Tutti Frutti Startet 16.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2015 Jeg skal i løpet av vinteren bestemme meg for ny ankervinsj akter. I første omgang er jeg interessert i å velge riktig fabrikat. Er ikke så interessert i om det er kjetting, tau, frittfall eller kontrollert utkjøring, da alle fabrikanter har løsninger for dette. For meg er det viktigste å velge basert på : - KVALITET: Her er det stor forskjell på kabular, gear og motor. Og ikke minst material valg som syrefast, aluminium, messing og hvordan det er skrudd sammen. - SERVICE: Her er det store forskjeller på produsenter og forhandler både når det gjelder kompetanse og delesalg. Men man må ikke glemme normalt vedlikehold; Det må være mulig å plukke ting fra hverandre og smøre komponenter eller bytte ut komponenter på en enkel måte. Jeg har opplevd at en enkel ting som å olje bolter og skruer på fabrikk ikke blir gjort. Da havner man opp i situasjonen at man må kaste hele skiten, for man får rett og slett ikke demontert på grunn av korrosjon. - LEVETID KOMPONENTER: Her er det nok store forskjeller og ulike erfaringer. Så kom igjen, gi oss dine erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Jeg trenger også en ankervinsj, så slenger meg på Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Det er vel ofte elektronikken som svikter. Jeg var så heldig å kjøpe vinsj (Lofrans Scorpion) for kjetting for 20 år siden, den gang det kun var reléer og brytere som styrte vinsjen. Den fungerer like godt i dag som da jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LeviCorsair Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Det her er en liten avsporing. Jeg pusser opp en båt fra 1967 - og i front sitter det en Simpson-Lawrence vinsj - fra -67. Virker fortsatt helt perfekt. Men det den er helt manuell... Dessverre produseres de ikke lenger.. ...men jeg trenger en vinsj akter også... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Jangul Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Hva med Quick? Sitter en Quick akter på min Scand og den har fungert bra.Måtte rense den og fette opp koner men det er vel normalt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Har god erfaring med Quick genius 1000F (800W). Fungerte feilfritt i de ti årene jeg hadde den, og så like fin ut. Smurte opp kabelaret hvert år, gjort på 5 min. Har også hatt en Anchorlift Barracuda 900 ss. Satt inn motor og gir med noe tectyl-lignende, allikevel ble det litt korrosjon ila et par år (men ikke så mye som her: https://baatplassen.no/i/topic/28660-anchorlift-korrosjon/ ). Ellers fungerte den som den skulle. Smurte også kabelar og aksling på denne hvert år. På båter jeg har leid har det stort sett vært Quick i diverse varianter. Disse har har sett bra ut og fungert som de skulle. Generelt er det en fordel på vertikale vinsjer om man kan beskytte gir og motor mot saltvannssput fra tau/kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Nyttigt tema, levetid og driftsproblemer på utstyr me monterer. Pris og kvalitet heng ofte saman, om ikkje allttid. Blir skuffa når ankervinsjen etter nokre år liknar mest på ein rustklump. Og so har me det med elektronikken. Difor, kom på bordet med utstyr me skal halde oss borte fra! Dersom me skal bruke mesteparten av tida på vedlikehald/reparasjonar, er det lite kjekt med båtlivet. Legg ikkje fingrane mellom, lat oss få det på bordet no! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Byttet ankervinsj fremme for to år siden. Hadde en Lofrans 100w, byttet til anchorlift 1200w. Funksjonsmessig er de like, men anchorliften rustet allerede etter noen måneder, mens den gamle lofransen kunne stå i to sesonger uten antydning til rust. Så at det er store forskjeller på rustfritt materiale er jeg ikke i tvil om (noen sa vel det finnes 5 forskjellige grader), dessverre er nok ikke Anchorlift de beste her, så ville ikke valgt den neste gang. (Kan godt hende at nyere lewmar og lofrans er av akkurat samme kvalitet på det rustfrie, kan ikke jeg uttale meg om). Ellers er fjernkontroll til ENGBO noe dritt, kan hende at Sleipner sin er bedre nå som de har fjernet Engbo av sortimentet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Som sagt lenger oppe i tråden, virker min Lofrans vinsj 100% etter 20 år. Og jeg har ikke gjort noe med den i det hele tatt, ikke en dråpe olje eller fett har den sett. Hvordan den ser ut inni, aner jeg ikke, har ingen grunn til å åpne den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Jeg har vel noe av samme erfaringen som Lars H. Kjøpte en meget godt brukt winch av fabrikat Vetus ca. år 2000. Motoren fikk omsorg ved at den ble plukket fra hverandre, renset smurt og montert tett. Gearet fikk ny olje. Winchen ble montert i baugen på Hulda ca. 2002/2003. Siden den gangen har den vært dukket under noen ganger i hårdt vær. De siste årene har den blitt beskyttet av en bit plast om vinteren. Winchen er stort sett laget av aluminium. Siden den ble montert har den ikke mottatt noen form for service. For meg er en wich en engangs-greie, når den konker blir den byttet ut med en annen brukt sak. Vetusen min er også befridd for alle former for elektronikk. Relestyrt. Egentlig litt løgn. Jeg har forriglet den mot fjernkontrollen som kjører baugpropellen (Sleipner). Må gjøre noe der, må inn i styringsskapet hvis fjernkontrollen konker. Noen av disse winchene er virkelig seige innretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Lofrans vinsj så klart, hadde en fra 1977 som måtte byttes ut i 2006. Og det var en glede å se at svakheten på 1977 modellen var rettet opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 (redigert) Lofrans vinsj så klart, hadde en fra 1977 som måtte byttes ut i 2006. Og det var en glede å se at svakheten på 1977 modellen var rettet opp. Byttet i 2014 ikke i 2006 og svakheten var at kabelene var utvendig og inn i dekslet, nå går de innvendig opp i fundamentet. Redigert 19.Oktober.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tutti Frutti Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 På min siste båt har jeg Lofrans bak fra 1990, selve vinsjen fungerer utmerket, men jeg har byttet 3 motorer. Første motor var ødelagt med fukt og tæring. Andre motor fikk jeg billig av Anchorlift (kinesisk prøvemotor),her var det dårlig isolasjon mellom viklinger og gods. Foran har jeg ILAS som også er fungert utmerket, men motoren hadde kaldloddinger på 2 bolter. Fikk nye bolter gratis hos ILAS og loddet de på selv. Mine erfaringer er at det er det elektriske som svikter, Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 (redigert) Hadde bestemt meg for ILAS Ankervinsj, Sailor De Luxe, men blei Engbo. Dette fordi det var den forhandlaren min hadde inne. Skulle eg ha kjøpt ny idag, ville eg utan tvil ha valt Ilas, og i Syrefast. Held ein knapp på Ilas! Redigert 19.Oktober.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Har en problemfri Lofrans foran. Akter har jeg Ilas - som har byttet hele greia 1 gang og motoren 1 ytterligere gang. På 6 sesonger. Ilas Captain 1000w billig delemotor til salgs om noen trenger, motoren står vel i mange forskjellige vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 Jeg har veldig god erfaring med quick sine vinsjer. Har sikkert montert over 50 slike. Enkelt oppbygd, uten unødvendig elektronikk og utrolig driftssikre. Forholdsvis lav pris og suveren service hos seatronic. Har aldri hatt en reklamasjon på disse. På andre siden finner vi Engbo sine vinsjer, som nå heter sleipner. Disse vil jeg fraråde på det sterkeste. Værste dritten jeg har vært borti noen gang, masse upålitelig elektronikk. Ilas har også vinsjer, men dyre, forholdsvis dårlig overflatebehandling, vinsjmotorene blir fort rusten og dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 (redigert) Og eg som hadde so god tru på Ilas. Er ikkje det heilt store høyrer eg. Ikkje Engbo heller, sjølvt om dei er blitt store. Sleipner har difor ein stor jobb å gjere no når dei har overteke. Men då må dei heva kvaliteten. (Ikkje alt som er bra frå Sleipner heller har eg erfaring frå.) Dei fleste er gode når dei er nye, men etter 10 år og meir? Det er det som tel! Burde gå an å laga noko driftsikkert, er ikkje so komplisert. Redigert 24.Oktober.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 (redigert) Kvalitet og kvalitet fru Blom. Det er vel mange andre faktorer som spiller inn. En vinsj som kjøres ut og inn går mye mer enn en med frislepp. Bruker en båtens motor til å ta inn slakken og løsne ankret med så belaster en vinsjemotoren mindre, enn de som bruker vinsjen til å dra båten mot ankret og til å løse ankret. Så er det de som skal spare noen kroner og kjøper for liten vinsj i forhold til kjetting og ankervekt, det blir som regel dobbelt så dyrt etter en tid. Et anker med frislepp så skal en helst ikke stoppe utrullingen før ankret er på bunn (Engbo). Også er det vedlikehold ting må ettersees år om annen. Noen vinsjer har oljenivå, så et oljeskift er ikke dumt. Engbo anbefalte 1200W og blytau til anker 25kg. Lofrans anbefalte 1500W og kjetting til anker 25kg. Redigert 24.Oktober.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eivindch Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 Meg bekjent bruker ILAS winchene fra Lofrans som de modifiserer med sine fritt fall mekanismer. Jeg har en slik forut - ILAS Admiral (Lofrans Kobra) og en akter - ILAS Inside (Lofrans ???). Jeg har kjetting på begge og er veldig fornøyd. Det har aldri vært problemer med noen av dem. Jeg har forøvrig hørt uttalelser som at man ikke skal ha fritt fall winch forut. Det er mye sludder og vås i båtbransjen som i andre bransjer. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 10 år gammel Lofrans Tigress 1200W her. Går som en klokke og ser like ny ut uten noe vedlikehold. (Litt dårlig samvittighet for det, så i vinter skal den fettes opp og sjekkes litt ellers.) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=65929178&page=3&sub_category=1.90.30&category=0.90&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Kan anbefale norsk-amerikanske Anchorlift med fjernkontroll. Svært robust og velprøvd teknologi til fornuftig pris. Bronse, messing og syrefaste materialer. Fjernkontrollen kan også kobles på f eks en baug-/akterthruster. Fjernkontrollen gir mulighet for "frislipp" av ca 20-25 meter line/kjetting av gangen som er meget nyttig når man skal legge til med ankeret ute. Anchorlift har holdt sine systemer mer eller mindre uendret i minst 10-15 år og reservedeler er lett tilgjengelig. Det som stort sett ryker på slike enkle systemer er relè (kun hvis det har stått en veldig fuktig plass) og fjernkontroll (tidlige modeller var dårlige - dagens veldig bra). Motor og kabular er nesten umulig å slite ut. Smøring og vedlikehold er svært enkelt. Du plukker det hele fra hverandre på 3-4 minutter med et minimum av verktøy. Nytt relè koster noen hundrelapper og komplett fjernkontroll et par tusen. Sammenlikne det med Engbo/Sleipner så er det en helt annen divisjon prismessig. Ang relè så er Anchorlift sine av typen som kan åpnes og renpusses for korrosjon og derved er de som nye igjen. Bytte er derfor bare aktuelt hvis du ikke gidder å plukke det fra hverandre. Dersom du har plass anbefaler jeg kjetting fordi det er mye tryggere enn blytau, uavhengig av vinsjtype. Importør og guru på Anchorlift er Anchor & Docking i Leangbukta 36 1392 Vettre 90090415. www.anchorlift.com . SeaSea på Rud er også forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Så akkurat at firma WILTEK Willy Schermann i Oslo, 900 88 610 har knalltilbud på Finn.no på Anchorlift Barracuda 900. Det er faktisk veldig billig for denne. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Anchorlift hadde store problemer for rundt 5-10 år siden med at legeringen de brukte var altfor dårlig og vinsjene begynte å ruste. Jeg vet om haugevis som ble byttet ut, selv var jeg heldig og slapp med å bytte noen få vinsjer før garantiene gikk ut. Jeg forhandler ikke disse vinsjene lengre pga. dette og elendig kvalitet på stryringspanel og fjernkontroll. Om de har bedret seg de siste år vet jeg ikke, men jeg brukte fotpedler fra anchrlift da jeg monterte ny quick-vinsj i sommer. De har allerede begynt å ruste. Bryterpanelene og fjernkontrollene ser helt like ut som de gjorde for noen år siden, så jeg tviler på om kvaliteten har blitt noe bedre Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Anchorlift hadde store problemer for rundt 5-10 år siden med at legeringen de brukte var altfor dårlig og vinsjene begynte å ruste. Jeg vet om haugevis som ble byttet ut, selv var jeg heldig og slapp med å bytte noen få vinsjer før garantiene gikk ut. Jeg forhandler ikke disse vinsjene lengre pga. dette og elendig kvalitet på stryringspanel og fjernkontroll. Om de har bedret seg de siste år vet jeg ikke, men jeg brukte fotpedler fra anchrlift da jeg monterte ny quick-vinsj i sommer. De har allerede begynt å ruste. Bryterpanelene og fjernkontrollene ser helt like ut som de gjorde for noen år siden, så jeg tviler på om kvaliteten har blitt noe bedre Støttes, se mitt innlegg#8. 2 år gammel, må pusse rust flere ganger ila sesongen. Personlig skuffet over Anchorlift og norsk kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.