Jump to content

Vann i Divinycell-kjerne: tørke eller fjerne?


Krimart

Recommended Posts

Har delaminering på bridgedekket, og tidligere eier har dessverre boret en drøss med hull og dyttet inn litt epoxy,men ikke laminert, noe som har resultert i vann inn i kjernen. Jeg skåret av hele laminatet på oversiden, og satser på at divinycellen tørker i løpet av vinteren, men tenkte etterpå at jeg muligens burde skrape bort hele kjernen. Den satt godt i laminatet under, og virket uskadet ( om enn gjennomvåt) men antar det har vært vann med frostspreng flere sesonger. Kan jeg anta at divinycellen tåler vannet og vil tørke opp og lar seg påstøpes epoxy og glassfiber på ny? Eller burde jeg skrape det bort nå før vinteren? Tar selvsagt en grundigere inspeksjon til våren uansett.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at det er Divinycell, se vedlagte bilde. "Rosene" er epoxy(?) fra mislykket reparasjonsforsøk av tidligere eier. Det grønne skummet med ruter mener jeg er divinycell. Det har nok stått vann her over lenger tid. Joda, lukkede celler men noe vann vil vel trekke inn likevel, det er ingenting som er 100% vanntett. 

 

Hele bridgedekket var som sagt delaminert (på oversiden men henger godt på laminatet under). Mulig at vannet er bare det som har fått plass mellom skum og laminat, samt i slissene i rutemønsteret i skummet, men det virket veldig vasstrukkent. Sjekket om det var vann i skottet under bridgedekket, men der var det tørt og fint. 

 

 

bilde

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

Divinycell trekker ikke vann inn i cellene, men som det blir skrevet lengre oppe så ligger det vann i rutemønster og kanter. Det tørker !

Om du bytter, så er det viktig å få god ved heft til laminatet på undersiden. Det er sannsynlig ikke mer enn max. 2 lag 450 gr. csm eller i beste fald 600 gr.csm. Når du fjerner divinycellen vil laminatet på undersiden bli noe tynt og kan miste fasongen om det er spenn i strukturen.

Jeg hadde latt divinycellen ligge om den har godt feste til laminatet på undersiden.

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Da lar jeg det være og sjekker til våren. Er skummet tørt og intakt da lar jeg det være på. Skal støtte oppunder fra undersiden når jeg laminerer nytt dekk. Båten er bygget med vevd glassfiberduk ikke matte.  Planlegger selv å laminere med epoxy og glassfiberduk. 

Link to post
Share on other sites

BTW: Fant en veldig informativ artikkel her:  http://www.wavetrain.net/boats-a-gear/243-fiberglass-boatbuilding-cored-laminates

 

Kjente meg igjen i denne beskrivelsen. Planlegger å bruke en sprøyte og dytte epoxy godt inn i slissene før jeg laminerer. 

 

 

When water does penetrate a core, it theoretically should not travel far, as any reasonable core material will be a closed-cell substance that does not allow water to migrate through it. In practice, however, water in a core often migrates long distances. The primary culprits here are small grooves or notches called kerfs that are scored into the body of a core in a grid pattern and enable it to conform itself to curved surfaces. Anywhere the core meets a curve its kerfs must spread open to accommodate it and so create an easy channel for water to travel through. Even in areas where the kerfs are closed tight, the tiny slits they present are much more permeable than the core material itself. As a result, even if water enters a core at only a few discrete locations, the entire core may become thoroughly saturated. Drill a hole in a hull like this, and the water literally comes shooting out.
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at flere har funnet opp metoder som det ikke skal gjøres på.

Den Divinycellplaten er lagt med dekket opp-ned. Da skal limsparkelen fullstendig omslutte den grunnede plata. Så skal den presses/bagges på plass. Da blir det hel ved hele veien og ikkeno' vann kan trenge inn. Prøver du å skjære opp en sånn konstruksjon følger store biter av Div. med opp.

Link to post
Share on other sites

Du har rett Mulligan, men vakuum-bagging var vel ikke så vanlig på svenske seilbåter på 80-90 tallet, og Epost til konsumentvärket med krav om erstatning fører vel neppe frem, så jeg får leve med senskadene og reparere så godt jeg kan. Fordelen er at nå er dekket riktig vei og jeg skal kunne ha hjelp av tyngdekraften :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...