Jump to content

Kobl. av Ladac spenningsreg. til Mitsub. dynamo.


Patton

Recommended Posts

Hei, her hjemme har jeg en Ladac 1205 spenningsregulator og en Mitsubishi dynamo på 50A (til en 3 år gammel Vetus 42 hk motor), dissse er foreløpig ikke er koblet sammen. Etter et par samtaler per telefon til Ladac er jeg fremdeles usikker. Ladac har ikke koblingsskjema til dynamoen, men sier at den skal kobles i parallell med den innebygde regulatoren. En kamerat som er elektriker skal koble den for meg.

 

Spørsmål A: i koblingsskjemaet som følger med Ladac 1205 står det at den orginale regulatoren skal kobles vekk. Jeg regner med at den likevel kan kjøres i parallell? Det bør jo medføre at vi slipper å bygge om dynamoen.

 

Spørsmål B: I motsetning til 1204 som er positivt regulert, er 1205 negativt regulert. (Jeg vet ikke hva dette innebærer), men får det noen praktisk konsekvens? Jeg regner med at dynamoen er positivt regulert, har hørt at det er det vanlige på moderne dynamoer? Må i såfall koblingsskjemaet fravikes?

 

Fakta A: På dynamoen er det ikke noen merking (D+ etc). Det er en kontakt for + til starteren, i tillegg er det 3 flatstifter, med en hvit, en grønn og en blank ledning. Meningen er at elektrikeren skal måle/sjekke ut hva som er hva ut i fra teorien "en dynamo er en dynamo - den kan trolig ikke lages på så veldig mange måter...". Håper jeg ikke kommer oppi for mange problemer her :headbang:

 

Takknemmelig for svar som kan belyse saken - dvs gi elektrikeren min et best mulig utgangspunkt.

 

Mvh Patton

Link to post

Har akkurat vært gjennom den samme diskusjonen om å koble Ladac'en i parallell med den eksisterende regulatoren.

 

I følge Ladac og det firmaet som bygde om min dynamo var dette å anbefale.

Regulatorene vil da begge være aktive og den som gir dynamoen beskjed om å gi ut høyest spenning vinner.. Fordelene er angivelig at du fortsatt har lading dersom Ladac'en skulle gå defekt og den dagen batteriene er full-ladet, det er varmt og du skal gå lenge for motor kan du koble fra ladac'en i pluggen nærmest Ladac'en og på den måten redusere belastningen på dynamo og fare for overlading av batteriene..

Tanken om en regulator i "reserve" var jo besnærende,- men jeg har allerede hatt en opplevelse som gjør at jeg ble litt i tvil: Har en Hitachidynamo med senseledning fra nøkkelbryteren i motorkretsen. Trolig har jeg hatt en hovedbryter med overgangsmotstand som dermed "lurte" regulatorene til å tvinge dynamoen til å yte maksimal spenning. Dermed gikk statorviklingen defekt, dynamoregulatoren styrer konstant ut 17v og Ladac-regulatoren begikk "selvmord" fordi spenningen var så høy.. En kostbar erfaring..

Hadde jeg bare hatt Ladac'en som regulator ville trolig skaden begrenset seg til Ladac'en som hadde begått selvmord, mens dynamoen hadde vært like hel...

 

Det er altså ikke riktig det som har vært hevdet tidligere at Ladac'en (i allefall 1205) vil begrense dynamospenningen dersom den mister sensespenningen. Tvert imot,- spenningen går rett til værs,- men så har Ladac'en en innebygd komponent som ryker og sørger for at Ladac'en begår selvmord for å hindre at forbrukerne ombord skal ta skade.....

Athene

Link to post

Regulatorene vil da begge være aktive og den som gir dynamoen beskjed om å gi ut høyest spenning vinner..

Det er problemet. Mange innebygde regulatorer er i dag på 14.4V og Ladac's temperaturkompensering vil derfor ikke fungere ved høy temperatur.

Tror nok den egentlige årsaken er at parallell-kobling gjør det enklere å montere Ladac'en.... :rolleyes:

 

Det er altså ikke riktig det som har vært hevdet tidligere at Ladac'en (i allefall 1205) vil begrense dynamospenningen dersom den mister sensespenningen.

Den forrige modellen, 1201, hadde en slik beskyttelse fordi sense-ledningen også fungerte som strømforsyning til Ladac'en.

Med 1204/5 modellene gikk de over til å forsyne fra D+, angivelig fordi spenningen her ligger noe høyere ved stor belastning.

Link to post

Med 1204/5 modellene gikk de over til å forsyne fra D+, angivelig fordi spenningen her ligger noe høyere ved stor belastning.

Er du helt sikker på at at de dermed fjernet intern sikkerhetsregulering? Det skal ikke mer enn en zenerdiode og et par motstander til inne i Ladac'n Jeg spurte Paul helt konkret om dette etter at jeg selv hadde montert 1204, og han svarte at den skulle begrense på drøye 16volt. Han nevnte ikke ordet "selvmord" eller lignende tendenser for boksen sin.

 

Men om jeg nå ble skremt og nysjerrig, kobler jeg IKKE fra senseledningen på min Ladac for å teste!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er du helt sikker på at at de dermed fjernet intern sikkerhetsregulering?

Nei, det var på basis av det Athene skrev. Det jeg vet er at den forrige modellen kun brukte ledningen til ladelampa for å starte ladingen, den var ikke tilkoblet D+.

Strømforsyningen var via senseledningen.

(Koblingsskjemaet ligger i arkivet)

Link to post

Willy hos Ladac kastet bare et blikk på baksiden av 1205-regulatoren der den er fylt med gulhvitt lim og konstaterte at den var defekt. Det gikk en litt misfarget sprekk diagonalt over boksen og det forklarte han var fordi en spenningsfølsom komponent brenner av dersom spenningen blir for høy. Dette er gjort for å unngå at en feil ved Ladac'en fører til skade på annet utstyr. Greit nok,- men dersom Ladac'en står i parallell med den originale regulatoren og den drar spenningen til værs ryker også Ladac'en. Jeg spurte også flere ganger for å være sikker og fikk helt klart svar: Dersom Ladac 1205 mister sensespenningen regulerer den spenningen "til værs" og begår så "selvmord" når spenningen blir høy nok..

Jeg har nettopp montert to nye hovedbrytere enkelt tilgjengelig i salongen og ble litt skremt. Når jeg plasserte dem slik var det fordi jeg hadde bestemt meg for å bruke dem aktivt. For å redusere faren for fler defekte regulatorer og dynamoer har jeg derfor flyttet senseledningene til dynamosiden av begge hovedbryterne, både på forbruks- og motorkretsen. Kanskje ikke helt optimalt for ladingen, men mye tryggere..

Athene

Link to post

Her lærte jeg noe nytt igjen. Kjøper jeg meg en Ladac, skal den få regulere helt alene.

 

Ang senseledning:

Dette har blitt diskutert før.

Hos Båtmagasinet hadde vi en gang denne diskusjonen.

 

Eller her svarer Paul fra Ladac direkte på nevnte problem.

 

Lotus

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...