Jump to content

Noen som vet om støpeformer for salg?


eysteind

Recommended Posts

Hår nå lest raskt gjennom regelverket For CE godkjenning og funnet ut at det blir mye styr! Likevel tror eg ikke dette blir umulig! Må vel ha stablitetst test og prøving av oppdriften av båten. Og så må han vel gjennom EF-typeprøving. Elles så må vel eg erklere at båten er bygget etter regelverket med tanke på konstruksjon ol. Vet bruk av godkjent utstyr så burde det vel vere en mulighet?

 

Vel, eg får vurdere hva eg kommer til å gjør. Det letteste er jo å beholde båten i 5 år. Da slipper eg CE merking. Hva om eg selger halvfabrikat? Må disse også CE merkes før salg?

Link to post
Share on other sites

...Hva om eg selger halvfabrikat? Må disse også CE merkes før salg?

Litt synsing fra min side i påvente av noe mer fornuftig å ta meg til. Så lenge ikke halvfabrikatet frembys som en båt som kan settes på vannet og brukes slik den er, tror jeg ikke det er krav om CE godkjenning. Men det vil lette en senere godkjenning av ferdig bygget båt hvis man har gjort forarbeide med å sikre at skrog og lignende holder mål i forhold til stabilitet o.l. Og dette igjen vil sikkert høyne prisen man kan forlange ved salg av halvfabrikat.
Link to post
Share on other sites

En annen sak er vel om noen i det hele tatt vil kjøpe en sånn ikke - CE merket båt ? Forsikringsselskapene vil nok trolig også sette seg på bakbena, hvis du vil forsikre en 2005 modell båt, som ikke er CE merket.

 

Og du får ikke registrert den i småbåtregisteret uten CE merking. Hvorfor ? Fordi båter bygd etter en viss dato skal ha HIN merking til identifikasjon av skroget.

 

Uten CE ingen HIN.

Uten HIN ingen registrering.

Ingen registrering ingen forsikring.

Ingen forsikring = ingen salgsverdi.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mener å ha forstått EU-direktivet slik at CE merking ikke kreves av halvfabrikat, forutsatt at delene leveres separat. F.eks. bør skrog og overbygg være separert.

 

Ellers er det fremdeles min mening at en bør satse på CE-merking, også ved selvbygg. Det går også på ens egen sikkerhet og øker annenhåndsverdien. De relevante ISO-standardene er verdt å kjenne for selvbyggeren uansett. Desverre koster de en del penger (kopiering ikke tillatt), men kanskje man kan få låne eller tatt en titt et sted? Et løselig anslag tilsier en samlet pris på kr. 8 - 10 000 for de mest nødvendige.

 

Jeg er selv selvbygger av natur og ville synes det var veldig trist hvis nye regler virker til å ta fra folk lysten til å gjøre ting selv, slik som det har skjedd innen husbyggingen.

 

Ønsker Eysteind tillykke med prosjektet og ser frem til rapporter under veis.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For noen få år tilbake så var jeg så gal og begynte på et "selvbyggerprosjekt" med en halvplanersnekke som skrog. Dette skroget var fra båtbygger merket med HIN kode og dermed ingen problemer med forsikring og registrering. Ikke dumt å få med denne merkingen ved et evt. videresalg når "karantenetiden" på 5 år er utløpt. Å bruke ei "form" som har ligget ubrukt en stund krever mye arbeide for å få den brukbar. Men for all del det er vanvittig morro mens det står på, å få brukt ideer fra eget hode og se om det funker i praksis. Tilfredstillende, ja ja...... Bare stå på med ideene deres, høres spennende ut. Lykke til.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Kan opplyse om at Det Norske Veritas har gitt ut ett hefte som inneholder en samling av alle standarder som ligger til grunn for CE merkingen.

Tentative rules for certification and classification of boats Kostet 380 kr pluss moms da jeg kjøpte den i fjor. Der står alle regler og standarder som man må følge for at båten skal være i hht. kravene for å få den godkjent. OBS! Den er på engelsk.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder selvbygg/halvfabrikat så trenger en ikke CE merking så vidt jeg kjenner til. Som nevnt tidligere i denne tråden så må man da ha eid båten i min. 5 år før videresalg (dette gjelder da kun første bruker). Vedr. registrering samt forsikring så krever vel redningsselskapet at du kan dokumentere ditt eierforhold til fartøyet. Ved forsikring er det ingen krav til CE merking men det er en del forskjellig praksis vedr. priser vs. merking ute og går mellom selskapene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En annen sak er vel om noen i det hele tatt vil kjøpe en sånn ikke - CE merket båt ? Forsikringsselskapene vil nok trolig også sette seg på bakbena, hvis du vil forsikre en 2005 modell båt, som ikke er CE merket.

 

Og du får ikke registrert den i småbåtregisteret uten CE merking. Hvorfor ? Fordi båter bygd etter en viss dato skal ha HIN merking til identifikasjon av skroget.

 

Uten CE ingen HIN.

Uten HIN ingen registrering.

Ingen registrering ingen forsikring.

Ingen forsikring = ingen salgsverdi.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Pisspreik
Link to post
Share on other sites

Pisspreik

<{POST_SNAPBACK}>

Meget godt forklart og underbygget argument. Tas virkelig på alvor :rolleyes:

 

Les ellers vår utmerkede FAQ, gjerne avsnittet om "taktfull tone; respekt" osv. Enkeltstående banneord tilfører ikke forumet vårt spesielt mye konstruktivt.. :smiley:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vil bare si at formene av tidligere viksund 770 blir hentet neste uke.

 

Kommer nok til å bare bygge en båt til meg selv i første omgang. Tror ikke eg gidder alt styret med CE-godkjenning. Kommer jo uansett ikke til å selge båten før om 5 år, og da tror eg ikke en evt. kjøper ikke bryr seg så veldig mye om båten er CE godkjent.

 

Men kommer til å undersøke litt regelverket ang. salg av halvfabrikat. Combi utgaven er jo en glimrende fritidssjark, så eg vi tro det er marked for salg av billige halvfabrikat, der kjøper må beholde båten selv i 5 år etter kjøp. Det er vel sjelden av slike båten blir solgt før de er 5 år gamle?

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåter (mellom 2,5 og 24 meter) som er kommet på markedet etter 16. juni 1998, og som omsettes innenfor EØS området, skal være CE-merket.

 

Fritidsbåter som er importert fra land utenfor EØS-området, skal være CE-merket uansett alder.

 

Selve produsentskiltet skal være merket CE, og inneholde tall for største last, maksimalt antall personer ombord, og kontruksjonskategorien. På styrbord side akter skal det være en HIN-kode (skrog-identifikasjonsnummer). De to første bokstaver er landskode (Norge = NO), og de tre siste siffer er modellår og produksjonsår.

 

Forskriften krever også at båten skal ha en brukerhåndbok (på skandinavisk språk) og en samsvarserklæring. Disse skal være ombord når båten selges. Uten disse to dokumentene vil det normalt være en mangel i kjøpsrettslig forstand.

 

Så er det unntakene da. Og her kommer såkalte selvbygg inn. Altså en båt som eieren selv har bygget for eget bruk. Dersom en slik båt gjøres tilgjengelig for salg innen fem år, skal den CE-merkes. Noe som kanskje ikke er så lett.

 

Jeg vil være svært forsiktig med å kjøpe en fritidsbåt som omfattes av forskriften, som ikke er CE-merket.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

<{POST_SNAPBACK}>

Som du ser så skrev jeg om kjøp av ikke CE-merket båt som omfattes av forskriften. En slik båt er ulovlig å omsette, så vidt jeg kan lese meg til. Hvorfor skulle jeg kjøpe en slik båt. Det må jo da dreie seg om en eller annen form for produksjon fra noen som vil tjene penger på å produsere og selge båter på en litt lyssky måte.

 

Etterhvert som "hvermansen" blir klar over kravet om CE-merking, kan vel en slik båt også bli vanskelig å selge igjen. Hva med markedsverdien etterhvert ?

 

Jeg regner med at seriøse produsenter har CE-merkingen i orden, og dermed er vel ikke dette et problem for "seriøse" båtkjøpere.

 

Dersom båten derimot ikke omfattes av forskriften, så stiller jo det hele seg anderledes. I overskuelig fremtid kan det vel se ut til at det ikke kan bli kjøp av noe særlig nyere båt, og i alle fall ikke nyere enn aktuell dato i 1998. Og kjøp av noe "halvseriøst" fra et eller annet hjemmestøperi,...... neppe. Dermed er nok ikke min neste båt CE-merket uansett.

 

Hvis ikke den store Lotto-premien kommer da...........

Link to post
Share on other sites

korfør skal sjølvlaga båt vere so mykje dårligare en en med ce godkjening? Trur at en so er sjølvproduser kan vere sterkare laga, før at båt produsentane skal spare inn på det kan sparast på.

<{POST_SNAPBACK}>

Les litt i denne tråden, rundt dette innlegg. Forøvrig skjer det aller meste av selvbygging fordi en skal spare mest mulig :wink:
Link to post
Share on other sites

Har etter utallige besøk på div. båtmesser sett at der finnes mange fabrikkbygde fartøyer som er så dårlig utført rent håndverksmessig at jeg aldri ville eid en slik en. Disse er også CE merket i.h.t kravene. Når en ser på disse båtene så tror jeg også kvaliteten på "CE biten" holder samme lave kvalitet som resten av produktet.

Har selv gjort et slikt "galmannsstunt" for å få til et egenprodusert fartøy helt etter mine egne ønsker. Det er nemlig ikke alltid slik at det er prisen som er avgjørende for prosjektet. Noen av oss er slik laget at vi ønsker oss noen utfordringer her i livet og hvis vi ser på utført arbeide på en rekke "hjemmesnekrede" båter så er kvaliteten på mange av disse høyere enn en fabrikkbygd båt. Hvis man også for de som støper selv holder seg til en beskrivelse hva styrke og sammenføyning gjelder, så blir dette bra. En liten anbefaling til dere som bygger båt, få en besiktelsesmann el. til å ta en kontroll av båten etter endt jobb. Den rapporten er verdifull!!

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Ja det er sikkert riktig at mange selvbygg er bygget solid nok, og kanskje vel så det. Men det vet jeg som kjøper ingenting om. Annet enn selgerens/selvbyggerens ord. Vil tro at det er lettere å "kjøpe katta i sekken" her.

 

Det er sikkert også riktig at det kan gå litt "fort i svingene" hos enkelte båtprodusenter for tiden. Men for meg som aldri kommer til å bygge selv, vil jeg med en CE-godkjent båt ha noe som dokumenterer at produktet skal tilfredstille de krav som settes. Ikke bare i støpingen, men når det gjelder hele arbeidet, både el-anlegg, tanker, gjennomføringer osv osv. Som i de fleste andre sammenhenger må jeg her stole på produsenten. Og om det skulle vise seg at båten ikke er bygget etter de krav som stilles, så vil jeg tro at produsenten vil få et problem. Om det synlige arbeidet ikke skulle tilfredsstille de estetiske krav jeg stiller, så kan jeg velge å kjøpe en annen båt.

 

Jeg har altså ikke sagt at en selvlaget båt er mye dårligere enn en CE-merket båt, men skulle jeg få anledning til å kjøpe en nyere båt, så er jeg fortsatt ikke i tvil om at den skal være CE-merket. Jeg tror det kan vise seg å være verdifullt.

Link to post
Share on other sites

Har etter utallige besøk på div. båtmesser sett at der finnes mange fabrikkbygde fartøyer som er så dårlig utført rent håndverksmessig at jeg aldri ville eid en slik en. Disse er også CE merket i.h.t kravene. Når en ser på disse båtene så tror jeg også kvaliteten på "CE biten" holder samme lave kvalitet som resten av produktet.

Har selv gjort et slikt "galmannsstunt" for å få til et egenprodusert fartøy helt etter mine egne ønsker. Det er nemlig ikke alltid slik at det er prisen som er avgjørende for prosjektet. Noen av oss er slik laget at vi ønsker oss noen utfordringer her i livet og hvis vi ser på utført arbeide på en rekke "hjemmesnekrede" båter så er kvaliteten på mange av disse høyere enn en fabrikkbygd båt. Hvis man også for de som støper selv holder seg til en beskrivelse hva styrke og sammenføyning gjelder, så blir dette bra. En liten anbefaling til dere som bygger båt, få en besiktelsesmann el. til å ta en kontroll av båten etter endt jobb. Den rapporten er verdifull!!

 

XD3P

<{POST_SNAPBACK}>

Ta med deg en gummi klubbe neste gang du skal på messe, eg kan garantere du finner båter med luft i støpen.

 

Andreas du henviser til et innlegg om plagiat støping der det er feil støping, skal ikkje nekte for at det nok er feilstøping rundt om i landet. Men dette skjer faktisk med produsenter i norge som selger CE godkjente båter, skal ikke nevne noen leverandører men en av de største hadde feil på to serier av båter der avstiverene var feil plassert noe som gjorde at båtene sprakk. En kunde prøvde tre båter før han var lei. Hva med de båtene som er støpt i utlandet?? Noen plasser er luftfuktigheten høyere en det er på badet mitt etter en heftig dusj, det blir vel det et bra støp av?? En "norsk" båtleverandør leverer båter som er så dårlig at enkelte båtforhandlere/verksted ikke vil reparere de, og alle er CE godkjent??

Har selv reparert "feilstøp" på flere båter fra kjente norske båtprodusenter så jeg tror jeg har fått litt efaring med forskjellige båt produsenter.

Du nevner også at folk støper for å spare mest mulig???? Som sagt så finnes det cowboyer som holder på men det ser du så snart du ser i båten, de fleste som skal kjøpe båt ser det fort. Hvis folk som bygger båt bruker gode tanker, godkjente slanger legger opp slanger, gass og eletrisk på en fornuftig måte og tar den tiden som må til, så har de en båt så er vel så god som en som er godkjent, om ikke bedre.

 

Folk må slutte å tro et CE godkjeningen er så fantastisk, for å si det på godt norsk: Det er masse dritt som er CE godkjent. Uten sammenligning men har sett en del innlegg om hvor dårlig for ex elverktøy er på biltema, skulle jo tro at det var bra for det er jo CE merket på lik linje med dewalt sitt verktøy.

 

Suzuki, for å få forsikret et halvfabrikat trenger du: Papirer på et du har lov til å støpe i formen, hvis du ikke er eier trenger du et skriv fra eier. Du må ta vare på alle kvitteringer på polyester gelgoat, og duk, så er det bare til å ringe forsikringselskapet. Og et medlemskap må du vel ha i dag for å få registrert båten.

 

Jeg håper neste gang det kommer et innlegg fra en som skal bygge seg en båt fra grunnen av får litt mer backup og litt mindre svada om aldri salg, ingen forsikring, ingen verdi. Det skremmer jo vannet av hvem som helst. Sannheten er vel at når han er ferdig med båten innehar han mer kunnskap om båt en mange andre her inne.

 

Hilsen en som er begynt på sin andre halvfabrikat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...