Jump to content

Ekkolodd for fiske - hvilket? Lowrance Chirp?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Ønsker hjelp til å vurdere ekkolodd:

Jeg har en åpen båt med vindskjerm, og fisker en god del. Har nå et gammelt Cuda 168 ekkolodd, og tenker å oppgradere det. Lyst på et som har mindre støy og som mye klarere viser hvor fisken står. Cuda klarer å vise dybde og kontur på bunnen. Viser skjeldent fisk.

 

Med iver har jeg sett på den nye "billigserien" til Lowrance, med Chirp. Der ser det ut som man kan få et godt ekkolodd til mellom 2 og 3000 blanke kroner. Da med 4,3" skjerm.

 

Noen som har erfaring eller innspill? Med det eller andre gode lodd i riktig prisklasse?

 

 

Kriterier:

  • Må kunne løsnes enkelt fra brankett.
    Vil brukes ute, og må låses inn et annet sted når båten ligger i havna.
     
  • Fungere godt i saltvann, på dybder opp mot 100 meter
    Primært fisker jeg fra 2-60 meter. Men opp til 100 meter er jo greit når jeg vil ut med krepseteiner.
     
  • Lite støy, mye fisk.
    Med andre ord kunne brukes med høy følsomhet uten støy i bildet. (Det er her Chirp kommer inn.)

Om chirp: 

Slik jeg har forstått det bruker ekkoloddet to frekvenser samtidig. De ulike frekvensene vil vise ulik støy, og dermed kan ekkoloddet lettere identifisere støy og fjerne det fra bildet. Resultatet er et bilde som viser bedre reell fisk/ gjenstander.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eg valgte å gå for Lowrance elite 5 til min skjærgårdsjeep. Det er enkelt å bruke og har eit feste som gjør det enkelt å ta med seg ekkoloddet når du reiser frå båten. Einaste eg angra på var at eg kjøpte 83khz svinger og ikkje 50khz, det er eit "must" om du skal sjå fisk ned til 100 meter. Gjør deg selv en tjeneste og kjøp 5 tommeren i staden for 4,3 tommeren. Nå i krabbesesongen, så kjører eg splitscreen med chirp og down view.

Link to post
Share on other sites

@jotto: Ha ha :-)

 

@maskinisten: Det ser jo virkelig bra ut. Er det enkelt å se sprekker/ kløfter i bunnen også? 

 

Elite 5 er helt klart ønskelig, men så var det det med budsjettet da. Koster ganske mye mer for litt større skjerm...

 

@abbor: Er det noen ulempe med 50 Hz versus 83 Hz? Forstår at 50 Hz når dypere ned, men er det noen ulempe andre veien (på grunnere vann)? (Er uansett i saltvann)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Burde hatt forskjellig svinger for hver årstid altså? 

Vinter: Fisk går grunt. Hummerfiske er ennå grunnere.

Sommer: Fisk går dypt.

 

Klarer en 50 Hz stråle å se fisk på 70 meters dyp? (torsk/ sei)

 

Er det bare svingeren som er forskjellig? Kanskje kjøpt en ekstra svinger da, montert fast bak, og bare byttet på :-)

 

Eneste erfaring jeg har med ekkolodd fra før er Hummingbird Cuda 168, og der er jeg mest vant til å se dybde, konturer på bunnen, men nesten aldri fisk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fish-ID er i alle fall bare tull på mitt Cuda 168. Hadde det vært så mye fisk i sjøen hadde jeg huket fisk i ett sett. ;-)

 

Hvordan er Lowrance HDI versus Chirp? Ser det er en som selger Elite 5 HDI på nett nå. Er det stor forskjell på HDI (forrige generasjon) versus Chrip?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

På dybder over 30-40 meter er det definitivt forskjell på HDI og CHIRP, selv om giverne er identiske. For kartplotterdelen er den store forskjellen hastighet til prosessoren, kartplotteren på CHIRP-modellen er merkbart raskere enn HDI. Du ser noen sammenlikninger jeg gjorde mellom HDI og CHIRP her:

http://www.hooked.no/artikler/test-lowrance-elite-5-cirp

 

Ellers er jeg ikke enig i at flere ekkoloddgivere er tull, jeg har 3 på min egen båt for øyeblikket. Ønsker man maksimal prestanda under ulike forhold, må man ha flere ekkoloddgivere. Du kan prøve å spørre en fotograf om han bare har en linse til kameraet sitt? Men 50/200/455/800-HDI dekker behovet som skisseres her nogenlunde.

 

Fish-ID er bare tull ja.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@Team Colibri: Takk for dine tester. Jeg har lest, sjekket YouTube-erfaringer og mye mer. 

Jeg ble "skremt" av din sammenlikning mellom Raymarine og Lowrance Elite Chirp. Utvilsomt bedre med Elite for mitt bruk.

 

Ut fra det jeg ser så er Lowrance Elite Chirp med 50/200 kHz giveren det beste valget. Men jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg til tider. Veldig mye av det som ligger av reviews på nett gjelder ferskvann i dybder opp til 30 fot. Ergo egentlig ikke så veldig relevant i forhold til Sørklandets skjærgård der mye av fisket skjer på 20-150 meter.

 

Sitter derfor med noen spørsmål:

Jeg er veldig fasinert av Side View/ Side Scan/ Side Image (fra nå av Side Image). Jeg er dog usikker på om det bare er gadget-mannen i meg som synes det er mest interessant, eller om Side Image faktisk har en misjon i saltvann?

 

Er evt. Side Image verdt de ekstra pengene? Det må nok bli i neste omgang, evt spare og spare. De dyre Simrad, Lowrance etc ekkoloddene er utenfor rekkevidde økoomisk sett, og Humminbird sin Helix 5 SI til ca 6700 kr er da rimeligste valget. Men Humminbird kan kanskje ikke måle seg med Lowrance Chirp ellers?

 

Hva med Garmin echoMap med 50/ 200 giver? Fungerer dem bedre en Raymarine?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dragonfly er en fin modell for endel brukere, spesielt de som ikke liker å trykke på andre knapper enn on/off. At den ikke viser bunnstruktur presist på de største dybdene vi testet, er en naturlig konsekvens av den vide konevinkelen som "jevner ut" det du ser, kombinert med at båndbredden i CHIRP-signalet krymper dramatisk med økende dybde. Resultatet var sånn sett omtrent som forventet. Du skal heller ikke veldig mange år tilbake i tid, før den grensen som nå går rundt 40 meter gikk på 15-20 meter.

 

Sidescan (jeg kaller det "scan" siden det korrekte navnet for teknologien er "scanning sonar") har sin misjon i saltvann også, men hvor mye nytte akkurat DU får ut av det kommer an på hva du ønsker å se. :) På grunn av de høye frekvensene er ikke dette noe som fungerer på de store dyp, eller i særlig mye sjøgang. Jeg brukte teknologien endel sist vinter i Oslofjorden, både ved pelagisk dorging (i de frie vannmasser) og ved mer landnært fiske/ oppdagelsestur. Kartplotter med bra kart og et godt 2D-ekkolodd vist på en skjerm med god oppløsning står fortsatt LANGT over på min "må ha"-liste, men jeg har litt vondt for å se meg selv klare meg uten sidescan.

 

Feks ved teinefiske etter krabbe og hummer, er sidscan en meget nyttig funksjon siden du lett ser forskjeller i bunnstruktur over et større område. Under en meget uoffesiell test i Drøbaksundet, der tre båter uten lokalkjente satte hummerteier, var det liten tvil om at båtene med sidescan/ downscan fikk best uttelling i teinene sine. Om ett slikt forsøk kan sies å være grunnlag for konkludering er nok tvilsomt, men at endel arter skalldyr og fisk foretrekker visse habitater er et faktum.

 

bilde

 

bilde

 

Vær litt obs på at man bør ta seg god tid ved montering av ekkoloddgiver for sidescan. Vateret bør finnes frem, så den er i vater i forhold til når båten ligger i vannet, både sideveis og i båtens lengderetning. Er giveren IKKE skikkelig justert, går det merkbart ut over skarpheten i bildene. Pt er det Humminbird (Helix) og Garmin (EchoMap) som har denne teknologien i mellomprisklassen, mens også Lowrance, Simrad og Raymarine har det i de øvre prisklassene.

 

Stimer med fisk synes godt på sidescan, men også på 2D-ekkolodd. Her er noen bilder som viser det samme på 2D og SS.

bilde

bilde

 

Og enda mindre stimfisk:

bilde

bilde

 

bilde

bilde

 

Mer struktur, dette bildet tror jeg at jeg har postet her før, så de som kjeder seg ved gjenkjennelsen får ha meg unnskyldt:

bilde

Bildet viser kjetting/ tau som går opp til disse bøyene:

bilde

 

Kan Helix måle seg med Elite CHIRP?

Ehhh. Det som er kjipt i den prisklassen er at man ikke kan få i både pose og sekk. Du kan ikke både få sidescan, og stå fritt til å velge ekkoloddgiver for 2D. Jeg har ikke prøvd Helix enda, men 2D-ekkoloddet er likt det som er i de klassiske CORE-modellene, slik som en 859 jeg lånte noen måneder i vinter. Ned til rundt 40 meters dyp kan jeg ikke si at forskjellen er merkbar, derfra og nedover blir det et spørsmål om ekkoloddgiver og jeg har ikke prøvd Humminbirds 50/200-giver med smalere konevinkel. Ergo kan jeg ikke svare på spørsmålet. Da jeg hadde Hummbird permanent i båten (frem til 2010/ 2011), brukte jeg en Airmar P66, som i hvertfall er hals og hode bedre på 40+ i 200 kHz enn Humminbirds giver med vid kone, men det er som forventet.

 

EchoMap vs Dragonfly.

Ehhh igjen. Ja, en EchoMap med skikkelig ekkoloddgiver (feks en P66, som i mine øyne er noe av det bedre du får i forhold til prisen) slår DF på dypere vann enn 30-40 meter. Men da mister du sidescan. Garmins egen 50/200 med sidescan har jeg ikke prøvd, men jeg er ikke voldsomt imponert over de skjermbildene man finner på nett.

 

Muligheten til å fritt velge ekkoloddgiver, samt nettverksmuligheter, er i praksis blitt de store forskjellene mellom mellomklasse og toppen av kransekaka hos alle merkene. En mulighet er bruktmarkedet, selv om endel tror de skal få nypris for sitt gamle utstyr dukker det jevnlig opp ting som er mer fornuftig priset. Det går også an å spre smerten over tid, feks kjøpe en enhet som er kompatibel med flere givere nå, og bygge ut med mer leketøy på sikt.

 

En mulighet er å spørre forhandler/ importør pent om å få låne utstyr, slik at man selv kan danne seg et bilde av hva som fungerer. Det er dette jeg gjør, og stort sett får jeg "ja" når jeg spør. De har ikke alle modeller og varianter som demoutstyr, et eksempel er 859en jeg lånte hvor jeg helst ville ha en 899. Men i dette tilfellet er alt bedre enn ingenting. Simraden jeg brukte til sidescan-bildene over var også utlånt, der ba jeg om en 7" men måtte leve med en 9". Helt greit for meg. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar! ( Vil også anbefale andre å lese bloggen til Team Colibri )

 

Slik jeg leser svaret ditt så er med andre ord Helix'en å foretrekke da SI kan bety mer for meg (mtp. krabbefiske, finne stimer, se bedre steder fisken kan gjemme seg på bunnen etc) enn Chirp alene?

 

Hovedsaklig fisker jeg jo grunnere enn 50 meter, men har lyst etterhvert til å prøve ned til ca 100 meter med agn/ pilk. Blir jo da neste sommer når fisken beveger seg vekk fra grunnene pga varmen i vannet. Da kan jeg evt kjøpe meg en 4x Chirp dersom Helixen blir for dårlig, eller se om det dukker opp noe brukt.

 

Nå i det siste har jeg begynt å prøve å gjøre meg kjent på nytt sted, og det er begrenset med hvor mye info jeg klarer å lese fra Navionics+ og mitt gamle Eagle-lodd. 

 

Montering av loddet:

Jeg har en 16 fots "speed sjark", og vil montere skjermen rett bak vindskjermen. Da vil jeg se rett på logget i en avstand av en halvmeter når jeg fører båten. Da vil kanskje Helix 5 være grei nok?

 

Hastighet på skjerm:

Hvor raskt kan skjermbildet bevege seg i SI på en Helix? Hvor raskt kan man føre båten uten at bildet blir veldig utydelig?

 

Jeg ser at f.eks Humminbird 598 med SI har lav hastighet (45 sekunder fra kant av skjerm til kant av skjerm), og derfor nevnte en at SI-bildet blir ubrukelig ved hastighet over 4-5 knop. (For lite oppløsning i bildet/ for mye info per "løpe-cm" av bildet)  Er Helixen raskere?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok,

jeg leste bare dette i en review (for Humminbird 598Ci HD SI). Forgjengeren til Helix.
 

The biggest disappointment I've had with this unit is its slow sonar scrolling speed. Humminbird calls it Chart Speed. This is the speed at which the objects go from one side of the screen to the other. Even at its maximum speed setting of 10 it takes about 45 seconds for an object to go from one side of the screen to the other. This is before and after the latest software upgrade. What this means is that it is difficult to match the boat speed and the slowest my boat goes is about 3 mph. If your boat is going faster than your chart speed you will only see very large structures using SI or DI.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for skryt, alltid artig at folk får noe ut av skribleriene. En annen kars blogg som kan være verdt en kikk er abbor sin: http://scuirus.com/

 

På relativt grunt vann, kan man faktisk søke av et område med en båt i plan og se fisk på ekkoloddet. Med "scroll back"-funksjonen setter man så et waypoint der fisken var, snur og kjører tilbake til waypointet. Jeg har brukt teknikken endel selv ved vertikalfisk etter gjørs i Vansjø med min forrige båt. Gjørsen er en tilforlatelig fisk å lete opp, så snu båten og fiske på, siden den ofte er snill og grei og blir stående. Men dette er neppe en veldig relevant fremgangsmåte for de fleste, selv om en skulle anta at feks torsk kan letes opp på liknende måte. Når man gjør dette, bruker man den raskeste bilderullingshastigheten (scroll), og så må man være våken for fisk tegnes mer som en tynn og kort strek enn bue og det blir endel støy i bildet så det er ikke helt enkelt å tyde ekkoloddbildet. Med min nåværende båt går ikke dette uansett, skroget gir for mye turbulens til fiskesøk i plan. (En kar som kaller seg Doctor Sonar har skrevet endel om slik "høyhastighetsleting", søker du litt finner du nok noen av hans artikler om temaet. Han fisker etter den amerikanskje fetteren til vår gjørs, walleye.)

 

Hvis vi legger slike litt spesielle metoder til side, er bilderullingen avgjørende for å tegne nogenlunde korrekt bunnstruktur. Den amerikanske teksten har rett i at bilderullingshastigheten bør tilpasses båtens hastighet, men derfra og til å si at den skal henge med i US-bassboat-fart på 70 knop er å ta i... Som Mulligan sier blir det helt på trynet uansett, spesielt når det overføres til "norske dybder". Hva som blir den høyeste hastigheten man praktisk kan spore fisk i, vil variere enormt. Dybden, ekkoloddet, ekkoloddgiveren og skroget på båten samt eierens montering/ justering av ekkoloddgiveren vil være variablene. Bruker jeg min egen båt som eksempel, så kjørte jeg mye rundt i vinter på leting etter torsk i Oslofjorden, og mine variabler tillater opp til ca 5 knop på dybder ned til 50 meter eller så. Men hvor mye fisk jeg IKKE ser, er det ikke godt å si noe om. Det er liten tvil om at det er langt lettere å "spotte" en torsk i to knop enn 5. Jeg har aldri brukt 598, men har brukt storebroren 998, og opplevde aldri at bilderullingen var for treg, disse to har samme ekkolodd. Spør du meg, har folk generelt en tendens til å bruke for høy bildefremmatingshastighet, ikke for lav.

 

Neste innstilling er pinghastigheten, som sier noe om hvor ofte ekkoloddet/ekkoloddgiveren sender ut signalet sitt. Teoretisk gir høyere pinghastighet selvfølgelig mer informasjon, men rent praktisk byr for høy pinghastighet på støy. Kjør gjerne pinghastigheten opp til du ser at det kommer små prikker på skjermen, så slår du den ned et hakk eller to igjen. Desto dypere vann, desto lavere pinghastighet må du ha for å unngå støy.

 

Når det kommer til skjermstørrelse, så er det ytterst subjektivt. Min fader på 67 ler av sin sønn på 37 som bruker penger på store skjermer, når han kan få den samme teknologien til lavere pris i en mindre skjerm.... Kom deg til en butikk som har modellene du tenker på utstilt, still deg opp i samme avstand som du vil ha i båten og se hva du mener selv. Rent teknisk er det skjermens høyde som betyr noe for det vanlige ekkoloddet, sammen med oppløsningen. Skjermens bredde (og oppløsning den veien) har betydning for sidescan, og når man bruker delt skjerm med feks ekkolodd og kart. Zoomfunksjonen (eller å manuelt sette dybdeskalaen i ekkoloddet) blir viktigere desto dypere det er, og desto mindre skjermen er. Lær deg å bruke den. :)

 

Du vil ikke kunne bruke en Helix og Elite samtidig, uten at deres signaler forstyrrer hverandre (crosstalk) siden du ikke kan slå av 200 kHx på Helixen og det er den frekvensen du sannsynligvis helst vil bruke på Eliten. Da er vi tilbake til disse hersens pengene igjen, modeller med ethernet kan dele en ekkoloddgiver og da er dette null problem.

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig gode svar!

 

Ville i tilfelle brukt enten Helix'en eller Eliten om gangen. Ikke begge samtidig. Men det kan jo hende Helix'en vil dekke behovet også på "dypt" vann. 

 

Blir nok til at jeg sparer opp til en Helix. Ut fra det jeg ser på nettet så kan Side Scan også hjelpe med å finne makrell (selv om den ikke har svømmeblære), så det er jo ennå et pluss. Vet ikke om det er sant eller ikke, men mulig noen her kan avkrefte / bekrefte dette?

 

Mtp. fart så henger mitt Cuda 168 ekkolodd med på bunngivning i opp til rundt 20 knop dersom det ikke er for dypt og for mye bølger. Har plasser giveren slik at bunnen av den er bittelitt under bunnen av båten. Men det er jo bare en 16", og med måkevingeskrog, så med en del fart i bølger blir det mye bevegelser. Fisk har det aldri vist noe særlig allikevel. (Bare blåval og andre litt større skapninger. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt om det er greit. Eg er og på jakt etter et nokså rimeligt ekkolodd. Eg ønsker se mer hva som befinner seg der nede likesom eg ønsker se etter fisk..

Eg har kommet over denne her 

Garmin echoMAP71sv, 7” Kartplotter og Ekkolodd

Den er utbyggingskompatibel med down vu og side scan. Kan dette være noe å satse på som kombi instrument. Eg er ikke noe proff

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...