Jump to content

Restaurering av Evinrude fastwin fra 1958

jadalber

Recommended Posts

Tenkte å legge ut litt bilder her etter hvert som jeg får gjort litt.

Har omsider fått tak i "drømmemotoren" etter mitt ønske. En Evinrude Fastwin 18hk fra 1958.

58' er den siste av evinrudene med metalldeksel og den mørke blå fargen er helt nydelig spør du meg.

1957 ble importrestriksjonen opphevet i Norge og 1958 ble utelandske påhengsmotorer solgt i butikk etter det jeg har lest. Dette er nok en norsk motor som hår gått i Vegår, et ferskvann i Aust-Agder fylke.

Fikk startet motoren her i forrige uke etter litt småfiks som nye tennspoler, rensing av forgasser osv. men det viste seg å være en stygg lagerlyd i den.

Den ble derfor plukket i småbiter.

Kan være at den har vært under, men kan også være bare vann som har funnet veien inn på et vis, men den hadde iallefall korrosjonsskader innvendig.

Nå blir det boring, nye stempler, veiv og råder.

dsc_1065.jpg

dsc_1046.jpg

dsc_1049.jpg

dsc_1037.jpgdsc_1062.jpgdsc_1077.jpgdsc_1086.jpgdsc_1084.jpg

dsc_1081.jpg

Nyvaskedde deler:

dsc_1089.jpg

Har alt skaffet nye medaljonger fra US. NOS- eller "new old stock" Ferguson-Poole Inc. Vedldig hyggelige og hjelpsomme mennesker som gjerne sender til Norge.

De gamle var borte

bilde

Ny lakk /dekaler og gummideler er bestilt fra Peter Mc Dowell i Canada http://www.nymarine.ca/ 

Kort i talen, men leverer som avtalt. Ingen småprating her

Redigert av jadalber (see edit history)

Begynte på lokket i går. Sitter nesten fast i hengselen og knirker som en gammel dør. Hadde ny pinne, så fant ut at minste motstands vei er å kappe pinnen og slå ut restene etterpå.

bilde

bilde

bilde

Demonterte også girhuset. Fikk ikke kjørt motoren, så tenkte det var best å sjekke klutsjen og drevene. Veldig kjedelig å måtte demotere etter at den er lakkert om den skulle finne på å hoppe ut av gir.

Dessverre så det ikke bra ut her... Nytt drev og  ny klutsj må til - typisk! Man ser hjørnene er avrundet. Dette er resultatet av for høyt turtall ved girskift, eller slapp giring

bilde

bilde

Flott prosjekt! Er jo imponerende nok at du har fått løs alle skruene :smash:

Du nevnte god erfaring med MC-deler, har du fått boret sylindere der før?

Takk :) Begynner å få en del erfaring på hvordan jeg skal få ting fra hverandre uten å ødelegge noe som koster mye. Imponerende mange bolter som var samarbeidsvillige. Det har nok noe å gjøre med at den har gått i ferskvann.

Fikk boret en 10hk evinrude 1958 der for 5 år siden. Veldig godt fornøyd med resultatet. Klaringen mellom stempel og boring var akkurat på hundredelen.

Har et maskinverksted rett ved der jeg jobber, men de tar dobbel pris for dette arbeidet. - Da kan jeg koste på meg 310kr i forsendelse

Du gjør en flott jobb med denne fine motoren.Håper du får det til,blir spennende å følge med...

Takk :) Skal nok få det til. Det vanskelige tar bare litt lenger tid..

det jeg har brukt til nå er :

Nye medaljonger ( plastemblemer som sitter i front på dekselet ) ca 1000kr

Lakk, gummidetaljer, dekaler osv fra Nymarine i Canada ca 1400kr

Stempler, vannpumpesett, toppakning ca 1000kr

Div manglende/knekte deler fra Dan Gano i USA ca 1500kr

Nytt drev + klutsj til girkasse - ca 1000kr

Boring av blokk 1300kr

Tenningsdeler 1000kr

I tillegg til dette går det med syregrunning/pakninger som jeg har fra før+ andre småting som jeg også har. Vanskelig å beregne kost på dette, men det blir nok fort 9000kr totalt + arbeid.

Men da har jeg iallefall en motor jeg vet er 99% - og så er det jo gøy :)

Kunne kjøpt en ganske pen i USA for 200$ + frakt ,men en 57år gammel motor må uansett ha en gjennomgang, så jobb+deler blir det uansett.

Er selv i sluttspurten på overhaling av en Johnson 1958 Seahorse 18HK (samme motor, annen farge og deksel). Min motor var såpass pen original at jeg bare har plukket den fra hverandre, byttet pakninger etc i undervannshuset samt alt av pakninger og tenningsdeler i powerheaden. Har også overhalt forgasser. Mulig jeg lager en egen bildetråd med dette.

Har også en -57, -58  og -60 Evinrude Fasttwin. Flotte motorer med god kvalitet på legeringene. Jeg skrur mye heller på en 60 år gammel OMC kontra en 60 år gammel Mercury. Virker som om OMC brukte bedre legeringer og ikke er så utsatt for korrosjon.

På min var nedre simring gått på veiva, så veiv og rådelagrene var helt ødelagt av saltvann. Fiksa dette ved å sette over veiv, råder og stempel fra en -69 20hk jeg hadde liggende. Identiske deler med unntak av litt lettere stempler. Men så lenge jeg flytta over komplett veiv/råder/stempel bør det være uproblematisk. Selvsagt honet sylindre og nye stempelringer.

Trykktanken står for tur, men bytte av alle pakninger samt lakkering osv.

I tillegg til Nymarine, hvor jeg har bestilt alle "pyntedeler", vil jeg tipse om Marineengine.com

Der har jeg bestilt alt av motor og tenningsdeler. Rimeligere og bedre utvalg enn hos Nymarine på ordinære slitedeler. 

Stemmer for egen bildetråd Honduras! 

Alltid ekstremt inspirerende å lese prosjekttråder

Forøvrig spennende å følge restaureringen i denne tråden også :) 

Ja dette må du legge ut bilder av Honduras :)  Jeg kan hjelpe deg med membran til trykktanken om du har behov for det. ( egenprodusert - laserkuttet )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...