Jump to content

Skal hente ny båt. Fredikstad -> Bergen til helgen


bergetun

Recommended Posts

Hei, 

 

Skal hente meg ny båt til helgen.  Jeg tenkte å gå fra Fredrikstad til Egersund på første etappe og Egersund - Bergen på andre etappe.  Jeg er veldig lite kjent, iallefall ikke på Østlandet. 

 

Er det noen som kan gi meg tips til sikre ruter (uten for mange skjær osv) 

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Hei :)

 

Båten er en Princess 45 med 2 x 500hk Volvo Penta D9 (Flybridge)

 

Jeg tenker vi går innaskjærs så lenge det er lyst, men flytter oss ytterskjers når det blir mørkt. Går på radar.  Det kommer jo ann på været også, men foreløpig ser det veldig greit ut. 

Link to post
Share on other sites

  Noen værlinker

http://ifm.fcoo.dk/ Viser det meste om Vær,Vind , bølger,Strøm

DMI Viser det meste om Vær,Vind , Strøm og Bølgehøyde  

Småbåtvarsel yr.no Samme som på VHF radioen i Norge. Og DAB radio  

GRIB Filer Værdata i GRIB-format

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jepp.

Det er noen som virkelig kan vise deg gode veivalg, og de har gjort det enkelt for oss.

Sjekk http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2

Her kan man gjøre masse valg og finne fin rute for båter i div størrelser samt de sjømerkene som hører til den ruta du velger.

Burde være mulig å laste ned ruter derfra til GPS, men det vet jeg ikke om de har tilrettelagt for.

 

God tur!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av vær og tilgjengelig tid. Fra Fredrikstad ville jeg gått rett ut i havet. Har du god tid setter du kursen for Lyngør, går innaskjærs derfra til Arendal. Litt trangt fra Lyngår til innløpet til Tromøysund, så her er det sikkert noen steder en må ned i 7 knop. Ved dårligere tid, sett kursen rett fra Fredrikstad til Tromøysund. Er det havblieke så er det greit å gå hele strekningne 6 nm fra land, men da mister dere mye opplevelser. Ved Lillesand er det nesten obligatorisk med Blindleia. Er det sjø så holder jeg nær land helt til Kristiansand, innerste led som av og til er ubeskyttet. Fra Kristiansand til Mandal er det også å holde nær land, er en ganske god led her. De tre siste gangene jeg har gått her har det vært mye vind i mot, så innaskjærs har fristet. Lindesnes er bare en liten time med seilbåt, så den går enkelt. Er det mye sjø og vind er det inn forbi Korshavn til Farsund. Litt omvei, Deretter er det utaskjærs hele veien til Skudeneshavn, Egersund er nesten eneste stoppmulighet for så stor båt før Tananger. Fra Lyngør til Farsund hadde jeg 170 waypoint, så det er finnavigering hvis du går inne.

 

Vær obs på at det er veldig mye hummerteier, også i leden. Tryggest godt fra land, dypere enn 30 meter.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, denne kommer dere nok til å kose dere med :smiley:

 

Angående rute:

Ut fra Fredrikstad gir det seg nesten selv. Du kjører ut vesterelva, forbi Gressvik Strømtangen. Derfra legger du kursen rett syd for søndre Søster. Så skjener du rett over til Færder. Derfra ville jeg gått til Jomfruland, og fulgt kysten videre nedover. Man kan jo også skjære tvers over til Lyngør som Bjørn sier, men det er nok ikke så mye å spare på det. Det kommer jo også an på om dere har lyst til å se noe underveis, eller om det blir ren transport. Siden det er midt i hummersesongen er det nok lurt å gå utaskjærs, ihvertfall med en gang det blir mørkt. Hvilken fart tenker du å gå i?

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen. Jeg tror vi kommer til å legge oss godt ytterskjærs hele veien om været blir som det er meldt

Ta noen korte strekk innaskjærs for å få litt av høst på sørlandet følelsen. I mørke og lange strekk er det enklest utaskjærs. 

 

Husk strømmen er kraftigst ca 6 nm ut fra land. Mener ca 1-2 knop sørvestover langs kysten. Har større effekt i 6 knop enn 25, men kjekt å ta med uansett. Ha en fin tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...