Jump to content

MY Saowanee har ladeproblem. 225 hk FNM cr dieselmotor


NilsPils

Recommended Posts

Batteriet får ikke lading under gange. Men symptomene er ikke som det jeg er vant til når dynamoen ikke lader. Hvilket forvirrer meg. Jeg har registrert/sjekket følgende:

 

 - Ladelampa tenner når jeg vrir om nøkkelen og slukker når motoren starter (som en normalt forventer). Altså ingen normal feilindikasjon.

 - Batteriene får normalt ikke ladespenning når motoren går, men ved et tilfelle registrerte jeg ladespenning en kort tid før den ble borte igjen.

 - Når jeg har landstrøm lades batteriene som normalt fra batteriladeren. De tar full lading og virker i orden

 - Dynamoen får magnetiseringsstrøm mår motoren går. Har målt på kabel til dynamoen.

 - Viftereim er i orden

 - Ingen løse ledninger funnet

 - Motoren har 480 gangtimer siden den var ny

 - Ladereleet som veksler mellom forbruk og startbatteri virker normalt ved lading med batteriladerr på landstrøm

 

 

Jeg er ikke ekspert på det elektriske, men mistenker at det er en feil i dynamo, for eksempel regulatoren? Er det noe mer jeg burde sjekke før jeg tar ut dynamoen til test og evt. reparasjon? Det blir eventuelt om ca en måned når båten går i opplag. Til da blir det dagsturer med lading i marina. Alle gode råd mottaes med takk.

 

Jeg vet ikke hvilket merke det er, men legger ved et bilde av dynamoen:

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 3 uker senere...

Har du prøvet å måle spenning rett utifra dynamoen?

 

Takk! Det burde jeg selvfølgelig ha gjort med en gang :headbang:

 

Det tok litt tid å få det til, men nå har jeg fått målt:

  - Vanlig batterispenning 12++ V mellom dynamo og jord når motor står

  - Spenningen synker med rundt 0.5V når motoren går!

 

Regner med at dynamoen må til rep. dersom ingen har noe annet forslag. Det som forvirrer meg litt er at ladalampa virker som normalt, dvs lyser når jeg slår på tenningen og slukker når motoren starter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Litt snodig at ladelampa slukker ja. At spenningen synker etter at du har startet kommer nok av at instrumenter og kanskje andre småting tross alt skal ha strøm, og når ikke batteriet blir ladet faller spenningen litt i forhold til hvilespenning.

Hadde målingen vært på et av batteriene ville jeg tippet på at det var noe med ladefordelingen som var galt. Du har vel en eller annen form for ladefordeling går jeg ut fra, skillerele, dioder eller lignende.

Men når du bare har 12 volt målt på B+ på dynamo må det være noe som gjør at ikke ladingen starter.

Link to post

At ladelampen fungerer slik den skal tyder på at rotorens magnetiseringskrets er OK slik at du oppnår utjevningsspenning over ladelampen slik at den slukker når motoren starter.

 

Hvis dette er en dynamo med internregulator som benytter feltspenningen (magnetiseringsspenningen) som referanse, så vil den ikke ta hensyn til ladespenningen.

 

Isåfall kan det tyde på at noe kan være galt med diodebroen for utgangsstrømmen til ladningen.

Hvis det har oppstått en utilsiktet brudd mellom batteri og dynamo mens dynamoen har ladet, så kan en, eller flere, av utgangsdiodene ta skade !

 

Demonter dynamoen og få den testkjørt for diagnose !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har tatt ut dynamoen og levert den til Sven Aas Elektro-Diesel AS på Kjeller for sjekk.

 

Det var som fryktet og antatt: Brent diode. I tillegg skiftes internregulatoren med børster.

Det blr rundt 4 båtlapper igjen. Ny dynamo koster rundt det dobbelte.

 

Jeg tror problemet kan skyldes at jeg hadde en løs battriklemme en gang i sommer.

 

Heldigvis skal ikke båten ut igjen før i mars.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jøss. Ny dynamo til Hulda koster under 1500 kroner. Nå er det lenge siden sist jeg knakk diodebroen, men den kostet i 2004 kr. 108 eks mva, og spenningsregulatoren som kjører nå kostet kr. 75 eks mva. Og børstesettet kostet kr. 25 eks mva. Tror vi blir flådd mer enn vi aner.

Dette er en 140A dynamo som er såpass integrert i motorkonstruksjonen at det neppe fins alternativer til den originale. Uansett ville nok 1500 kroner ikke strekke til her.

 

Muligens burde jeg fikset dette selv, men dersom firmaet bruker et par timer på jobben . . .. Tror neppe det er delene som koster mest.

 

Til min trøst kan jeg nevne at jeg stort sett har fikset alt selv ombord hittil, inklusive diverse motorarbeider. Har aldri hatt en mekaniker ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nils, du som har båten her i byen, du kjenner til Fredrikstad Vikleverktsted eller? De er jo rimelige. Jeg synes den reparasjonen hørtes i overkant dyr ut...

 

Takk for tipset. Har hørt bra omtale om dem før. Men jeg har også rimelig god erfaring med verkstedet på Kjeller og så bor jeg ikke så langt unna. De har alltid vært rimelige før og yter god service. Litt sent å ombestemme seg nå . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nei, fikle med slikt er vel kun for spesielt interesserte. Det var heller ikke meningen å anbefale noe slikt. Mer enn halvparten av reparasjonskostnaden din er nok feilsøking og skruing. Den slipper man ikke unna. Det var prisene som ga meg et umiddelbart hakeslepp. Kjøpte 130 A dynamo til Jeep'en for en del år tilbake. Den kostet nok opp mot 2500 kroner. Så prisen øker med kvaliteten.

 

Selv ble jeg 'norgesmester' på skifte av diodebroer og spenningsregulatorer. Glemte som regel å koble vekk dynamoen når jeg skulle sveise lavfrekvent i skroget på Hulda. Det  var en gnist i brøkdelen av et sekund, så var det gjort. Siste blemme var i 2004, så jeg er noe ute av trening nå :-)

Link to post
  • 3 uker senere...

Har fått tilbake ferdig reparert dynamo fra Sven Aas Elektro-Diesel AS på Kjeller. Det ble en positiv overraskelse. Prisanslaget var på 3-4 båtlapper. Regningen kom på 2.300,- inklusive MVA.

 

Det viste seg at regulatoren var OK, men at diodebroen måtte skifes, som antatt. Arbeidspenger og benketester utgjør ca 1.300,-. Resten er deler og frakt (flyfrakt fr Danmark kr 350 + MVA !).

 

Dette er nok en litt spesiell diodebro som jeg nok ville hatt problemer med å skaffe selv, Så jeg er fornøyd så langt. Båtprosjektene hoper seg opp for tiden, så det er greit å få noe ut av verden.

 

 

Denne diodebroen kostet kr 513,- inkl MVA + frakt.

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...