Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo - har brukt de siste nettene til å tegne røde og blå piler for å prøve å forstå skroget ditt. Fatter ikke at jeg ikke har sett det før men... skroget er ikke konvekst under rettholten, klem rettholten ned i bakkant og du får skrogets hel... dette er rett og slett et plan.

Så fortsetter linjen fremover som en naturlig kurvatur. Bekymring for konvekse områder kan utgå.

Når det gjelder de konkave områdene mangler jeg fortsatt en god forklaring. Fortsetter å se på andre Draco 20 i håp om å finne en forklaring.

 

59c9758a69d17_25_09_1703.JPG.1c49c1ef294081444549da3f97f38a0d.JPG

Link to post

Jeg ser poenget ditt. Nå har jeg jo slipt og støpt litt på den helt bak, så det blir jo litt leit å se nøyakig hvordan det har vært. Tviler på om det blir gjort noe i dag, men jeg kan sjekke det du sier med rettholtet i kveld. 

 

Ellers legger jeg merke til at det er konvekst på chine, konkavt innenbords neste steglist, og rett i midten. Hvis du ser på noen av de tidligere bildene kan du se at steglista er høyere i det området det er mest konkavt, så det har nok blitt laget slik med hensikt. 

Link to post

slett ikke uvanlig.   En annen måte for å legge inn mer løft i hekken er slik Ott L Scheen har gjort det på G17 :  lage chinen bredere og bredere bakover mot hekken: 

 

dscn2450.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

He he :giggle:  Har akkurat vært nede i båten med teinene og agn nå, det gikk noen timer med klargjøring og merking av blåser. Hvis jeg får ut teinene i morgen regner jeg med at det blir noen dager uten å trekke, så da får jeg prøve å få til litt på Dracoen imens :smiley: Har fått slipt og sparklet litt mer, men det er ennå litt igjen før den er klar til å snus tilbake.

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå som årets hummersesong nærmer seg slutten så er det vel på tide å løfte denne "evighetstråden" igjen :giggle:

 

Etter mange timer med sliping, sparkling, og atter sliping og sparkling sier jeg meg nå fornøyd med utbedringen av steglistene.

 

Her er et par "før bilder". 

59ea07c6ccada_Bunn11.JPG.4870363ef1a0d55fd19da6aee880cdbe.JPG

 

59ea07c2c2fa0_Bunn07.JPG.29e79edc8dc1fd576af4958cc0d7edd4.JPG

 

59ea07cda2ceb_Bunn33.JPG.551688ec33e6ec12aef88017ed4530e2.JPG

 

Som nevnt tidligere viste det seg at det var utført et usedvanlig slurvete arbeid når de hadde støpt disse steglistene da båten var ny. Det var luftblærer nesten langsmed hele veien, så det er nok årsaken til at de har blitt sparkelt og lappet på såpass mye tidligere. Antagelig har de knuffet borti noe og fått hull, og aldri tatt bryet med å sparkle opp for å beholde profilen. Enden på visa ble at jeg slipte opp nesten alle steglistene hele veien og sparlet opp på nytt. Mye jobb, men da er det hvertfall massivt der.

 

Så noen "etter bilder".

59ea06cf26f60_Steglister01.JPG.524578c957858cffd3a6ea2ff865a135.JPG

 

59ea06d33372c_Steglister05.JPG.912e991ca961f972f99eb7ee5285aac8.JPG

 

59ea06d6ab4e3_Steglister06.JPG.644d9782015d5655cdba86271cccb239.JPG

 

59ea06db179e9_Steglister07.JPG.7e686c455838a0c16d0fb38c8bf4bf9c.JPG

 

Det dukket også opp noen flere skader i laminatet, så det ble å legge på noen flere lapper med duk også. De stedene har fått minimum tre lag duk selv om de var små. 

 

Jeg har også slipt opp en drøss med gelcoatskader over vannlinja, og noen gjenstår, så det blir noen timer til med sparkling og sliping der også. Men først skal jeg gå over skia/trimklossene og sparkle og slipe litt til på dem.

 

Det samme gjelder avslutnigen på det gamle akterspeilet mellom skia. Der har jeg jo sparklet opp en slippvinkel som beskrevet av Dieselfan, men noe sliping og finsparkling gjenstår. Her vil det også bli satt inn en 5/4" gjennomføring for selvlensing. Planen er at det også skal gi luft for å unngå vacuum her når jeg drar opp i plan.

59ea0a0c8f01d_Steglister09.JPG.f01c60dd7a936524ef7bbaa2b3d0481b.JPG

Link to post

Bøyer meg i slipestøvet, for en stayer evne ?

Dette ser veldig bra ut, helt uten faglige kvalifaksjoner, kommer til å bli knall.. Etter en del timer på finn.no så vil jeg tippe at toppfart vil være rett over 30 knop med to mann og teiner ?

 

For et ræva eksemplar av et donor skrog du har fått tak i, er ikke bare fredags hjemlengsel som har slått til der dessverre, men måten du har håndtert det på er eksemplarisk ? Lykke til videre, gleder meg til å se resultatet..

Link to post

Jeg sitter her og er mektig imponert (og litt misunnelig) på ditt pågangsmot Komodo :thumbsup:.  Ikke bare er du allestedsnærværende og engasjert her inne, men du rekker jammen meg over mye annet også.  Fremdeles veldig morsomt å følge prosjektet ditt, den båten begynner virkelig å ta form.

Link to post

Takk for alle lovord folkens, nesten så jeg blir helt matt :blush:  Men en ting er helt sikkert, og det er at man får opp lysta igjen med så hyggelige kommentarer dere kommer med her :thumbsup:  I dag er det kjøring i bursdag og det ene med det andre, men jeg får prøve å få til et par timer i dag også. 

 

Nero II skrev for 2 timer siden:

Bra at du endelig ble ferdig med de teinene...

Nja, ihvertfall nesten :giggle:

Link to post

Da fikk jeg svidd av et par timer til med sparkling. Men jeg klarer ikke å slå meg helt til ro med de konkave partiene i bunnen. Jeg er litt redd for uønsket overplaning pga den fasongen der. 

 

Jeg har veiet litt fram og tilbake mellom å støpe og sparkle opp hele partiet, men jeg er heller ikke sugen på 10kg ekstra støp og sparkel heller. Så fikk jeg denne ideen: Hva med å sparkle opp en liten kant så det blir som et step? Dersom jeg sparkler opp skroget i en rett linje mot den blå streken på bildet vil jeg få en kant på mellom 5 og 10 millimeter. Jeg tenker at en slik skarp kant vil slippe vannet, og så legger det seg en liten luftlomme bak som også gjør at jeg reduserer den våte flaten i fart. Vil det fungere?

 

59ebaad9a7cba_Step01.jpg.91edc9e0b377bb4dd81d8ae44aec298f.jpg

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Da fikk jeg svidd av et par timer til med sparkling. Men jeg klarer ikke å slå meg helt til ro med de konkave partiene i bunnen. Jeg er litt redd for uønsket overplaning pga den fasongen der. 

 

Jeg har veiet litt fram og tilbake mellom å støpe og sparkle opp hele partiet, men jeg er heller ikke sugen på 10kg ekstra støp og sparkel heller. Så fikk jeg denne ideen: Hva med å sparkle opp en liten kant så det blir som et step? Dersom jeg sparkler opp skroget i en rett linje mot den blå streken på bildet vil jeg få en kant på mellom 5 og 10 millimeter. Jeg tenker at en slik skarp kant vil slippe vannet, og så legger det seg en liten luftlomme bak som også gjør at jeg reduserer den våte flaten i fart. Vil det fungere?

 

59ebaad9a7cba_Step01.jpg.91edc9e0b377bb4dd81d8ae44aec298f.jpg

 

Er det her jeg skal bifalle og anbefale å samtidig legge luftrør :giggle:

Hvis jeg måtte velge mellom sugeflate og et mikrosteg, ville jeg valgt mikrosteget glatt. Kan jo hende du mister bittelitt oppdrift ved å legge steget så lang bak og på sidene, men jeg tror alt er bedre enn sugeflate hvis det er det du får i konveksen. Helt personlig ville jeg vurdert å legge en "luftrenne" rett på nedsiden av hver av stringerne du evt skal fylle for å gi luften en mulighet til å gå helt ned til stegene...

 

renne.jpg.8ce3b48b47727dd2188e8c8c5c5f868e.jpg

 

Jeg regner med at siste del av skroget akterover fra blå strek er plant? Vil høyden du skisserer på 5-10mm være konstant helt til enden av skroget eller får du en "hook" hvis du legger mikrosteg?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Hmm, tenke tenke... Mottar gjerne flere innspill på dette!

 

 

WithVital skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg måtte velge mellom sugeflate og et mikrosteg, ville jeg valgt mikrosteget glatt. Kan jo hende du mister bittelitt oppdrift ved å legge steget så lang bak og på sidene, men jeg tror alt er bedre enn sugeflate hvis det er det du får i konveksen.

Ja, det var min tanke også. Oppdrift er ikke noe tema, her er det snakk om noen få dm3.

 

Men jeg skjønte ikke helt poenget ditt med luftrenna?

WithVital skrev for 2 timer siden:

Helt personlig ville jeg vurdert å legge en "luftrenne" rett på nedsiden av hver av stringerne du evt skal fylle for å gi luften en mulighet til å gå helt ned til stegene...

 

 

WithVital skrev for 2 timer siden:

Jeg regner med at siste del av skroget akterover fra blå strek er plant? Vil høyden du skisserer på 5-10mm være konstant helt til enden av skroget eller får du en "hook" hvis du legger mikrosteg?

Nei, ikke helt, men da blir krumningen så liten at jeg i evt kan rette ut med sparkel om det skulle være nødvendig. Som du antyder vil det ellers bli en aldri så liten hook.

 

Link to post

Fantastisk arbeid du har lat ned, blir stum!!

 

Men enig med Boble65, du kommer aldri til å bli ferdig om du skal være SÅ nøyaktig. Dette er en fiskebåt, ikke en båt du skal kjøre race med. Om den har tendens til overplaning så tilter du pånhengeren.  Er redd du går tom for  energi og iver og aldri blir ferdig....da slår det gamle ordtaket inn:  ikke vits i å bære havre til en død hest......

 

Klin på primer, snu båten og kos deg med bygget!

Link to post
Sitat

Jeg tenker at en slik skarp kant vil slippe vannet, og så legger det seg en liten luftlomme bak som også gjør at jeg reduserer den våte flaten i fart. Vil det fungere?

 

det tror jeg nok  - men ikke i 20-30 knop som boble også sier. 

Ser jo gjerne i test/prøvekjøringer av steppede skrog at det er jo helst i fart godt over 30 knop at de begynner å gi noe gevinst over konvensjonelle 

 

Så, enig i å snu båten, og få prøvekjørt før du evt pønsker på småjusteringer som kan utføres neste vinter 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...