Jump to content

Restaurering av Evinrude fastwin fra 1958

jadalber

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Jobber du på lakkeringsverksted? Den bakveggen ser litt for proff ut til å være i en vanlig garasje. Eller er det noe jeg bør kopiere her.....  :)

Motoren ser kjempeflott ut. Har du sprøytet syregrunning etc først, eller går du rett på farge?

Er så heldig at jeg jobber i en bedrift som driver med skipskraner og daviter. Vi selger deler til disse og trenger fra tid til annen å lakkere litt, så bedriften har en krok med avsug som du ser av bildene. Bra sug her så man kjenner ingen malingslukt når man sprøyter. 

Har lagt på en strøk med 2-komponent spies hecker syregrunning før lakk.

Da var julefeiringen over for i år og igjen litt tid til å holde på med mekk.

Dekaler og medaljonger kom på i dag. Bare propellen + spaken for dekselet i front igjen.

Blir gøy å kunne dra den i gang om ikke så lenge.

bilde

egenprodusert instruksjonsdekal - ser at jeg skulle pusset dekselet innvendig før lakk. Ble en del "nupper" i metallet etter glassblåsing. Det reiser seg av varmen som produseres pga litt porer i støpen

bilde

Gratulerer med utrolig flott motor!

Og angående oljeblanding, så kan du nok trygt kjøre den ned til 2%. (etter innkjøring) Krav til fet oljeblanding på gamle motorer var ikke så mye grunnet motorene i seg selv, men langt dårligere kvalitet på oljen som var tilgjengelig da. I dag er oljekvaliteten langt høyere og designet for å smøre motorer med mye høyere effektuttak og tynnere blanding.

"Ulempen" er selvfølgelig at du ikke får rette røyken og lukten med moderne oljer og tynn blanding :nonod::giggle:  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...