jadalber Startet 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2015 Tenkte å legge ut litt bilder her etter hvert som jeg får gjort litt. Har omsider fått tak i "drømmemotoren" etter mitt ønske. En Evinrude Fastwin 18hk fra 1958. 58' er den siste av evinrudene med metalldeksel og den mørke blå fargen er helt nydelig spør du meg. 1957 ble importrestriksjonen opphevet i Norge og 1958 ble utelandske påhengsmotorer solgt i butikk etter det jeg har lest. Dette er nok en norsk motor som hår gått i Vegår, et ferskvann i Aust-Agder fylke. Fikk startet motoren her i forrige uke etter litt småfiks som nye tennspoler, rensing av forgasser osv. men det viste seg å være en stygg lagerlyd i den. Den ble derfor plukket i småbiter. Kan være at den har vært under, men kan også være bare vann som har funnet veien inn på et vis, men den hadde iallefall korrosjonsskader innvendig. Nå blir det boring, nye stempler, veiv og råder. Nyvaskedde deler: Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 Bra at noen tar vare på denne delen av historien også Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jadalber Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 Bra at noen tar vare på denne delen av historien også Takk :) Ja det er historie dette også selv om den ikke er så gammel. Det som er morsomt er at det er mange som husker disse Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 (redigert) Har alt skaffet nye medaljonger fra US. NOS- eller "new old stock" Ferguson-Poole Inc. Vedldig hyggelige og hjelpsomme mennesker som gjerne sender til Norge. De gamle var borte Ny lakk /dekaler og gummideler er bestilt fra Peter Mc Dowell i Canada http://www.nymarine.ca/ Kort i talen, men leverer som avtalt. Ingen småprating her Redigert 19.Oktober.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2015 Begynte på lokket i går. Sitter nesten fast i hengselen og knirker som en gammel dør. Hadde ny pinne, så fant ut at minste motstands vei er å kappe pinnen og slå ut restene etterpå. Demonterte også girhuset. Fikk ikke kjørt motoren, så tenkte det var best å sjekke klutsjen og drevene. Veldig kjedelig å måtte demotere etter at den er lakkert om den skulle finne på å hoppe ut av gir. Dessverre så det ikke bra ut her... Nytt drev og ny klutsj må til - typisk! Man ser hjørnene er avrundet. Dette er resultatet av for høyt turtall ved girskift, eller slapp giring Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Nye stempler i posten i dag fra Kypros. .020 oversize, eller 0,5mm - nå blir det boring av blokk hos mcdeler.no God erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 stemplene er egentlig til en nyere motor, men de passer ved bruk av råder fra samme årgang ( noe jeg hadde liggende ) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Flott prosjekt! Er jo imponerende nok at du har fått løs alle skruene Du nevnte god erfaring med MC-deler, har du fått boret sylindere der før? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Er det nok med 0.5mm oversize ? Gravrusten i den ene sylinderen så ganske dyp ut, men det er kanskje lyssettingen som får det til å se verre ut enn det er ? Interessant prosjekt, forresten ! Ja jeg satser på det. Regner med at de sier ifra på MCdeler om de mener det ikke går Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Flott prosjekt! Er jo imponerende nok at du har fått løs alle skruene Du nevnte god erfaring med MC-deler, har du fått boret sylindere der før? Takk :) Begynner å få en del erfaring på hvordan jeg skal få ting fra hverandre uten å ødelegge noe som koster mye. Imponerende mange bolter som var samarbeidsvillige. Det har nok noe å gjøre med at den har gått i ferskvann. Fikk boret en 10hk evinrude 1958 der for 5 år siden. Veldig godt fornøyd med resultatet. Klaringen mellom stempel og boring var akkurat på hundredelen. Har et maskinverksted rett ved der jeg jobber, men de tar dobbel pris for dette arbeidet. - Da kan jeg koste på meg 310kr i forsendelse Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Høres bra ut. Har et par sylindere jeg vurderer å få boret. Og ferskvann hjelper nok en del. Har selv skrudd litt på gamle saltvannsmotorer og det er som regel fantastisk god trim for bannskap Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Høres bra ut. Har et par sylindere jeg vurderer å få boret. Og ferskvann hjelper nok en del. Har selv skrudd litt på gamle saltvannsmotorer og det er som regel fantastisk god trim for bannskap Ja det blir noe kornmo her og når jeg ødelegger noe eller skader meg... :-p Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Det ser jo ut som du må skifte halve motoren, hva med en delemotor Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Det ser jo ut som du må skifte halve motoren, hva med en delemotor Har du en ? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Du gjør en flott jobb med denne fine motoren.Håper du får det til,blir spennende å følge med... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
jadalber Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Du gjør en flott jobb med denne fine motoren.Håper du får det til,blir spennende å følge med... Takk :) Skal nok få det til. Det vanskelige tar bare litt lenger tid.. det jeg har brukt til nå er : Nye medaljonger ( plastemblemer som sitter i front på dekselet ) ca 1000kr Lakk, gummidetaljer, dekaler osv fra Nymarine i Canada ca 1400kr Stempler, vannpumpesett, toppakning ca 1000kr Div manglende/knekte deler fra Dan Gano i USA ca 1500kr Nytt drev + klutsj til girkasse - ca 1000kr Boring av blokk 1300kr Tenningsdeler 1000kr I tillegg til dette går det med syregrunning/pakninger som jeg har fra før+ andre småting som jeg også har. Vanskelig å beregne kost på dette, men det blir nok fort 9000kr totalt + arbeid. Men da har jeg iallefall en motor jeg vet er 99% - og så er det jo gøy :) Kunne kjøpt en ganske pen i USA for 200$ + frakt ,men en 57år gammel motor må uansett ha en gjennomgang, så jobb+deler blir det uansett. Redigert 30.Oktober.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 30.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2015 Har og har, i Bergen har jeg en 18 hk Johnson fra ca 1957 med trykktank som jeg skulle restaurere. Det blir det vel neppe noe av så kanskje den er til salgs for en tusing eller noe sånt. Prøvekjørte den for 2 år siden og da gikk den. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2015 Har og har, i Bergen har jeg en 18 hk Johnson fra ca 1957 med trykktank som jeg skulle restaurere. Det blir det vel neppe noe av så kanskje den er til salgs for en tusing eller noe sånt. Prøvekjørte den for 2 år siden og da gikk den. Sender deg en IM :) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Fått glassblåst div deler i helgen. Undervannshuset styrekult og dekselet igjen... T.T.T. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Er selv i sluttspurten på overhaling av en Johnson 1958 Seahorse 18HK (samme motor, annen farge og deksel). Min motor var såpass pen original at jeg bare har plukket den fra hverandre, byttet pakninger etc i undervannshuset samt alt av pakninger og tenningsdeler i powerheaden. Har også overhalt forgasser. Mulig jeg lager en egen bildetråd med dette. Har også en -57, -58 og -60 Evinrude Fasttwin. Flotte motorer med god kvalitet på legeringene. Jeg skrur mye heller på en 60 år gammel OMC kontra en 60 år gammel Mercury. Virker som om OMC brukte bedre legeringer og ikke er så utsatt for korrosjon. På min var nedre simring gått på veiva, så veiv og rådelagrene var helt ødelagt av saltvann. Fiksa dette ved å sette over veiv, råder og stempel fra en -69 20hk jeg hadde liggende. Identiske deler med unntak av litt lettere stempler. Men så lenge jeg flytta over komplett veiv/råder/stempel bør det være uproblematisk. Selvsagt honet sylindre og nye stempelringer. Trykktanken står for tur, men bytte av alle pakninger samt lakkering osv. I tillegg til Nymarine, hvor jeg har bestilt alle "pyntedeler", vil jeg tipse om Marineengine.com Der har jeg bestilt alt av motor og tenningsdeler. Rimeligere og bedre utvalg enn hos Nymarine på ordinære slitedeler. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bergan01 Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Stemmer for egen bildetråd Honduras! Alltid ekstremt inspirerende å lese prosjekttråder Forøvrig spennende å følge restaureringen i denne tråden også :) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Stemmer for egen bildetråd Honduras! Alltid ekstremt inspirerende å lese prosjekttråder Forøvrig spennende å følge restaureringen i denne tråden også :) Ja dette må du legge ut bilder av Honduras :) Jeg kan hjelpe deg med membran til trykktanken om du har behov for det. ( egenprodusert - laserkuttet ) Redigert 3.November.2015 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) Takker for tilbudet, men alle nødvendige deler til trykktanken har jeg kjøpt for en grei penge hos marineengine. OK, skal lage egen tråd etterhvert, nå skal jeg ikke kludre til tråden din mer... :-) Redigert 3.November.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jadalber Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Takker for tilbudet, men alle nødvendige deler til trykktanken har jeg kjøpt for en grei penge hos marineengine. OK, skal lage egen tråd etterhvert, nå skal jeg ikke kludre til tråden din mer... :-) Ingen fare :) du kludrer ikke - bare hyggelig med litt aktivitet på "tråden" Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Bestilte nytt drev for giret, men fikk dessverre reversdrevet istedet. Klaget til brukeren på Ebay, og fikk heldigvis pengene tilbake. De fleste er veldig greie sånn på Ebay :) Det som er kjedelig er å finne et annet til en grei pris + ventetid osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.