Jump to content

Bytte ut lowrance hds 5 gen1 med hva?


svenn-m

Recommended Posts

Har og lyst på nytt ekkolodd på 5\6 tommer og se skip på bunnen av havet.. men virker jo så en må være data ekspert for og skjønne det :)

Selv om mange (meg inkludert) liker å justere på både det ene og det andre så har faktisk auto-funksjonene blitt ganske bra etterhvert. Hvis man i tillegg lærer seg å justere følsomhet og dybdeområde er mye gjort. Det desidert viktigste er å holde tungen rett i munnen når utstyret monteres og settes opp den første gangen. I så måte er bruksanvisningen noe man bør kikke litt på før man setter i gang, selv om det strider i mot vår natur. ;)

 

Men ja, marin elektronikk er som alt annet her i livet, det hjelper å sette seg litt inn i hvordan det fungerer.

 

Bo Hall har forresten skrevet en fin "ekkolodd for dummies" som jeg varmt anbefaler. Han nevner riktignok ikke skannende ekkolodd med ett ord, ei heller CHIRP, men det meste av basiskunnskap om ekkolodd er dekket.

http://havsfiske.net/ekolodsboken.html

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg kjøpe svinger nå (gjennomgående) dybde 100-200meter og ekkoloddet senere el må jeg vite hvilket ekkolodd jeg skal ha først? Så vel for meg Lowrance el noe slikt på 5/6 tommer helst med trykknapper da jeg ikke vil ha touchscreen. Håper det er greit at jeg spør om det i denne tråden :) el er det best og bestille ferdig pakke? Og hva er trancduser..?

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du se dybden på 200m, eller ønsker du å se fisk på dene dybden? Det er stor forskjell på svingerene som trengs. 

 

Hvis du bestiller svinger fra USA så kan du kjøpe en Airmar Mix & Match svinger som har en kontakt ca 3m fra svingeren og som har adapterkabler for de forskjellige merkene. B60 eller B744V er vel de mest aktuelle gjennomgående modellene, hvilken du skal ha kommer an på båttype. Typisk B60 på planende båt og B744V på båter med fortrengningsskrog. 

Link to post
Share on other sites

Nei er vel nok å se fisk ned til 100 meter vil jeg tro..hvor dypt står den dærre torsken..:)? gidder sikkert ikke ha mer snøre ute.. :) så da trenger jeg vel bare dybde ned til ca 100 meter og når jeg tenker meg om.. Har rett og slett ikke peiling på dette.. Men så for meg en pris på rundt 6000kr totalt.. Er en mørebas 8400 med toppfart på 15/16knop. Halvplaner/fortrengningskrog.. Er helt flat fra hekken og ca 1.5 meter forover.

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merk at det er 50/200/455/800-HDI du skal ha som ekkoloddgiver for ditt bruk, ikke 83/200/455/800-HDI. Så får du heller utvide med en TM260 eller liknende den dagen lyst og budsjett tilsier det. ;)

takk takk ? Googlet litt igår og fant siden din på det o'store internett og leste litt☺ bra side ☺
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...