Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Komodo, skiene har vel også til oppgave å gi oppdrift, tror ikke alle her tar i betraktning at dykkerplattformen skal være funksjonell også :)

Skiene skal gi deg lav planingsterskel og skienes negative avslutting skal ytterligere senke planingsterskelen.

Motoren blir "flyttet" ca 88cm ut fra akterspeilet. Vektsenteret for motor ender vel ca 118cm fra akterspeilet (avhengig av trim)

Vektsenteret med en AQ170/280 vil vel ligge ca 45cm på innsiden av akterspeilet.

Vekt av dekk og vindskjerm er borte...

Tror de fleste er med på at det er en stor endring og at skroget bør kompenseres for denne endringen, hvor mye... er vel det essensielle ?

Dette skroget vil nok gå ut av plan ubehagelig tidlig om du prøver det som det er.

Ved 40cm bredde på skiene tror jeg fortsatt du vil få best oppførsel et sted mellom 50-60% (skilengde av kassa's lengde)

 

Mye god forskning har blitt ødelagt av "er du sikker på det da" holdning. Jeg har 25 års erfaring fra ledende miljøer i Norge så jeg har sett og hørt en del negg. Nå er det nå engang slik at det kreves mye mer mann for å gjøre noe innovativt enn å drive "plankekjøring".

Når du startet dette forkningsprosjektet Komodo, antar jeg at du kalkulerte med en viss risiko for at ikke ferdig båt ville oppføre seg som ønsket. Kanskje du vil måtte gjøre en lettere modifikasjon... men du kommer til å lykkes :thumbsup:

 

Enig med det dieselfan skriver her, at det må litt justeringer til for å få ønsket oppførsel ser jeg ikke bort fra. 

.. Og må det gjøres noe under platformen så er det kanskje greiest å legge båten på sida? Så slipper du iallefall å jobbe nedenfra og opp

 

Sitat

Når det gjelder størrelse og utforming på trimklossene så er og blir det er sjansespill, det er det vel ingen tvil om. Som du sier er jo et vesentlig poeng å gi ekstra oppdrift og stabilitet i hekken når båten ligger i ro. Sånn sett hadde vel det beste vært å dratt klossene helt ut i kassas lengde. Da ville de fungert som to pontonger på hver sin side som ville gitt utrolig god stabilitet, særlig siden det ikke blir oppdrift i senter. Men da er jeg redd motoren kommer for høyt. 50-60% av kassas lengde blir således et kompromiss. Det med å forlenge steget er også noe jeg må tenke litt til på.

 

Nå husker ikke jeg hva du endte opp med for motorhøyde?  Står sikkert lenger bak i tråden.   Mener å huske 1:5 , 1:6 ble nevnt?   Så 12-15 cm opp? 

Vi var vel også inne på at det bør ventilasjon til , slik at det ikke blir dragsug mellom klossene når båten skal i plan...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den kjølskaden er ikke dokumentert, den skal nok glemmes så fort som mulig...  nå står andre strøk gelcoat og herder (jukser litt og bruker den som filler...) 

Hvilken/hvilke skraper har du brukt til bunnstoffjerning ?  Hvilken slipemaskin / korning ?  (de som kommer til etter hvert lurer sikkert) tidlig i tråden så hadde du som oftest utstyret med på bildet :)

 

 

Link to post

Er på farta nå, men jeg skal legge inn noen bilder og svare i kveld. Ivar; kommer tilbake til det også! Nå er bilen full av epoxyprimer, så nå er det bare å jobbe ? (må bare få tid...)

 

Ps dieselfan, se også svar i den andre aktive tråden om å fjerne bunnstoff. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Imponerende skrape- og slipearbeid du har gjort! Synd at det avdekket så mye elendighet. Opplevde tilsvarende problemstilling, om enn i mindre skala, på min båt. Der kom det for dagen fullt av sprekker etter fjerning av bunnstoff. Og det etter at jeg hadde lagt ned masse arbeid i utbedring av akterspeilet. Og da er man liksom fanget - det er bare å fortsette!

 

På oversiktsbildet ditt ser det ut som de verste strukturelle skadene er begrenset til kjølområdet, mellom de nederste steplistene. Jeg ville gjort som Krimart foreslår. På de mindre skadene kan du kanskje tillate deg en mer lemfeldig reparasjon? Slipe litt og legge på noen lapper sånn at det blir tett.

 

Du har jo gjort vesentlige forsterkninger innenfra, i tillegg blir båten både lettere og får mindre motor enn originalt.

Link to post

Komodo: Jeg pleier å la alt ligge noen dager, og titte innom igjen når jeg har funnet "krabbegiret". Spesielt nyttig da jeg måtte slipe bort ALL epoxy på bunnen for andre gang fordi jeg hadde rota til blandingsforholdet (for andre gang) ;)

Er det en mulighet for deg å bruke epoxy på bunnen? -først et lag duk i sårene, deretter epoxysparkel med glassfiberkutt og til slutt duk igjen? Alt vått-i-vått? Jeg har prøvd å hakke istykker epoxysparkel (svas) med glassfiberkutt pakket i duk, og tror det er sterkere enn laminatet på withen...

Jeg kommer dessuten til å holde deg med selskap i vinter med With-prosjektet. Hvis du ser litt romslig på det, er det også over et år til hummersesongen, så du har god tid. Takk for at du har delt alt i dette prosjektet :) 

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Igjen, takk for oppmuntrende ord og mental støtte alle sammen! Jeg har vært litt opptatt med andre ting et par dager nå, så nå har det stått stille. Har uansett fått grublet og tittet litt mer på utfordringene, og jeg ser vel ikke så svart på det nå lenger :smiley:

 

Krimart: Gode forslag, men jeg tror kanskje at jeg gjør det noe enklere. Tror jeg holder meg til polyester siden jeg føler at jeg behersker det best, samtidig som det er mye raskere å jobbe med. Det er nok helt riktig som du sier at epoxy er best, men som dieselfan også påpeker så får jeg jo i tillegg til styrken fra det som er påstøpt innvendig også styrken fra dørken.

 

Jeg tror jeg sliper vekk litt mer gelcoat en skadestedene slik at jeg får en avtrapping på det som blir støpt inn, så støper jeg opp med 1 lag csm, 1 eller 2 lag 600g biaxial, og avslutter med 1 lag csm. Som sagt var det ingen tegn til at de gamle reparasjonene hadde løsnet, så jeg er ikke så bekymret for å støpe med polyester. I tillegg har jo skroget stått på land i årevis, så alt er knusk tørt. Den stygge skaden i baugen vil jeg bygge opp med litt sparkel før jeg støper over, der mangler det litt for mye. Så blir det jo selvsagt en runde med sparkel til slutt også, så det blir nok en del runder med sliping og sparkling her :sweat: 

 

Alle steglistene må også sparkles opp, men ikke i hele lengden. Der tror jeg at jeg må ta ett og ett felt slik at jeg ikke mister fasongen. Stygt redd for at det blir en forferdelig slipejobb å få tilbake formen på de steglistene. De har nemlig en krumning som endrer seg framover på skroget, de er ikke rette (om du skjønner). I tillegg har partiet mellom steglistene også en krumning som også endrer seg hele veien. Forslag på utbedring av steglistene mottas med takk!

 

 

ivar skrev On 23.8.2017 at 9.44:

Nå husker ikke jeg hva du endte opp med for motorhøyde?  Står sikkert lenger bak i tråden.   Mener å huske 1:5 , 1:6 ble nevnt?   Så 12-15 cm opp? 

Vi var vel også inne på at det bør ventilasjon til , slik at det ikke blir dragsug mellom klossene når båten skal i plan...? 

Legger ved et par bilder som viser høyden på det nye akterspeilet i forhold til bunn.

 

Kassas lengde i senter

599f57ac19b5c_Bunn50.JPG.ad40bfeb247a101a0d8b3e0a4e562bf5.JPG

 

Her har jeg lagt opp et rettholdt for å måle mot

599f57af38e23_Bunn51.JPG.0dca614762ba721dad496f3c78b4e94b.JPG

 

Det er ca 200mm fra bunn av speilet til linja som flukter med bunn

599f57b22b590_Bunn52.JPG.5c572043361a27cf9cc4d3fe331f4884.JPG

 

830mm fra toppen av speilet til bunn (PS: Ser nå at dette målet skulle vært normalt på bunn, ikke i akterspeilets vinkel, dette målet blir derfor endel mindre)

599f57b547b2b_Bunn53.JPG.7a18af0512c170dc60c02e5c8e4226de.JPG

 

To av de største skadene. Jeg tror det kan være lurt å beholde mest mulig av geocoaten der den er intakt slik at jeg lettere får tilbake høydene der jeg skal støpe og sparkle.

599f57bddd5e4_Bunn56.JPG.c6ba66d9b378d3fc3972aab18d831ed1.JPG

 

Så mye er slipt bort

599f57c0c6cb7_Bunn57.JPG.ace012b0f4db0fa860051a74068a5efc.JPG

 

599f57c38ba35_Bunn58.JPG.7b2c573503a3c2315beb1192a9fa2dfe.JPG

 

 

dieselfan skrev On 23.8.2017 at 9.56:

Hvilken/hvilke skraper har du brukt til bunnstoffjerning ?  Hvilken slipemaskin / korning ?  (de som kommer til etter hvert lurer sikkert) tidlig i tråden så hadde du som oftest utstyret med på bildet :)

 

Glemte å ta bilder av skrapene når jeg var ute i garasjen nettopp, skal prøve å huske det neste gang. De eneste skrapene jeg er fornøyd med er hjemmelagde skraper av gamle koldsagblader. Skrapene lagde jeg for 20-25 år siden på et verksted jeg jobbet. Det var en av gamlingene som viste meg trikset med å lage gode skraper, og de har vært helt uunnværlige en rekke ganger. Det er forskjell på stålet i disse bladene, og noen av dem er bedre enn andre. En annen skrape som fungerer utrolig bra er et stikkstål som jeg har sveiset på et flattstål (som håndtak). Den blir utrolig skarp, og ligger tungt og godt i hånda. Har også et par gamle "kjøpeskraper" av karbonstål, men de blir sløve etter bare et par drag. De har jeg slipt runde slik at jeg kunne bruke dem inne i radiene i steglistene. Det gikk greit, men de måtte slipes opp etter 3-4 drag. Hardmetallskraper har jeg ikke. Erfaringen med hardmetall fra andre områder er at det ikke blir like skarpt som HSS eller karbonstål. De får man jo heller ikke slipt i de profilene man trenger. Med en skikkelig skarp skrape blir det som å høvle av malingen. Er man ikke forsiktig er man gjennom gelcoaten før man vet ordet av det. Idet skrapa begynner å bli sløv og ta dårlig legger jeg den vekk og tar en ny. Så sliper jeg opp alle samtidig. Det er jo forresten litt kunst å slipe og skraper på en god måte også. De skal ha riktig vinkel, ikke råegg, og stålet må ikke bli for varmt. Det krever en god slipeskive som er rettet av også.

 

For å slipe vekk siste rest av primer og flekker med stoff testet jeg noen forskjellige varianter. Vinkelsliper med lamellskive eller sliperondell blir for brutalt, så det testet jeg ikke. Plansliper med K40 papir gikk for sakte. Eksentersliper med K60 papir (det groveste jeg hadde) gikk noe fortere, men fremdeles aaalt for sent. Stor tohånds poleringsmaskin med 180mm grovrengjører ble løsningen. Den var utrolig effektiv og lett å jobbe med. Den la seg også brukbart til underlaget. Ved å legge skiva på skrå fikk jeg med det meste av radiene på steglistene også. Resten får jeg pirke litt på med grovrengjører på drill e.l. For å slipe opp skadene brukte jeg. Men den tok kraftig, så jeg valgte å kjøre på ganske lavt turtall for å ha kontroll. Noen steder gikk det allikevel gjennom gelcoaten. For å slipe opp skadene i laminatet brukte jeg 125mm vinkelsliper med "krafseskiva" fra BT som jeg også har brukt innvendig. Husker ikke hva den heter i farta. 

Bunn 54.JPG

Bunn 55.JPG

Bunn 59.JPG

Bunn 60.JPG

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Glemte å ta bilder av skrapene når jeg var ute i garasjen nettopp, skal prøve å huske det neste gang. De eneste skrapene jeg er fornøyd med er hjemmelagde skraper av gamle koldsagblader. Skrapene lagde jeg for 20-25 år siden på et verksted jeg jobbet. Det var en av gamlingene som viste meg trikset med å lage gode skraper, og de har vært helt uunnværlige en rekke ganger. Det er forskjell på stålet i disse bladene, og noen av dem er bedre enn andre. En annen skrape som fungerer utrolig bra er et stikkstål som jeg har sveiset på et flattstål (som håndtak). Den blir utrolig skarp, og ligger tungt og godt i hånda. Har også et par gamle "kjøpeskraper" av karbonstål, men de blir sløve etter bare et par drag. De har jeg slipt runde slik at jeg kunne bruke dem inne i radiene i steglistene. Det gikk greit, men de måtte slipes opp etter 3-4 drag. Hardmetallskraper har jeg ikke. Erfaringen med hardmetall fra andre områder er at det ikke blir like skarpt som HSS eller karbonstål. De får man jo heller ikke slipt i de profilene man trenger. Med en skikkelig skarp skrape blir det som å høvle av malingen. Er man ikke forsiktig er man gjennom gelcoaten før man vet ordet av det. Idet skrapa begynner å bli sløv og ta dårlig legger jeg den vekk og tar en ny. Så sliper jeg opp alle samtidig. Det er jo forresten litt kunst å slipe og skraper på en god måte også. De skal ha riktig vinkel, ikke råegg, og stålet må ikke bli for varmt. Det krever en god slipeskive som er rettet av også.

 

For å slipe vekk siste rest av primer og flekker med stoff testet jeg noen forskjellige varianter. Vinkelsliper med lamellskive eller sliperondell blir for brutalt, så det testet jeg ikke. Plansliper med K40 papir gikk for sakte. Eksentersliper med K60 papir (det groveste jeg hadde) gikk noe fortere, men fremdeles aaalt for sent. Stor tohånds poleringsmaskin med 180mm grovrengjører / negerkuse ble løsningen. Den var utrolig effektiv og lett å jobbe med. Den la seg også brukbart til underlaget. Ved å legge skiva på skrå fikk jeg med det meste av radiene på steglistene også. Resten får jeg pirke litt på med negerkuse på drill e.l. For å slipe opp skadene brukte jeg. Men den tok kraftig, så jeg valgte å kjøre på ganske lavt turtall for å ha kontroll. Noen steder gikk det allikevel gjennom gelcoaten. For å slipe opp skadene i laminatet brukte jeg 125mm vinkelsliper med "krafseskiva" fra BT som jeg også har brukt innvendig. Husker ikke hva den heter i farta. 

 

Rett verktøy og riktig utstyr er viktig for et godt resultat, men det er også viktig for at man ikke skal gi opp....

Kunnskapen om feks hvordan man lager en skrape er dessverre utgående kunnskap, færre og færre kan det og skjønner hvorfor og hvordan.

Går man løs på et prosjekt som dette uten den kunnskapen så trenger man en dugelig dyktig veileder... heldigvis har vi deg :thumbsup:

 

Alle som skal gå løs på en reparasjonsjobb som innebærer mer enn 2 timer med skraping og sliping burde lese det du skriver over om verktøyvalg og hvilke som brukes til hva. Det er små nyanser og riktig valg er nådeløst viktig.

 

Tror dessverre det er få som tør å innrømme at noe som høres så enkelt ut som å skrape en båt faktisk er ganske vrient... og at det er lett å komme skjevt ut.

 

Det eneste jeg savner på dette Forumet er rene "Slik gjør du det " tråder.

Link to post

Mange takk for rosende ord karer ?  Men dieselfan, nå synes jeg nesten du tar litt hardt i ?  Men dette er sant :

dieselfan skrev for 4 timer siden:

 

Rett verktøy og riktig utstyr er viktig for et godt resultat,... 

 

Tror dessverre det er få som tør å innrømme at noe som høres så enkelt ut som å skrape en båt faktisk er ganske vrient... og at det er lett å komme skjevt ut.

 

Når jeg får tid skal jeg ta noen bilder og beskrive litt. Men nå er det båttur ?

DSC_1148.JPG.df4fa7bd247255822598b02ddc2ccd4a.JPG

 

Link to post
ivar skrev On 23.8.2017 at 9.44:

Nå husker ikke jeg hva du endte opp med for motorhøyde?  Står sikkert lenger bak i tråden.   Mener å huske 1:5 , 1:6 ble nevnt?   Så 12-15 cm opp? 

Vi var vel også inne på at det bør ventilasjon til , slik at det ikke blir dragsug mellom klossene når båten skal i plan...? 

Ser at jeg svarte skikkelig på dette. 

 

Forholdet blir ca 1:65. Utfordringen blir hva "trimklossene"  vil få av innvirkning. 

 

Når det gjelder ventilasjon er det tenkt på, har også nevnt det tidligere. Jeg har tenkt å la selvlensingen komme ut av det gamle akterspeilet under kassa. Da vil det komme luft ut der straks båten er tom for vann. 

Link to post

Ja, det skulle selvsagt være 1:6,5. Planen var i utgangspunktet 1:6, men senere så jeg at andre opererte med enda større forhold. Men nå spiller vel farten inn her også. Jo fortere det går jo mindre vil vel vannet komme opp bak? Dvs. at med større motor trenger man et større forhold. Tenkere jeg rett da?

 

Ellers har jeg kommet et hakk lenger med sliping og støping, men selvsagt ikke så langt som jeg håpet... Hadde håpet at jeg skulle vært ferdig med utbedringene i skroget nå, men dengang ei. Skadene i skroget har vært dypere og styggere enn forventet, så det har blitt flere runder med sliping og støping. I tillegg må alle steglistene slipes og sparkles opp, det har jeg så vidt begynt med. 

 

Noen bilder.

Obs.. og der fikk jeg ikke lov til å laste opp bilder??? Får beskjed om at de må være jpeg osv, men det er de jo... Får prøve igjen siden.

 

Uansett. Har utbedret syv skader i skroget pluss litt av steglistene, og har to store skader samt litt av kjølen igjen, så det skal gå bra. Har også fått tid til å prefabrikere litt mer deler til stagene i motorkassa. Jeg hadde også noen bilder av skrapene som det var snakk om lenger opp, men det får være til jeg får lov til å laste opp bilder :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 16 minutes ago:

 Jo fortere det går jo mindre vil vel vannet komme opp bak? Tenkere jeg rett da?

 

Ja :thumbsup:   V-bunn stiger noe raskere enn flat bunn, trolig fordi vannet da lukker i to akser samtidig.

 (i natt blir det dugelig med søvn når du posta så tidlig.... )  

 

Hva tror du selv om toppfart etter siste modifikasjoner ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

He he, jeg har en mistanke om at toppfarten blir en del lavere enn først antatt. Tror nemlig vekten kommer til å bli en god del høyere enn det jeg hadde sett for meg. I tillegg til at jeg har brukt ganske mye glassfiber og polyester ser jeg at det tidligere har vært lagt i ganske mye polyester i bunnen, den er tykk! Problemet er delamineringer som jeg har slitt med å få vekk :sweat: Begynner å få en følelse av at den 100 hesteren blir i minste laget og at jeg heller skulle hatt 150. Bikker jeg 30 knuter er jeg vel heldig. Men hvis jeg har forstått det rett så er det vel mulig å få 135hk ut av denne motoren. Det burde jo hjelpe litt, men det spørs om ikke den hadde trivdes best med en sekser :giggle:

 

Lagt til:

Poenget mitt med dette med stigning (altså 1:6,5) var egentlig hvor langt bak jeg skal tillate meg å strekke de trimklossene, eller skia som dere ynder å kalle dem. Funderer litt på om jeg skal ta sjansen på å dra dem litt lenger bak enn 50% av kassas lengde... 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Trimklossene kan ikke trimmes så for meg er de en del av skroget, en meget viktig del for sidestabilitet og bæring, som igjen gir lav planingsterskel. Hva som er det perfekte navnet på dem er vil ikke så viktig men at de virker best mulig unner jeg deg :thumbsup:

 

Tyngdepunkt - uten å vite tyngdepunktet og totalvekt må det bli erfaringsbasert synsing å velge lengde og bredde på trimklossene. Mye bra har blitt til på den måten :thumbsup:

 

Jeg setter opp mine båter til å suge litt luft i sving og trives med det. For andre er det krise....   1:6.5 vil etter boka virke i 30kn men skroget ditt er kortere enn de beste å sammenlikne med og nesevinkelen antakelig noe høyere. Ved 36-38kn vil du få utfordringer om min kurve stemmer.

Hva med å gå for 50% og legge en 10% bak som med mindre arbeid kan kuttes ut om motoren blir for høy ? 

Link to post

dette skal jo være en bruksbåt, og med 100hk vil det ikke bli noe fartsmonster uansett.    Så jeg ville gått for en montering på den litt trauste sida mtp monteringshøyde og også på str. på trimklossene. 

Og blir det for galt, så får du justere litt i etterkant. 

 

Hvor mye lastevekt ser du for deg da, fullastet med teiner? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 11 timer siden:

Trimklossene kan ikke trimmes så for meg er de en del av skroget, en meget viktig del for sidestabilitet og bæring, som igjen gir lav planingsterskel. Hva som er det perfekte navnet på dem er vil ikke så viktig men at de virker best mulig unner jeg deg :thumbsup:

Enig i det.  Da er klossene herved omdøpt til ski! 

 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

 

Tyngdepunkt - uten å vite tyngdepunktet og totalvekt må det bli erfaringsbasert synsing å velge lengde og bredde på trimklossene. Mye bra har blitt til på den måten :thumbsup:

Jeg skal gjøre et forsøk på å finne tyngdepunktet hvis jeg får tid. Men det har for meg vært informasjon jeg ikke har vært i stand til å anvende, så det har ikke blitt prioritert. 

 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

   1:6.5 vil etter boka virke i 30kn men skroget ditt er kortere enn de beste å sammenlikne med og nesevinkelen antakelig noe høyere. Ved 36-38kn vil du få utfordringer om min kurve stemmer.

Betyr det at jeg får problemer dersom jeg faller for fristelsen å sette på en friskere motor? 

 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Hva med å gå for 50% og legge en 10% bak som med mindre arbeid kan kuttes ut om motoren blir for høy ? 

Det er en god ide!

Link to post

Har du oppgitt motorhøyde med motor i laveste posisjon eller har du spart et hull?

Ikke sett teltet på hodet for å få tak på tyngdepunktet....

Fart - er ikke ekte 30kn fort nok ? Ekte 30 er fort, problemet er alle de teite jugeknopa som sitter i sofaen rundtomkring...

Hummerraceren er solid bygget og den vil kunne kjøres hardt og dermed utnytte de 30 tilgjengelige...

 

 

Link to post
ivar skrev for 14 timer siden:

 jeg ville gått for en montering på den litt trauste sida mtp monteringshøyde

Tenker du da lavere montert den lavere?

 

ivar skrev for 14 timer siden:

 

Hvor mye lastevekt ser du for deg da, fullastet med teiner? 

Det har jeg ikke tenkt så nøye på enda. Det vil jo være med i værste fall 10 teiner og en stamp med vann, evt to tre mann med dykkerutstyr. Det siste er nok tyngst. Men mest blir jeg nok å kjøre alene. 

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Har du oppgitt motorhøyde med motor i laveste posisjon eller har du spart et hull?

Det er med motoren klint ned i speilet. Hull er ikke boret ennå. Men hvis høyden allerede nå viser seg å være en fadese er det bedre å skjære ned speilet nå enn etter at aluplate og motor er montert... 

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Fart - er ikke ekte 30kn fort nok ?

Joda, 30 knop er mer enn nok. Men nin erfaring er med dykkebåter, og utfordringen er alltid hvor mye last man kan dra i plan med. Slike båter er altså alltid undermotorisert. Hvor mange knop en tom båt gjør er ganske uintetessant. Det eneste eksempelet er vel når man alene skal ut og trekke teiner. 

Link to post

Under svært god inspirasjon og mange gode råd fra Komodo har undertegnede i dag i moden alder debutert som båtlapper ?

 

Vi traff et godt kjent skjær i 2-3 knop med jolla i sommer. Ikke store smellen, men det var bråstopp ?

 

Jolla har ligget en ukes tid på land og tørket. Jeg har handlet inn alt nødvendig på Biltema. 450grams matte. Polyester, herder, rulle, sandpapir og masse engangshansker som tåler kjemisk belastning :-) 

 

 

såra stolthet... greit det var jeg som kjørte jolla ?

IMG_9248.JPG.e36c11b4443d52d9b1a63f93dc1fd92b.JPG

Dette forklarer saltvannet som har pipla inn i rimmet i baugen...

 

IMG_9285.JPG

På innsiden teipet jeg over hullet slik at polyester ikke skulle renne gjennom båten. 

IMG_9286.JPG

Polyester og herder målt opp med sprøyter. 1,5% herder. Biter klippet til i økende størrelse. 

IMG_9284.JPG

Det røde er sprit tusjen jeg tegnet opp med. Kanten markerer også pussekanten på støpeområdet. 

IMG_9287.JPG

Den blå maskeringen er for bunnstoff som skal på senere i helgen.

 

Inni rommet i baugen på jolla var også gelcoaten sprukket. Her er det nå sparklet over. 

 

Etter dette har jeg lagt på et par lag gelcoatsparkel. Skal pusse forsiktig ned før jeg bunnstoffer

 

jolla er forøvrig en Zodiac Cadet Rib

 

takk til Komodo for super hjelp. Dette var morro ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...