bergetun Startet 11.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2015 Hei, Skal hente meg ny båt til helgen. Jeg tenkte å gå fra Fredrikstad til Egersund på første etappe og Egersund - Bergen på andre etappe. Jeg er veldig lite kjent, iallefall ikke på Østlandet. Er det noen som kan gi meg tips til sikre ruter (uten for mange skjær osv) På forhånd takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Gratulerer med ny båt. Kanskje du kan gi litt detaljer om båten? Ønsker du å kjøre utaskjærs eller langs land ? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Hei :) Båten er en Princess 45 med 2 x 500hk Volvo Penta D9 (Flybridge) Jeg tenker vi går innaskjærs så lenge det er lyst, men flytter oss ytterskjers når det blir mørkt. Går på radar. Det kommer jo ann på været også, men foreløpig ser det veldig greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Gratulerer med ny båt. Rake veien utaskjærs Fredrikstad til Egersund er tett oppunder 200 nm 13 rimer a 15 knop. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bergetun Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Det er et laaangt stykke, men dette blir transport etapper med soving på skift Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Grattis med ny flott skute! Synes å erindre at du hadde en tråd med spørsmål om Princess 40+ for en tid siden. Godt å se at ingen har frarådet deg, tror det skal litt til for at du skal angre. Ønsker dere god tur hjemover, og håper på godt vær, mange bilder og rapporter underveis! Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Takk. Jeg gleder meg til turen. Det har blitt en tradisjon at gamlingen (Far) er med på henteturer, så Jeg flyr han hjem fra vinter eksil i Spania, for å være med på turen. Gleder meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Gratulerer med kjempe båt.. ! Hvor i Fredrikstad ligger båten, kommer dere ut vestre eller østre løpet ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Grei plass å sjekke været er vel på sin plass https://www.windyty.com/28.633/-105.425?wwaves,2015-10-11-15,57.592,6.372,7 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 (redigert) Noen værlinker http://ifm.fcoo.dk/ Viser det meste om Vær,Vind , bølger,Strøm DMI Viser det meste om Vær,Vind , Strøm og Bølgehøyde Småbåtvarsel yr.no Samme som på VHF radioen i Norge. Og DAB radio GRIB Filer Værdata i GRIB-format Redigert 11.Oktober.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Jepp. Det er noen som virkelig kan vise deg gode veivalg, og de har gjort det enkelt for oss. Sjekk http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2 Her kan man gjøre masse valg og finne fin rute for båter i div størrelser samt de sjømerkene som hører til den ruta du velger. Burde være mulig å laste ned ruter derfra til GPS, men det vet jeg ikke om de har tilrettelagt for. God tur! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
pacuare Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Litt avhengig av vær og tilgjengelig tid. Fra Fredrikstad ville jeg gått rett ut i havet. Har du god tid setter du kursen for Lyngør, går innaskjærs derfra til Arendal. Litt trangt fra Lyngår til innløpet til Tromøysund, så her er det sikkert noen steder en må ned i 7 knop. Ved dårligere tid, sett kursen rett fra Fredrikstad til Tromøysund. Er det havblieke så er det greit å gå hele strekningne 6 nm fra land, men da mister dere mye opplevelser. Ved Lillesand er det nesten obligatorisk med Blindleia. Er det sjø så holder jeg nær land helt til Kristiansand, innerste led som av og til er ubeskyttet. Fra Kristiansand til Mandal er det også å holde nær land, er en ganske god led her. De tre siste gangene jeg har gått her har det vært mye vind i mot, så innaskjærs har fristet. Lindesnes er bare en liten time med seilbåt, så den går enkelt. Er det mye sjø og vind er det inn forbi Korshavn til Farsund. Litt omvei, Deretter er det utaskjærs hele veien til Skudeneshavn, Egersund er nesten eneste stoppmulighet for så stor båt før Tananger. Fra Lyngør til Farsund hadde jeg 170 waypoint, så det er finnavigering hvis du går inne. Vær obs på at det er veldig mye hummerteier, også i leden. Tryggest godt fra land, dypere enn 30 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Gratulerer med flott båt. Er det bra Vær så sparer du jo mange timer på å bare skjære rett over fra Fredrikstad til lyngør.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Fyrlykten Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Gratulerer med ny fin båt og god tur Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Gratulerer, denne kommer dere nok til å kose dere med Angående rute: Ut fra Fredrikstad gir det seg nesten selv. Du kjører ut vesterelva, forbi Gressvik Strømtangen. Derfra legger du kursen rett syd for søndre Søster. Så skjener du rett over til Færder. Derfra ville jeg gått til Jomfruland, og fulgt kysten videre nedover. Man kan jo også skjære tvers over til Lyngør som Bjørn sier, men det er nok ikke så mye å spare på det. Det kommer jo også an på om dere har lyst til å se noe underveis, eller om det blir ren transport. Siden det er midt i hummersesongen er det nok lurt å gå utaskjærs, ihvertfall med en gang det blir mørkt. Hvilken fart tenker du å gå i? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bergetun Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Takk alle sammen. Jeg tror vi kommer til å legge oss godt ytterskjærs hele veien om været blir som det er meldt. Skulle likt å tatt turen som en kosetur, men jobb venter dessverre hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Gratulerer med dagen Bergetun. Håper dere får en flott tur hjem til vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Takk alle sammen. Jeg tror vi kommer til å legge oss godt ytterskjærs hele veien om været blir som det er meldt Ta noen korte strekk innaskjærs for å få litt av høst på sørlandet følelsen. I mørke og lange strekk er det enklest utaskjærs. Husk strømmen er kraftigst ca 6 nm ut fra land. Mener ca 1-2 knop sørvestover langs kysten. Har større effekt i 6 knop enn 25, men kjekt å ta med uansett. Ha en fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Håper vi kan følge ferden på Marine Traffic! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Vet ikke hvordan du ligger an, men rundt Jæren er det blikkstille og flatt hav. Tror det må være den beste helga i hele høst å ta denne turen. God tur:-) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 mAIS? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 mAIS 912576035 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 direkte link her Victoria på Mais Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fyrlykten Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Når tenker du at etappe to til Bergen starter da Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Careka Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Ser dere er i Egersund, du fyller drivstoff ute ved dama. fine priser. og kjør pent når dere går ut Nora sundet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.