Jump to content

Mobil internett oppkobling langs kysten

Aquarius

Recommended Posts

Hei,

har med interesse fulgt tråden om WLAN i diverse havner og gjestehavner langs kysten.

Har også planer om å dra ombord laptop'en i sommer, men blir ofte liggende i uthavn så WLAN blir jo uaktuelt (i alle foreløpig).

Internett oppkobling over vanlig GSM er så tregt :nonod: at jeg kunne tenke meg å investere i et kombi PCMCIA kort som muliggjør oppkobling over G3/UMTS/GPRS/GSM/WLAN.

Med oppkobling over GPRS skal man kunne oppnå over 80 Kb/sek og med UMTS opp mot 400 Kb/sek. Hvis dette er realistiske hastigheter går det jo faktisk an å surfe litt.

Er det noen som har noe erfaring med disse kortene og om dekningen til sjøs er som Telenor påstår - lik dekningen for GSM? Er hastighetene oppnåelige i praksis :confused: ?

Spesielt interresert i strekningen Strømstad - Oslo - Kristiansand, men dette er vel sikkert av interesse for flere langs hele vår langstrakte kyst.

Mvh Aquarius

Vet ikke noe spesifikt om den strekningen du nevner, men et slikt kort fungerer godt for meg.

Jeg har brukt det på land og har ennå ikke opplevd at det ikke har vært dekning der jeg har hatt gsm-dekning.

Hastigheten er omtrentlig realistisk og fungerer godt til vanlig surfing.

tj

Redigert: Helt rett som klikk sier. Jeg har stort sett brukt dette i nærheten av Bergen og har alltid hatt tilgang til umts nett.

Telenor har vel ikke hevdet at gsm og umts har samme dekning???

tj

Redigert av tj (see edit history)

Der det er GSM dekning så har du også GPRS dekning. Men GPRS er kun 48kb. UMTS er som du sier laaangt raskere. Men dette er ett eget nett med langt dårligere dekning enn GSM nettet. Begrenser seg til større byer i første omgang, tror ikke du skal så langt til sjøs før det ikke fungerer. Telenor har en pakkeløsning for MobiltKontor som inneholder PCMCIA kort med støtte for alle nett. Det funker bra det lille jeg har testet, men UMTS dekningen er som sagt høyst variabel.

Det skal være god dekning for EDGE (GSM/GPRS med høyere hastighet - 100-200 kbit/s downlink) langs kysten. For UMTS (den egentlige 3G radio teknologien med 384 kbit/s downlink) er det nok kun dekning inne i byene på den aktuelle strekningen. Se Telenor dekningskart: http://telenormobil.no/dekninginnland/index.do

Om du vil bruke EDGE, så må du selvfølgelig skaffe deg et PCMCIA kort/mobil telefon som støtter denne radio teknologien. Det rekker ikke med et som støtter "vanlig" GPRS eller UMTS.

/Harald

Hei igjen,

og takk for tilbakemeldinger.

Da er bare å skaffe et kort som støtter alt, og det synes ikke enkelt :crazy: .

NetCom tilbyr kort som enten støtter UMTS eller EDGE/GPRS. Snakket med forhandler i dag som anbefalte UMTS i sør-Norge og EDGE videre nordover. Om UMTS bare er tilgjengelig i - og i umiddelbar nærhet at byene, så er ikke dette noen dekkende løsning.

Telenor tilbyr gjennom Telehuset kombikort som støtter G3/UMTS/GPRS/GSM/WLAN, men ikke EDGE :confused: !

Ingen som tilfeldigvis vet om kort som støtter rubbel og bit (UTMS og GPRS/EDGE)?

Mvh Aquarius

Ingen som tilfeldigvis vet om kort som støtter rubbel og bit (UTMS og GPRS/EDGE)?

<{POST_SNAPBACK}>

NetCom skal visstnok komme med dette i september. Står en del om dette på amobil.no og dinside.no.

Synes selv det virker som en vel så bra løsning å kjøpe en 3g telefon og bruke som modem. Nå skal jo også netcom tilby dette fra 15 juni og da skjer det kanskje noe med prisene?

Jeg ser at SonyEricsson snart kommer med et UMTS/EDGE kort:

GC95

Personlig hadde jeg nok valgt en EDGE telefon eller et EDGE PCMCIA kort om det skal brukes i båt. Det er med EDGE du har best dekning. Det vil ta mange år, kanskje aldri, før det finnes god UMTS dekning. Det er da heller ikke så stor forskjell på teoretiske maksimal båndbredde (384 vs 247 kbit/s). Det er først når HSDPA kommer at vi vil se de dramatisk økende båndbreddene (dvs Mbit/s), men da må det kjøpes nye mobil telefoner igjen...

Når det gjelder pris, så har jeg ingen tro på at kombinerte EDGE/UMTS produkter blir billige iår. Dette er high end markedet som produsentene melker så lenge det er mulig. Rene EDGE produkter vil derimot snart bli low end, med tilsvarende lave priser.

/Harald

Nokia 6230 er en grei telefon som støtter Edge. Begyner å komme ned i pris nå. Har en slik selv og er fornøyd. Er nå på jakt etter et abb. som er noe rimeligere enn de 8 kr på mb jeg betaler nå. Hvis ikke NetCom snart kommer med fri bruk abb. også for telefon og ikke bare for PCMCIA kort (til 499 pr mnd) må jeg nesten bytte til Telenor som har en makspris på kr 30 pr dag. Det vil være surt da jeg nærer motvilje mot Telenor. Håper og tror Netcom skjerper seg i juni.

Trenger fast pris da jeg ikke vil ha annen nettilgang i sommer en via mobil og wlan jeg kommer over.

Jeg har en PalmOne Tre 650 smartphone som støtter EDGE. Den har både innebygd nettleser og e-postleser. Nettleseren er slik at den tilpasser vanlig websider til et mer fornuftig format for enheten hvis man øsnker det. De aller fleste aviser har jo også egne nettsider for hånsholdte enheter. Skjermoppløsningen på er på 320x320 piksler, hvilket er ganske så bra for en telefon.

Laptopen blir med andre ord liggende hjemme når jeg er ute med båten.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Nokia 6230 er en grei telefon som støtter Edge. Begyner å komme ned i pris nå. Har en slik selv og er fornøyd. Er nå på jakt etter et abb. som er noe rimeligere enn de 8 kr på mb jeg betaler nå. Hvis ikke NetCom snart kommer med fri bruk abb. også for telefon og ikke bare for PCMCIA kort (til 499 pr mnd) må jeg nesten bytte til Telenor som har en makspris på kr 30 pr dag. Det vil være surt da jeg nærer motvilje mot Telenor. Håper og tror Netcom skjerper seg i juni.

Trenger fast pris da jeg ikke vil ha annen nettilgang i sommer en via mobil og wlan jeg kommer over.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trodde ikke NetCom hadde noe særlig EDGE dekning syd for Trondheim?

Det finnes også en 3G light hos Netcom til 125,- kr mnd. og 20MB inkludert, 5,- kr pr. MB deretter (+mva).

Hos Netcom må man velge mellom EDGE og UMTS, og det er svjv ikke mulig å kjøpe tjenesten uten å kjøpe PCMCIA kortet.

Så for øyeblikket ser Telenors mobil kontor ut som den beste løsningen for meg pga fleksibiliteten med GPRS, EDGE, UMTS og maksprisen på 30,- kr dagen (så lenge DET varer...). Så vidt jeg forstår må man ikke ha PCMCIA kort heller, men kan bruke en mobiltelefon til å koble opp datatrafikken.

Geir

Jeg trodde ikke NetCom hadde noe særlig EDGE dekning syd for Trondheim?

Mulig det...har akkurat tatt dette i bruk men antar jeg kun har vanlig GPRS. Så langt kun til mailsjekking men jeg håper å få litt mer fart ved å ta i bruk edge eller umts.

Leste i alle fall på amobil.no at Netcom skal starte oppp med UMTS også for vanlige telefoner fra midten av juni.

Selv har jeg abb. fra Mobyson og betaler 8 kr pr MB for GPRS. En kjapp runde på Baatplassen og en nettavis + mail kommer på 2-3 kr.

Jeg ser at SonyEricsson snart kommer med et UMTS/EDGE kort:

GC95

Personlig hadde jeg nok valgt en EDGE telefon eller et EDGE PCMCIA kort om det skal brukes i båt. Det er med EDGE du har best dekning. Det vil ta mange år, kanskje aldri, før det finnes god UMTS dekning. Det er da heller ikke så stor forskjell på teoretiske maksimal båndbredde (384 vs 247 kbit/s). Det er først når HSDPA kommer at vi vil se de dramatisk økende båndbreddene (dvs Mbit/s), men da må det kjøpes nye mobil telefoner igjen...

Når det gjelder pris, så har jeg ingen tro på at kombinerte EDGE/UMTS produkter blir billige iår. Dette er high end markedet som produsentene melker så lenge det er mulig. Rene EDGE produkter vil derimot snart bli low end, med tilsvarende lave priser.

/Harald

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen,

helt korrekt som du beskriver Hajohans.

SonyEricsson kommer med dette kortet i 3. kvartal 2005 - trolig august eller tidlig september i hht SonyEricsson.

Hadde også en interessant samtale med en tilsynelatende svært oppegående driftingeniør hos Telenor Mobil i dag.

Han bekreftet det du sier :yesnod: også om EDGE. UMTS er det kun dekning for (og til og med tildels dårlig dekning) i byene og i større tettsteder. Dekningen er t.o.m svært dårlig i randsonen av byene.

Det vil i henhold til teknikeren ta år før UMTS vil ha brukbar dekning til sjøs. Å bruke nesten 5000,- :cryin: på et kombi UMTS/EDGE kort blir jo da rimelig :blush: .

EDGE derimot skal ha bra dekning langs hele kysten, også nordover.

Ser derfor ut til at løsningen blir å bruke et EDGE/WLAN kort som f.eks SonyEricsson GC89 med ekstern antenne.

(Og for å sitere teknikeren : er du i et område med dekning for UMTS er du trolig også i et område hvor du kan koble opp mot et WLAN med mye høyere og stabil hastighet - hoteller, Statoilstasjoner osv nær havneområder)

Takk forøvrig for alle innspill.

Skal dra med laptopen med oppkoblingen i hele sommer og prøve både EDGE og WLAN nedover hele sørlandskysten i sommer (Oslo - Mandal). Kanskje en ide å lage en egen oppdatert internett oppkoblings oversikt (tilgjengelige nett/hastigheter og eventuelle priser) i de mest traffikerte havner, gjestehavner og uthavner langs kysten?

Mvh Aquarius

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...