Jump to content

Bytte ut lowrance hds 5 gen1 med hva?


svenn-m

Recommended Posts

Har en lowrance hds 5 gen1 som har tatt kveld for godt.

Ønsker tips til hva jeg skal bytte ut denne med, har en airmar b258 giver som jeg ønsker og bruke videre.

Hva er det som gir mest for pengene her? Ønsker ikke noe dårligere ekkolodd en det som jeg hadde.

En fordel om jeg kan benytte samme kartbrikke.

Link to post
Share on other sites

Ja takk på begge punkter. :)

Eliten vil være plugg & play, strømkontakt og eksisterende plugg på giverkabelen din kan brukes. Simraden krever skifte av strømkontakt/ pigtail men giverkontakten er lik.

 

Jeg har skrevet en test av Elite CHIRP før, den finner du her:

http://www.hooked.no/artikler/test-lowrance-elite-5-cirp

Selve ekkoloddet i HDSen du har i dag, Eliten og Simraden er likt. Det er kun små forskjeller i softwaren der så lenge vi snakker om bruk med din B258. Men hastigheten på kartplotteren blir bedre enn den du har i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har NSS Evo2 i 7, 9 og og 12" utgaver og HDS-7 Gen3. NSS Evo2 og HDS Gen3 er tilnærmet identiske de har også samme menysystem, men jeg foretrekker Simrad utgaven pga av vriknotten. Synes også NSS Evo2 ser bedre ut enn HDS Gen3. Det er en forskjell som kan ha betydning, HDS Gen3 støtter 2D CHIRP og StructureScan samtidig, på NSS Evo2 må vanlig ekkolodd brukes på fast frekvens (50,83 eller 200 kHz) når StructureScan benyttes.

 

HDS Gen3 og NSS Evo2 er selvsagt bedre enn GO7. GO7 kan sies å være en NSS7 Evo2 uten Ethernet og knapper.

Link to post
Share on other sites

Jeg har NSS Evo2 i 7, 9 og og 12" utgaver og HDS-7 Gen3. NSS Evo2 og HDS Gen3 er tilnærmet identiske de har også samme menysystem, men jeg foretrekker Simrad utgaven pga av vriknotten. Synes også NSS Evo2 ser bedre ut enn HDS Gen3. Det er en forskjell som kan ha betydning, HDS Gen3 støtter 2D CHIRP og StructureScan samtidig, på NSS Evo2 må vanlig ekkolodd brukes på fast frekvens (50,83 eller 200 kHz) når StructureScan benyttes.

 

HDS Gen3 og NSS Evo2 er selvsagt bedre enn GO7. GO7 kan sies å være en NSS7 Evo2 uten Ethernet og knapper.

Men NSS Evo2 vil fungere sammen med B258 giveren min?

Link to post
Share on other sites

Det kan du. Bare pass på at du har oppdatert software i begge to, og så trenger du en ethernetkabel. (Grå med gule kontakter) mellom de. De vil synkronisere waypoints og dele ekkoloddgiveren din.

 

På bildet har NSSen selskap av en HDS Gen 2 og en HDS Gen 1, alle i nettverk med hverandre. NSS og HDS i nettverk har så vidt jeg kan se bare en "bugg" og det er waypointsymboler. Simrad og Lowrance har mange like symboler, men også mange ulike. Du kan altså ende opp med at du setter et waypoint på den ene skjermen med fiskesymbol, og så blir waypointsymboler synkronisert til den andre men med et annet symbol.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en sannhet med modifikasjoner. Rent teknisk kan du kjøre nær sagt en hvilken som helst ekkoloddgiver i CHIRP, siden det er ekkoloddet som avgjør det og ikke ekkoloddgiveren. Men hvordan resultatet blir praktisk er en annen sak. :) B258 har en Q ved 50 kHz på 9 og tilsvarende ved 200 kHz på 15. Dette er ganske langt unna B75/B175 etc og resultatene med CHIRP vil bli deretter. Men det er bare å prøve Low (basert rundt 50 kHz) og High (basert rundt 200 kHz).

 

Ja, du kan fortsatt bruke 50/200 kHz. Husk å angi riktig ekkoloddgiver i menyen på NSSen din.

 

Og mens vi er i gang, husk å oppdatere softwaren også:

http://www.simrad-yachting.com/en-US/Support/Downloads/NSS-evo-2/

 

Har du ikke gjort det på HDSen din, så gjør det:

http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/HDS-Gen1-Software-Update/

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørg for å ha siste software (v3.0)

 

Velg B258 i ekkolodd installasjonsmenyen, hvis ikke CHIRP støttes når B258 er valgt så skal du ikke velge en annen svingermodell for å få CHIRP tilgjengelig som valg. Det å bruke en svinger i CHIRP modus som ikke har denne muligheten lagt inn av Simrad kan medføre en risiko for å ødelegge utgangstrinnet pga feil impendans.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har nyeste software er det helt greit med CHIRP med B258 hvis det er tilgjengelig som opsjon når riktig svinger er valgt.

 

Vet at det har vært noen få tilfeller av feil med B260 med eldre software. Sannsynligvis gamle ikke Broadband utgaver av B260 (veldig lik B258),derfor stresser jeg dette med siste software versjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...