Jump to content

Kona fikk siste ordet, maskindeler i messing skal blankpusses


Riddar4

Recommended Posts

I opprydningen etter min far som var reder/skipper på frakteskutene SOL og VIRKA, ville jeg bare kvitte meg med maskindelene som jeg lå og slang. En kar som handler med slikt, ville gi en slikk og ingenting for delene. Men så kom kona på banen. Nå skal noen av dem bli til utstilling i huset. Er for så vidt enig med henni i at det har noe med arven å gjøre. Likevel har jeg et problem. Hvordan skal jeg få messing tyil å skinne slik de gjorde i "forna dar"? Har prøvd både med diverse pussemidler og skurekrem, men kommer ikke gjennom alle lagene av irr og skitt som har lagt seg i årenes løp. Noen som har råd? Har tenkt på saltsyre, men vet ikke dosering...

Link to post
Share on other sites

tror jeg ville vært forsiktig med saltsyra - den er ganske røff mot sink, som er ene bestanddelen i messing 

 

men her stpr det faktisk at de bruker saltsyre på feks intercoolere: 

https://baatplassen.no/i/topic/39915-har-noen-erfaring-med-syrevaske-intercooler-og-varmeveksler/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Saltsyre skal du være veldig forsiktig med på gjenstander av messing. Vil ofte bare føre til mere av det grønne irret, samt at syren tar mere sink enn kobber i messingen (eller var det omvendt).

 

Jeg snakket med konservator på sjøfartsmuseumet for noen år siden ifm. en skipsklokke som hadde ligget ca. 60 år i dypet. Den ble lagt i maursyre for å få vekk groen som hadde lagt seg på i løpet av de 60 årene under vann. Etter syrebehandlingen var klokken nesten sort, og rådet fra konservatoren når jeg spurte om det var greit å bruke rondell med slipepasta var ganske enkelt. Du trenger tre ting fikk jeg beskjed om. Tøyfiller, messingpuss, og god tålmodighet. De 2 første var greie nok, men tålmodigheten holdt ikke så jeg endte opp med rondellen. Dette virket helt bra, og satte ikke merker i messingen slik jeg var redd, men det er ikke alt som er like enkelt å pusse som en skipsklokke. Får tilføye at klokken ble hevet med tillatelse fra Saga Shipping som sto som eier av vraket.

 

Lykke til. Mye fint i messing :-)

Link to post
Share on other sites

Først mekanisk rensing, deretter svak sitronsyreoppløsning veldig lenge, tilslutt er det bare å gnikke. Hvis det er jevne overflater kan du bruke div rondeller osv, men du får lett en "ny" overflate der rondellen kommer til, og ikke inni alle trange plasser. Messingbørste på drill er et alternativ, mens stålbørste er litt hard og kan sette igjen sporer til rust.

Viktig å bestemme seg for hvor blank man egentlig ønsker at gamle ting skal være før man begynner.

 

Bruker du for sterk syre vil du fjerne bestanddeler i messingen og den blir rød med mønstrede felter.

Mons

Link to post
Share on other sites

Men nå er vel ketsjup for det meste syre ?

Men, en må vel skille mellom svake og sterke syrer.

 

http://www.kk.no/livsstil/bruk-ketsjup-til-rengj%C3%B8ringen-26703

 

Elevøvelse nr 3. vasking av kobbermynter med ketchup
Vår tredje elevøvelse er en klassisk barne/ungdomsskole øvelse, men den er egentlig like gøyal i alle aldere vil jeg påstå. Hensikten til forsøket er altså å vaske en kobbermynt så ren som mulig med ketchup, evt. ingerdienser som finnes i ketchup. Etter litt undersøkelse rundt ingerdiensene i ketchup, vil jeg påstå at kobbermynten vil bli ren mest effektiv i en ketchupblanding med litt ekstra eddik og salt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver akkurat med polering av kobber- og messingdeler til båtmotoren min. Jeg legger delen først i sterk kaustikksodaløsning i vann som fjerner/løser opp gammen maling og skitt. Deretter polerer jeg med roterende polerfiltskive. Resultatet blir skinnenede!

 

NB! Bruk ikke børster av metall, stålull eller anet som kan lage riper!.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode og fantasifulle råd. Har landa på rådet til NilsPils. Det ser ut til å funke best, selv om det er litt vanskelig å komme til på trange steder. Men det gir jo en viss effekt. Jeg tror kona blir fornøyd med resultatet når jeg presenterer smørreapparatet og rørklumpen med den gamle bunnventilen skinnende blanke!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...