinteren.

Vi har lyst på en båt som kan ha overnattingsplasser, innenbordsmotor og alle fartsområder. Bør ikke vere alt for stor, men alt av inntresse.

 

Er helt sikker på at det ligger mange båtformer rundt omkring som aldri er i bruk, men finner ikke noen til salgs. Eneste er en Diana 650 form, men 350.000,- for en form er litt drøyt for oss.

Hadde sett føre oss noen gamle former som noen hadde vert glad for å bli kvitt for en billig penge...

 

Noen som vet om noe?

 

Drømmen min er en form av et 23-26 fots halvplanende skrog. Overbygget skal vere sjølvkonstruert i Targa stil og akterkabin med "halvflybrigde" oppå akterkabinen. Targa synes eg er tøffe båter!!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Holder jo på med en halco 26 nå. Dette er jo en fin båt mener eg, og hadde eg fått tak i denne formen tror eg nok at eg kunne begynt å produsert denne igjen. Rekner med denne formen ligger en plass og forfell. Tror ikke den er solgt som et annet namn. Muligens er Norcraft samme båt?

 

Men hadde igrunn tenkt på en mindre båt. Halco 19 er jo en båt, Mørbass 20 enn annet. Hadde eg sett inn en 1,7 mercruser i en slik hadde nok dette blitt en topp båt!

 

Er det ingen som vet om en form som ligger å slenger en plass?

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke akkurat det du etterlyser men pluggen til Halco 31 er til salgs på Finn nå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde sett føre oss noen gamle former som noen hadde vert glad for å bli kvitt for en billig penge...

 

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på at dette er så lurt? Hvorfor legge ned masse arbeid i en båtform som ikke er perfekt, men som noen vil bli kvitt. Og hvorfor kjøpe en form når det bare er skroget du er interessert i.

 

Jeg ville heller prøve å få kjøpt et avstøp fra en anerkjent båt og starte selvbyggingen derfra. Da er dere garantert beskjeftiget i lang tid og har sannsynligvis spart både penger og alt sølet med å støpe plastskrog.

 

Båtbyggeren min har form til en Gozzo 650. Se Andaman Boatyard. Der ser du beskrivelse av en Gozzo 650. Bildene du ser der er av pluggen, dvs. modellen for produksjon av formen. Nå er formen under produksjon og snart ferdig. Jeg vet ikke om han er interessert i å selge bare skrogavstøp, men det går an å spørre. Så vidt jeg har erfart er det ikke krav til CE merking ved import av halvfabrikata, men det bør en i tilfelle sjekke nærmere. Hvis han vil selge deg avstøp, blir det garantert mye billigere enn å kjøpe form og støpe selv.

 

Gozzo båtene er anerkjente italienske skrogformer. De ser ut som deplacement båter ved første blikk, men er helplanende båter som kan operere ved alle hastigheter. Si fra hvis du vil jeg skal undesøke nærmere for deg. Andaman boatyard kan eventuelt også hjelpe deg med masse forskjellig halvfabrikata, hvis du er interessert i mer enn bare skroget.

 

Ønsker dere ellers lykke til med båtbyggingen. Skulle gjerne vært med på laget, men det måtte ha vært for en del år siden. Som du ser har jeg bestilt ferdig båt denne gangen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gozzo båtene bygges av flere firmaer. For å finne ut mer om denne båttypen, se Typisk Gozzo fra en annen leverandør.

 

Andaman Boatyard har som nevnt former for 6.5 m Gozzo. De vil også produsere former for en 8.5 m variant i løpet av året, men da rekker dere neppe å komme i gang tidelig til vinteren.

 

Ellers er jo formene for Min Båt ferdig nå. Men den blir vel større enn dere har tenkt (30 fot halvplaner)?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det er mulig dette ikke er så lurt?

Formen må selvsagt vere i god stand slik at avstøpet blir perfekt. Halvfabrikat er jo greit, men tenkte kanskje dette kunne bli butikk etter kvart. Kjøpe en form fra en pen båt, kanskje forandre noen småting, få båten godkjent og så begynne å selge.

 

Men i første omgang var planen å kjøpe en form, og så bygge kvar sin båt. Det koster ikke så mye i materialer/glassfiber, og hadde vi fått tak i noe brukbare former tror eg dette hadde blitt et lønsomt prosjekt. Så hadde vi jo fått en helt ny båt også!

 

Det finnes jo en del halvfabrikat å få kjøpt, men få som er rundt 22 fot med innenbords motor. Dessuten synes eg dangens halvfabrikatet båter omtrent er ferdige når de kommer ut av fabrikken. Innredningen er helstøpt hele veien og du har lite muligheter for å lage den perfekte båten slik du ønsker! Halcoen som vi holder på å bygge no, startet vi med en helt tom båt. Uten noe som helst. En del avstivinger var på plass, elles kunne vi innrede akkuratt slik vi ønsket, og eg føler at vi har fått en optimal båt tilpasset oss 100%. Dette føler eg ikke det går ann om vi kjøper en NB eller lignende som halvfabrikat.

 

Derfor hadde vi fått tak i formen for Viksund 770 hadde jo dette blitt en knall båt! Vi kunne gjort de endringene som vi villet, kanskje endret litt på overbygg, laget lukket styrhus ol....

 

Eg er fortsatt lysten på et slikt prosjekt.

 

 

Takk til NilsPils for gode råd

Et spørsmål: Desse båtene som ligger her:

http://www.boatmoldtrader.com/products.htm

 

Er de halvfabrikat?

 

Elles kan eg ikke si eg likte formen på de andre båtene på de andre sidene. Føler ikkje dette er båter som hører til her....

Men så må eg no si at din båt blir veldig fin! men hadde igrunn ikkje tenkt på et så stort prosjekt! Dette må bli om noen år når halcoen blir for liten!

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: Desse båtene som ligger her:

http://www.boatmoldtrader.com/products.htm

 

Er de halvfabrikat?

<{POST_SNAPBACK}>

Detter er så vidt jeg forstår et firma som er spesialist på kjøp og salg av båtformer(mold = form), ikke halvfabrikat. Tror prisene er i USD, de er sikkert prutbare. Her kommer nok både frakt og MVA i tillegg. Har ellers ingen erfaring med dette firmaet. Det kunne kanskje være en ide og sende en forespørsel.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ikke glem komplikasjoner rundt dette med CE godkjenning. Ser du nevner eventuelt salg av båter på sikt, eysteind. Tror ikke det er bare-bare å sette igang på egen hånd og fremby selvbygde båter for salg før det har gått de foreskrevne 5 år. I det minste bør dette legges vekt på ved valg av form slik at man legger opp til en båttype som er så enkelt som mulig å få CE godkjent, i den grad dette er mulig...

Link to post
Share on other sites

CE godkjenning skulle i prinsippet være mulig, men krever mye dokumentasjon. Jeg ville i likevel satse på å få båten CE-merket, selv om jeg ikke har til hensikt å selge innen 5 år. Uten CE-merking har båten ingen annenhåndsverdi før etter 5 år. Det kan gi problemer med forsikring, belåning, registrering..........

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den evt. båten bør nok CE godkjennes. Vet ikke helt hvor komplisert dette er, men vi tro det er lettere å CE godkjenne en snekke enn en planende båt?

 

Uansett kommer eg nok til å undersøke dette nermere dersom det blir aktuelt. vet noen hva det koster sånn omtrent å få CE godkjent en båt?

NilsPils: Du må vel CE godkjenne din båt når du tar den hjem, er dette sånt du ordner selv, eller gjør fabrikken dette?

Link to post
Share on other sites

Båten min skal bli godkjent og merket før den forlater verftet. Det er vanlig ved import at en leier konsulenter til å ta seg av prosedyren og pairarbeidet (samsvarserklæring, brukermanual, dokumentasjon, etc.), men båtbyggeren og jeg vil ta oss av dette selv. For tiden er jeg ganske engasjert med dette, som for meg er veldig lærerikt. Vi deler på jobben. Verftet sørger for tegninger og nødvendig dokumentasjon under veis. Jeg ordner bl. a. kontakten med myndighetene, samsvarserklæring og brukermanual på norsk.

 

Godkjenningen administreres i dag av Sjøfartsdirektoratet og er gratis. Fra 1. januar 2006 vil dette bli satt bort til DNV og koste penger. Hvor mye vites ikke, men det antaes å bli avhengig av båtens lengde og/eller kvaliteten på dokumentasjonen.

 

Jeg kan ikke se at det blir enklere med snekketype enn med halvplanende båt. Derimot blir det avhengig av design kategorien i henhold til EU direktivet. Kategori "Ocean" er mest krevende. Min båt blir klassifisert i design kategori "Offshore". Da trenger vi bare verifisering av krengnings- og stabilitetsprøver fra utenforstående. Det vil bli utført i basseng på verftet i Thailand og verifiset av lokal konsulent. Resten er kun "egenmelding", men det må vedlegges omfattende dokumentasjon.

 

Her finner du EU direktivet og mye bra Info om CE-merking, blant annet oversikt over relevante ISO-standarder (som må kjøpes for dyre penger). Personlig tror jeg ikke prosessen er vanskelig eller nødvendigvis kostbar for nybygging, forutsatt at en har en seriøs båtbygger som følger standardene og dokumenterer fortløpende. For import av bruktbåter kan det imidlertid bli et nesten uoverstigelig hinder å få dokumentert i ettertid.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tilbud fra Jensen_fra_vest om formene til Visund 770. Har veldig lyst på denne og kommer til å slå til!

Dersom det da skulle bli aktuelt å selge, er denne viksundmodellen CE godkjent fra før? Kravet om CE godkjenning kom vel på 90tallet, og da var vel denne ute av produksjon. Men ser i brosyra at den holder godt over krave til Det Norske Veritas. Kan dette forenkle arbeidet med CE godkjenning når den er godkjent av Veritas?

Link to post
Share on other sites

Det er nok en fordel at skrogformen har vært godkjent av DNV (?) før, men det har lite med CE-merking å gjøre. Du slipper neppe unna full CE prosedyre. Nå er det nye regler og mye går på selve produksjonen og utstyret. Det sies at mange tradisjonelle mindre båtbyggere legger opp på grunn av de nye EU-kravene.

 

Dersom du satser så stort at du kjøper form, råder jeg deg til at du setter deg grundig inn i EU-direktivet med tilhørende dokumenter omgående. Dersom du synes selvstudium er for tungt, bør du kanskje spørre en konsulent om råd, evt. tilbud med prisoverslag. Du bør også anskaffe de mest relevante ISO-standardene, ca 30 - 40 stykker. De finner du her.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men dersom eg bygger båten, og bruker den selv i 5 år, er det da frivillig å CE godkjenne den? Kommer nok ikke til å masseprodusere Visund 770, men bygge et eksemplar som eg lager til meg selv, Den perfekte båten!

Men eg bøt jo da ha mulighet for å selge den om 10 år...

 

Ser ut som det kan bli mye styr å CE godkjenne, Ikke minst dyrt for en så liten og billig båt!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tror jeg vet om noen former som kanskje skal vrakes/destrueres..

Lunde Båt hvor Trygve Stensaker var leder i mange år, eier i dag formene til Kragerø 32 (DNV godkjent), Årø 28, Diana 7000. Alle disse båtene ble for noen år siden reklamert for under navnene Skagerak 1000/870/720.

Tror formene ligger hos Polygard i Grimstad tlf. 37256650.

 

Tar forbehold på at det kan være flere feil i dette innlegget

Link to post
Share on other sites

Bruker dette innlegg til å spørre om en ting.

 

Så for ca et halvt år siden at formene til hero båtene var til salgs.

Noen som vet om disse er solgt?

Det kunne vell blitt bra butikk om en hadde fått de billige og begynt båtbygging?

Det er jo skikkelige båter(liker disse ass)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tror jeg vet om noen former som kanskje skal vrakes/destrueres..

Lunde Båt hvor Trygve Stensaker var leder i mange år, eier i dag formene til Kragerø 32 (DNV godkjent), Årø 28, Diana 7000. Alle disse båtene ble for noen år siden reklamert for under navnene Skagerak 1000/870/720.

Tror formene ligger hos Polygard i Grimstad tlf. 37256650.

 

Tar forbehold på at det kan være flere feil i dette innlegget

<{POST_SNAPBACK}>

Ble ikke disse solgt til sverige da?

Uansett tror eg eg har fått et bra prosjekt! Tror dette skal bli den perfekte båten for meg!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har ikke bilder av formen, men slik blir Combiutgaven:

Bilde

 

Og slik blir Cruser utgaven:

Bilde

 

Selv tror eg eg kommer til å satse på en combi. Har planer om å forandre litt på overbygget. Kanskje heve styrhuset litt og så trekke det litt lengre bak. Synes bakdekket var unødvendig stort! Da får eg både større salong framme, og kanskje en stikkabin...

 

Så må eg finne et nytt namn på båten.

Dette skal blir et koseprosjekt som eg skal bruke et par år på. Har ikkje tenkt å stresse, men få den perfekte båten ut av den. Må også finne meg et passelig lokale å støype i. Må ha rett tempraturer ol. Dessuten må eg ka taljer ol. til å få ut støpet, så det går nok ikke å gjøre dette i friluft!

 

Bastard: du kan nok få deg et halvfabrikat. Husk bare at denne er en plastbåt! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ser fin ut den combi utgaven.

Er det selvlensende dørk akter på Combi?

 

 

Plast, ja men den kan brukes til fiske :lol:

 

Men fra spøk til alvor så kan det være kjekt med en mindre båt i tillegg til skøyte som jeg har tenkt og anskaffe meg etterhvert.

 

naboen min er også ute etter noe combi opplegg med selvlensende dørk akter.

vi er litt tilhengere av og kunne låse døra og gå.

Er ikke så glad i og være avhengig av kalesje

Link to post
Share on other sites

Det skal vist vere selvlensende dekk på begge to... Sikkert en praktisk fiskebåt, ja!

Selv vet eg ikke helt hva eg skal med en slik båt. Kommer nok til å ha Halcoen også. men dette er jo mer en familiebåt.

 

Men det er jo en grei fiskebåt, dessuten er jo det en fin feriebåt for 2 personer!

 

Nå ser det ut som det har ordnet seg med byggeplass også. Skal få låne en fjøs som er nedlagt. Dette må vel vere ypperlig lokalitet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...