Jump to content

Tåler smørefett laaaaang lagring, over 25 år?


Lars H.

Recommended Posts

Enig med deg der. Har vurdert en del slike løsninger for bruk i jobbsammenheng. Husker ikke helt. Mener de ble forkastet grunnet krav til aksling, mulighet for at sleev'en kunne starte å rotere på akslingen, flytte seg aksielt, osv. Bedre å flytte simmeringen utenfor de gamle slitasjemerkene. Puss akslingen godt der ringene skal ligge mot den roterende delen.

 

Ellers så er dette med 'shaft sleeves' noe som blir hyppig benyttet. Og offshore finner man knapt en pumpe som ikke er utstyrt med sleeve under tetningen. Men dette er pumper som gjerne skal gå nokså mange tusen timer mellom hver gang de er oppe. Og disse sleev'ene er i stål, eller metall av et eller annet slag tilpasset prosessen.

 

Fettuben du har kjøpt gjør helt sikkert jobben.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde dre... i å montere de skf hylsene Lars. Liten tvil om at det hadde blitt bra, men hvor lenge trenger du egentlig at dette skal vare :giggle:

 

 

 i og med at jeg skal ha nytt gummirør mellom propelhyse og pakkboks, tenkte jeg å la den bli litt lengre enn den gamle slik at jeg ikke treffer sporene med de nye simmerringene.

 

De gummihylsene har standard lengde. Dersom du tilfeldigvis får simmerringene til å treffe i det gamle slitesporet (usannsynlig), kan du jo bare ta en kniv og kappe det nye røret 1 cm. Problem solved :thumbsup:  Hvis du i tillegg finsliper eller polerer opp overflata på akselen og retter opp motoren grundig kan du se fram mot å ta med deg dette i likskjorta :lol:

 

Lagt til:

Ser nå at Hulda kom meg i forkjøpet med de samme poengene :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er utrolig mye nytt en kan lære om her som en ikke ante at fantes. Er Speedi Sleeve noe du oystein_k og Daffy har brukt selv?

 

Til mitt bruk, ser jeg noen problemer. Vil det være mulig å presse slike hylser nesten 2m inn på akslingen uten at hylsen går i stykker? Jeg må ha 2 slike hylser, en for hver simmering, og når hver simmerring er 7mm tykk, vil det kreve presisjon for at de skal treffe hylsen som kun er 8mm lang i mitt tilfelle med 30mm aksling (som kan bevege seg aksialt når motoren rister). Men uansett, dette var spennende ting.

 

Jeg tror jeg går for en forskyvning av pakkboksen slik at simmerringene treffer akslingen der det ikke er slitasjespor.

Jeg har montert disse på pakkboksen på et s drev. Det gikk veldig lett ettersom akselen var bare 30cm lang og kunne taes med hjem. Å få den 2 meter inn på akslingen høres ut som en utfordring. Kan pakkboksen forflyttes litt er jo problemet løst for denne gangen. Selv gjorde jeg det mest for å teste hvordan det var å montere, og for å få den godfølelsen når du vet at det er like bra som nytt.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skiftet simmerringene for 9 år siden, kuttet jeg av gummihylsen et par centimeter. Og nå regner jeg med å tilpasse den nye gummien slik at jeg finner et område på akslingen uten spor.

Tror jeg hadde dre... i å montere de skf hylsene Lars. Liten tvil om at det hadde blitt bra, men hvor lenge trenger du egentlig at dette skal vare? Ja si det? Jeg er er bare 72 år nå (om 3 uker).
Hvis du i tillegg finsliper eller polerer opp overflata på akselen og retter opp motoren grundig kan du se fram mot å ta med deg dette i likskjorta. Må en ha egen skjorte når en kryper ned i penalet? Jeg håper det er lenge til, dette bør holde minst 20 år til!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, men sistgang brukte du jo det gamle fettet. Med det nye superfettet, nyopprettet motor og gjerne polert aksel kan du se fram mot å ta med deg delene i penalet. Likskjorta har jo som kjent ikke lommer, så du får aliere deg med noen som kan legge aksel og pakkboks ved siden av :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tror du delene tåler varmen der jeg skal? Kanskje jeg skulle valgt simmeringer av Viton eller hva det nå var det het? Men nå er det natti, natti. Bare jeg ikke drømmer om pakkbokser, klemflenser og likskjorter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som alle har skrevet finn en ny plass å plassere tetningen og rett  aksling i hylsa og så motoren så vil du leve lykkelig med tett båt de neste 20, men sett av litt av pensjon

så du kan sette bort jobben da. 

Bare sjekk og puss og  tørk av hele akslen før du trer på pakkboksen og husk litt glide-middel.

Det samme med flensen klemmehylse og motor må være lytefrie.

https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-10

Har brukt  Tess sine slanger som tåler fett med stålspiral  fra 1988 til 2012 skift ny da, ikke fordi den så dårlig ut, men lettere å tre på ny når jeg hadde alt ute..

Ingen har sagt at at spiral ikke var bra unntatt at det er lett å stikke seg hvis en ikke har en spiss avbiter. 

Bruk disse slangeklemmene som TK084 har brukt

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...