Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 20 minutes ago:

1 Tenkte først ca 50% av lengden ja. Men mener du 60% også er realistisk?

 

2 Nei, ikke sjekket tyngdepunkt, men nå er det jo også mer som skal oppi, bla. tank og konsoll. Når det gjelder bredden på klossene ser jeg for meg der bordbitene ligger, altså det partiet av skroget som er relativt flatt inn til steget ved den indre bordbiten.

 

3 Ikke verktøymaker, men har et par andre fagbrev i sekken 

 

1  Er enig i at ca50% ser riktig ut. 60% vil gi bedre marginer, samtidig som jeg ikke ser ulemper med 60%. Dette skroget vil ikke gå på nesa. Vannet kan jo også "låses på skien" ved hjelp av finner på sideflatene, men da forlater man prinsippet ditt om å holde det enkelt (og det er jeg helt enig i )

 

2  Vekt på tank, konsoll, bensin, dørkplate, teinehaler og stoler kjenner vi jo... for det har du allerede lagt ut, så for oss som har tegnet opp modellen din kunne vi bare puttet inn skrogets tyngdepunkt... og vipps så kunne vi ganske sikkert sagt om du hadde nok bæring

 

3  ..skulle tro du hadde...

 

Hva er bredden på skiene ?

 

Link to post

Jeg har en Draco 21 med innebord og trim-flaps. Med full båt må jeg bruke flapsa aktivt (maks press ned) for enkelt å komme opp i plan. Dersom jeg "glemmer" å trekke flapsa opp når båten er i plan og mye våt flate (17 - 23 knop) så blir båten meget ustabil og kan i medsjø bølger finne på å legge seg kraftig over til en av sidene. Ideelt brukes da flapsene fra minimumsposisjon (posisjon 0) og små justeringer

 

Når du har mye vekt bak i båten (21 foteren), så trengs det orginalt ekstra støtte for å kunne kjøre "trygt" i familietempo (17-23). Jeg vil tro at kassa med motor langt bak vil gi et ganske sterkt momemt som presser bauen vesentlig opp = ramler ut av plan. Erfaringsmessig er denne båten meget god å kjøre i endel bølger da det er lite slag. Men det fordrer at bauen ikke løftes så mye... Og for en slik rå hummerracer, så er det viktig at den går godt i mye sjø...

 

Meget spent på hvordan denne båten vil gå i sjøen når du er ferdig med ombyggingen. Men jeg er overbevist om at du trenger de skia! Jo mer jo bedre, vil jeg tro.

 

(Jeg vet ikke hvor sammeliknbart det er mellom 20 og 21, da det er to forskjellige konstruktører inni bildet...)

 

Fantastisk tråd dette her!!

"Draco entusiast."

PS: Hvorfor valge du Draco 20 i utgangspunktet?

Link to post

Takk for det Søndre Svaberg!  Valgte Draco 20 da det kom en billig på Finn. Hadde på forhånd blinket ut denne da jeg har hørt positivt om skroget, men det var vel litt tilfeldig også. Tittet lenge etter ei brukbar jolle som var klar til bruk, men ga til slutt opp det. Hadde ikke spesielt lyst på Øyen da de er litt flatbunnet, men løsningene tiltalte. 

 

Ser for meg trimkassene slik som jeg har merket opp med maskeringstape. Dette er halve lengden av kassa. DSC_1141.JPG.2d3404f5f8670e02b6bb9e6135aa26da.JPG

 

Det gir en høyde på ca 100 mm på det høyeste. 

DSC_1142.JPG.2f47916958d7aea0669aacd36d1c1d80.JPG

Link to post
ivar skrev On 30.1.2017 at 13.08:

Dette er nok Aqualift versjonen ja, men det er jo sikkert like greit mtp bruksområdet til denne båten 

http://www.horizonblue.dk/Draco_2000_skrov.htm

 

ivar gjorde jo mange av oss kjent med at Draco 20 faktisk kom med 2 forskjellige skrog.

Gjelder det for Draco 21 også? i så fall er det interessant i forhold til kommentarene fra SøndreSvaberg over.

 

Ellers var det artig å lese gjennom det som ble diskutert 28 januar....

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Ja, det har kommet fram utrolig mye interressant kunnskap og informasjon hittil i tråden!  

 

Nå måtte jeg bare ha meg litt vann. Er i gang med å skrape av bunnstoff, og det koster litt svette... 

 

Her har det vært støpt. Tildels inn på gelcoat også... 

DSC_1143.JPG.f6150073e4c6488215064407b779b37e.JPG

 

 

DSC_1144.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev 44 minutes ago:

 

ivar gjorde jo mange av oss kjent med at Draco 20 faktisk kom med 2 forskjellige skrog.

Gjelder det for Draco 21 også? i så fall er det interessant i forhold til kommentarene fra SøndreSvaberg over.

 

såvidt jeg kjenner til , bare 20 foteren som kom i 2 skrogversjoner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er kun en versjon av 21-skroget og den er nok mer lik 20 GT vil jeg tro.

Ryktene vil ha det til at 21 er en forkortet 23. Den er ihverfall helt fantastisk å kjøre med en normal familie ombord. Har hørt at 20en er enda bedre...

 

Presiseringer fra forrige post:

Det er i motsjø og ned mot 17 knop det er nødvendig med litt press fra flapsa for at den skal gå stødig i plan (uten fare for å ramle ut av plan). I 20+ er det nok løft til å å presse bauen ned med motortrim alene. I medsjø må jo bauen opp (motortrim) og det er da at båten legger seg over ved bruk av flaps (som er helt unødvendig og kanskje tilogmed litt risikabelt - med fare for at bauen skjærer ned i bølga du tar igjen).

 

Jeg tror AQ skroget blir perfekt slik du har beskrevet det med ski som følger det opprinnelige skrogets form og retning (som en fullt inntrukket trimflaps). Tror det designet du skisserer også vil hjelpe deg i plan og at du ikke vil ha behov for justeringer som flaps gir deg for å gå fint i 17 knop i motsjø. Pass på at skia ikke presser vannet ned, mtp medsjø...

Link to post
dieselfan skrev On 21.8.2017 at 11.01:

Skiene/trimklosser: Med en lengde på 50% av kassa så mener jeg du vil få den positive effekten du ønsket i lav hastighet dersom skiene ikke blir for smale. Endring i vått areal vil bety mye mindre enn det positive fra økt "støtte" på helen av båten. 

Motoren endte opp ganske langt fra det opprinnelige akterspeilet og skiene vil være et viktig bidrag til å holde baugen nede når du rir på kanten av planingsterskelen.

Dersom du velger 60% lengde på skiene så øker du nok marginene i forhold til "subbing" under bakre del av kassa, men som du tidligere har nevnt så er det enklere å forlenge skiene (etter ferdigstillelse) enn å redusere lengden på skiene.

 

ivar skrev On 21.8.2017 at 11.39:

Jeg tror ikke 50% blir for mye.    men linjene bakover i forlengelsen vil nok ha mye å si for hvordan løftet vil arte seg i forskjellige hastigheter. 

 

dieselfan skrev for 22 timer siden:

 

1  Er enig i at ca50% ser riktig ut. 60% vil gi bedre marginer, samtidig som jeg ikke ser ulemper med 60%. Dette skroget vil ikke gå på nesa. Vannet kan jo også "låses på skien" ved hjelp av finner på sideflatene, men da forlater man prinsippet ditt om å holde det enkelt (og det er jeg helt enig i )

Tenker dere at disse klossene burde gå enda lenger bak? Det eneste jeg er redd for er at vannet ikke vil "komme opp" til propellen, siden jeg har løftet innfestning av motor pga. avstanden fra originalt akterspeil.

 

Og en ting til, bør klossene/skia ha en kant på innsiden, altså at jeg forlenger steget i skroget langs klossen?

 

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

Kan det være en idé å utforme disse skia litt som Ocke Mannerfeldts Speedrails? Da får man litt mer hydrodynamisk løft

Mulig, men dette kjenner jeg ikke til. Må se litt på det i en ledig stund. Men som min konsulent dieselfan allerede har svart så høres det jo ut som om det utgår :giggle:

 

hanto1 skrev 1 time siden:

Vi hadde en 20' med flat bunn, den var heller dårlig i sjø, banket nesten ut plombene i tennene i motsjø. Har hørt den andre versjonen av skroget skal være mye bedre.

Hmmm, og jeg som trodde dette var gode sjøbåter... I så tilfelle har jeg jo bommet grovt.

Link to post
hanto1 skrev for 1 time siden:

Vi hadde en 20' med flat bunn, den var heller dårlig i sjø, banket nesten ut plombene i tennene i motsjø. Har hørt den andre versjonen av skroget skal være mye bedre.

Spennende prosjekt!

 

hva slags fart snakker vi om da?      

Vil ikke si Aqualift versjonen er spesielt flat, men skroget flater mer ut mot hekken så ved heftig kjøring så smeller det nok godt.  Denne er jo uansett mye hvassere en det meste av planende "fiskesjarker" såvidt jeg kan se 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Komodo skrev 7 minutes ago:

1  Tenker dere at disse klossene burde gå enda lenger bak? Det eneste jeg er redd for er at vannet ikke vil "komme opp" til propellen, siden jeg har løftet innfestning av motor pga. avstanden fra originalt akterspeil.

 

2  Og en ting til, bør klossene/skia ha en kant på innsiden, altså at jeg forlenger steget i skroget langs klossen?

 

3  Mulig, men dette kjenner jeg ikke til. Må se litt på det i en ledig stund. Men som min konsulent dieselfan allerede har svart så høres det jo ut som om det utgår :giggle:

 

1  Dette er hovedårsaken til at jeg har spurt 3 ganger om bredden på skiene...;-)  Tørr ikke ha en mening om det før jeg vet bredden. bildene er flotte men trenger cm/mm får å vite om det jeg tror jeg ser er riktig  ;)

 

2  En kant på innsiden av skiene vil holde på vannet "innover", i praksis vil det virke som speedrails slik som Bitteliten foreslo. Det vil løfte skrog/motor, så dersom du er engstelig for lite vann til propellen ville jeg heller vurdert ettermontering.

(det vil også påvirke "sving om hel" og gjøre båten tyngre å svinge, økt svingradie i plan)

 

3  Du må holde meg i ørene litt av og til Komodo, dette er utrolig artig og interessant, ikke lett å ikke blande seg inn for mye her...

Link to post

Dracoen vi hadde var en 78 mod om jeg husker rett, hadde en ganske flat bunn og markant planingsterskel. Farten var vel ca 30 +knop. ( dette var før gps)

Pilot house båtene i dag er heller ikke gode i motsjø, dem jeg kjenner er lite fornøyd. Vil tro Dracoen er betydelig bedre enn disse.

Din båt kan jo ha annet skrog, og etter ombygging vil vekt og tyngdepunkt forandres uansett.

 

Link to post

Oioioi, nå har jeg visst forsømt meg  ?

 

dieselfan skrev 1 time siden:

 

1  Dette er hovedårsaken til at jeg har spurt 3 ganger om bredden på skiene...;-)  Tørr ikke ha en mening om det før jeg vet bredden. bildene er flotte men trenger cm/mm får å vite om det jeg tror jeg ser er riktig  ;)

Se mål på bilder under!

 

dieselfan skrev 1 time siden:

2  En kant på innsiden av skiene vil holde på vannet "innover", i praksis vil det virke som speedrails slik som Bitteliten foreslo. Det vil løfte skrog/motor, så dersom du er engstelig for lite vann til propellen ville jeg heller vurdert ettermontering.

(det vil også påvirke "sving om hel" og gjøre båten tyngre å svinge, økt svingradie i plan)

Ok, da må vi gruble litt til der. Svingegenskapene er jeg ikke redd for,  men jeg er redd for at propellen ikke får vann. Da må jeg kappe ned akterspeilet, og det blir mye jobb. Men det høres veldig interessant ut! 

 

dieselfan skrev 1 time siden:

3  Du må holde meg i ørene litt av og til Komodo, dette er utrolig artig og interessant, ikke lett å ikke blande seg inn for mye her...

Ingen fare ?

 

DSC_1145.JPG.ee8f8eb69d7a9b1c9e59373f41ae7686.JPG

 

DSC_1146.JPG.0a4fede260d35ada3cc43f5025f13895.JPG

 

Fra senter:

DSC_1147.JPG.11708835294d8e2ccbd6908d43fe4ae2.JPG

 

DSC_1148.JPG.e0e9bbbf284c09bf99fac6eaeaeda1cf.JPG

 

DSC_1149.JPG.ec168c35eee4b6a598e77c5ba3fc39ce.JPG

 

DSC_1150.JPG.fb703c52df664020d31c5434733097c2.JPG

 

Profil bakfra 

DSC_1151.JPG.d847d51dc161b9c1cfd8eefe8c34ad4c.JPG

 

 

 

hanto1 skrev 21 minutes ago:

Dracoen vi hadde var en 78 mod om jeg husker rett, hadde en ganske flat bunn og markant planingsterskel. 

...

Din båt kan jo ha annet skrog, 

Tror denne har det samme skroget. Tror det er en 80 mod. Nå er jo alt relativt, men sammenlignet med en Øyen 620 (som hadde vært et alternativ)  er den ikke flatbunnet. Se bildet. 

Dette bildet er tatt i høyde med bunn av kjøl. 

DSC_1152.JPG.be0ce5e8fe97972af16e596d34a35300.JPG

Link to post

Har ikke fasiten her.

Og det er det vel ingen andre som heller har, på dette stadiet.

Hadde det vært mitt prosjekt, hadde jeg ventet med skrogendringer.

Ser ikke bort fra at det kan fungere bra som det er.:thumbsup:

 

Gjør ferdig jolla.

Prøvekjør med propell med bra grep, som gir bra trimrespons.

Trekk konklusjon etter prøvekjøring er utført.

Forandringer kan limes på med jolla liggende rett vei, om det viser seg nødvendig.

Link to post

Takk for forslag Åge Grevlingen! Og det spørs nok om ikke det er det smarteste. Det gir meg jo også litt mindre jobb før sjøsetting :yesnod: 

Men jeg er ikke sugen på den jobben i ettertid når båten står med kjølen ned. Ser med gru på å ligge å tilpasse og støpe oppunder kassa i ettertid. En slik jobb består jo av ganske mange arbeidsoperasjoner, og det blir veldig lite festlig å ligge oppunder å jobbe med det :sweat:

 

Ellers er skroget nå ferdig skrapet for bunnstoff. Det var en satans jobb for å si det rett ut! Hele skroget er fullt av skader og utbedringer, så det ble rene høvlingen med skrapa for å få vekk det grøvste av glassfiber og polyester som stakk høyere enn gelcoaten. Bortimot alle utbedringer var forøvrig støpt ut over både gelcoat og bunnstoff :thumbsdown: Dette skroget er rett og slett så fullt av skader at det burde vært kassert. Hadde jeg visst at det var så skadet hadde jeg nok sett meg om videre etter et annet prosjekt. Men jeg er i alle fall glad for at jeg tok jobben med å sparkle opp steglister og støpe opp hele skroget under vannlinja innvendig, så uansett har jeg jo et tett skrog. 

 

Ferdig skrapt. Neste blir å slipe.

599c5cfecc9da_Bunn37.JPG.94a9f70117a8b36f68fef72ae1002f50.JPG

 

599c5d654e6d6_Bunn17.JPG.cd260bfd8740e1d160484eccaf31eea5.JPG

 

Noen bilder av prosessen

599c5de3502d7_Bunn16.JPG.6f02e2ff83566a858404138de5d33bf9.JPG

 

599c5de8a1417_Bunn18.JPG.52001021e16cda634ec8ad47eca5255b.JPG

 

599c5deec7401_Bunn19.JPG.a4d1a46687d44999176caa2e0d786b34.JPG

 

599c5e158817a_Bunn30.JPG.beed0da85316853e80dad7112ba993dc.JPG

 

599c5e1aca53a_Bunn31.JPG.d727dad18293b12d6974d53f7fa0c18d.JPG

 

599c5e20543d7_Bunn33.JPG.9c13c300ffc0f35bb80a5722a6708561.JPG

 

599c5e2518463_Bunn34.JPG.a72842ad00d6fe77d7f79505385fb714.JPG

 

599c5e2a923a4_Bunn35.JPG.002b05839d2d6b10f0f1ae19275d8337.JPG

 

599c5e3092835_Bunn36.JPG.bf2c4638316c3a4fd41e5528cf9cd2eb.JPG

 

Så her blir det litt sliping og utbedring... Tenker jeg begynner med å slipe alle punkter som stikker opp, deretter slipe vekk ødelagt fiber. 

 

Men er det noen som har tips til hvordan jeg bør utbedre steglistene? Alle steglister ser ut til å ha fått juling mot fast fjell, for deretter å ha blitt dårlig sparklet. Når jeg skrapte vekk gecoat (usikker på om det var sparkel eller original gelgcoat, men det virket som gelcoatsparkel) og kom inn på glassfiber virket det som om glassfiberen under var ekstremt dårlig rullet ut. Porøs og kjeksaktig. Litt redd for at jeg aldri blir ferdig om jeg skal ha alle slike detalijer helt perfekt...

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Ok, da må vi gruble litt til der. Svingegenskapene er jeg ikke redd for,  men jeg er redd for at propellen ikke får vann. Da må jeg kappe ned akterspeilet, og det blir mye jobb. Men det høres veldig interessant ut! 

DSC_1145.JPG.ee8f8eb69d7a9b1c9e59373f41ae7686.JPG

 

 

Komodo, skiene har vel også til oppgave å gi oppdrift, tror ikke alle her tar i betraktning at dykkerplattformen skal være funksjonell også :)

Skiene skal gi deg lav planingsterskel og skienes negative avslutting skal ytterligere senke planingsterskelen.

Motoren blir "flyttet" ca 88cm ut fra akterspeilet. Vektsenteret for motor ender vel ca 118cm fra akterspeilet (avhengig av trim)

Vektsenteret med en AQ170/280 vil vel ligge ca 45cm på innsiden av akterspeilet.

Vekt av dekk og vindskjerm er borte...

Tror de fleste er med på at det er en stor endring og at skroget bør kompenseres for denne endringen, hvor mye... er vel det essensielle ?

Dette skroget vil nok gå ut av plan ubehagelig tidlig om du prøver det som det er.

Ved 40cm bredde på skiene tror jeg fortsatt du vil få best oppførsel et sted mellom 50-60% (skilengde av kassa's lengde)

 

Mye god forskning har blitt ødelagt av "er du sikker på det da" holdning. Jeg har 25 års erfaring fra ledende miljøer i Norge så jeg har sett og hørt en del negg. Nå er det nå engang slik at det kreves mye mer mann for å gjøre noe innovativt enn å drive "plankekjøring".

Når du startet dette forkningsprosjektet Komodo, antar jeg at du kalkulerte med en viss risiko for at ikke ferdig båt ville oppføre seg som ønsket. Kanskje du vil måtte gjøre en lettere modifikasjon... men du kommer til å lykkes :thumbsup:

Link to post

Veldig kloke betraktninger som vanlig dieselfan :thumbsup:  Aller kommentarer, råd, meninger og tips er hjertelig velkomne bare så det er sagt, men de færreste som kommenterer har vel fulgt så godt med og fått med seg så mange detaljer og poenger som du har! 

 

Når det gjelder størrelse og utforming på trimklossene så er og blir det er sjansespill, det er det vel ingen tvil om. Som du sier er jo et vesentlig poeng å gi ekstra oppdrift og stabilitet i hekken når båten ligger i ro. Sånn sett hadde vel det beste vært å dratt klossene helt ut i kassas lengde. Da ville de fungert som to pontonger på hver sin side som ville gitt utrolig god stabilitet, særlig siden det ikke blir oppdrift i senter. Men da er jeg redd motoren kommer for høyt. 50-60% av kassas lengde blir således et kompromiss. Det med å forlenge steget er også noe jeg må tenke litt til på.

 

----------

 

Ellers har jeg fått slipt ferdig skroget. Jeg var veldig fornøyd med at jeg hadde skrapt bort så å si alt bunnstoff og primer, da ble slipejobben vesentlig greiere, samtidig som det blir myyye mindre støving og maskinbruk. Det gjenstår bare litt fikling akkurat på steglistene, samt at de fleste av skadene som skal støpes må slipes litt mer. Men jeg fant ut at det ble så mye at jeg rett og slett var redd for å miste høydereferanse, så jeg fant ut at jeg rett og slett må slipe opp et og et sted for hver reparasjon jeg skal gjøre. 

 

599c9b2a7c528_Bunn38.JPG.9915046daffedb32af7791a9b38e5bbc.JPG

 

Men jeg må også si at jeg fikk et kraftig tilbakeslag i motivasjonen. Av alle de idiotiske selvskadingsprosjekter jeg har gått i gang med må vel dette være det verste :worry:  Så å si hele lengden av kjølen er skadet, og det kryr av knusningsskader i laminatet. Det har vært lappet på nesten alle skadesteder, men det er dårlig utført arbeide, og det meste har jeg nå slipt bort. Jeg kjente at motivasjonen steg mange hakk når vi fikk snudd båten på søndag, men jeg må si at jeg trenger en kraftig motivasjonspille igjen nå... 

 

Jeg er sterkt i tvil hvor mye jeg skal slipe vekk før jeg støper igjen de skadde områdene. Legger inn noen bilder av skadene (i tillegg kommer steglistene). Det ser nesten ut som om hele båten har ramlet ned fra krana, eller at den har blitt kjørt tvers over et skjær og ut på andre sia. Det virker nesten som om hele båten har sprekt opp midt i kjølen.

 

Dette er to av de største skadestedene. Dette er også det stedet jeg merket meg at laminatet virket veldig råttent når jeg slipte rent på innsiden.

599c9b2e4e169_Bunn39.JPG.5e0b56fd4b0346a6b28be5638fadbd52.JPG

 

599c9b3297151_Bunn40.JPG.227ca0819fdbc0cd03707741fbb10e08.JPG

 

599c9b36866ed_Bunn41.JPG.aba1e70d3ad79a24f68d77bb909284eb.JPG

 

Det jeg ikke liker med disse skadestedene er at det ser ut som delamineringer i laminatet, mellom CSMên og rovingen.

599c9b3b09e47_Bunn42.JPG.92706d499a79eea90f83d6f0914c8e15.JPG

 

Her et et eksempel på en liten skade som har vært lappet. Dette er et av de få stedene laminatet virker helt og solid og klart for en fullgod reparasjon.

599c9b3ea4fab_Bunn43.JPG.1985e9da21aec605748188f22b2f31d8.JPG

 

599c9b42c3bff_Bunn44.JPG.1859c736c4ff29ee1df8c0136c581e53.JPG

 

599c9b471cc90_Bunn45.JPG.48d46de1c2f7f6aac6dd8478ac9c1039.JPG

 

599c9b4b6f8aa_Bunn46.JPG.a671ed108390e6e611e7faa6efa08e81.JPG

 

599c9b4ee967b_Bunn47.JPG.3801d45639f94e2945e3f56bd71f828a.JPG

 

Her har det vært slipt ut og laminert inn et helt stykke, men utførelsen er jo skrekkelig.

599c9b5384901_Bunn48.JPG.bb88ad8027587ea48b991cfd320524e2.JPG

 

599c9b5875050_Bunn49.JPG.aa44f69f67b68b88ca7de97b5c1139df.JPG

 

Det er liten tvil om at denne båten egentlig skulle vært kondemnert for lenge siden. Det er egentlig et godt eksempel på båter som ikke har livets rett men som blir holdt i live med kunstig åndedrett. Jeg prøver å trøste meg selv med at hele skroget er "hel ved" fra innsiden, der har jeg jo lagt i noen spann med polyester og duk. I tillegg virker det jo tross alt som om de reparasjonene som har vært gjort tross alt har holdt? 

 

Bunn 38.JPG

Bunn 39.JPG

Bunn 40.JPG

Bunn 41.JPG

Bunn 42.JPG

Bunn 43.JPG

Bunn 44.JPG

Bunn 45.JPG

Bunn 46.JPG

Bunn 47.JPG

Bunn 48.JPG

Bunn 49.JPG

Link to post

Kom igjen Komodo! Heier på deg! Dette fikser du fort med epoxy og rowing. Som du sier har du jo en stokk stiv konstruksjon med stringere etc innvendig så strukturelt er båten bedre enn den noen gang har vært. Nå gjelder det bare å få reparert disse skadene. Jeg ville vurdert å slipe bort gelcoat i hele kjølområdet mellom de nederste/immerste stegene. Fjerne passe av den ødelagte glassfibreren, mette det du kan med epoxy og  fylle opp med rowing og epoxy til du er flush i skadestedene. Så laminere et par lag med remser (vurdere å spandere en remse kevlar kanskje?)  akkurat langs kjølen og  3 lag med epoxy og rowing langs hele flaten du har slipt, avslutte langs kanten av steget og legger på peel-ply til sist. Er du nøye med å få god mettning av duken og får glattet ut peel plyen uten noen luftbobler blir det glatt og fint og lite slipearbeid. 2K Polyurethan og så stoffing så er du klar!

Link to post

Du har rett og slett forutsetningene for å lykkes Komodo  :thumbsup:

Skadene er jo ikke vakre men som Krimart påpeker, du har en innvendig strukturell styrke som få kan konkurrere med...

 

Rett fra levra uten filter: Denne uka har jeg jobba med en knust baug/kjøl ala det styggeste bildet ditt. Det er en jobb som har ligget i flere år... venta på godt vær fordi jeg må stå ute... venta på motivasjon... venta på... ett mirakel, eneste jeg har gjort til nå er å produsere dårlige grunner for å utsette...

Det er ingen hemlighet at det er takket være din tråd, ditt pågangsmot, din faglige veiledning, dine suverene jobbeskrivelser, at jeg endelig fikk gjort det...  Takk, Komodo :thumbsup: du er en skikkelig motivator :thumbsup:  gled deg over det når du finner mer "knus" :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...